Gå til innhold

1-åring som plutselig vil tulle og tøyse om natten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min jente på snart 14 måneder har nylig begynt å våkne opp i lengre perioder på natt.

Jeg er fortsatt i permisjon med henne, og av praktiske årsaker sover jeg i en egen seng på hennes rom mens far som skal tidlig opp på jobb sover på vårt soverom alene. De siste nettene har hun begynt å tulle og tøyse når hun våkner på natt. Tidligere har jeg bare kunnet legge henne ned, gi smokk og koseklut og stryke henne over pannen. Så har hun falt til ro igjen og sovnet. Nå spretter hun imidlertid opp igjen så snart jeg har lagt henne ned. Ofte har jeg såvidt lagt meg i sengen igjen før hun reiser seg opp i sin seng og hvis jeg ikke legger henne ned på nytt hyler hun av full hals. For å unngå at storesøster og far våkner, kan jeg ikke bare la henne stå der og hyle, men hver gang jeg legger henne ned ler hun bare, så dette er tydeligvis en lek for henne. Jeg er imidlertid dødstrøtt etter å ha lekt denne legen i 2-3 timer hver natt og kanskje stått opp 20 ganger for å legge henne ned i sengen igjen. Har prøvd å bare gå ut av rommet og legge meg på sofaen, men hun hyler uansett.

Hun legger seg i 18-tiden og våkner vanligvis kl.08. Hun er tydelig trøtt på kveld når vi starter kveldsstellet, så å legge senere tror jeg ikke er lurt. Hun sover vanligvis noen timer på formiddagen, ofte fra kl.11 til 13. 

Noen som har tips til hvordan jeg kan stoppe denne leken? Hun blir veldig trøtt på dagtid av dette, og selvsagt jeg og. Hun har nettop lært seg å gå…Kan det ha noe med saken å gjøre?

Anonymkode: bc819...9d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja- store forandringer kan de bli urolige av- aktivisere henne mest mulig så hun blir trøtt- gi det noen dager-

Anonymkode: e9b54...022

• Liker 1
Skrevet

Når du gjør det til en morsom lek, så blir det til en morsom lek. Da har du det gående. Har du prøvd å la det gå lengre og lengre tid mellom hver gang du legger henne ned igjen?

Anonymkode: 939e0...51e

• Liker 1
Skrevet

Legger seg 18 og står opp 8, pluss to timer på dagen? 

Jeg ville begrenset søvn på dagtid til maks to timer og lagt henne senere. Prøv legging kl. 19.

Ja,hun kommer til å være trøtt i starten, men det må du stå i hvis du skal ha bukt med oppvåkninger og halloi på natta. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når du gjør det til en morsom lek, så blir det til en morsom lek. Da har du det gående. Har du prøvd å la det gå lengre og lengre tid mellom hver gang du legger henne ned igjen?

Anonymkode: 939e0...51e

Kan ikke helt se hvordan det er jeg som gjør det til noe morsom lek?  Jeg går rolig bort til sengen og legger henne ned. Hun får ingen oppmerksomhet ut over det. Dette er det samme jeg alltid har gjort, også før disse problemene startet.

Det med å la henne stå der og gråte gjør at hun hyler høyt og iltert veldig lenge, slik at 4-åringen og mannen som begge står opp kl.06:20 blir vekket. Det vil vi helst unngå.

ts

Skrevet
Surriball skrev (25 minutter siden):

Legger seg 18 og står opp 8, pluss to timer på dagen? 

Jeg ville begrenset søvn på dagtid til maks to timer og lagt henne senere. Prøv legging kl. 19.

Ja,hun kommer til å være trøtt i starten, men det må du stå i hvis du skal ha bukt med oppvåkninger og halloi på natta. 

Hun legger seg vanligvis rundt kl.18:30. Har prøvd å strekke det til 18:45 men ble samme resultat. Er sjelden hun sover mer enn 2 timer, men det er kanskje for mye?

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hun legger seg vanligvis rundt kl.18:30. Har prøvd å strekke det til 18:45 men ble samme resultat. Er sjelden hun sover mer enn 2 timer, men det er kanskje for mye?

ts

Alle er forskjellige, men "split nights" er ofte et tegn på for mye søvn på dagtid. Når hun sover så seint utpå morgenen i tillegg til to timers dupp virker det som hun tar første strekket på kvelden mer som en dupp enn som natta. 

Så jeg hadde begynt å gradvis utsette leggetida. Prøv 20-30 min senere leggetid hver kveld. 

Det vil nok være noen frustrerende kvelder med trøtt unge før det går seg til, men det er verdt det for å få lagt sammen søvnen på natta. 

• Liker 2
Skrevet

Min gjør også sånn, hun har nettopp fylt 14 mnd. Tuller og ler og er hyper. Men hun sover fra 20 til 07, og max to timer på dagen. Jeg tror det er et av disse utviklingstrinnene. Min har holdt på et par uker, håper det gir seg snart for oss begge :)

Skrevet
Surriball skrev (På 16.12.2022 den 20.36):

Alle er forskjellige, men "split nights" er ofte et tegn på for mye søvn på dagtid. Når hun sover så seint utpå morgenen i tillegg til to timers dupp virker det som hun tar første strekket på kvelden mer som en dupp enn som natta. 

Så jeg hadde begynt å gradvis utsette leggetida. Prøv 20-30 min senere leggetid hver kveld. 

Det vil nok være noen frustrerende kvelder med trøtt unge før det går seg til, men det er verdt det for å få lagt sammen søvnen på natta. 

TS her. Takk for tips. Har nå forsøkt oss på en natt med forskyvning av leggetid og litt kortere dupp. Tror duppen i går ble ca. 1/2 time kortere (vi var ute og hun sovnet i vogn og bil, så litt vanskelig å beregne). Da vi kom hjem ble leggetiden forskjøvet til kl.20. Dette var litt senere enn påtenkt. Hadde egentlig planlagt kl.19-19:30. Men til gjengjeld sov hun hele natten igjennom frem til kl.08.  Vurderer å gjøre det samme i dag. Korte duppen med 1/2 time, men å legge kl.20 er kanskje litt i seneste laget for en 1-åring? 

Skrevet

Så lenge hun får 10-12 timer om natta så er ikke kl. 20 for sent. Jeg foretrekker 19-7, men det er fordi jeg er et a-menneske 

Anonymkode: df2cf...ae5

Skrevet

Barnet sover altfor mye på dagtid , og ikke gå i den fellen at de må ha mor eller far sovende ved siden av seg. 
Barna sover best når de sover i egen seng på sitt eget rom ( ikke under året da selvfølgelig) 

Anonymkode: f8b72...b20

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Barnet sover altfor mye på dagtid , og ikke gå i den fellen at de må ha mor eller far sovende ved siden av seg. 
Barna sover best når de sover i egen seng på sitt eget rom ( ikke under året da selvfølgelig) 

Hun har sovet i egen seng siden hun var født og finner fint roen selv, når hun legges i sengen i våken tilstand.

Du skriver hun sover alt for mye. Hva tenker du er passende sovetid på dag da? I følge det jeg har lest på nettet er 2-3 timer søvn på dagtid normalt i denne aldersgruppen. Hun sover vanligvis 1 1/2 time. Sover kun en dupp.

ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så lenge hun får 10-12 timer om natta så er ikke kl. 20 for sent. Jeg foretrekker 19-7, men det er fordi jeg er et a-menneske 

Anonymkode: df2cf...ae5

Er egentlig A-menneske selv og, står opp rundt kl.07. Kunne nok derfor vekket henne før 08, men da er jeg som regel opptatt med å gjøre storesøster klar for barnehagen. Så av praktiske årsaker har jeg synes det er helt greit at minstemann våkner kl.08 når eldste er påkledd og klar. 

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Barn er forskjellig 🙄 min sover best i senga med oss, hun sover alene der frem til vi legger oss men søker nærhet om natten. Sover fra 18-07.30. 

Anonymkode: 11f41...1ce

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hun har sovet i egen seng siden hun var født og finner fint roen selv, når hun legges i sengen i våken tilstand.

Du skriver hun sover alt for mye. Hva tenker du er passende sovetid på dag da? I følge det jeg har lest på nettet er 2-3 timer søvn på dagtid normalt i denne aldersgruppen. Hun sover vanligvis 1 1/2 time. Sover kun en dupp.

ts 

Jeg har fire barn, og det var alltid et tegn på at de sov for lenge på dagtid når det ble problemer med å legge de om kvelden. 
Nedjusterte sovetiden på dagen , og tilslutt var det på tide å slutte med det. 
Da ble barnet lagt litt tidligere på kvelden i en periode til det ble stort nok til å legge det til vanlig tid. 
Å sove to-tre timer på dagen var lenge synes jeg , men barn er forskjellig. 
Du får prøve å vekke henne etter en time og se hvordan det går. 
Veldig bra at hun sover i egen seng, men hvorfor ligger du der inne og sover da? 

Skrevet

Opplevde det samme, bare at min sover alene på eget rom.

Hun lo og babla da vi kom inn og la henne ned igjen, men hylskrek da vi gikk ut av rommet. Etter noen runder så tenkte jeg at dette sikkert er en lek for henne, det er ikke ekte gråt, så prøvde å vente ut gråten litt. Det ga seg ikke av den grunn.

Dette var en ukes tid etter at vi var ferdige med tilvenningsperioden i barnehagen, så tipper det kan ha vært årsaken. Det varte ikke så lenge, i underkant av en uke, men det var slitsomt nok når man er vant til at de sover hele natta.

Anonymkode: 48dd0...13a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har fire barn, og det var alltid et tegn på at de sov for lenge på dagtid når det ble problemer med å legge de om kvelden. 
Nedjusterte sovetiden på dagen , og tilslutt var det på tide å slutte med det. 
Da ble barnet lagt litt tidligere på kvelden i en periode til det ble stort nok til å legge det til vanlig tid. 
Å sove to-tre timer på dagen var lenge synes jeg , men barn er forskjellig. 
Du får prøve å vekke henne etter en time og se hvordan det går. 
Veldig bra at hun sover i egen seng, men hvorfor ligger du der inne og sover da? 

Jeg ligger der av praktiske årsaker, for å unngå å bli vekket av min mann.

Han står veldig tidlig opp for å dra på jobb og er i tillegg storsnorker 🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Opplevde det samme, bare at min sover alene på eget rom.

Hun lo og babla da vi kom inn og la henne ned igjen, men hylskrek da vi gikk ut av rommet. Etter noen runder så tenkte jeg at dette sikkert er en lek for henne, det er ikke ekte gråt, så prøvde å vente ut gråten litt. Det ga seg ikke av den grunn.

Dette var en ukes tid etter at vi var ferdige med tilvenningsperioden i barnehagen, så tipper det kan ha vært årsaken. Det varte ikke så lenge, i underkant av en uke, men det var slitsomt nok når man er vant til at de sover hele natta.

Bra det gikk over såpass fort. Jeg er heldig som fortsatt har permisjon, men gruer meg til når jeg er tilbake i jobb om dette fortsetter. Fint å lese at det ordnet seg for dere :) 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Bra det gikk over såpass fort. Jeg er heldig som fortsatt har permisjon, men gruer meg til når jeg er tilbake i jobb om dette fortsetter. Fint å lese at det ordnet seg for dere :) 

ts

Har det holdt på lenge for dere? Hvis ikke vil jeg tippe at dette bare er en fase for dere også😊 Vi endret ikke noe på søvnrutinene, det bare løsnet. Det er jo ikke uvanlig at nattesøvnen påvirkes av utviklingen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har det holdt på lenge for dere? Hvis ikke vil jeg tippe at dette bare er en fase for dere også😊 Vi endret ikke noe på søvnrutinene, det bare løsnet. Det er jo ikke uvanlig at nattesøvnen påvirkes av utviklingen.

I dag starter vi på uke 2 med dette, så krysser fingrene for at det snart løser seg :) 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...