AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #1 Skrevet 16. desember 2022 Hei Jeg har hatt hunder i mange år og så vidt jeg vet ikke vært allergisk mot noen av dem. Mistet siste for noen år siden, og har ikke hatt hund etter det. Idag passer jeg hunden til venninnen min og merker plutselig at det klør og tetter seg i nesa. Betyr det at jeg ikke bør skaffe egen hund igjen senere, eller kan dette være forbigående overfølsomhet, eller noe som kan kureres med allergipiller? Hunden jeg passer er en labrador, om det har betydning. Anonymkode: 4873a...ec9
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #2 Skrevet 16. desember 2022 Først må du finne ut om du er allergisk mot hund eller ikke. At du ble tett i nesa én dag når du passet én hund, når du tidligere har hatt flere hunder i mange år du aldri har reagert på... Jeg vet ikke hvorfor du hopper rett til allergi. Selvfølgelig, du KAN ha utviklet allergi, men det kan også være mye annet du kanskje har reagert på, eller kanskje du har spist krydret mat, begynner å bli forkjølet, reagerer på tørr, kald vinterluft eller har covid og merker kun milde symptomer. Sjekk om du har allergi mot hund før du begynner å tenke på om du bør holde deg vekk fra hund i fremtiden. Anonymkode: 7777a...04a
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #3 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Først må du finne ut om du er allergisk mot hund eller ikke. At du ble tett i nesa én dag når du passet én hund, når du tidligere har hatt flere hunder i mange år du aldri har reagert på... Jeg vet ikke hvorfor du hopper rett til allergi. Selvfølgelig, du KAN ha utviklet allergi, men det kan også være mye annet du kanskje har reagert på, eller kanskje du har spist krydret mat, begynner å bli forkjølet, reagerer på tørr, kald vinterluft eller har covid og merker kun milde symptomer. Sjekk om du har allergi mot hund før du begynner å tenke på om du bør holde deg vekk fra hund i fremtiden. Anonymkode: 7777a...04a Kan hende jeg tar feil selvfølgelig, men jeg har andre type ting jeg reagerer på, og merker samme reaksjoner nå når jeg er veldig nær hunden. F.eks når han er nær ansiktet mitt, eller når jeg klapper han. Reaksjonen kommer såpass med en gang at det ville vært overraskende om det er noe annet. Anonymkode: 4873a...ec9
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #4 Skrevet 19. desember 2022 Allergi er veldig komplekst. Det er ikke slik at allergikere reagerer på et type protein fra hund. Man kan potensielt reagere mot alle slags proteiner i hud, pels og spytt. I tillegg er det store forskjeller mellom hunder når det kommer til hvilken type allergener de frigjør mer eller mindre av. Det er forskjeller mellom raser, pelstyper, men også store individuelle forskjeller. Begynte å stusse når alle hundeallergikere reagerte mot min «hypoallergene» puddel. Men det viser seg at puddelen er blant rasene som frigjør mest av en type vanlig allergen. Du kan skaffe deg hund igjen, men du må være sikker på at du tolererer nøyaktig den hunden du skal ha. Skal du ha valp må du bruke mye tid hos oppdretter, både med foreldre men også valpen. Du må bli eksponert for spytt, hud og pels, uten utslag. Da kan du være ganske sikker på at du ikke reagerer mot hunden du tar med deg hjem. Test ut ulike pelstyper. Jeg har sett at dem som ikke tåler min hund, gjerne tåler hunder med glatt pels, sånn som golden retrievere, eller whippet. IKKE gå i hypoallergen-fella, bruk tid og prøv deg frem. Både når det kommer til rase og individ Anonymkode: 6abf7...8e5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå