Gå til innhold

Kan jeg få startlån hvis jeg jobber ved siden av uføretrygd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 100% ung ufør. 27000 før skatt. Hvis jeg jobber 60% har jeg 36000 før skatt med trygd og jobb. Det blir 430 000 i året.

Jeg har søkt startlån for å kjøpe bolig. Jeg har fått jobbtilbud og har veldig lyst til å begynne å jobbe. Det jeg da lurer på er om jeg får for høy inntekt slik at jeg ikke får startlån? Kan jeg få startlån med 430 K i inntekt? Er det en grense for hvor mye man kan tjene når man søker startlån? 

Håper noen som vet kan svare, pga sitter her nå og utsetter å jobbe pga jeg er redd for å få avslag når jeg jobber. Er det noen her som har uføretrygd som jobber som også fikk startlån? Hvor mye har dere før skatt? 

Anonymkode: 31cd7...cd9

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobbe 60% gir deg kun 9000 kr mer i mnd før skatt? Og da rundt 5000 kr mer etter skatt? Det er slavearbeid å jobbe 60% for så lite! Jeg skjønner ikke den ordningen,  burde jo lønne seg mer å jobbe?!

Anonymkode: bde11...ed2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jobbe 60% gir deg kun 9000 kr mer i mnd før skatt? Og da rundt 5000 kr mer etter skatt? Det er slavearbeid å jobbe 60% for så lite! Jeg skjønner ikke den ordningen,  burde jo lønne seg mer å jobbe?!

Det er jo stor forskjell på 36k og 27k i måneden, da. Så det lønner seg absolutt å jobbe. Hvis det skal lønne seg mer å jobbe må uføretrygda nedover, og det regner jeg du ikke ønsker? 

Anonymkode: eea71...5db

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det er veldig mye med 36000kr før skatt, og rundt 5000kr mer etter skatt. 
ts 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Syns det høres smart it. Jeg søkte kommunalt lån i våres, jeg har minstesats uføretrygd uten ung-tillegget. Jobber ikke ved siden av. Jeg fikk blankt avslag, men ikke nok med det: Saksbehandler var nedlatende og spydig, lo av meg i telefonen og sa "men kjære deg, du har jo ikke penger! Jeg forstår ikke hvordan du klarer deg nå engang jeg!" 

Det var en forferdelig ubehagelig opplevelse. Og jeg kunne linsågodt ha latt være å søke, så hadde jeg spart meg for denne ydmykelsen. 

Jeg søkte bare om 300.000 kr i lån, for å kjøpe bolig sammen med samboer. Mine totale boutgifter ville blitt langt lavere enn på leietidspunktet. Men nei, jeg fikk ikke lov av kommunen å være med på å eie. Isteden må jeg nå betale husleie til samboer, og hvis det skjer noe med ham eller forholdet ryker, så har jeg ingen ting. Ingen sikkerhet. Fremdeles prisgitt et ustabilt leiemarked. Blir holdt nede i fattigdommen av kommunen.

Så ikke håp på for mye, selv om du har en høyere inntekt. Og stålsett deg for ubehagelig behandling, vær forberedt på å bli snakket stygt til og behandlet som om du er dum. For enkelte av disse kommunale saksbehandlerne så betyr det å være ufør at man er tilbakestående. 

Anonymkode: a0bd7...8ab

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er jo stor forskjell på 36k og 27k i måneden, da. Så det lønner seg absolutt å jobbe. Hvis det skal lønne seg mer å jobbe må uføretrygda nedover, og det regner jeg du ikke ønsker? 

Anonymkode: eea71...5db

Poenget er at 5000 kr etter skatt er slavelønn for 60% stilling! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har 100% ung ufør. 27000 før skatt. Hvis jeg jobber 60% har jeg 36000 før skatt med trygd og jobb. Det blir 430 000 i året.

Jeg har søkt startlån for å kjøpe bolig. Jeg har fått jobbtilbud og har veldig lyst til å begynne å jobbe. Det jeg da lurer på er om jeg får for høy inntekt slik at jeg ikke får startlån? Kan jeg få startlån med 430 K i inntekt? Er det en grense for hvor mye man kan tjene når man søker startlån? 

Håper noen som vet kan svare, pga sitter her nå og utsetter å jobbe pga jeg er redd for å få avslag når jeg jobber. Er det noen her som har uføretrygd som jobber som også fikk startlån? Hvor mye har dere før skatt? 

Husk at det blir trekk i uføretrygd når du tjener over en viss sum.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Syns det høres smart it. Jeg søkte kommunalt lån i våres, jeg har minstesats uføretrygd uten ung-tillegget. Jobber ikke ved siden av. Jeg fikk blankt avslag, men ikke nok med det: Saksbehandler var nedlatende og spydig, lo av meg i telefonen og sa "men kjære deg, du har jo ikke penger! Jeg forstår ikke hvordan du klarer deg nå engang jeg!" 

Det var en forferdelig ubehagelig opplevelse. Og jeg kunne linsågodt ha latt være å søke, så hadde jeg spart meg for denne ydmykelsen. 

