Gå til innhold

Vil Raymond ha sykling i stedet for bilveier? I så fall må han stoppe sykkeltyverier.


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

VG skriver:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kE0e7k/utfordrer-egen-regjering-vil-gjoere-om-motorveier-til-miljoegater

For de  som er unge og spreke er sykkel for bil en delvis grei idè, men jeg tør jo ikke å sette fra meg min kostbare sykkel noen steder. Folk som blir frastjålet sykkel får sakene henlagt på dagen.
Er det mulig å lage sikker sykkelparkering, eller at staten forsikrer  syklene våre slik at vi kan bruke de til butikk, besøk, kino, og hvor som helst? Tenk om man kunne dra på kino og kose seg uten bekymring for å miste sin vakre sykkel?  

Jeg mener det er for tidlig å bygge ned bilveiene før man har et seriøst alternativ, og før man bekymringsløst kan bruke sykkel.

Og så må vi ikke glemme eldrebølgen og de utfordringer som kommer med eldrebølgens gåstoler og handicap-biler. Universell utforming.

Det er forresten ikke alle som kan å sykle. Hva med dem?

Endret av I Grosny
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi prøver jo å ta et skritt tilbake. Og sykkelen er et viktig skritt. Men vår verden er ikke bare sykkelvennlig. Den passer ikke uten videre inn.  Tyverifri parkering er problem nr 1. Det andre er hvor skal man sykle uten at noen blir skadd? I bilveien der bilene blåser forbi i større fart, eller slalom mellom gamle damer, salgsplakater og el-sparkesykler på fortauene? Det er ikke trygt å rase gjennom en gang- og sykkelvei i 40 km/t selv om du teknisk er god nok til å sykkelhoppe over båndet som den gamle dama leier hunden sin i der de går på hver sin side av sykkelveien. 

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 3
Gjest Paramount
Skrevet
I Grosny skrev (2 minutter siden):

Vi prøver jo å ta et skritt tilbake. Og sykkelen er et viktig skritt. Men vår verden er ikke bare sykkelvennlig. Den passer ikke uten videre inn.  Tyverifri parkering er problem nr 1. Det andre er hvor skal man sykle uten at noen blir skadd? I bilveien der bilene blåser forbi i større fart, eller slalom mellom gamle damer, salgsplakater og el-sparkesykler på fortauene? Det er ikke trygt å rase gjennom en gang- og sykkelvei i 40 km/t selv om du teknisk er god nok til å sykkelhoppe over båndet som den gamle dama leier hunden sin i der de går på hver sin side av sykkelveien. 

Det offentlige sløser hundrevis av milliarder hvert år fra fellesskapets midler på bekostning av eldre og syke, for å tvinge oss over på sykkelveier. Jeg elsker sykkel, om sommeren, når det er oppholdsvær. Jeg velger alltid sykkel på korte turer. Men å tro at mange vil sykle om vinteren er helt håpløst. Det vil aldri skje. Det som vil skje, er at sykkelveier vil gjøres om til tofelts veier for minibiler. Det er framtidens framkomstmiddel i tettbygde strøk. Ikke sykkel, ikke buss.

Skrevet (endret)
Paramount skrev (12 minutter siden):

Det offentlige sløser hundrevis av milliarder hvert år fra fellesskapets midler på bekostning av eldre og syke, for å tvinge oss over på sykkelveier. Jeg elsker sykkel, om sommeren, når det er oppholdsvær. Jeg velger alltid sykkel på korte turer. Men å tro at mange vil sykle om vinteren er helt håpløst. Det vil aldri skje. Det som vil skje, er at sykkelveier vil gjøres om til tofelts veier for minibiler. Det er framtidens framkomstmiddel i tettbygde strøk. Ikke sykkel, ikke buss.

Sånn bil? https://hmi-basen.dk/r11x.asp?linkinfo=19938

Det er fullt mulig du har rett, men da tror jeg nok bredden på sykkelveiene bør økes(eller kanskje ikke. Denne bilen er bare 75cm bred som tilsvarer ett offroad sykkelstyre). Denne bilen  har max fart på 15, noe som harmonerer noenlunde med sykkelfart, men kanskje den burde gått i 18?  Et problem på gang- og sykkelvei er de forskjellige  hastighetene. Det er ikke som på bilvei der alle kan følge etter hverandre i kø i 80 Km/t. Du har alle hastigheter fra 1 til  50 på gang og sykkelvei. Gående  går gjerne i 4 kmt, syklister i mange hastigheter, normalt veldig variabelt mellom 10 og 40. Elsparkesyklene harmonerer noenlunde med syklene.

En fin ting med  minibilen er universell utforming. Den kan kjøres av folk som er dårlige til beins.

 

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Skrevet

Så enig. 

Sykkel i Norge året rundt går ikke.

Eller det går hvis en skal sykle 500m-1km.

 

Jeg selv elsker å sykle og har prøvd meg på vinter sykling med piggdekk og alt det der.

Nei takk, sykler med hjertet i halsen og fryser ræva av meg. O ja jeg har tiptop bekledning med det hjelper ikke mye når det er -10c. Har 10km sykkelvei til jobb.

Vil gjerne se de politikerne fra Oslo sykle selv nå i -10c. 

Skjer ikke .......

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
mr. skrev (7 minutter siden):

Så enig. 

Sykkel i Norge året rundt går ikke.

Eller det går hvis en skal sykle 500m-1km.

 

Jeg selv elsker å sykle og har prøvd meg på vinter sykling med piggdekk og alt det der.

Nei takk, sykler med hjertet i halsen og fryser ræva av meg. O ja jeg har tiptop bekledning med det hjelper ikke mye når det er -10c. Har 10km sykkelvei til jobb.

Vil gjerne se de politikerne fra Oslo sykle selv nå i -10c. 

Skjer ikke .......

Jeg tror det kan gå bra ned til -8, men så blir det vanskelig å holde varmen på hender, føtter, ansikt og hode. Glad jeg har bensinbil og kan begrense sykling til de mildere dagene.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Mulig det med sykkel fungerer dårlig fordi satsningen er ganske halvhjertet.

I Oulu, Finland er satsningen helhjertet, med et fullstendig utbygget nettverk av sykkelveier som er 3,5 - 4 meter brede, og med prioritert brøyting. Det brøytes med en gang det har falt 2 cm snø, og brøytefirmaene garanterer max 4 cm. En vesentlig del av alle reiser både sommer og vinter forgeår på sykkel  i Oulu, så sykkelveinettet er like viktig som bilveinettet.  I Oslo er bilveiene viktigere enn sykkelveiene, ikke minst fordi bilene er vesentlig flere enn syklene, og det handler om satsning, prioritering, tilrettelegging og brøyting.

Jeg var ute  å syklet i dag, og på sykkelstier med 2 cm snø oppå brøyting var det helt nydelig, mens dypere snø og ujevne bilspor skapte problemer på noen strekninger. Sykkelen skled sideveis.  Det føltes halvskummelt og jeg kommer til å velge i bil for sykkel på neste reise. Sykkelen kan bli valgt senere hvis jeg tror det er bedre forhold .

Et av de viktigste punktene som skiller når folk skal velge mellom bil og sykkel er trygghet. Trygghet på å unngå ulykker og tyverier.

 

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Skrevet

Bor 3 minutter unna byen og 6 min unna jobben men ikke faen om jeg gidder å sykle!

Skrevet (endret)
Lunda skrev (11 timer siden):

Finland er like mye et vinterland og de har sykkelveier som er åpne hele året.

https://www.euronews.com/my-europe/2021/01/22/meet-the-bike-loving-finnish-city-that-keeps-pedalling-even-in-the-snow

Hvorfor skulle ikke Norge greie det samme?

Oulu er spesiell. Det er mange finske byer som ikke har særlig vintersykling, men Oulu har satset. Det kan godt tenkes at det enorme og godt brøytede sykkelveinettet i Oulu er billigere enn  å basere seg på bil og kollektivtrafikk slik andre byer gjør.

Jeg synes Oslo ser vanskelig  ut. Det er lite plass, og må være veldig vanskelig å bygge ut et skikkelig sykkelveinett. Dessuten sliter vi ekstremt med sykkeltyverier som politiet ikke etterforsker.

Det bør være enklere å få til skikkelig sykkelveinett i mindre byer som ikke er så trange som Oslo.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Oulu er jo paddeflat og vinteren er mye kaldere og tørrere enn i Oslo så vedlikehold av sykkelveier er vel mye enklere og billigere, dessuten så har de jo godt gammeldags vinterføre og befolkningen forventer vel heller ikke snøfrie veier som i Oslo der det er en salig blanding av slaps og salt. 

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
Skrevet (endret)
FryNor skrev (5 minutter siden):

Oulu er jo paddeflat og vinteren er mye kaldere og tørrere enn i Oslo så vedlikehold av sykkelveier er vel mye enklere og billigere, dessuten så har de jo godt gammeldags vinterføre og befolkningen forventer vel heller ikke snøfrie veier som i Oslo der det er en salig blanding av slaps og salt. 

Etter videoen fra Oulu å dømme så salter  de ikke. Men de brøyter hyppig. Det ser veldig bra ut. I Oslo så opplever jeg at melete snø er veldig vanskelig å sykle i. Jeg vet ikke hvorfor konsistensen er sånn, men mistenker at salting bidrar.

Endret av I Grosny
Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende ytringer og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...