Gå til innhold

Selskinnstøvletter, yey or ney?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes de er fine, hører at de er så varme og gode, men er det slik at skinnet er fra baby sel, og vi dreper dem for skinnet?

Da er det uaktuelt i så tilfelle.

Anonymkode: 2d9ae...eaa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jaha så babysel er ut, men knaske en 40-50 kyllinger på fredagskvelden er helt greit.

Anonymkode: 87366...204

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei

Anonymkode: 75e59...3b3

• Liker 1
Skrevet

Er det slike du mener? Hadde aldri gått i slike sko uansett skinntype.

Men jeg kjøper bare sko i skinn og ikke plast.

BE0B311B-EC7F-4399-97C5-6C07F7FAB7FF.png

Anonymkode: 47422...824

Skrevet

Synes de er kule

Anonymkode: e6fac...4ba

• Liker 2
Skrevet

De er veldig gode ja. Jeg syns ikke de er så fine, men der har man fort vintersko for livet. 

Sel er i det minste dyr som har levd lykkelige liv i det fri før de blir drept. 

Topaz skriver dette:

Selfangst

Topaz støtter selfangst i nordområdene, langs Labradorkysten, på Grønland og øst i Barentshavet. Selen lever fritt i sitt naturlige miljø til den blir jaktet på og høstet som overskudd av naturens ressurser. Det er viktig med en ressursutnytting av selbestanden i disse områdene, slik at urbefolkningen kan skaffe seg inntekter uten å være avhengig av støtte fra storsamfunnet og for å kunne fortsette sin bosetting i nordområdene.

Selen vil uansett bli jaktet på for å holde bestanden nede og borte fra deler av kysten i Europa. Disse dyrene blir ikke utnyttet til mat eller foredlet på andre måter, men blir i stedet destruert og kastet som avfall. Det er derfor viktig for Topaz å bruke råstoffene som selen gir, og som gir arbeidsplasser og selvforsyning av mat i arktiske strøk.

https://topaz.no/etiske-retningslinjer-for-topaz/

Skrevet

Problemet med selskinnsprodukter var avlivingsmetoden de brukte tidligere. Noen som vet hvordan desse dyrene blir avlivet i dag?

Anonymkode: f63cc...be1

Skrevet

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2022-04-28-763

I paragraf 7 kan en lese om hvordan sel skal avlives. Dessverre er det fortsatt lov til å slå ihjel selunger med hakapik/slagvåpen, for å klare dette må en være tett på et vilt dyr som er redd for mennesker. 
Selskinnsprodukter blir et absolutt nei.

Anonymkode: f63cc...be1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Er det slike du mener? Hadde aldri gått i slike sko uansett skinntype.

Men jeg kjøper bare sko i skinn og ikke plast.

BE0B311B-EC7F-4399-97C5-6C07F7FAB7FF.png

Hvis det er -45 og du må ut for å dra på jobb, så tar du på deg sånne enten de er stygge elle ikke. Jeg garanterer. 

Anonymkode: 27985...03c

• Liker 2
Skrevet

Sel er det mer enn nok av, kjør på med mindre du er veganer.

Anonymkode: b6d2c...4a2

Skrevet

Ja fine

Anonymkode: 2dff5...8b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis det er -45 og du må ut for å dra på jobb, så tar du på deg sånne enten de er stygge elle ikke. Jeg garanterer. 

Anonymkode: 27985...03c

Max -20 her så jeg greier meg uten de👍

• Liker 2
Skrevet

Ikke personlig preferanse på stil, men er en norsk klassiker. Og det er mer enn nok sel. Så liker du stilen, kjør på. 

Anonymkode: ec8cd...735

Skrevet

De skoene der passer best på gamle damer med tykk, brun strømpebukse, skjørt til midt på leggen og kåpe 🤣

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Teatrica skrev (20 timer siden):

De skoene der passer best på gamle damer med tykk, brun strømpebukse, skjørt til midt på leggen og kåpe 🤣

Hva foreslår du som fottøy hvis du bor i et område der det ofte er -25 og kaldere? 

Skrevet
CrazyCatLady2500 skrev (2 timer siden):

Hva foreslår du som fottøy hvis du bor i et område der det ofte er -25 og kaldere? 

Jeg foreslår ingenting, jeg bare sier hva jeg synes om selskinnsko. Hva folk velger å (måtte) bruke er ikke opp til meg 🙂 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2022 den 0.02):

Jaha så babysel er ut, men knaske en 40-50 kyllinger på fredagskvelden er helt greit.

Anonymkode: 87366...204

😅

Anonymkode: 10c15...3b2

Skrevet

Jeg kjøpte et svart par på Black Friday i år. Brukte de nå for første gang for et par uker siden i 17 minus. Det var godt og varmt i støvlene. Ble ikke klam og svett og deretter kald som i andre vinterstøvler. Også veldig gode å gå i. Varmeste støvlene jeg noensinne har hatt på.

Anonymkode: 2022c...1f9

• 1 måned senere...
Skrevet

skinnet som topaz bruker til sine sko kjøper de fra grønnlandsinutitter om jeg ikke husker feil.
skinnet er ikke fra selunger.

fa tastiske sko, deilige å varme.

er det bedre å kaste skinnet fremfor å bruke det?
når et dyr først er dødt synes jeg vitterlig man skal utnytte alle de delene man kan, av det slik at ikke noe går til spille.

Anonymkode: 3d9c0...46e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...