Jeg søkte bare om 300.000 kr i lån, for å kjøpe bolig sammen med samboer. Mine totale boutgifter ville blitt langt lavere enn på leietidspunktet. Men nei, jeg fikk ikke lov av kommunen å være med på å eie. Isteden må jeg nå betale husleie til samboer, og hvis det skjer noe med ham eller forholdet ryker, så har jeg ingen ting. Ingen sikkerhet. Fremdeles prisgitt et ustabilt leiemarked. Blir holdt nede i fattigdommen av kommunen.

Så ikke håp på for mye, selv om du har en høyere inntekt. Og stålsett deg for ubehagelig behandling, vær forberedt på å bli snakket stygt til og behandlet som om du er dum. For enkelte av disse kommunale saksbehandlerne så betyr det å være ufør at man er tilbakestående. 

Husbanken? 

Min venn fikk lån der, er minsteufør, uten ung tillegg. 

Anonymkode: 65c87...8fa

Skrevet

Kravet fra husbanken for å få start og boliglån, er vel at du har vært bosatt i kommunen en viss tid først. To år tror jeg. 

Ring husbanken.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke sikkert du får lån av husbanken, med samboeren din. 

Vanlig bank trenger du ikke kontakte uten oppspart egenkapital først.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Husbanken? 

Mistenker at saksbehandleren er psykopat. Jobbet visst tidligere på Nav, men ble etter det jeg hørte flyttet derfra på grunn av litt vel mange klager på vedkommende. Hun driver en blogg om at "alle syke kan tenke seg friske." Det sier jo sitt. 

Jeg tok denne saken videre og fikk en beklagelse fra ledelsen i kommunen. Men saken var allerede avslått og jeg orket ikke gjennom dette på nytt. Jeg er tross alt syk. Beklagelsen gikk konkret på behandingen av meg som person, ikke saksbehandlingen. Men dette hadde sikkert fått et annet utfall med en annen saksbehandler. Disse tingene er jo helt lotto, alt avhenger av hvilket menneske man møter på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke sikkert du får lån av husbanken, med samboeren din. 

Vanlig bank trenger du ikke kontakte uten oppspart egenkapital først.

Nei, samboer har altfor høy inntekt, derfor søkte jeg alene. Vi har separat økonomi. Jeg burde kvalifisert alene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg synes det er veldig mye med 36000kr før skatt, og rundt 5000kr mer etter skatt. 
ts 

Ja, det kan umulig stemme

Anonymkode: c1526...718

• Liker 1
Skrevet

Det kan ingen her svare på, da kriteriene kan variere fra kommune til kommune, hvor mye midler de har i forhold til forventet pågang, hvilke grupper menneske de prioriterer fra år til år osv. Men om du kan jobbe så ville jeg gjort det uansett, og så ta det med startlån som det kommer. Bedre inntekt er jo alltid greit, i tillegg til hva det gjør for både fysisk og psykisk helse å komme seg tilbake til arbeidslivet :)

Anonymkode: e1235...780

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Husbanken? 

Jeg har regnet ut at med trekk i ufør og jobb blir det 36000 før skatt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Poenget er at 5000 kr etter skatt er slavelønn for 60% stilling! 

Nei, det er jo fantastisk å komme seg inn i arbeidslivet! Og lønnen vil jo øke hvis du fortsetter der. Lønner seg å tenke langsiktig. 

Anonymkode: 7f4f0...a96

• Liker 2
Skrevet

Altså med full trygd og jobb, så har du penger til å spare og søke i ordinær bank. For meg så høres ikke dine tall ut som at du vil få det innvilget. For høy inntekt. Du sier ingenting om alder, barn, gjeld og formue. 

Jeg er ganske sikker på at du vil få beskjed om å spare. 
Så lenge du ikke er 60+ gammel. 

Anonymkode: 3b640...e3e

• Liker 1
Skrevet

Det blir spennende å se om/ hvor mye du får innvilget. Vil du oppdatere tråden her når vedtaket kommer?

Anonymkode: 3d405...f38

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om du er 100 prosent ufør.. hvordan kan du da jobbet 60%,?  Har du blitt bedre?

Skal du gå vekk fra 100 prosent?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det lønner seg fortsatt og jobbe, men det lønner seg mindre enn tidligere.  Dette er jo Erna teori, det skal lønne seg og jobbe og vi må få flere uføre ut i jobb , så da tar vi vekk et viktig motiv, en del av fortjenesten 😅 håper på endring med ny regjering, men de har mye annet og ta tak i om dagen. 

Anonymkode: c9238...bf9

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, det er jo fantastisk å komme seg inn i arbeidslivet! Og lønnen vil jo øke hvis du fortsetter der. Lønner seg å tenke langsiktig. 

Anonymkode: 7f4f0...a96

Når lønnen øker øker jo også trekket, men ja det er fantastisk og komme seg inn i arbeidslivet igjen. 

Anonymkode: c9238...bf9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...