yunayinu Skrevet 16. desember 2022 #1 Skrevet 16. desember 2022 (endret) Jeg (28 år) gikk til legen fordi kneet mitt hovner opp og kjennes stivt ut etter styrketrening. Han undersøkte kneet men fant ingenting som tyder på skade, så han anbefalte meg derfor å gå til fysioterapeut. Det skal sies at akkurat da jeg var hos legen var kneet tilnærmet "normalt" fordi jeg var inne i en lengre pause fra treningen. Jeg har hatt disse plagene av og på i snart to år, og det blir ikke bedre. Nå er kneet gjerne hovent og stivt i en uke eller mer etter trening. Får også litt smerter på innsiden av kneet og under kneskålen. Spørsmålet mitt er da, burde det ikke vært tatt MR av kneet for å finne ut hvor skaden ligger? Det er jo tydelig at noe inni der ikke er som det skal. Vil fysioterapeut oppfordre til MR om han mener det er nødvendig? Endret 16. desember 2022 av yunayinu
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #2 Skrevet 16. desember 2022 Menisken kanskje. Be om henv. til MR. Anonymkode: f22c2...b55 1
Grüner Skrevet 16. desember 2022 #3 Skrevet 16. desember 2022 Fysioterapeuter har ofte mer kompetansen på muskler/ledd enn allmennleger i forhold til hva som trigger smerten, forslag til alternative øvelser, gjenopptreningsprogram osv. Fysioterapeuter kan også rekvirere tester, røntgen osv. Mht styrketrening bør du kutte ut øvelser som gjør vondt og som gir mye belastning på kneet, da det kan gjøre vondt verre. Mht beinøvelser vil jeg tro knebøy er ganske belastende, mens markløft kan gå ganske greit? Prøv deg litt fram. God oppvarming er viktig! Her er en side med tips om gjenopptrening etter skader: www.skadefri.no. 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #4 Skrevet 16. desember 2022 yunayinu skrev (6 timer siden): Jeg (28 år) gikk til legen fordi kneet mitt hovner opp og kjennes stivt ut etter styrketrening. Han undersøkte kneet men fant ingenting som tyder på skade, så han anbefalte meg derfor å gå til fysioterapeut. Det skal sies at akkurat da jeg var hos legen var kneet tilnærmet "normalt" fordi jeg var inne i en lengre pause fra treningen. Jeg har hatt disse plagene av og på i snart to år, og det blir ikke bedre. Nå er kneet gjerne hovent og stivt i en uke eller mer etter trening. Får også litt smerter på innsiden av kneet og under kneskålen. Spørsmålet mitt er da, burde det ikke vært tatt MR av kneet for å finne ut hvor skaden ligger? Det er jo tydelig at noe inni der ikke er som det skal. Vil fysioterapeut oppfordre til MR om han mener det er nødvendig? De finner som regel alltid noe på MR, men som sjelden noe som sier hvorfor du har det vondt. Når det er noe så ubestemt vil de heller behandle enn å utrede. Gå til fysioterapeut og tren målrettet i et halvt år, dersom det ikke går over kan du dra tilbake til legen. Anonymkode: 769c5...367
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #5 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): De finner som regel alltid noe på MR, men som sjelden noe som sier hvorfor du har det vondt. Når det er noe så ubestemt vil de heller behandle enn å utrede. Gå til fysioterapeut og tren målrettet i et halvt år, dersom det ikke går over kan du dra tilbake til legen. Anonymkode: 769c5...367 Enig med denne kommentaren. Eg hadde liknande problem som deg. TS. Viste seg at eine muskelen på utsida av kneet var undertrent. Fekk veldig god hjelp og målretta treningsøvingar som gjorde at kneet vart veldig bra på kort tid. Anonymkode: 422c8...e0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå