I Grosny Skrevet 16. desember 2022 #1 Skrevet 16. desember 2022 (endret) VG skriver: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kE0e7k/utfordrer-egen-regjering-vil-gjoere-om-motorveier-til-miljoegater For de som er unge og spreke er sykkel for bil en delvis grei idè, men jeg tør jo ikke å sette fra meg min kostbare sykkel noen steder. Folk som blir frastjålet sykkel får sakene henlagt på dagen. Er det mulig å lage sikker sykkelparkering, eller at staten forsikrer syklene våre slik at vi kan bruke de til butikk, besøk, kino, og hvor som helst? Tenk om man kunne dra på kino og kose seg uten bekymring for å miste sin vakre sykkel? Jeg mener det er for tidlig å bygge ned bilveiene før man har et seriøst alternativ, og før man bekymringsløst kan bruke sykkel. Og så må vi ikke glemme eldrebølgen og de utfordringer som kommer med eldrebølgens gåstoler og handicap-biler. Universell utforming. Det er forresten ikke alle som kan å sykle. Hva med dem? Endret 16. desember 2022 av I Grosny 3
I Grosny Skrevet 16. desember 2022 Forfatter #2 Skrevet 16. desember 2022 (endret) Vi prøver jo å ta et skritt tilbake. Og sykkelen er et viktig skritt. Men vår verden er ikke bare sykkelvennlig. Den passer ikke uten videre inn. Tyverifri parkering er problem nr 1. Det andre er hvor skal man sykle uten at noen blir skadd? I bilveien der bilene blåser forbi i større fart, eller slalom mellom gamle damer, salgsplakater og el-sparkesykler på fortauene? Det er ikke trygt å rase gjennom en gang- og sykkelvei i 40 km/t selv om du teknisk er god nok til å sykkelhoppe over båndet som den gamle dama leier hunden sin i der de går på hver sin side av sykkelveien. Endret 21. desember 2022 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm. 3
Gjest Paramount Skrevet 16. desember 2022 #3 Skrevet 16. desember 2022 I Grosny skrev (2 minutter siden): Vi prøver jo å ta et skritt tilbake. Og sykkelen er et viktig skritt. Men vår verden er ikke bare sykkelvennlig. Den passer ikke uten videre inn. Tyverifri parkering er problem nr 1. Det andre er hvor skal man sykle uten at noen blir skadd? I bilveien der bilene blåser forbi i større fart, eller slalom mellom gamle damer, salgsplakater og el-sparkesykler på fortauene? Det er ikke trygt å rase gjennom en gang- og sykkelvei i 40 km/t selv om du teknisk er god nok til å sykkelhoppe over båndet som den gamle dama leier hunden sin i der de går på hver sin side av sykkelveien. Det offentlige sløser hundrevis av milliarder hvert år fra fellesskapets midler på bekostning av eldre og syke, for å tvinge oss over på sykkelveier. Jeg elsker sykkel, om sommeren, når det er oppholdsvær. Jeg velger alltid sykkel på korte turer. Men å tro at mange vil sykle om vinteren er helt håpløst. Det vil aldri skje. Det som vil skje, er at sykkelveier vil gjøres om til tofelts veier for minibiler. Det er framtidens framkomstmiddel i tettbygde strøk. Ikke sykkel, ikke buss.
I Grosny Skrevet 16. desember 2022 Forfatter #4 Skrevet 16. desember 2022 (endret) Paramount skrev (12 minutter siden): Det offentlige sløser hundrevis av milliarder hvert år fra fellesskapets midler på bekostning av eldre og syke, for å tvinge oss over på sykkelveier. Jeg elsker sykkel, om sommeren, når det er oppholdsvær. Jeg velger alltid sykkel på korte turer. Men å tro at mange vil sykle om vinteren er helt håpløst. Det vil aldri skje. Det som vil skje, er at sykkelveier vil gjøres om til tofelts veier for minibiler. Det er framtidens framkomstmiddel i tettbygde strøk. Ikke sykkel, ikke buss. Sånn bil? https://hmi-basen.dk/r11x.asp?linkinfo=19938 Det er fullt mulig du har rett, men da tror jeg nok bredden på sykkelveiene bør økes(eller kanskje ikke. Denne bilen er bare 75cm bred som tilsvarer ett offroad sykkelstyre). Denne bilen har max fart på 15, noe som harmonerer noenlunde med sykkelfart, men kanskje den burde gått i 18? Et problem på gang- og sykkelvei er de forskjellige hastighetene. Det er ikke som på bilvei der alle kan følge etter hverandre i kø i 80 Km/t. Du har alle hastigheter fra 1 til 50 på gang og sykkelvei. Gående går gjerne i 4 kmt, syklister i mange hastigheter, normalt veldig variabelt mellom 10 og 40. Elsparkesyklene harmonerer noenlunde med syklene. En fin ting med minibilen er universell utforming. Den kan kjøres av folk som er dårlige til beins. Endret 16. desember 2022 av I Grosny 1
mr. Skrevet 16. desember 2022 #5 Skrevet 16. desember 2022 Så enig. Sykkel i Norge året rundt går ikke. Eller det går hvis en skal sykle 500m-1km. Jeg selv elsker å sykle og har prøvd meg på vinter sykling med piggdekk og alt det der. Nei takk, sykler med hjertet i halsen og fryser ræva av meg. O ja jeg har tiptop bekledning med det hjelper ikke mye når det er -10c. Har 10km sykkelvei til jobb. Vil gjerne se de politikerne fra Oslo sykle selv nå i -10c. Skjer ikke ....... 2 1
I Grosny Skrevet 16. desember 2022 Forfatter #6 Skrevet 16. desember 2022 (endret) mr. skrev (7 minutter siden): Så enig. Sykkel i Norge året rundt går ikke. Eller det går hvis en skal sykle 500m-1km. Jeg selv elsker å sykle og har prøvd meg på vinter sykling med piggdekk og alt det der. Nei takk, sykler med hjertet i halsen og fryser ræva av meg. O ja jeg har tiptop bekledning med det hjelper ikke mye når det er -10c. Har 10km sykkelvei til jobb. Vil gjerne se de politikerne fra Oslo sykle selv nå i -10c. Skjer ikke ....... Jeg tror det kan gå bra ned til -8, men så blir det vanskelig å holde varmen på hender, føtter, ansikt og hode. Glad jeg har bensinbil og kan begrense sykling til de mildere dagene. Endret 16. desember 2022 av I Grosny 1
I Grosny Skrevet 17. desember 2022 Forfatter #7 Skrevet 17. desember 2022 (endret) Mulig det med sykkel fungerer dårlig fordi satsningen er ganske halvhjertet. I Oulu, Finland er satsningen helhjertet, med et fullstendig utbygget nettverk av sykkelveier som er 3,5 - 4 meter brede, og med prioritert brøyting. Det brøytes med en gang det har falt 2 cm snø, og brøytefirmaene garanterer max 4 cm. En vesentlig del av alle reiser både sommer og vinter forgeår på sykkel i Oulu, så sykkelveinettet er like viktig som bilveinettet. I Oslo er bilveiene viktigere enn sykkelveiene, ikke minst fordi bilene er vesentlig flere enn syklene, og det handler om satsning, prioritering, tilrettelegging og brøyting. Jeg var ute å syklet i dag, og på sykkelstier med 2 cm snø oppå brøyting var det helt nydelig, mens dypere snø og ujevne bilspor skapte problemer på noen strekninger. Sykkelen skled sideveis. Det føltes halvskummelt og jeg kommer til å velge i bil for sykkel på neste reise. Sykkelen kan bli valgt senere hvis jeg tror det er bedre forhold . Et av de viktigste punktene som skiller når folk skal velge mellom bil og sykkel er trygghet. Trygghet på å unngå ulykker og tyverier. Endret 17. desember 2022 av I Grosny 2
Lunda Skrevet 18. desember 2022 #8 Skrevet 18. desember 2022 (endret) Finland er like mye et vinterland og de har sykkelveier som er åpne hele året. https://www.euronews.com/my-europe/2021/01/22/meet-the-bike-loving-finnish-city-that-keeps-pedalling-even-in-the-snow Hvorfor skulle ikke Norge greie det samme? Endret 21. desember 2022 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm. 1
Djungelvrål Skrevet 18. desember 2022 #9 Skrevet 18. desember 2022 Bor 3 minutter unna byen og 6 min unna jobben men ikke faen om jeg gidder å sykle!
I Grosny Skrevet 19. desember 2022 Forfatter #10 Skrevet 19. desember 2022 (endret) Lunda skrev (11 timer siden): Finland er like mye et vinterland og de har sykkelveier som er åpne hele året. https://www.euronews.com/my-europe/2021/01/22/meet-the-bike-loving-finnish-city-that-keeps-pedalling-even-in-the-snow Hvorfor skulle ikke Norge greie det samme? Oulu er spesiell. Det er mange finske byer som ikke har særlig vintersykling, men Oulu har satset. Det kan godt tenkes at det enorme og godt brøytede sykkelveinettet i Oulu er billigere enn å basere seg på bil og kollektivtrafikk slik andre byer gjør. Jeg synes Oslo ser vanskelig ut. Det er lite plass, og må være veldig vanskelig å bygge ut et skikkelig sykkelveinett. Dessuten sliter vi ekstremt med sykkeltyverier som politiet ikke etterforsker. Det bør være enklere å få til skikkelig sykkelveinett i mindre byer som ikke er så trange som Oslo. Endret 19. desember 2022 av I Grosny 1
FryNor Skrevet 20. desember 2022 #11 Skrevet 20. desember 2022 (endret) Oulu er jo paddeflat og vinteren er mye kaldere og tørrere enn i Oslo så vedlikehold av sykkelveier er vel mye enklere og billigere, dessuten så har de jo godt gammeldags vinterføre og befolkningen forventer vel heller ikke snøfrie veier som i Oslo der det er en salig blanding av slaps og salt. Endret 21. desember 2022 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
I Grosny Skrevet 20. desember 2022 Forfatter #12 Skrevet 20. desember 2022 (endret) FryNor skrev (5 minutter siden): Oulu er jo paddeflat og vinteren er mye kaldere og tørrere enn i Oslo så vedlikehold av sykkelveier er vel mye enklere og billigere, dessuten så har de jo godt gammeldags vinterføre og befolkningen forventer vel heller ikke snøfrie veier som i Oslo der det er en salig blanding av slaps og salt. Etter videoen fra Oulu å dømme så salter de ikke. Men de brøyter hyppig. Det ser veldig bra ut. I Oslo så opplever jeg at melete snø er veldig vanskelig å sykle i. Jeg vet ikke hvorfor konsistensen er sånn, men mistenker at salting bidrar. Endret 20. desember 2022 av I Grosny
Rhodiola Skrevet 21. desember 2022 #13 Skrevet 21. desember 2022 Tråden er ryddet for krenkende ytringer og svar til slettede innlegg. Rhodiola, adm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå