Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var til jordmor igår og får beskjed om at jeg bør legge mer på meg. Har vell lagt på meg rundt 3 kg siden jeg ble gravid, og er i uke 28. Hun sier alt dette er babyen og jeg blir bekymret for babyen når jeg leser om dette med liten vektoppgang.. Har vært veldig kvalm og er det enda, kastet opp mye men har gitt seg litt nå. 

Jeg er også på grensen til svangerskapsdiabetes, noe jeg tror er pga jeg spiser kun ting jeg ikke blir kvalm av (ofte karbohydrat og hvitt mel). Får beskjed om å spise sunnere men syns det er veldig vanskelig å skulle legge på seg, være kvalm hele tiden og spise sunt. Har noen råd? Føler meg helt fortvilet 

Anonymkode: 92798...060

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke stress med det tenker jeg. Du må bare spise det du orker.

Anonymkode: e51f5...e82

Skrevet

Merkelig å være så bekymret for det. Gikk opp 6 kilo første svangerskap, og 8 kilo 2. Svangerskap. Det meste der var baby, og jeg sleit aldri med oppkast, men spiste alt for usunt. Ingen som var noe bekymret for det. De fleste kiloene kom også mot slutten.

Anonymkode: a5183...3d1

Skrevet

Hvorfor stresse? Jeg gikk opp 2 kg hele svangerskapet, og det ble aldri nevnt som noen bekymring. Så lenge baby legger på seg og har det bra, skjønner jeg ikke hvorfor det skal være noe mål i seg selv å gå opp :)

Anonymkode: 645e1...929

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Merkelig å være så bekymret for det. Gikk opp 6 kilo første svangerskap, og 8 kilo 2. Svangerskap. Det meste der var baby, og jeg sleit aldri med oppkast, men spiste alt for usunt. Ingen som var noe bekymret for det. De fleste kiloene kom også mot slutten.

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvorfor stresse? Jeg gikk opp 2 kg hele svangerskapet, og det ble aldri nevnt som noen bekymring. Så lenge baby legger på seg og har det bra, skjønner jeg ikke hvorfor det skal være noe mål i seg selv å gå opp :)

For jordmor var bekymret for dette og mente at jeg kom til å bli veldig tynn med amming o.l, i tillegg er baby utsatt for lav vekt om jeg ikke legger på meg

Skrevet

Merkelig kommentar av jordmor. Å ha lagt på seg "bare" 3 kg er kun et problem om du allerede er alt for tynn. 

Anonymkode: 79f49...192

• Liker 1
Skrevet

Hadde gått opp 0kg frem til uke 28. Gikk opp til sammen 10kg. Fikk en stor gutt :) 

Anonymkode: 5a1a4...0ef

Skrevet

Jeg antar du er undervektig og at det er derfor de ønsker at du legger på deg mer? Jeg er normalvektig, som flere andre her har ingen bekymret seg for det. Kan næringsdrikker eller smoothie hjelpe deg å få i deg mer? Nøtter, fetere meieriprodukter?

Anonymkode: 1d8a0...073

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Merkelig kommentar av jordmor. Å ha lagt på seg "bare" 3 kg er kun et problem om du allerede er alt for tynn. 

Anonymkode: 79f49...192

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg antar du er undervektig og at det er derfor de ønsker at du legger på deg mer? Jeg er normalvektig, som flere andre her har ingen bekymret seg for det. Kan næringsdrikker eller smoothie hjelpe deg å få i deg mer? Nøtter, fetere meieriprodukter?

Anonymkode: 1d8a0...073

Jeg er normalvektig, var ca 54,5 før graviditet og 165 høy så er ikke undervektig 

Skrevet

Jeg skjønner frustrasjonen. Jeg syns også det var veldig vanskelig å spise, og ikke minst spise sunt og variert i svangerskapene. Som hos deg, roet oppkast seg i siste del av svangerskapet. Men jeg var småkvalm, og mat vokste i munnen. 

Jeg fikk beskjed om å fokusere på å lete etter mat som gikk greit ned, prøve å få det noenlunde sunt og ikke bekymre meg for vekt. Jeg var akkurat normalvektig da jeg ble gravid første gang, og litt undervektig andre gang. Og jeg hadde vel gått opp omtrent som deg fra startvekt i uke 28, etter å ha tatt igjen det jeg gikk ned de første månedene da jeg kastet opp hele tiden. Det var bra jobbet, sa jordmor til meg. 

Prøv å finn noe som kan friste litt. Yoghurt naturell, men helt nøytral, grov kornblanding oppi syns jeg var helt ok, og noen halvgrove rundstykker jeg bakte, helst uten pålegg, men jeg presset meg til å spise litt ost og paprika ved siden av. Gulrot. Smoothie med bær, yoghurt og havregryn. Men for deg kan det jo være helt andre ting. 

Og ta tilskudd. Selv om det beste er å få vitaminer og mineraler fra maten, kan det være veldig vrient. 

Barna mine ble født normalvektige og friske, den yngste var til og med litt over snittet i størrelse. Jeg begynte å gå ned for mye mens jeg ammet, men da var kvalmen borte, og virkelig veldig mye lettere å spise, og stoppe den vektnedgangen. 

Anonymkode: bf30f...5ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er normalvektig, var ca 54,5 før graviditet og 165 høy så er ikke undervektig 

Jeg var 53,5 før gravdiditet og er nå i uke 37 og veier 61,5. ingen som har vist noe bekymring for meg. Var det samme forrige graviditet. Da var jeg bekymret, men jordmor sa hele tiden at alt var fint og ikke noe å bekymre seg for. Babyen min nå måler på gjennomsnitt, og forrige baby var så vidt under snitt. 

Anonymkode: 66d5b...f85

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg var 53,5 før gravdiditet og er nå i uke 37 og veier 61,5. ingen som har vist noe bekymring for meg. Var det samme forrige graviditet. Da var jeg bekymret, men jordmor sa hele tiden at alt var fint og ikke noe å bekymre seg for. Babyen min nå måler på gjennomsnitt, og forrige baby var så vidt under snitt. 

Og 164cm, så vi er ganske like. 

Skrevet

Jeg gikk ned i vekt under mitt andre svangerskap. Jordmor var bekymret, legene på sykehuset var bekymret. Mange spurte om jeg spiste i det hele tatt. Jeg spiste litt hele veien. Var så kvalm (ingen oppkast), men småspiste hele veien både ogs kvalmen og for vektoppgang. Prøvde å spise ting med mye næring i (bakte feks noen havrekjeks selv), grønnsaker, frukt, grove brødprodukyer.

Var til ultralyd annenhver uke for å sjekke at babyen vokste normalt. Ble målt til 18% mindre, og legene var veldig bekymret. 

baby ble født 5 dager over termin, 51 cm og 3700 gram. 10/10/10, alt var helt supert. 

gikk heldigvis kjempefint, men forstår at legene var bekymret. Hør på hva legene sier, be om råd fra dem. 

Anonymkode: 6e77b...303

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Var til jordmor igår og får beskjed om at jeg bør legge mer på meg. Har vell lagt på meg rundt 3 kg siden jeg ble gravid, og er i uke 28. Hun sier alt dette er babyen og jeg blir bekymret for babyen når jeg leser om dette med liten vektoppgang.. Har vært veldig kvalm og er det enda, kastet opp mye men har gitt seg litt nå. 

Jeg er også på grensen til svangerskapsdiabetes, noe jeg tror er pga jeg spiser kun ting jeg ikke blir kvalm av (ofte karbohydrat og hvitt mel). Får beskjed om å spise sunnere men syns det er veldig vanskelig å skulle legge på seg, være kvalm hele tiden og spise sunt. Har noen råd? Føler meg helt fortvilet 

Da jeg fødte hadde jeg gått opp 9kg. Uansett hva jeg gjorde så klarte jeg ikke å gå opp mer. Dette var ved to graviditeter, akkurat som om jeg fikk en maksvekt. 

Begge barna kom til termin og begge veide rundt 3300. 

Anonymkode: 205b3...cf0

Skrevet

Spis det du orker. Svangerskapsdiabetes kommer av hormoner, ikke av hva du har spist i svangerskapet. (hatt det 3 ganger, så vet litt om det ;) )

Er det slik at du kun klarer få i deg næring som hever blodsukkeret så vil a) babyen absolutt ikke bli undervektig! og b) Det kan løses med insulin.
Om du har for høye verdier så krev å bli henvist til sykehuset for oppfølging fremfor fastlege/jordmor. En diabetessykepleier vil kunne veilede meg mye bedre.

Lykke til :klemmer: 

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Har du fått medikamenter mot kvalmen av legen din?

Høres ut som det kunne vært lurt dersom kvalmen hindrer deg i å spise sunn mat.

NB! Det kan ta noen dager med jevnlig bruk før du får full effekt.

Anonymkode: 6fedd...a22

Skrevet

Forstår deg godt, min venninne slet med det samme. Babyen kom ut frisk og sunn. Ta i mot hjelp og ikke vær redd for å snakke om det med jm og lege. Det er ikke noe du kan noe for. Og hvis du kommer på noe du orker å spise-spis det.

Anonymkode: d1243...fa3

Skrevet

Så lenge du spiser normalt rar babyen det den trenger. Du skal spise veldig lite for at der skal være en fare.

Anonymkode: 83aec...a1f

Skrevet

Har de sagt at babyen ikke vokser godt nok/får nok næring? For hvis ikke forstår jeg ikke bekymringen når du er normalvektig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Dette var jeg også. Ca 55 kilo før svangerskapet og var 163 cm. Ingen var bekymret for min vekt. Og dette gjelder både nummer 1 og nummer 2. Med nummer 1, så gikk jeg ned tilbake til startvekt ganske fort. Og kanskje en kilo eller 2 ekstra ned med amming. Baby kom ut og var 3,7 kilo, så ingen liten. Nummer 2, så gikk jeg også ned raskt til startvekt. Og ut kom en baby på 4,2 kilo!

Men er symfysemålene lave? Har de grunn til å tru at baby kommer til å bli liten? Får du ekstra vektkontroll av baby? Baby tar det den trenger for å vokse, på bekostning av deg.

Men skal ikke bagatellisere at det ikke er noe farlig, en skal høre på jordmor/lege. Men ønsker bare å si fra at ikke alle går særlig opp i vekt, og dette her er min historie. Så håper jeg at du kan slappe av litt, og prøve å ta det de sier litt på avstand. Ikke la deg knekke av at det iallefall. Og er de så bekymret. Så be om ekstra vektkontroll av baby osv. Så kan de basere seg på det om de er bekymret for baby  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...