AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #1 Skrevet 16. desember 2022 Er så lei meg.. før graviditeten har jeg slitt mye med overspising, men med hjelp av medisiner gitt jeg ned til 75 kg (er 175 høy). Måtte gå av medisinene da jeg ble gravid. Nå er jeg i uke 25 og orker "ingenting" pga utmattelse. Veide meg i dag, trodde ikke jeg hadde gått opp mer enn 10 kg, men viste seg å være 20. Så jeg veier nesten 100 kg... har enda 15 uker før ungen fødes og kjenner jeg ble livredd for å legge på meg 20 til. Andre i samme båt som vil dele erfaringer? Evt hvordan dere kom dere ut av den vonde spiralen. Anonymkode: 83724...987
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #2 Skrevet 16. desember 2022 Få råd og tips hos fastlegen? Anonymkode: e16eb...c76 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #3 Skrevet 16. desember 2022 Be om veiledning hos jordmor Evt. ernæringsfysiolog? Aktiviteten er kanskje ikke så lett å gjøre noe med når man er utmattet, men tankegang rundt matvalg kan man likevel snakke om. Anonymkode: 389d2...52d
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #4 Skrevet 16. desember 2022 Be om henvisning til ernæringsfysiolog. Anonymkode: 90ba5...1b0
Gjest EmKay Skrevet 16. desember 2022 #5 Skrevet 16. desember 2022 Veiledning hos jordmor er fint. Men ellers var jeg nesten gått opp like mye. Hadde et moderat aktivitetsnivå med tur hver dag, og en kontrollert kosthold med svangerskapsdiabetes. Holdt likevel på enorme mengder vann, og i uke 38 hadde jeg gått opp ca 30 kg der vektoppgangen var størst de første to trimestere. 20 av kiloene rant av i løpet av en ukes tid etter fødsel, og til slutt satt jeg igjen med rundt 6 kg som måtte jobbes litt mer for å bli kvitt. Siden du har en historie med overspising kan det nok være lurt med en samtale og litt kartlegging veiledning rundt kostholdet uansett, men poenget mitt er at det kan være greit å ikke henge seg så veldig opp i vekten, spesielt om kartleggingen viser at kostholdet ditt ikke er så verst. Du kan ha mye vann i kroppen også, så selv om du til nå har gått opp en god del allerede, trenger ikke alt å være fett. ❤️
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #6 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Er så lei meg.. før graviditeten har jeg slitt mye med overspising, men med hjelp av medisiner gitt jeg ned til 75 kg (er 175 høy). Måtte gå av medisinene da jeg ble gravid. Nå er jeg i uke 25 og orker "ingenting" pga utmattelse. Veide meg i dag, trodde ikke jeg hadde gått opp mer enn 10 kg, men viste seg å være 20. Så jeg veier nesten 100 kg... har enda 15 uker før ungen fødes og kjenner jeg ble livredd for å legge på meg 20 til. Andre i samme båt som vil dele erfaringer? Evt hvordan dere kom dere ut av den vonde spiralen. Anonymkode: 83724...987 Det er jo helt sinnsykt!! Jeg er i uke 15 og har gått opp 300gram fra startvekt på 65kg! Hvordan i all verden har du klart dette?? Er du ikke klar over at du ikke trenger mer enn 300 kalorier ekstra per dag ca i starten av graviditeten??? Anonymkode: 2dba4...b5f 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #7 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Det er jo helt sinnsykt!! Jeg er i uke 15 og har gått opp 300gram fra startvekt på 65kg! Hvordan i all verden har du klart dette?? Er du ikke klar over at du ikke trenger mer enn 300 kalorier ekstra per dag ca i starten av graviditeten??? Anonymkode: 2dba4...b5f Way to go, få en allerede nedbrutt gravid til å gå enda mer i kjelleren, håper du er stolt av deg selv! Vennligst finn de sosiale antennene dine før du skal oppdra et barn. Jeg la ikke på meg noe ved uke 15, og jeg kjenner folk som har gått ned - hvordan hadde du følt deg om de hadde snakket til deg på den måten? «Herregud, har du GÅTT opp, du er jo bare i uke 15, herregud, du vet det er en myte at man spiser for to? Ingen jeg kjenner har lagt på seg før i uke 20, du spiser vel ikke sukker???» SKJERP DEG! TS: Folk legger på seg forskjellig, jeg la på meg 10 kilo ved uke 25 (20 i alt) men kjenner folk som la på seg både 30 og 40 kilo. Snakk med jordmor om bekymringen din, og et tips til å unngå overspising: Finn deg én eller to ting du tillater deg å spise ubegrenset av når du vil fråtse, det tar ikke mange dager før du ikke tåler synet av det. Jeg gjorde det med sjokoladeis, var nydelige dager før jeg fikk helt avsmak men siden det var min valgte snack så måtte jeg jo spise det om jeg var fysen. Ble mindre og mindre fråtsing ☺️ Anonymkode: 34df5...851 7 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #8 Skrevet 16. desember 2022 Jeg la på meg 30 kilo. Mest i første og andre trimester. Myye vann i kroppen også. 12 kilo forsvant rett etter baby var ute. Resten (utenom 5) kilo forsvant i løpet av det første året. Jeg gjorde ingenting aktivt for å miste de 25 kiloene. Regner med de siste 5 må trenes av, men bryr meg ikke noe nevneverdig om det ennå 😅 Noen legger på seg mye og andre lite. Noen legger på seg i begynnelsen og andre i slutten. Drikk masse vann. Hvis du er veldig glad i brus, prøv farris med litt juice oppi i stedet. Hold deg til chips, sjokolade og lignende i helgene. Snakk med jordmor. Hun kan nok gi deg noen gode råd. Anonymkode: e4084...cfb
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #9 Skrevet 16. desember 2022 Jeg la på meg 30 kg, 1 1/2 år etter fødsel var jeg tilbake til vekten før graviditet. Baby kom ut sunn og normalvektig. Anonymkode: 6ace4...a0a
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #10 Skrevet 16. desember 2022 I begge mine svangerskap la jeg på meg mye, og den siste tiden av svangerskapet la jeg nesten ikke på meg noe. Første svangerskap la jeg på meg 22 kg, og andre 35 kg. Første gang var jeg nede i samme vekt etter bare 2 uker, og andre gang etter 6 mnd. Anonymkode: b445a...ce3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #11 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er så lei meg.. før graviditeten har jeg slitt mye med overspising, men med hjelp av medisiner gitt jeg ned til 75 kg (er 175 høy). Måtte gå av medisinene da jeg ble gravid. Nå er jeg i uke 25 og orker "ingenting" pga utmattelse. Veide meg i dag, trodde ikke jeg hadde gått opp mer enn 10 kg, men viste seg å være 20. Så jeg veier nesten 100 kg... har enda 15 uker før ungen fødes og kjenner jeg ble livredd for å legge på meg 20 til. Andre i samme båt som vil dele erfaringer? Evt hvordan dere kom dere ut av den vonde spiralen. Anonymkode: 83724...987 I begge mine svangerskap har jeg gått opp mye i begynnelsen, og så har vekten stagnert. Jeg var 62 kg/172 cm høy. I uke 28 var jeg 82 kg. 4 uker senere, og jeg har bare gått opp 1 kg selv om jeg ikke har endret hverken kosthold eller aktivitetsnivå. Slik var det i første svangerskap også:) min jordmor sa at noen går opp mye i starten og mindre på slutten, men andre ikke går opp noe før siste ukene. Vi er alle forskjellig. Anonymkode: 881e1...dab
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #12 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 16.12.2022 den 11.40): Det er jo helt sinnsykt!! Jeg er i uke 15 og har gått opp 300gram fra startvekt på 65kg! Hvordan i all verden har du klart dette?? Er du ikke klar over at du ikke trenger mer enn 300 kalorier ekstra per dag ca i starten av graviditeten??? Anonymkode: 2dba4...b5f Du er kul i grunn. Selv veide jeg 50 kilo før graviditet og har gått opp 12 kilo allerede og er kun i uke 22. har et ekstremt sunt kosthold (rører ikke sukker, lager omtrent all mat fra bunnen av, trener 3 ganger i uken). Noen legger på seg mye under graviditet bare. Nå har ts en historie med overspising og skriver at hun er lei seg. På hvilken måte tenker du at ditt svar bidrar til at ts føler seg bedre eller hjelper henne? Annet enn å sparke en som allerede ligger nede? Anonymkode: 1a37c...262 3 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå