Gå til innhold

Vanlig å betale 43% i skatt når du tjener over 700.000kr

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ligger på rundt 750.000kr og skal betale 43% i skatt - er det vanlig? 

Anonymkode: 08a9d...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ligger på rundt 750.000kr og skal betale 43% i skatt - er det vanlig? 

Du har nok tabelltrekk. Du betaler ikke 43% skatt, men 43% av det som kommer utover forventet (ekstra jobb og overtid). Dette kalles vel for marginalkost, altså skatt på "siste krone tjent". 

tjener du 750K så betaler du omtrent 35% av hele beløpet. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ikke har fått tabelltrekk og så er det evt ekstra som er 43%? For det er nemlig det vanlige. Og det er grunnen til at mange i helse ikke lenger gidder å jobbe ekstravakter, sånn at det mangler folk. Når staten stjeler nesten halve lønna + at sv og co fikk gjennom at man skal betale mer over 750 000 i inntekt, så er det rett og slett for liten vinning i å jobbe mer. Da får heller folk stå i helsekø-

Anonymkode: 5f1a7...b66

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker jo som en direkte kopi av den tidligere tråden. Jeg har også fått 43% og dette er for "annen inntekt" og ikke for helheten. Tabelltrekket er vanskelig å forstå seg på for det er ikke noe fast prosenttrekk siden du har fradrag som skal telle med o.l.

hvis du tjener 750.000 kr så betaler du ikke 43% skatt av alt. Likevel betaler du ca. 43% (egentlig 41%) skatt av alt du tjener over 643 800kr.

Dette er på grunn av at allminnelig inntekt skattes med 22%, og så har du innslagspunkt for trinnskatt 1, 2 og 3 som til sammen utgjør: 22 + 1.6 + 4 + 13.5 = 41.1%

Det er også fradrag osv så det er ikke helt korrekt å si at det er dette man betaler, men som regel så betyr det at når du begynner å tjene over 643800 så tar staten 41% i skatt av lønna over denne summen, og når du går over millionen og får trinnskatt 4 på 16.5% så tar staten 57.6% av inntektene i det intervallet fra ca. 1 million.

Endret av Gjest5656
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest5656 skrev (23 minutter siden):

Dette virker jo som en direkte kopi av den tidligere tråden. Jeg har også fått 43% og dette er for "annen inntekt" og ikke for helheten. Tabelltrekket er vanskelig å forstå seg på for det er ikke noe fast prosenttrekk siden du har fradrag som skal telle med o.l.

hvis du tjener 750.000 kr så betaler du ikke 43% skatt av alt. Likevel betaler du ca. 43% (egentlig 41%) skatt av alt du tjener over 643 800kr.

Dette er på grunn av at allminnelig inntekt skattes med 22%, og så har du innslagspunkt for trinnskatt 1, 2 og 3 som til sammen utgjør: 22 + 1.6 + 4 + 13.5 = 41.1%

Det er også fradrag osv så det er ikke helt korrekt å si at det er dette man betaler, men som regel så betyr det at når du begynner å tjene over 643800 så tar staten 41% i skatt av lønna over denne summen, og når du går over millionen og får trinnskatt 4 på 16.5% så tar staten 57.6% av inntektene i det intervallet fra ca. 1 million.

Hvis man har lønn på kr. 643 800,- og ingen fradrag skal man betale kr. 168 045,- i skatt i 2023 dvs ca. 26 % skatt.

Anonymkode: e8b26...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis man har lønn på kr. 643 800,- og ingen fradrag skal man betale kr. 168 045,- i skatt i 2023 dvs ca. 26 % skatt.

Hva er det du insinuerer her? Hele posten du siterte handlet om at det du tjener over 643 800 faller innenfor innslagsintervallet for trinnskatt 3 og dermed skal betales 41.1% skatt av. Det du tjener under dette intervallet skattes bare som alminnelig inntekt (22%) + evt. trinnskatt 1 (1.6%) og 2 (4%) og gjennomsnittlig 26% for totalsummen som du har regnet deg frem til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Når staten stjeler nesten halve lønna + at sv og co fikk gjennom at man skal betale mer over 750 000 i inntekt, så er det rett og slett for liten vinning i å jobbe mer.

Ble det vedtatt altså? Enslig som tjener 770.000 må skatte mer enn par som tjener 700.000 hver. Latterlig!

Anonymkode: 842a5...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest5656 skrev (6 minutter siden):

Hva er det du insinuerer her? Hele posten du siterte handlet om at det du tjener over 643 800 faller innenfor innslagsintervallet for trinnskatt 3 og dermed skal betales 41.1% skatt av. Det du tjener under dette intervallet skattes bare som alminnelig inntekt (22%) + evt. trinnskatt 1 (1.6%) og 2 (4%) og gjennomsnittlig 26% for totalsummen som du har regnet deg frem til?

Det er feil. Det er ikke tatt hensyn til minstefradrag og personfradrag i utregningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVs er best? Å ha tabelltrekk eller prosent? Jeg har to arbeidsgivere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Godt spørsmål. Jeg tror det er avhengig av hvor mye du jobber hos hver enkel. Hvis du jobber cirka 50/50, ville jeg valgt prosent. 

Anonymkode: 6a0e7...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Godt spørsmål. Jeg tror det er avhengig av hvor mye du jobber hos hver enkel. Hvis du jobber cirka 50/50, ville jeg valgt prosent. 

Ene jobben er freelancer or den andre 30%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du har to arbeidsgiver skal hovedarbeidsgiver bruker tabelltrekk (hvis du har fått det) og biarbeidsgiver skal bruke prosenttrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvis jeg endrer skattekortet nå - endres det for lønnen jeg får utbetalt i januar også ? 

Altså det jeg har jobbet for i desember? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og hvis jeg endrer skattekortet nå - endres det for lønnen jeg får utbetalt i januar også ? 

Altså det jeg har jobbet for i desember? 

Ja. Lønnen du får utbetalt i januar beskattes i 2023.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Lønnen du får utbetalt i januar beskattes i 2023.

Så da blir nye skattekortet 33% i januar for lønnen jeg får? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så da blir nye skattekortet 33% i januar for lønnen jeg får? 

Har du ikke fått tabelltrekk? 

Hvis du har fått prosenttrekk på 33 % for 2023 så trekkes det 33 % skatt av lønn utbetalt i 2023.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er feil. Det er ikke tatt hensyn til minstefradrag og personfradrag i utregningen.

Hva har dette med det @Gjest5656skriver å gjøre? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvis du har to arbeidsgiver skal hovedarbeidsgiver bruker tabelltrekk (hvis du har fått det) og biarbeidsgiver skal bruke prosenttrekk.

Må man si til den ene sjefen: Du er min hovedarbeidsgiver, bruk tabell. Sånn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Må man si til den ene sjefen: Du er min hovedarbeidsgiver, bruk tabell. Sånn? 

Det kan varierer, tror vanligvis lønnssystemet velger skattekortet for hovedarbeidsgiver og at man må si fra hvis den arbeidsgiveren er biarbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...