Gå til innhold

Noen som jobber i Bergen kommune? Ammefri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det 1 eller 2 timer betalt man har rett på ved amming? 

Jobber i helse, kommunen.

Anonymkode: e46a8...4a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da sender du mail til sjefen din, eller direkte til HR. 

Anonymkode: 4028e...560

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det 1 eller 2 timer betalt man har rett på ved amming? 

Jobber i helse, kommunen.

1 time. Var 2 timer før. Nye regler ganske nylig 🤬

Anonymkode: 68918...1c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det var lite! 30 min før og etter vakten? Bruker jo 30 min på reisevei bare. 😑

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan jo velge selv hvordan du tar det ut. F. eks komme en time senere på jobb, eller gå en time før.. Men det er 1 time betalt ammefri ja, du kan jo ta ut mer (ulønnet) om du ønske det. 

Anonymkode: 63ee0...a96

Skrevet

Man har rett til å ta ut så mye ammefri man trenger, men kun én time betalt. For meg fungerte det best å bruke tiden til å ta pauser til å pumpe i løpet av arbeidsdagen. 

Anonymkode: 663e1...331

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men ammer du mens du reiser? 

Reiseveien er vel den samme, enten man har ammefri eller ei. 

Anonymkode: 78d44...9ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Samme i Trondheim kommune som hadde 2 timer betalt til mai. Synes likevel 1 time er fair, de fleste private bedrifter opererer med det så kan man heller ta ulønnet ved behov :) for meg var 1 time nok, men så hadde jeg mulighet til å ha litt hjemmekontor også :) 

Anonymkode: 64042...81c

Skrevet

Det er fortsatt to timer betalt ammefri i KS, og så mye ulønnet man har behov for. Endringen er at to timer betalt ammefri gjelder opp til ett år med mindre særlige grunner tilsier at barnet har behov for morsmelk etter ett år. 

Anonymkode: 2c597...b1f

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er fortsatt to timer betalt ammefri i KS, og så mye ulønnet man har behov for. Endringen er at to timer betalt ammefri gjelder opp til ett år med mindre særlige grunner tilsier at barnet har behov for morsmelk etter ett år. 

Jeg syns den begrunnelsen er ganske dust.. Lovpålagt ammefri dreier seg om mors behov for å få til å opprettholde ammingen, og mors behov burde fortsatt ha betydning her. Når det er sagt, så tror jeg at veldig mange som ønsker det fint kan opprettholde ammingen med bare 1t ammefri etter at baby har fylt ett år. Men for de som er avhengig å amme oftere for å klare å opprettholde ammingen, så burde de få inntil 2t uavhengig av om barnet har særskilt behov eller ikke.

Anonymkode: 89e66...5c6

Skrevet

Jeg jobber i Bergen kommune innen helse og min sjef sa 2 timer. Så jeg kommer til p bruke 2 timer. Begynner i februar. 

Anonymkode: dc238...a0b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg syns den begrunnelsen er ganske dust.. Lovpålagt ammefri dreier seg om mors behov for å få til å opprettholde ammingen, og mors behov burde fortsatt ha betydning her. Når det er sagt, så tror jeg at veldig mange som ønsker det fint kan opprettholde ammingen med bare 1t ammefri etter at baby har fylt ett år. Men for de som er avhengig å amme oftere for å klare å opprettholde ammingen, så burde de få inntil 2t uavhengig av om barnet har særskilt behov eller ikke.

Helt enig i at det er helt dust. Burde være uten aldersbegrensning slik som før. WHO anbefaler tross alt fullamming til 6 mnd, at morsmelk er hovednæringen til 12 mnd og ar barnet blir ammet til det er to år. Ammende foreldre sine rettigheter burde speile det som blir anbefalt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Helt uenig. Hvor mye skal fellesskapet betale for at den enkelte får barn? Jeg er helt nybakt mor og synes 1 time er mer enn nok. Vi må ha et bærekraftig samfunn her også. 

Anonymkode: 9f355...8af

Skrevet

Det er 2 timer hvis du jobber innafor KS.

Anonymkode: 5af59...466

Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Helt uenig. Hvor mye skal fellesskapet betale for at den enkelte får barn? Jeg er helt nybakt mor og synes 1 time er mer enn nok. Vi må ha et bærekraftig samfunn her også. 

Anonymkode: 9f355...8af

Hva er det du er uenig i?

Jeg mente ingenting om hva som er riktig mengde med ammefri. Jeg syns kravet til unntak burde vært knytta til mors behov for å amme hyppig for å kunne opprettholde ammingen, ikke om barnet har et særskilt behov. At barnet ammes er behov nok.

Og jeg er enig med deg i at de fleste med barn over ett år ikke trenger 2t ammefri når de ammer barn over ett år. Men hvorvidt det er mulig å få til dette er avhengig av hvordan brystene til mor er skrudd sammen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...