Gå til innhold

Vanlig å betale 43% i skatt når du tjener over 700.000kr

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hvis du har to arbeidsgiver skal hovedarbeidsgiver bruker tabelltrekk (hvis du har fått det) og biarbeidsgiver skal bruke prosenttrekk.

Anonymkode: e8b26...68d

Det er best å ha prosent på alt. Jeg har også 2 arbeidsgivere  og går alltid for prosent,  det blir mest nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

always skrev (2 minutter siden):

Det er best å ha prosent på alt. Jeg har også 2 arbeidsgivere  og går alltid for prosent,  det blir mest nøyaktig.

Jeg har også to arbeidsgivere og har tabelltrekk hos hovedarbeidsgiver og prosent hos biarbeidsgiver og kommer stort sett ut med et par tusenlapper i differanse på skatteoppgjøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ligger på rundt 750.000kr og skal betale 43% i skatt - er det vanlig? 

Anonymkode: 08a9d...2f8

Atter og igjen... Skattetrekk og skatt er ikke det samme... 🙄

Anonymkode: 63d02...97b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har også to arbeidsgivere og har tabelltrekk hos hovedarbeidsgiver og prosent hos biarbeidsgiver og kommer stort sett ut med et par tusenlapper i differanse på skatteoppgjøret.

Du går for det som er mest vanlig.  De færreste gidder å endre til prosent på alt. Jeg ordner meg som det passer meg best.  Pleier å regne meg fram til å gå så nærme 0 som mulig, og da helst sånn at jeg må betale noen hundrelapper restskatt, da vet jeg når de skal betales,  og slipper å irritere meg for at jeg er en av de uheldige som må vente lengst før skattepengene blir utbetalt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme inntekt. Det er ikke 43% skatt, kun 43% trekk av biinntekter. Hvis du går nederst på siden hvor du kan endre på skattekortet, kan du klikke deg inn på en oversikt over hvor mye det er forventet at du skal tjene, og også hvor mye (i kroner) det er forventet at du skal betale i skatt i 2023. De tallene kan du bruke til å regne ut den reelle skatteprosenten, som IKKE er 43%. Jeg tjener som sagt ca det samme, og det er forventet at jeg skal betale litt i overkant av 200k i skatt neste år. Det er mye mindre enn 43%. Tabelltrekk (som benyttes av din hovedarbeidsgiver) er noe helt annet enn prosenttrekk.

Anonymkode: 2e571...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

always skrev (1 minutt siden):

Du går for det som er mest vanlig.  De færreste gidder å endre til prosent på alt. Jeg ordner meg som det passer meg best.  Pleier å regne meg fram til å gå så nærme 0 som mulig, og da helst sånn at jeg må betale noen hundrelapper restskatt, da vet jeg når de skal betales,  og slipper å irritere meg for at jeg er en av de uheldige som må vente lengst før skattepengene blir utbetalt 😅

Jeg går for det som passer meg, ja. Og har såpass kontroll at jeg ikke bryr meg om når skatteoppgjøret kommer.

Skjønner ikke hva du mener med "prosent over alt". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har flere arbeidsgivere og stoler ikke på tabellen. Den har gitt meg baksmell hver gang tidligere.

Regner hvert år ut hvor mye skatt jeg skal betale basert på årets selvangivelse og velger 2-3 prosent over og prosenttrekk. Dette gir meg tilbake 10-20000 på skatten hvert år.

Endret av Blizz1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg går for det som passer meg, ja. Og har såpass kontroll at jeg ikke bryr meg om når skatteoppgjøret kommer.

Skjønner ikke hva du mener med "prosent over alt". 

Med det så mener jeg å ha skatteprosent på all inntekt, i stedet for tabelltrekk på hovedinntekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

always skrev (14 minutter siden):

Med det så mener jeg å ha skatteprosent på all inntekt, i stedet for tabelltrekk på hovedinntekten.

Jeg har ikke prosenttrekk fordi jeg "ikke gidder" å endre til prosent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har ikke prosenttrekk fordi jeg "ikke gidder" å endre til prosent. 

Ja, og sånn er det nok for de fleste. Er sikkert mange som ikke engang gidder å sjekke skattekortet sitt 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

always skrev (1 minutt siden):

Ja, og sånn er det nok for de fleste. Er sikkert mange som ikke engang gidder å sjekke skattekortet sitt 😝

Det jeg mente er at grunnen til at jeg ikke har prosenttrekk er ikke fordi jeg "ikke gidder" å endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det jeg mente er at grunnen til at jeg ikke har prosenttrekk er ikke fordi jeg "ikke gidder" å endre.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Okay, man gjør det man foretrekker. 

Men med alle de feilregistreringene hos folk så håper jeg virkelig at folk sjekker kortet sitt, så ikke de ender opp med en diger baksmell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

always skrev (9 minutter siden):

Okay, man gjør det man foretrekker. 

Men med alle de feilregistreringene hos folk så håper jeg virkelig at folk sjekker kortet sitt, så ikke de ender opp med en diger baksmell.

Det er ikke alle som er redd for baksmell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke alle som er redd for baksmell.

Det er ikke alle som er redd for det nei.  Men det er kjipt for de som unnlater å sjekke,  og som har brukt opp 'baksmellspengene" i god tro, og som ikke har noe å gå på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, always said:

Det er ikke alle som er redd for det nei.  Men det er kjipt for de som unnlater å sjekke,  og som har brukt opp 'baksmellspengene" i god tro, og som ikke har noe å gå på...

Ja, og dem blir det mange av når skatteetaten har økt rentefradraget med mye mer enn forventet. Folk har ansvar for å sjekke selv, men man vet av erfaring at mange ikke gjør det. Derfor lurer jeg veldig på hva årsaken er til de store fradragene, vet myndighetene noe vi ikke vet? 

Anonymkode: faf12...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja, og dem blir det mange av når skatteetaten har økt rentefradraget med mye mer enn forventet. Folk har ansvar for å sjekke selv, men man vet av erfaring at mange ikke gjør det. Derfor lurer jeg veldig på hva årsaken er til de store fradragene, vet myndighetene noe vi ikke vet? 

Merkelige greier skulle nesten tro det var en datafeil - de hadde gangen opp rentefradraget mitt med 2,5 ganger det opprinnelige beløpet 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
33 minutter siden, always said:

Merkelige greier skulle nesten tro det var en datafeil - de hadde gangen opp rentefradraget mitt med 2,5 ganger det opprinnelige beløpet 🙃

Og jeg skulle få nesten like mye i innskuddsrenter som i lønn. Har jo alltid drømt om å bli rentenist. Men hjelper så lite når inflasjonen er mye høyere enn renta :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Og jeg skulle få nesten like mye i innskuddsrenter som i lønn. Har jo alltid drømt om å bli rentenist. Men hjelper så lite når inflasjonen er mye høyere enn renta :D

He he 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Ifølge guruen på ligningskontoret skulle jeg tjene nesten 50% mer i 2023, selv om 2022 var et ganske bra år.... Håper hxn har rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Tiuren said:

Ifølge guruen på ligningskontoret skulle jeg tjene nesten 50% mer i 2023, selv om 2022 var et ganske bra år.... Håper hxn har rett :)

Ja, venter meg en kraftig lønnsøkning jeg også. Oppimot 100 000, blir en fremgang fra de siste årenes 1-10 000 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...