Gå til innhold

Hvor tidlig begynte dere å se tegn på adhd hos barnet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

4 år med klassiske tegn på uoppmerksom type og impulsivitet. Glemmer alt hele tiden. Sier hodet er fult av kaos konstant og klarer ikke få med seg den enkleste beskjed.  
Blir utredet som 12 åring nå. Alt for sent, men slik kan de bli når foreldre nekter å innse dette før skole og andre melder i fra.

Anonymkode: ae605...043

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

3 dager.

Anonymkode: 7100c...8f2

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Fikk tilbakemelding i bhg.

Anonymkode: edf39...b19

Hvordan så der/de det?

Anonymkode: d3a66...d8e

Annonse

Store søvnvansker fra 3 mnd alder, deretter alltid «mer» av upppmerksomhet/hyperaktivitet/impulsivitet og generelt lite reguleringsevne på følelsesregister 

Anonymkode: 1b567...a57

Omtrent siden vi kom hjem fra sykehuset, det var konstant noe med barnet. Men vi ble ikke trodd før barnet gikk ut andre klasse. 

søvn mønster, mangel på søvn, alltid i gang med noe, klarte ikke følge beskjeder, særspist, lite til ingen rolle lek, språk vansker mm

Anonymkode: dcb51...24a

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Omtrent siden vi kom hjem fra sykehuset, det var konstant noe med barnet. Men vi ble ikke trodd før barnet gikk ut andre klasse. 

søvn mønster, mangel på søvn, alltid i gang med noe, klarte ikke følge beskjeder, særspist, lite til ingen rolle lek, språk vansker mm

Mye av det er jo ikke typisk for adhd.

• Liker 2

I graviditeten?! 😂 Den mest aktive av de alle og da h*n kom til verden var det en totalt uregulert baby uansett hva vi prøvde. Helt ulikt sine søsken. Nektet vogn, spiseproblemer, raskt overstimlert osv. Ettersom h*n ble eldre ble problemene større og ved 3-årsalderen begynte vi å snakke med bhg om det. Da h*n var 4 så begynte ballen å rulle med Ppt og så Bup. Ved 5 årsalderen ble diagnosen satt, men ikke på papiret, den ble først satt i første halvdel av 1-klasse. 

Anonymkode: 46fce...0a0

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Mye av det er jo ikke typisk for adhd.

Stemmer på punkt og prikke for mitt barn også som har adhd. Men har du møtt én med adhd så har du møtt én.. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Stemmer på punkt og prikke for mitt barn også som har adhd. Men har du møtt én med adhd så har du møtt én.. 

Er virkelig mangel på rolle-lek et tegn på adhd?

Anonymkode: fb957...3b9

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er virkelig mangel på rolle-lek et tegn på adhd?

Anonymkode: fb957...3b9

Det trenger det ikke være, men det var noe jeg reagerte veldig på spesielt med min første. 

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvor mange har fått foredreveiledning til å hjelpe barnet regulere seg og følelser, fremfor å bare skyve problemene over på noe med barnet?

Anonymkode: 7485b...b2a

Snakker kun for min del. Men ja har tatt imot alt av hjelp jeg har funnet og blitt tilbudt. Det endrer ikke at det mange ganger er svært krevende oppdra og hjelpe barna.

noe av det verste er når man ikke blir trodd av de man har rundt seg. Har fått høre mye nåde rart og sårt oppigjennom. 

et lite eksempel, fortalte nær familie mange ganger at barnet spiste kun en bestemt sjokolade ingenting annet. Til bursdagen kom vedkommende med en stor pose gummi godteri, barnet takket nei og løp vekk. Da ble det en lang diskusjon om bortskjemte barn i dag, og hvordan de hadde spist ALT snop da de var små…. 

• Liker 2
Annonse

6 år. Impulsiv og uoppmerksom. Vansker med konsentrasjon og læring på skolen (samt spesifikke lærevansker). Ingen tegn i bhg foruten impulsiv og uredd. 

Anonymkode: 109f2...033

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor gammel var barnet og hvordan så dere de første tegnene?

Aleneforelder + lav utdannelse + dårlig psykososial bakgrunn + dårlig betalt jobb + lite nettverk + ressurssvak forelder + lite kontakt med sine foreldre = øker sannsynligheten for at barnet har adhd x 1000 ganger med de foreldre som fortsatt bor under samme tak, begge foreldrene har utdannelse og gode jobb, er ressursterke, har klare rammer hjemme, tør å stå i en konflikt med barna + har støtte fra venner og familie(avlastning) når det trengs. 

Anonymkode: 6a3c4...c7f

• Nyttig 2

Min førstefødte fikk diagnosen som 14 åring, da hadde jeg mistenkt noe siden barnehagealderen men siden det tross alt gikk bra med henne så valgte jeg å ikke få henne utredet tidligere. Hun har ADD. Hun sov lite som baby, kresen i matveien og impulsiv etterhvert. Klarte ikke å lære seg noen av barnesangene som hun hørte hver dag. Har alltid hatt et humør som går opp og ned, veldig glad eller veldig sint og opprørt. Konstant for sen til ting. Da barn nr to kom så merket jeg stor forskjell på aktivitetsnivå, tenkte ikke så over det for hadde ikke noe å sammenligne med. 

Anonymkode: bd87a...c80

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...