Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har baby på straks syv mnd og vi har innsett at vi må gjøre noe med søvnen. Dette (jeg) fungerer ikke lengre. Helsestasjonen sier ferbers (og egentlig alt av helsepersonell jeg har møtt? Leger, sykepleier, psykologer…), men jeg ønsker ikke gjøre det / tror ikke jeg klarer å gjennomføre det. Derfor lurer jeg på om noen har erfaring med mildere varianter, feks hvor man kanskje er tilstede i rommet? Eller hvor man kanskje kan løfte opp og trøste? Er det noen som kan dele erfaringer vedr hva dere gjorde, hvor lang tid det tok osv? Hvis noen har gjennomført (skånsomme) versjoner av ferber er jeg også veldig interessert!

på forhånd tusen takk!

Anonymkode: 87a53...5b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hør podcasten «kan du ikke bare sove» med hun lorentzen som er en søvnekspert som mange ellers betaler i dyre dommer for å få hjelp av.

Anonymkode: a0e4e...3de

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hør podcasten «kan du ikke bare sove» med hun lorentzen som er en søvnekspert som mange ellers betaler i dyre dommer for å få hjelp av.

Anonymkode: a0e4e...3de

Har hørt den, synes ikke det var så mye hjelp å få egentlig. Hun holder jo litt tilbake på mye vesentlig informasjon (med god grunn siden hun fortsatt ønsker at folk skal betale for henne)

Anonymkode: 87a53...5b2

Skrevet

Veninna mi brukte en metode hvor hun satt på en stol til babyen sovnet, og gradvis (over flere dager/uker) flyttet stolen lenger og lenger bort til hun tilslutt var ute av rommet. Vet ikke om det hjelper, men kanskje verdt et forsøk? 

Vi har en på 1,5 år som fortsatt ikke sovner selv, men vi legger han ned og sitter ved sidenav uten å gjøre noe så sovner han etter 10-15 minutter. Gjør meg ingenting å sitte ved sidenav en liten stund, pleier bare å oppdatere meg på sosiale media 😛 ferber var uaktuelt for oss også, prøvde en dag men da han fortsatt gråt etter at vi hadde gått inn og ut i en time ga mammahjertet mitt opp😂

Anonymkode: c636f...83e

Skrevet

Jeg har prøvd litt forskjellig. Man har opp-ned, hvor baby løftes opp ved gråt og legges ned når rolig. Dette funket ikke på min da min våkner hver eneste gang jeg forsøkte å legge henne ned. Og jeg har ikke tålmodighet til å gjøre det tusen ganger som andre har. 

Det som funket her var(når hun var stor nok til å ta smokken selv forsåvidt) å trøste alt jeg kunne fra utsiden av sprinkelsengen. Satt da ved siden av så hun ikke trodde jeg skulle løfte henne opp. Hvert 5 minutt la jeg henne ned i sengen og ellers klappet jeg på madrassen og prøvde å lure henne ned i liggende ved å få henne til å ta smokken litt unna. Gav henne aldri smokk I munnen men heller da i hånden hennes så hun kanskje koblet at hun klarte å finne den selv. Snakket også rolig til henne eller hysjet rolig. Det var tre lange netter med mye våkentid med det funket her, sov gjennom på natt fire. Litt frem og tilbake er det selvsagt på nettene nå, hun er jo bare ti måneder nå. Men sover generelt flere timer i strekk enn før. Og ja, det ble en del hyling, men jeg var der å trøstet og da kjentes det greit ut for min del. 

Skrevet

Hva gjør dere nå da, som du vil endre? Jeg ville ikke gått ut av rommet hvis barnet geåter, men det er heller ikke noe mål for meg at barna skal sovne alene før de en dag er klare for det på eget initiativ.

Jeg sluttet å amme minste i søvn om kvelden da han var seks mnd. La han våken i bedside crib, og lå i senga ved siden av han. Pratet og koste litt med han som trøst. Tok ca 40 min med blanding av gråt/sutring/stillhet før han sovnet. Andre og tredje dag gikk det fortere. Han virket "klar" for denne endringen da. Prøvde aldri på noe sånt med eldste, for han slet så voldsomt med å sovne at han trengte all hjelp han kunne få. Han fant ut av det til slutt likevel heldigvis.

• Nyttig 1
Skrevet

Vi samsover :) Legger meg med barnet inntil meg, hun sovner etter noen minutter / nattasanger, så går jeg rolig ut  når hun har sovnet… sover hele natten 

Anonymkode: 4b239...329

Skrevet

Jeg har en som kan gråte i det han treffer madrassen i senga. Og rett og slett kaver seg opp noe veldig og sliter med å finne roen.

Det som er viktig slik jeg har skjønt det er å ha rutiner ved legging. Skift, tannpuss, kos og sang f.eks. Og så legge barnet ned i sengen mens du selv sitter ved siden av. Husk at det er ikke skadelig for barnet å gråte så lenge du er tilstede og kan trøste. Min kan finne på å hyle av og på i en times tid før han plutselig faller til ro. Men da er jeg sammen med han. Ligger ved siden av mens han ligger i bedsidecribben. Ligger med en arm på han og koser på han selv om han er sinna som en tyrker :ler: 

Du kan også prøve litt opp ned metoden. Altså plukk opp barnet, ro det ned og når det er rolig så legger du det ned i sengen igjen. Slik at det sovner i sengen, ikke på armen din. Det kan funke for noen barn.
Og det er jo det som er greie, ikke alt funker for alle..

Om ikke du har gjort det så søk opp podcasten Foreldrerådet, og søk gjerne Foreldrerådet søvn. Kommer en del greie episoder meg Caroline Lorentzen der.

Og det blir bedre etterhvert. Babyen er fortsatt liten og trenger deg. ♥️

Skrevet

Eg ville aldri tatt i bruk skrikekurar, tenkjer at bornet sovnar av seg sjølv når han klara det. 

Er problemet innsovninga, eller at barnet vaknar hyppig ila natta? Prøvd white noise, meir/mindre lys? Vurdert å prøve anna type seng? Vi hadde først bedside-crib der vi låg inntil og sang/nynna, av og til måtte vi amme i søvn og deretter flytte over i bedsiden. Når han var stor nok flytta han over i sprinkelseng, men det varte ikkje lenge då han berre tulla. Då gjekk vi over til madrass på golvet der vi ligg og syng/nynnar/kosar i 10min også søv han 😊 Han(snart 2 år) vaknar desverre fleire gongar ila natta og treng at ein av oss søv med han dei siste timane på natta. Men vi har berre slått oss til ro med at sånn er det no, og det går over ein gong 🤷‍♀️

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...