Gå til innhold

Hvordan kommunisere med ukrainer på jobben?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått en flyktning fra Ukraina som midlertidig kollega. Vedkommende går på norskkurs ved siden av, men skal få trening i hverdagsnorsk hos oss. Vi gjør mest konsentrasjonsjobbing, og det innebærer svært lite prat kolleger mellom, men vi har alltid veldig sosiale og hyggelige lunsjer, samt noen fagmøter innimellom.

Problemet er at vedkommende kan bare ukrainsk og russisk; svært lite norsk og nesten ikke noe engelsk.

Tilfeldigvis er det en annen ukrainer på samme tiltak i en annen bedrift i bygget, og det ender opp med at de sitter alene i lunsjen.

Tips til å bryte språkbarrieren, og få vedkommende til å føle seg inkludert og velkommen? Det er fryktelig vanskelig å kommunisere når vi ikke kan snakke på et felles språk.

Anonymkode: 23754...5c7

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det fins masse gode apper for live oversetting av språk. 

Anonymkode: 97f18...e09

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bruk appen Say hi på telefonen. Der snakker du bare inn på norsk, så gjentar tlf på ukrainsk. Og visa verca.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er fint at dere har en slik holdning: ønsker å inkludere han / dem. Mange på kg bare driver og klager på utenlandske kollegaer og "dårlig språk". 

Anonymkode: 7f70d...0d5

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er fint at dere har en slik holdning: ønsker å inkludere han / dem. Mange på kg bare driver og klager på utenlandske kollegaer og "dårlig språk". 

Anonymkode: 7f70d...0d5

Takk for det, men synd at det er sånn.. hadde situasjonen vært snudd og jeg plutselig måtte lære ukrainsk / russisk, så hadde nok jeg også hatt dårlig språk en stund. Men man blir jo ikke flinkere av å ikke øve :)

9 minutter siden, Snabeltann said:

Bruk appen Say hi på telefonen. Der snakker du bare inn på norsk, så gjentar tlf på ukrainsk. Og visa verca.

Knalltips! Teknologien, altså!

• Liker 3
Skrevet
Snabeltann skrev (1 time siden):

Er den gratis?🤗skal imponere en veninne fra Frankrike, men stoler ikke helt på google translate🫣

Anonymkode: 8451e...2e8

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Er den gratis?🤗skal imponere en veninne fra Frankrike, men stoler ikke helt på google translate🫣

Den var gratis, og enkel å bruke :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Устроился беженцем из Украины в качестве временного коллеги. Человек посещает курсы норвежского языка на стороне, но будет обучаться повседневному норвежскому языку вместе с нами. В основном мы занимаемся концентрацией внимания, и это включает в себя очень мало разговоров между коллегами, но у нас всегда есть очень социальные и приятные обеды, а также несколько профессиональных встреч между ними.

Проблема в том, что человек, о котором идет речь, знает только украинский и русский языки; очень мало норвежского и почти нет английского.

Так совпало, что еще один украинец по той же инициативе в другой компании в здании, и они в итоге сидят за обедом в одиночестве.

Советы, как преодолеть языковой барьер и заставить человека чувствовать себя включенным и желанным? Ужасно сложно общаться, когда мы не можем говорить на одном языке.

Анонимный код: 23754...5c7

Аноним написал (12 минут назад):

Он был бесплатным и простым в использовании:)

Hei

Hvilken app (Say Hi ) er bedre ?

Der er mange forskjellige med samme navn.

Takk

Mvh

Skrevet
8 minutter siden, Dennia said:

Hei

Hvilken app (Say Hi ) er bedre ?

Der er mange forskjellige med samme navn.

Takk

Mvh

Jeg valgte den øverste i lista. Den ser ut til å funke fint, men jeg skjønte heller ikke hvorfor det var så mange med samme navn 🤷‍♀️

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Я выбрал самый верхний из списка. Вроде работает нормально, но я тоже не панирую таким образом, так много с таким же именем🤷‍♀️

Привет

хе-хе-хе

Большое спасибо

я буду стараться

Endret av Dennia
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg valgte den øverste i lista. Den ser ut til å funke fint, men jeg skjønte heller ikke hvorfor det var så mange med samme navn 🤷‍♀️

Hei

Hehehe

Tuuusen takk.Jeg skal prøve.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jepp. Det er den vi bruker på skole-ipadene våre (lærer) og den funger helt fint! :)

Skrevet

Kva for ein kompetanse har han? Har han skikkeleg utdaning? 

Anonymkode: 76139...d16

Skrevet

Snakk norsk til ham. Snakk kun norsk, og ikke engelsk.
Bruk tydelige mellomrom mellom ord: "Nå. Skal. Vi. Spise. Lunsj." Gjenta setningene flere ganger.

Bruk støtteverktøy som miming, rollespill eller tegning.

Heng opp post-it-lapper med gloser.

Mengdetrening gir raskere fremgang, så snakk mye. Få ham til å gjenta det dere sier. Still spørsmål sånn at han får trent på å lage setninger.

Hvis han ikke har noe å gjøre mens dere sitter opptatt, så kan han bruke tiden på norskleksene sine, eller han kan skrive en kort stil om hva som helst, og lese det opp for dere når dere har tid. Da får han øvd på skriftlig norsk (grammatikk, staving, syntaks osv.), pluss at han får øvd på uttale når han leser opp for dere. 

Anonymkode: e57c6...f7d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De ukrainske jeg har snakket med bruker noe som likner Google translate. Fungerer fint

Anonymkode: 87210...510

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...