AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #1 Skrevet 16. desember 2022 Dagligvarekjedene og andre butikker rapporterer om økt nasking, pga den høye prisstigningen, og at folk ikke har penger nok til nødvendigheter. Stjeler du i butikkene av økonomiske årsaker? I tilfelle hva stjeler du? Mat? Klær? Hvordan føles det? Sender du ungene dine ut for å stjele? Slik at det er ungene som blir tatt og ikke du? Ser du en annen vei, når ungene dine stjeler, slik at husholdningen kommer bedre ut? Jeg lurer litt på hvem det er som stjeler? Og situasjonen og følelsene bak. Dette kom opp etter at det er mye stjeling i gjengen til ungdommen min, samt nyhetsoppslag om dette og levekostnadskrisen. Hvor organisert er det vanlig at dette er for de som gjør dette. Er det for eget bruk, eller er det for videre salg? Hvordan er det hos dere? Stjeler du? Ser du en annen vei om barnet ditt stjeler? Hva gjør du om du blir tilbudt å kjøpe tyvegods? Anonymkode: a2fdf...24f
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #3 Skrevet 16. desember 2022 34 minutter siden, AnonymBruker said: Dytt Anonymkode: a2fdf...24f Kanskje det ikke er så mange som nasker/stjeler her..? Eller kanskje de bare ikke tør å snakke om det Hva med deg, hva stjeler du for noe, om noe? Har ikke fått med meg at det har vært en økning av slikt, kan ikke huske avisene jeg leser har skrevet om det i hvert fall. Har du en link til noe info om det? Anonymkode: d6337...442 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #4 Skrevet 16. desember 2022 Jeg stjal masse som barn. Jeg stjal masse som narkoman. Slutta med alt ulovlig da jeg ble rusfri. Har ei venninne som elsker å stjele og er dyktig på det. Hun gjør det for spenningen skyld. Har ikke dårlig nok råd til å vurdere stjeling. Hadde nok heller fått andre til å gjøre det for meg, om det sto mellom det og sult eller stjele mat. Anonymkode: bf75d...b22 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #5 Skrevet 16. desember 2022 Jeg stjeler ikke. Ser selvfølgelig at det hadde vært praktisk med "gratis" ting, men avstår av en kombinasjon av rettferdighetssans og frykt. Altså, begge disse grunnene hadde vært nok laene, men de er der begge to. Hadde blitt utrolig skuffet om en av ungene hadde stjålet. Vi har snakket om stjeling, og at noe barn/ungdommer gjør dette. Enten for spenningen eller fordi de ikke har penger. Vi har innprentet dem hele livet at hvis de havner sammen med venner som vil stjele, er det helt greit å bare gå. Orker man ikke konfrontasjon, så bare gå. Jeg har også sagt at hvis de blir så presset at de en gang gjør det, så skal de komme til oss og fortelle det, og vil ikke få kjeft. Om de ville gjort det vet jeg jo ikke, men jeg håper det. De er ganske åpne om mye annet. Anonymkode: 783ac...2f9 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #6 Skrevet 16. desember 2022 Ville aldri falt meg inn uansett hvor dårlig det står til, husker at søskenbarnet mitt fikk meg til å stjele Bug fra butikken da jeg var liten. Jeg hadde dårlig samvittighet i evigheter etterpå og var også redd for å gå på butikken selv når min mor var med. Det er fryktelig egoistisk å stjele men det er dessverre en del tullinger som rettferdiggjør det med at butikkene har så mye penger og de merker ikke om ting forsvinner, noe som selvfølgelig er helt feil. Anonymkode: 9d5ba...fe9 2 1
Akhenaton Skrevet 16. desember 2022 #7 Skrevet 16. desember 2022 Jobber med å stjele hjertet til hun søte i kassa på Coop Extra, men hermetikk og sånt har jeg foreløpig latt stå. 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #8 Skrevet 16. desember 2022 Har en del narkomane som stjeler i butikken hvor jeg jobber, og en periode var det også en del unge jenter som fulgte opp en tik tok challenge av no slag. Var en periode mye tips og triks på tik tok om hvordan man kunne stjele osv. Ellers er det også en overvekt av kvinner i 40-50 årene som stjeler hos oss. Disse ser ofte litt ut som de har gått livets harde skole for å si det sånn. Anonymkode: aacfb...bba
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #9 Skrevet 16. desember 2022 28 minutter siden, AnonymBruker said: Kanskje det ikke er så mange som nasker/stjeler her..? Eller kanskje de bare ikke tør å snakke om det Hva med deg, hva stjeler du for noe, om noe? Har ikke fått med meg at det har vært en økning av slikt, kan ikke huske avisene jeg leser har skrevet om det i hvert fall. Har du en link til noe info om det? Anonymkode: d6337...442 Stjeler ikke selv, vel ikke siden vi stjal bugg og lollipop som barn. Det dukker stadig opp i nyhetsbildet nå synes jeg…. har googlet meg frem til disse, vil ikke linke til lokal avisen.. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kjopmann-ser-ny-trend-hos-dem-som-blir-tatt/15278046/ Nå stjeler eldre og barnefamilier mat og forbruksvarer. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/MooJOB/hoeye-priser-eksplosiv-oekning-i-tyveri-av-dagligvarer klar sammenheng med økt levekostnad https://borsen.dagbladet.no/nyheter/far-vondt-i-magen/77855735 folk stjeler for å overleve Noen må det jo være, som stjeler, er jo unaturlig om det ikke finnes noen her inne, men godt mulig folk ikke vil snakke om det. Anonymkode: a2fdf...24f
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #10 Skrevet 16. desember 2022 Å be barn stjele er grov omsorgssvikt. Nei, har aldri stjålet. Tror mange som stjeler fortsetter led det om de opplever at de ikke blir tatt. Like mange rike som stjeler som fattige. Anonymkode: a7a3a...76b
frivis Skrevet 16. desember 2022 #11 Skrevet 16. desember 2022 Stjeling forekommer nettopp fordi det er lav risiko for å bli oppdaget og straffet for det. Så at det skjer ofte trenger man ikke være Einstein eller geni for å skjønne. Mange føler vel på en slagt urettferdighet med at noen mennesker skal ha så mye mer penger enn andre, og ser ikke problemet med å ta litt fra de. Unge kan bli avhengig av adrenalinkick det gir å stjele. Dopamin blir utløst når man får premie for det. At stjeling forekommer er like naturlig som at noen liker melk til frokost. 1
Maskinfører Skrevet 16. desember 2022 #12 Skrevet 16. desember 2022 Aldri stjålet så mye som en tyggis
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå