Gå til innhold

Søvn og hormoner i syklus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge hatt mistanke om at hormonkluss er årsak til at jeg sliter mye med søvn og litt andre ting.

Jeg går på Cerazette og har gjort det i mange år, og har som resultat av det mistet mensen, og jeg har ingen oversikt over noe syklus, men noen sjeldne ganger innimellom så opplever jeg å spotte, men det er kanskje snakk om 1-2 ganger i året.

Nå la jeg plutselig merke til en ting som var veldig interessant. De siste to dagene har jeg sovet veldig godt for første gang på lenge, jeg har sovnet kjempefort og lett og ikke våknet i løpet av natten og jeg har følt meg mye mer uthvilt. Akkurat de to dagene her har jeg også spottet for første gang på flere måneder, føles nesten ut som jeg har mensen, og generelt har jeg følt meg i bedre humør, mens jeg dagen før hadde jeg det veldig tungt. Jeg tror ikke at dette er tilfeldig, og at jeg akkurat nå har det bedre fordi et av hormonene i kroppen har steget/eller et annet hormon har minket, og at jeg i forkant har opplevd at nivåene var på bunn før de steg eller noe.

Noen som har en anelse om hva slags hormoner som spiller inn som gjør til at jeg spotter? 

Jeg har lenge vurdert og tenkt på om jeg skal slutte på minipillene da de ikke har noen praktisk funksjon for meg. Men jeg kvier meg litt fordi siste gangene jeg hadde pause fra de, så opplevde jeg å få enda kraftigere menstruasjon og mensensmerter enn før, og det er veldig deilig å slippe dette hver måned. Jeg har alltid slitt med at jeg er ganske dårlig dag 1 av menstruasjon, også har jeg veldig korte men kraftige menstruasjoner. Jeg var ferdig med mensen i løpet av 3-4 dager, men det er ofte ganske ille dag 1 også fortsatt litt slapp dag 2. Utifra det jeg har lest så kan slike type menstruasjoner også tyde på hormonkluss, så jeg vet jo ikke om pillene nå bidrar til at jeg egentlig har en mer jevn hormonstatus i stedet for store svinginger, slik at om jeg slutter så vil jeg få mye større svinginger i hormoner gjennom måneden, der jeg både kan oppleve å ha bedre dager, men dårligere dager. Kanskje pillene heller bidrar nå til at jeg jevnt verken føler meg veldig bra eller dårlig, og at det er bedre enn å ha disse store svingningene i løpet av en syklus.

I tillegg har jeg hatt lave jernverdier flere ganger, og har i tillegg tarmsykdom der jeg blør ved aktiv sykdom. Fastlegen min anbefalte meg derfor egentlig å stå på disse pillene hele tiden fordi det ikke var noe vits at jeg blødde mer enn nødvendig, og at det var bra for min del at jeg hadde som bivirkning å miste mensen.

Noen som har noen innspill eller opplevd noe lignende? Noen som sluttet på minipiller der dere mistet menstruasjon, og fikk dere det bedre eller ble det verre av å gå tilbake til kropppens syklus? 

Anonymkode: c9ea2...0cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...