Gå til innhold

Hva ser du som hovedproblemet med strømordningen rettet mot husholdninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

?

Anonymkode: 80a88...8a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den er grei som den er. Folk er selvsagt ikke fornøyd, men det blir de aldri uansett.

Anonymkode: 15598...b6a

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

5000 kwt er alt for mye. Den bør senkes til halvparten og så økes støtten tilsvarende. 

bruker du mer enn 2500 i måneden så bor du enten i et stort hus og har råd til å betale det det koster, eller så sløser du enormt.

Anonymkode: 249a6...113

• Liker 21
  • Nyttig 2
Skrevet

Synes den er knallbra. Folk blir ikke fornøyd før det er tilnærmet gratis. Synes det er rart, siden strøm er kanskje det viktigste vi har utenom mat.

Vi har hatt tilnærmet gratis strøm og lånerente i flere år. Helt naturlig at vi skal betale for det. Vi er rett og slett blitt for godt vandt.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

At støtten er på gjennomsnittspris i måneden og ikke den aktuelle strømpris

• Liker 23
  • Nyttig 4
Skrevet

Den er uforutsigbar og har alt for høyt innslagspunkt. Det er helt umulig å vite et ca beløp på hva regningen ender på i slutten av måneden. Vi er halvveis i desember og folk ser på forbruk hittil og ser regninger på 3-6000 kr og oppover og får helt panikk. Ikke vet de hva støtten kommer på, ikke vet de hva sluttbeløpet ender på og de skrur av varme og risikerer skader på boligen og frosne rør. 

Måten de kommuniserer den ut på er også problematisk. "90% over 70 øre". Vi har holdt på med dette i snart et år og fortsatt så er det mange som ikke har fått med seg at det gjelder gjennomsnittsprisen for den prissonen man bor i som er gjeldene. Ikke har de fått med seg at man må legge inn mva også, så den reelle summen er 87,5 øre og ikke 70 øre! (Nordnorge har 70 øre)

Anonymkode: 647c5...2f1

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
c_buk skrev (Akkurat nå):

Uforutsigbarheten

Hva er uforutsigbart? Har du ikke en app med oversikt over forbruket ditt?

• Liker 2
Skrevet
Blizz1 skrev (1 minutt siden):

Oi, så aggressiv. Jeg ha rgod oversikt over forbruket, og bryr meg også nevneverdig lite da jeg har fint råd til strøm.

Men med tanke på at strømstøtten fastsettes etter et gjennomsnitt i løpet av hele måneden, vet man ikke hva den reelle strømprisen er dag for dag. Det forstår jeg er et problem for de som er stresset over strømprisene og som prøver å passe på å ikke få for høy strømregning.

Jeg personlig mener strømstøtten har vist seg å være god nok. Den tar unna de styggeste regningene. Jeg tror derimot for mange er for redde for prisene, tør ikke stole på at støtten vil ta unna det verste og derfor sitter unødig og fryser om dagen.

Derfor synes jeg uforutsigbarheten er det største problemet. Selve støtten er ganske god.

• Liker 7
Skrevet
Blizz1 skrev (1 minutt siden):

Jeg har app, med beregnet strømstøtte også. Summen det er estimert jeg skal betale går opp og ned som en jojo. I dag morges var den på 960, nå er den på 865. I forgårs var den på 750. Summen uten støtte er over 3000. 

I tillegg så vet jeg ikke om det lønner seg å bruke masse strøm i helgen nå som det er "billig". For det kan jo hende det er enda lavere pris på mandag, for da er det meldt mildere vær. Jeg har ikke brukt vaskemaskin og tørketrommel denne uka fordi det har vært svindyrt, men valgt å spare til helgen fordi det har pleid å være billigere, men man vet jo ikke. Man sitter litt med svarteper om man prøver å legge forbruket til det som ser ut til å være billigst også er prisen dagen etter enda lavere igjen. 

Anonymkode: 647c5...2f1

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Blizz1 skrev (15 minutter siden):

Vet du hva støtten blir på i desember?

• Liker 4
Skrevet

At den er uforutsigbar og helt lik pris for alle. Dette gjør at de med mye penger kan sløse og bruke så mye strøm de vil, mens de med lite penger så vidt kan dusje eller vaske klær. Ordningen burde vært en lav fastpris for alle for x antall kW, som er normalt forbruk. Deretter burde prisen over dette vært skyhøy for alle. Gjerne 40 kr pr kW. Da hadde folk tenkt seg nøye om før de hadde sløst med en så viktig ressurs som strøm faktisk er.

Anonymkode: 37757...b67

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Mener støtten bør følge eier uavhengig av om man bruker strøm hjemme eller på hytta.
Det burde også vært regnet snittpris for de 7 dyreste dagene i mnd og ikke slik som nå hvor man blir flådd på de dyreste dagene om snittet for mnd er lavere. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

5000 kwt er alt for mye. Den bør senkes til halvparten og så økes støtten tilsvarende. 

bruker du mer enn 2500 i måneden så bor du enten i et stort hus og har råd til å betale det det koster, eller så sløser du enormt.

Enig. Jeg bor i 250 kvm hus, og i november brukte vi under 600 kwh. I desember ligger vi an til 11-1200 kwh. To voksne, har elbil (kjører ikke mye da)

Jeg kan forstå om det dobles pga familiestørrelse, men mer enn 2500 kwh i mnd er mye. Da må du heller se på hvordan du varmer huset ditt og hvor god isolasjonen er. Huset mitt er fra 60-tallet, absolutt ikke nytt.

Anonymkode: c0cb1...0e5

• Liker 4
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

2500 er kanskje greit mesteparten av året, men jeg sitter på hjemmekontor i ca 19° og syns ikke akkurat jeg sløser. Det har mer enn -15° hele siste døgnet og da ryker det fort 100-130 kwh i døgnet.  Huset er på ca 140 kvm, har varmepumpe og er ikke kjempegammelt, så finnes nok hus på samme størrelse som krever mer energi enn dette, uten at man sløser.

Vi har råd til å betale strømregning, men kan lett se for meg at det finnes mange familier i hus som dette som ikke nødvendigvis har kjempegod råd, og som bruker mer enn 3000 kW nå på vinteren.

Anonymkode: af0d7...683

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

2500 er kanskje greit mesteparten av året, men jeg sitter på hjemmekontor i ca 19° og syns ikke akkurat jeg sløser. Det har mer enn -15° hele siste døgnet og da ryker det fort 100-130 kwh i døgnet.  Huset er på ca 140 kvm, har varmepumpe og er ikke kjempegammelt, så finnes nok hus på samme størrelse som krever mer energi enn dette, uten at man sløser.

Vi har råd til å betale strømregning, men kan lett se for meg at det finnes mange familier i hus som dette som ikke nødvendigvis har kjempegod råd, og som bruker mer enn 3000 kW nå på vinteren.

Anonymkode: af0d7...683

Enig, de som bor i store hus på landet har ikke nødvendigvis bedre råd enn de som bor i liten leilighet i byen. Ikke så mange små leiligheter på landet så blir helt feil og differensiere på størrelsen av huset. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig. Jeg bor i 250 kvm hus, og i november brukte vi under 600 kwh. I desember ligger vi an til 11-1200 kwh. To voksne, har elbil (kjører ikke mye da)

Jeg kan forstå om det dobles pga familiestørrelse, men mer enn 2500 kwh i mnd er mye. Da må du heller se på hvordan du varmer huset ditt og hvor god isolasjonen er. Huset mitt er fra 60-tallet, absolutt ikke nytt.

Anonymkode: c0cb1...0e5

Gjerne sette ned taket og la folk som bor i liten leilighet i byen få støtte på hytta også innenfor de 2500kwh. Denne regjeringen skal flå alle som eier noe, men de evner ikke og omfordele og gi de fattige el løft. Da maser de om arbeidslinja som ikke hjelper syke folk med dårlig økonomi som nå sitter og fryser. 

Skrevet (endret)

At den belønner overforbruk (eller sløsing) . Jeg var i en gruppe med fokus på strøm på facebook og der var det noen som hadde tjent over 13000kr på å invitere naboer til å lade bilen osv hos vedkomne. Jeg har en fastprisavtale, men sparer likevel på strømmen. Hadde fint kunne tjent på å tilby andre gratis strøm, om jeg ønsket, men syntes det er en håpløs måte å tjene penger.

Endret av KikiEco
  • Liker 7
Skrevet
KikiEco skrev (3 minutter siden):

At den belønner overforbruk (eller sløsing) . Jeg var i en gruppe med fokus på strøm på facebook og der var det noen som hadde tjent over 13000kr på å invitere naboer til å lade bilen osv hos vedkomne. Jeg har en fastprisavtale, men sparer likevel på strømmen. Hadde fint kunne tjent på å tilby andre gratis strøm, om jeg ønsket, men syntes det er en håpløs måte å tjene penger.

Det kan være en fin måte for uføre å få opp inntekten litt på.

Anonymkode: 15598...b6a

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, Blizz1 said:

Synes den er knallbra. Folk blir ikke fornøyd før det er tilnærmet gratis. Synes det er rart, siden strøm er kanskje det viktigste vi har utenom mat.

Vi har hatt tilnærmet gratis strøm og lånerente i flere år. Helt naturlig at vi skal betale for det. Vi er rett og slett blitt for godt vandt.

Hvorfor skal vi betale mangedoblet produksjon og transportkostnad til produsentene, som hovedsakelig er oss selv…. stat og kommuner?

Greit nok at vi skal betale for det, men hallo! 

Anonymkode: a2f25...c09

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...