Maria-72 Skrevet 16. desember 2022 #1 Skrevet 16. desember 2022 (endret) En krevende relasjon til min far (han er psykisk ustabil, jeg var svært redd han som barn), har med årenes løp blitt noe bedre. Inntil han for kort tid siden eksploderte helt uten at jeg kunne forstå reaksjonen eller forutse det i det hele tatt. Han kom med svært sårende kommentarer, og var ekstremt ufin, midt i en periode hvor jeg har det tøft og har trengt støtte og samtaler med mine foreldre. Nå er det snart jul.. jeg er invitert til min søster og foreldrene min kommer også dit. Får angst av å tenke på å være i samme rom som han, klemme, smile og opptre som om ingenting har skjedd. Slik det var i barndommen, med slag, høymeldt kjefting, uforutsigbare og hyppige humørsvingninger ... Han krevde respekt, smil og klem med en gang raseriet var over... Min mor lever fortsatt sammen med han...hun er nok under press, og tør ikke annet enn å være nøytral, da mannen til tider er ganske så krevende og kontrollerende. Jeg har brukt ca 15 år på å jobbe meg igjennom traumer fra barndommen på grunn av min far, og har i løpet av de siste årene opplevd at relasjonen har blitt noe bedre - tenkt at han har blitt mildere og snillere med årene. Nå ble i grunnen alt rasert, og jeg føler meg skikkelige tråkket på... Burde jeg stelle i stand en hyggelig jul for meg selv, og dermed skåne meg selv for den belastningen det vil være å møte opp..? Noen som har lignende erfaringer og kan dele noen opplevelser med meg..? Endret 16. desember 2022 av Maria-72 forklaring 3
svartkatt Skrevet 16. desember 2022 #2 Skrevet 16. desember 2022 Dette er ihvertfall helt opptil deg. Ikke glem det. Kan godt forstå at du vurderer en jul for deg selv, og det er helt greit. En jul sammen med de andre blir kanskje ikke så lett, men du har jo lært litt, og du vil jo ikke være alene med far. Kanskje du har mulighet til å trekke deg tilbake for en pause eller helt om det trengs? 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #3 Skrevet 17. desember 2022 Du har flere muligheter: – Bli hjemme. – Gå i selskapet for en kort stund, men si i fra om at du må gå hjem kl. X for å lufte naboens hund. – Gå i selskapet, men gå hjem umiddelbart når du merker misstemning. Anonymkode: 750fd...118 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #4 Skrevet 17. desember 2022 Jeg har en sånn far og jeg må reise langt for å besøke mine foreldre i julen, og må være der i noen dager da det er dyrt å reise hjem igjen med fly dagen derpå, og ikke går det fly da heller. Det er veldig krevende med disse psykopatiske humørsvingningene og bezzerwizzer taktene Han har alltid rett og kritiserer oss andre. Heldigvis har han sluttet å slå meg siden jeg er voksen Anonymkode: 620bc...296 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #5 Skrevet 17. desember 2022 Vokste også opp med en slik far. Har brukt store deler av livet på å få fotfeste og unngå gamle reaksjonsmønstre. Du skylder han ingenting. Lag en fin jul for deg selv, det fortjener du❤️ Anonymkode: aa26d...2a5 1
Maria-72 Skrevet 12. januar 2023 Forfatter #6 Skrevet 12. januar 2023 Tusen takk for deres åpenhet og deling av egne erfaringer! Det er verdifullt. Jeg endte opp med å dra i juleselskap, da den som skaper dårlig stemning ble syk den dagen. Så da er det vel bare å fortsette å vurdere hva man skal gjøre, fra gang til gang! Lykke til dere andre også, hvor forhold til foreldre er krevende...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå