AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #1 Skrevet 16. desember 2022 Jeg er skilt med barnefar og vi har ett barn sammen som er 12 år. Vi har vært skilt siden barnet var 3 år. Barnet vårt mener selv at han har opplevd mye forskjellsbehandling siden stemor flyttet inn, barnet var da 7 år. Det er snakk om at barnefar aldri tar med barnet på ferie, hytta eller andre fornøyelser som lekeland, kino, bading eller lignende. Alle ferier og fellesaktiviteter legges til de ukene barnet ikke er hos barnefar. Barnet får mat og drikke hos far, og det er alt. Det har vært meg som har kjøpt inn alt av klær og utstyr, for å bevare freden i mellom oss. Barnefar sier alltid at han ikke har råd eller at det er unødvendig. De gangene far har blitt presset av FVK har barnefar skaffet barnet vårt noe arvetøy som han kan bruke. Vi har hatt 50/50 og delt bosted hele veien. Barnet har helt siden 8 års alder sagt at han vil bo mer hos meg, men barnefar har tviholdt på 50/50. Nå er barnet gammel nok til å ta del i dette selv og han sier nå at han ikke vil være hos far. Barnet mener far forskjellsbehandler han og halvsøsken. Jeg ønsker at barnet blir hørt, samtidig vil jeg ikke at han bryter all kontakt med far som han vil nå. Barnet har sagt i over 3 uker nå at han gruer seg til julefeiring hos far. De skal til stemor sin familie, og der føler han seg veldig utenfor. Han sier at han ikke får noen gaver eller oppmerksomhet der. De er på hytta til fars svigerforeldre fra lillejulaften til 30.desember. Jeg vet at dette er en sannhet med modifikasjoner. Det er klart at halvsøsken får flere gaver enn han når de er hos sin mors familie. Han får også en del pakker når han feirer hos mine foreldre. Vi har julefeiring i helga nå, for at han skal rekke å feire med oss før han drar til far. Men han sier han ikke vil til barnefar og nekter å dra dit. Barnefar sier at han ikke har noe valg og at han er smålig. Jeg føler meg presset fra begge kanter. Vil gjerne imøtekomme gutten min, men vet også at barnefar har rett i at han er hårsår og kan overdrive. Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: ee02c...3b9
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #2 Skrevet 16. desember 2022 Familievernkontoret. De kan også ha samtale med barnet og så tar man diskusjonene derfra. Anonymkode: 915bf...a6b 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #3 Skrevet 16. desember 2022 Barnet er gammelt nok til at det har krav på å bli lyttet til. Anonymkode: 49db6...d07 4 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #4 Skrevet 16. desember 2022 Jeg hadde lyttet til barnet. Anonymkode: a2481...f84 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #5 Skrevet 16. desember 2022 La gutten være hos deg i jula. Kontakt familievernkontoret og bestill time til deg og far. Du må forberede gutten på å ha samtale med de på kontoret (uten dere foreldre). Dette tar du opp på møte med far. Etter at dere foreldre har hatt møte, tar de møte med gutten. Og deretter har de ett nytt møte med dere foreldre hvor det blir videreformidlet hva barnet ønsker og har sagt. Jenta mi skrev en liste over hvorfor hun ikke ville være hos far. Det hjalp henne å sortere tankene. Det er stressende å være på et slikt møte, da kan det være nyttig å skrive ned grunnene på forhånd slik at en ikke glemmer så mye. Jeg fikk også far til å signere ny avtale for å vise til barnet at barnet blir hørt. For en 12-åring blir hørt, selv i retten. For om far hos dere velger å ta det til retten, så er det lite sannsynlig at han vinner fram så lenge gutten holder på sin mening. Anonymkode: a6e8a...956 6
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #6 Skrevet 16. desember 2022 Lytt til barnet. Tenk hvor sårt det er å måtte feire jul som 12-åring et sted hvor han ikke føler seg velkommen eller prioritert, og all oppmerksomhet går til et annet barn? Anonymkode: 362ba...9b8 3 2 1
AprilLudgate Skrevet 16. desember 2022 #7 Skrevet 16. desember 2022 La barnet være hos deg denne jula, men gjør det klart at dere trenger litt tid på å ta større avgjørelser. Om du ser bort ifra jul: Stemmer det at han ikke har fått være med på diverse ferier/aktiviteter - mens stesøsken har vært med på endel/mye? 2
Eva-Lena Skrevet 16. desember 2022 #8 Skrevet 16. desember 2022 Jeg hadde lett sagt til bf at han ikke dår besøk av sønnen denne jula. Om han ønsker krangle på det, så hadde jeg tatt den krangelen like lett. Sønnen deres er stor nok til å ha egne meninger og han skal bli hørt. Bestill time til fvk allerede på Mandag. Jeg hadde aldri sendt sønnen min avgårde når det utrykker så intenst at det ikke vil feire med far og nye familien. 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #9 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg hadde lyttet til barnet. Anonymkode: a2481...f84 Bare for å tilføye. Barnet har sagt siden 8-års alder at det vil være mindre hos far, og far vet vel antagelig at barnet føler på forskjellsbehandling? Faren har fått bestemme i ytterligere 4 år, nå er barnet 12 år og det må bli hørt. Det betyr ikke at barnet ikke skal se faren, men det er vel på tide at denne faren skjønner at han må gjøre en innsats for å beholde en relasjon med barnet sitt? Jeg har selv en 11-åring, han ble hørt i retten da han var 7 år (akkurat fylt). Faren fikk i oppgave å tilby sønnen vår ulike samværsaktiviteter, og at han måtte tåle eventuelt å bli avvist for så å prøve igjen. Dessverre maktet ikke faren det, men det er altså farens ansvar å gjøre det attraktivt å være sammen med faren - ikke spille på samvittighet el.l. Nå har han ikke «giddet», vel, da er det ikke rart sønnen sier som han gjør. Støtt sønnen din, det tror jeg han trenger.❤️ Anonymkode: a2481...f84 2 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #10 Skrevet 16. desember 2022 Hvorfor skal barnet bli behandlet som en fange som blir flyttet rundt helt uten noe selvbestemmelse? Når barnet på 12 år har vært tydelig på at det ønsker ut av 50/50 i 4 år, siden det var 8, så er det jammen på tide å hoppe ned fra gjerdet og gjøre forandringer. Jeg hadde latt barnet bli hjemme i julen, satt opp møte hos familiekontoret i januar for å diskutere endringer i samværsavtale nå når barnet er 12 og skal etter loven bli hørt. Hvis barnet mistrives hos far, så må far strekke seg mer da. Når ny samværsavtale signeres, så ber du nav beregne og kreve inn bidrag. Anonymkode: 0c89b...811 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #11 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg er skilt med barnefar og vi har ett barn sammen som er 12 år. Vi har vært skilt siden barnet var 3 år. Barnet vårt mener selv at han har opplevd mye forskjellsbehandling siden stemor flyttet inn, barnet var da 7 år. Det er snakk om at barnefar aldri tar med barnet på ferie, hytta eller andre fornøyelser som lekeland, kino, bading eller lignende. Alle ferier og fellesaktiviteter legges til de ukene barnet ikke er hos barnefar. Barnet får mat og drikke hos far, og det er alt. Det har vært meg som har kjøpt inn alt av klær og utstyr, for å bevare freden i mellom oss. Barnefar sier alltid at han ikke har råd eller at det er unødvendig. De gangene far har blitt presset av FVK har barnefar skaffet barnet vårt noe arvetøy som han kan bruke. Vi har hatt 50/50 og delt bosted hele veien. Barnet har helt siden 8 års alder sagt at han vil bo mer hos meg, men barnefar har tviholdt på 50/50. Nå er barnet gammel nok til å ta del i dette selv og han sier nå at han ikke vil være hos far. Barnet mener far forskjellsbehandler han og halvsøsken. Jeg ønsker at barnet blir hørt, samtidig vil jeg ikke at han bryter all kontakt med far som han vil nå. Barnet har sagt i over 3 uker nå at han gruer seg til julefeiring hos far. De skal til stemor sin familie, og der føler han seg veldig utenfor. Han sier at han ikke får noen gaver eller oppmerksomhet der. De er på hytta til fars svigerforeldre fra lillejulaften til 30.desember. Jeg vet at dette er en sannhet med modifikasjoner. Det er klart at halvsøsken får flere gaver enn han når de er hos sin mors familie. Han får også en del pakker når han feirer hos mine foreldre. Vi har julefeiring i helga nå, for at han skal rekke å feire med oss før han drar til far. Men han sier han ikke vil til barnefar og nekter å dra dit. Barnefar sier at han ikke har noe valg og at han er smålig. Jeg føler meg presset fra begge kanter. Vil gjerne imøtekomme gutten min, men vet også at barnefar har rett i at han er hårsår og kan overdrive. Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: ee02c...3b9 hadde hørt på barnet, er ikke hyggelig for barnet og ha det slikt Anonymkode: 61512...c41 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #12 Skrevet 17. desember 2022 Lytt til barnet. Jeg var i samme situasjon som barnet ditt selv litt før jeg var 12 år. Ble heldigvis lyttet til. Anonymkode: 1c07b...e7a 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #13 Skrevet 17. desember 2022 Hadde hørt på barnet. Tanken på å skulle bruke hele juleferien et sted man ikke føler seg prioritert, eller kanskje ønsket i det hele tatt, den følelsen unner jeg ikke en 12-åring.... Anonymkode: 3ff75...7dc 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå