AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #1 Skrevet 16. desember 2022 Hei, vet ikke om jeg legger ut riktig plass, men jeg gir det et forsøk. Jeg er i en liten klemme hvor jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre. På grunn av inflasjonen må jeg flytte fra storbyen og hjem til hjembyen fordi jobben jeg er i nå er kun provisjonsbasert og derfor veldig uforutsigbar inntekt, samt at samboeren måtte ha ny jobb. Samtidig ønsker vi å reise tilbake til hjembyen for å komme nærmere venner og familie. De yrkene jeg har erfaring fra, er det lite marked for i hjembyen og jeg blir derfor nødt til å omskolere meg. Jeg sa opp jobben for noen måneder siden uten å ha fått ny jobb som venter, og er derfor redd for karens tid i nav ifh dagpenger. Siste måneden i oppsigelsestiden har jeg blitt sykemeldt pga en skade og fått streng beskjed om at jeg må omskolere meg uansett pga dette. Samtidig er jeg under utredning for kroniske sykdommer fordi jeg har mye smerter i kroppen, som gjør at jeg ikke lenger klarer å jobbe flere jobber av gangen slik som jeg klarte før. Det som er utfordringen nå er veien videre. Har jeg rett til dagpenger uten karenstid siden jeg ble sykemeldt siste med i oppsigelsestiden med beskjed om at jeg må omskolere meg uansett? Når må jeg evt søke og hva skriver jeg/hvordan går jeg frem? En annnen ting er at nav kommer til å ville sette meg rett i jobbsøkerkurs eller andre ting, men jeg har fått tilbud om læreplass hos tatovør fordi jeg er veldig flink til å tegne. Dette er noe jeg har veldig lyst til da jeg er sikker på at dette er noe jeg kan bli ordentlig flink til. Men utfordringen her er at læretiden er helt ubetalt ettersom det ikke er en godkjent/formell utdanning og tatovøren tjener ingen ting på å ha meg der i læretiden, så da sitter jeg med fulltidsjobb uten betalt. Hvordan blir dette i forhold til nav? vil de stille seg helt på bakbeina eller vil jeg kunne søke om å beholde dagpenger mens jeg er lærling? Hvis jeg skal ha en deltidsjobb ved siden av læretiden så må jeg jobbe minimum 80% for å klare å dekke de faste utgiftene, og når jeg skal være lærling og bli fortest mulig ferdig bør jeg ha 100% der, kroppen min er ikke i stand til å tåle 180% jobb. Noen som har noen gode råd eller vet litt om hva jeg kan ha krav på? Anonymkode: 62794...b8a
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #2 Skrevet 16. desember 2022 Du må få møte med saksbehandler asap. Om du skal flytte, meld flytting og prøv å få tak i ny saksbehandler så snart som mulig. Å ringe til nav er bare håpløst, har gjentatte ganger fått feil opplysninger fra de. Siden du har helseproblemer kan du ha rett til AAP. Der må fastlegen inn i bildet også. Mulig du kan søke selv på nettsidene deres, men tror du behøver legeerklæring. Uansett må du få disse hjulene i gang så fort som mulig fordi med NAV tar ting tid. Lykke til. Anonymkode: 8afb2...67b
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #3 Skrevet 16. desember 2022 Just now, AnonymBruker said: Du må få møte med saksbehandler asap. Om du skal flytte, meld flytting og prøv å få tak i ny saksbehandler så snart som mulig. Å ringe til nav er bare håpløst, har gjentatte ganger fått feil opplysninger fra de. Siden du har helseproblemer kan du ha rett til AAP. Der må fastlegen inn i bildet også. Mulig du kan søke selv på nettsidene deres, men tror du behøver legeerklæring. Uansett må du få disse hjulene i gang så fort som mulig fordi med NAV tar ting tid. Lykke til. Anonymkode: 8afb2...67b Tusen takk for råd. Jeg flytter ikke før romjulen og får derfor ikke satt opp møte før starten av Januar. Bør jeg melde meg som arbeidssøker allerede nå da? selv om jeg er sykemeldt frem til 1. januar? Legen vil ikke sykemelde meg lenger enn ut desember og mener at jeg etter det er arbeidsfør igjen etter skaden, men tar ikke særlig hensyn til at jeg er til utredning, fordi de tingene jeg utredes for ikke heller gir grunnlag til uføre (selv om symptomene er veldig kraftige nå som de ikke vet hva det er eller hvordan behandle det inntil videre). Anonymkode: 62794...b8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå