AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #1 Skrevet 16. desember 2022 Lurer på hvordan det går der ute i de mange hjem når prisene er slik de er nå...Både mtp. matvarer og strømforbruk. Er dere alle enige med partner om hvordan forbruket skal være og hvor 'strenge' dere er? Her har jeg måttet ta noen runder med mannen ang. matvarer og forbruk. Han er av typen som helst handler på nærliggende Joker når han skal kjøpe med mat, fremfor Rema og Kiwi. Det er først nå når han har dårligere råd (selvstendig næringsdrivende), at han har begynt å stramme inn for alvor, og tar større handleturer på Rema og Kiwi og kjøper ting på tilbud. Strøm er fortsatt en utfordring. Han er en selverklært "frossenpinn", og setter opp ovner rundt omkring hele tiden. Jeg har kjøpt ullsokker til ham som hjelper litt..Selv har jeg ganske mye ullplagg jeg bruker. Han har også to barn som er her deler av tiden, og da skyter strømforbruket i været. En tenåring som dusjer lenge, samt at begge legger klær til vask etter en eller to gangers bruk og maskinen må gå hele tiden (å rydde klær betyr å plukke dem opp fra gulvet og legge i skittentøyskurv). Jeg føler meg som en skikkelig kjiping som må mase på sånt, eller t.o.m. gjemme unna håndklær så det ikke tas nye etter hver eneste dusj. Er det flere av dere som sliter litt med dette nå? Hvordan løser dere det? Anonymkode: 2c519...b81
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #2 Skrevet 16. desember 2022 Synes det er hans oppgave som far å forklare barna hvordan de skal gjøre ting. At de må spare på vannet, f.eks skru igjen kranen mens de såper inn håret. At dere ikke kan drive og vaske tøy i hytt og pine lenger. Det er han som er far og han som bør ta det opp. Anonymkode: d1b49...5e4 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #3 Skrevet 16. desember 2022 Hos oss er det far i huset som tjener mest penger, og som betaler det meste av både drivstoff, strøm og mat.. Så lenge han ikke går i minus så klager ikke jeg. Jeg klarer fint å spare med det jeg får inn, og det er jeg som betaler huslånet. Anonymkode: cfc1b...a0f
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #4 Skrevet 16. desember 2022 Hos oss er det motsatt; det er jeg som irriterer meg over at mannen er FOR sparsommelig. Vi har veldig god økonomi. Vi har en samlet inntekt på 1,8 millioner, lån på rundt 1 mill, to barn, og huset er nyoppusset, vi har to gode biler som ikke må skiftes ut, etc. Jeg sparer nesten 30 000 i mnd. Mannen har litt mindre, men det er altså over 20 000 til overs på ham også hver måned. Så hvorfor i alle dager kan vi ikke ha varmekablene i gangen PÅ??? JADA, det er dyrt når vi betaler 400 kr dagen i strøm. Men: vi har råd til det!! Jeg vil heller betale 400 kr i strøm, som vi har mer enn god nok råd til, enn å fryse beina av meg på iskalde fliser. Vi har to småbarn, så det er mye kaving på gulvet med påkledning flere ganger om dagen, og det er så jævlig kaldt! Jeg er drittlei av at jeg går tom for varmtvann etter ett minutt i dusjen, fordi han har skrudd på varmtvannstanken for å spare strøm. Når konsekvensen av den høye strømprisen er at "åneeei, denne måneden gikk vi bare ørtiførti tusen i pluss i stedet for ørtiførtitusen-og-én", så synes jeg det er drittirriterende at vi skal gå og fryse og dusje i kaldt vann. Anonymkode: bebb7...83a 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #5 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hos oss er det far i huset som tjener mest penger, og som betaler det meste av både drivstoff, strøm og mat.. Så lenge han ikke går i minus så klager ikke jeg. Jeg klarer fint å spare med det jeg får inn, og det er jeg som betaler huslånet. Anonymkode: cfc1b...a0f Det er også han som tjener mest her, og tradisjonelt har han tjent veldig godt, men etter covid og med dagens finansmarked er det langt tøffere. Så han har ikke justert forbruket etter nye tider, for han har rett og slett aldri vært vant til å ha mindre penger. Vi har fortsatt en høy samlet inntekt, men hans generelle forbruk er såpass høyt at vi merker strøm- og matutgiftene veldig godt. Når jeg har klaget på strømforbruk og matkostnader, har han respondert med at han heller "tar den regningen" og at jeg ikke skal tenke på det, for det er det han er vant til. Men nå har vi faktisk endt opp med at jeg har lagt ut for regningene flere ganger fordi jeg har mer på bufferkonto, til tross for at jeg tjener en del mindre. TS Anonymkode: 2c519...b81
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #6 Skrevet 16. desember 2022 Vi har aldri uenigheter om slikt, men har grei råd, det hjelper jo. Jeg er tilbudsjeger, og ser ikke vitsen med å betale unødvendig mye for mat. Han er typen som liker å stikke innom den nærmeste prisen og kjøpe det han føler for den dagen. Vi løser det vet at jeg ukeshandler. Men heller ikke bitcher når han har kjøpt noe som (i mitt hode) er latterlig dyrt. Jeg liker å ha det behagelig varmt hjemme. Han er enig i at komfort hjemme er viktigere enn de pengene fordi han ser det betyr mye for meg. Vi er begge av typen som tar en runde med forsikringer, lånerente og slik løpende. Anonymkode: c8a2e...a30
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #7 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor i alle dager kan vi ikke ha varmekablene i gangen PÅ??? JADA, det er dyrt når vi betaler 400 kr dagen i strøm. Men: vi har råd til det!! Jeg vil heller betale 400 kr i strøm, som vi har mer enn god nok råd til, enn å fryse beina av meg på iskalde fliser. Anonymkode: bebb7...83a Kan dere ikke kjøpe noen tepper? Anonymkode: 73a23...0f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå