Gå til innhold

Mobbing av trener, sportsklubben….

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skal vi som foreldre forholde oss til mobbing fra trenere, klubben, lagledelse?

Barn og ungdommer er så forskjellig. Prestasjonsnivået er forskjellig. 

Særlig i fotball, med topping av lag og tildeling av spilletid etc. er det mye mobbing. Ja, jeg vil kalle det mobbing, og jeg vil kalle ungdommer og deres foreldre som ikke tar avstand fra slikt opplegg fra trenere, med mobbere.

De har jo så mye anti-mobbing på skolen. Ungdommene og ungene vet jo forskjell på rett og galt. 

Mine barn har vært innom fotball, men har i hovedsak drevet med individuelle idretter. Det har vært forskjellsbehandling der også, men det har en sammensveiset ungdomsgjeng ordnet opp i, ved å stå sammen mot den voksne.

Jeg husker når de var innom fotballen, med foreldre trenere som pushet frem egne barn, så vel som de fremste talentene, resten ble skvist ut på sidelinjen, bokstavlig talt. Det var nye styr ig rapportering til klubbstyre, og kretsen og forbundet. Det var jo ingen som ordnet opp i denne elendigheten.

Jeg tenker jo at krets og forbund burde stengt laget, klubben ute fra serien, til de ordnet opp i egne rekker. Det vart jo ikke gjort. Ingenting ble gjort, og ingen av de spillerne som ble pushet frem gjorde noe annet enn å glede seg over at de selv ikke ble satt på benken. Foreldre lige så, ingen gadd å stå på siden til barna som ble skvist ut. Mobbere hele gjengen.

Anonymkode: 3cd58...e15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overskriften burde vel hete «Mobbing fra trenere»

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Aldri hørt om noen som har opplevd mobbing fra trenere. Beskyldninger om at trenere pusher frem egne barn er ikke så uvanlig, ofte fra foreldre som ikke stiller opp i noe selv eller som ikke har så flinke barn som de tror. Men hvis du mener alle mobber dine barn, i alle idretter, på alle nivå, ja da er det gjerne på tide å se på hvordan du oppfatter andre. 

Anonymkode: 6260a...3d3

• Liker 3
Skrevet

Hvor gamle barn snakker vi om? Fra 12-13 års alderen blir det nivåinndeling i lagidretten, typisk A og B lag. Sånn må det nesten være for å holde motivasjonen oppe. Både for å utvikle talenter, og for at spillere som er på lavere nivå skal få oppleve mestring. 

Frem til denne alderen skal det være lik spilletid på kamper/cuper. Det er jo heller ikke rettferdig at en spiller som har brukt 10 000 timer på å utvikle ferdigheter, satset 100% på denne idretten, skal måtte settes til sides for en spiller som driver med 4 andre idretter og har kansje 3 timers erfaring. En må møte spilleren der den er. 

Anonymkode: d6e12...cf8

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Aldri hørt om noen som har opplevd mobbing fra trenere. Beskyldninger om at trenere pusher frem egne barn er ikke så uvanlig, ofte fra foreldre som ikke stiller opp i noe selv eller som ikke har så flinke barn som de tror. Men hvis du mener alle mobber dine barn, i alle idretter, på alle nivå, ja da er det gjerne på tide å se på hvordan du oppfatter andre. 

Jeg tror jeg traff en nerve hos deg…..

Kanskje du er en slik fotball trener, som lar eget avkom spille hele kamper, og setter andre unger på benken mesteparten tiden? 
Likte vel ikke ar slik adferd blir sett på som mobbing? Noe som det faktisk strengt tatt er.

Dette med fotball gjalt ikke engang mine unger, tok det med for å få igang en debatt om mobbing i fritidsaktiviteter. De fleste med unger har vel en eller annen gang vært involvert med barnefotball, og kan relatere til problemstillingen.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor gamle barn snakker vi om? Fra 12-13 års alderen blir det nivåinndeling i lagidretten, typisk A og B lag. Sånn må det nesten være for å holde motivasjonen oppe. Både for å utvikle talenter, og for at spillere som er på lavere nivå skal få oppleve mestring. 

Frem til denne alderen skal det være lik spilletid på kamper/cuper. Det er jo heller ikke rettferdig at en spiller som har brukt 10 000 timer på å utvikle ferdigheter, satset 100% på denne idretten, skal måtte settes til sides for en spiller som driver med 4 andre idretter og har kansje 3 timers erfaring. En må møte spilleren der den er. 

Mine unger sine relativt korte fotball karrierer var på tidlig barneskole. Det var mye av dette jeg beskrev fra 1. klasse. 

Så langt jeg vet er ikke klubben her stor nok til å ha A og B lag fra ungdomsskole alder, tror heller de sliter med frafall og har lag med spiller fra flere års kull. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mine unger sine relativt korte fotball karrierer var på tidlig barneskole. Det var mye av dette jeg beskrev fra 1. klasse. 

Så langt jeg vet er ikke klubben her stor nok til å ha A og B lag fra ungdomsskole alder, tror heller de sliter med frafall og har lag med spiller fra flere års kull. 

1. Klasse barn skal ha lik spillertid uavhengig av nivå. Trodde de fleste klubber forholdt seg til kjørereglene til nff, og gjennomgår trenerkurs/ får trenerveiledning. Hvis motsatt er tilfelle er det bare og henvise til disse

Skrevet

Både jeg og min mann har vært trenere for hvert vårt barn i hver sin lagidrett.  Mine barn har også samtidig drevet med annen lagidrett og alle ekstratiltak som finnes i klubben samt tiltak utenfor klubb. Har hatt unger i klubben i  10 år. Barn til trenere ER ofte flinkere og har mer interesse, de har jo foreldre som er så interesserte i å følge opp barna at de VIL bli trenere. Barna som er minst interesserte er vanligvis barn av foreldre som også er minst interesserte, men veldig gode til å klage.  
Ingen trenere er perfekte og de har masse hensyn å ta som foreldre ikke ser.   Blant annet - hvem som gjør hverandre gode.  Det er ofte en indikasjon på hvorfor en spiller er mer på banen. Typisk rolle er den som spiller det som etterhvert blir sentral midtbane i fotball eller i midten bak i håndball.   Hvor mange spillere man har som mestrer denne rollen bra tidlig er ikke alltid så mange, men det er gjerne de mest tekniske og som kan holde på ballen. Hvor plasserer man de som har kommet kortest i utviklingen ? I håndball på vingen (lengre vei til mål om ballen blir mistet) og i fotball som spiss- av samme grunn.  Trenere må gjøre en vurdering av hvilke ferdigheter spillerne har defensivt og offensivt. Mine barn er i typisk breddeklubb og det er tilbud i samme lag fra de som hospiterer med eliteserielag til noen som kunne blitt utspilt av barn 8-10 år yngre, og det er utfordrende.  Spilletiden har ikke vært helt jevn, midtstoppere og sentral midtbane har alltid hatt mye mer spilletid, men gjett hva, de andre har ikke villet spille der eller ikke klart rollen- for trenere prøver jo spillere i roller.     De dårligste spillerne orker på ene barnet mitt sitt lag kun 10 min av gangen før de er utslitte, andre klager lett hele kampen.

Forskjellen mellom individuell og lagidrett er at laget ikke blir bedre enn den dårligste spilleren. Er du dårligst som 13-åring vil du aldri bli best.  Men den beste som 13-åring er likevel ikke nødvendigvis den beste noen pr senere.

Anonymkode: 1ac15...e95

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har du vært borti barn og ungdomsidrett?

Har opplevd en trenere av alle varianter, som ikke har overrasket meg.

Skrevet

Da synes jeg du skal stille opp som hjelpetrener eller oppmann og bidra til forbedringer. 

Anonymkode: 10a0f...cb2

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.12.2022 den 9.05):

Overskriften burde vel hete «Mobbing fra trenere»

Takk, jeg trodde dette var en tråd om en trener som ble mobbet

Anonymkode: d8450...f1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.12.2022 den 9.32):

👌🏻

Anonymkode: f543c...f40

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.12.2022 den 9.03):

Hvordan skal vi som foreldre forholde oss til mobbing fra trenere, klubben, lagledelse?

Barn og ungdommer er så forskjellig. Prestasjonsnivået er forskjellig. 

Særlig i fotball, med topping av lag og tildeling av spilletid etc. er det mye mobbing. Ja, jeg vil kalle det mobbing, og jeg vil kalle ungdommer og deres foreldre som ikke tar avstand fra slikt opplegg fra trenere, med mobbere.

De har jo så mye anti-mobbing på skolen. Ungdommene og ungene vet jo forskjell på rett og galt. 

Mine barn har vært innom fotball, men har i hovedsak drevet med individuelle idretter. Det har vært forskjellsbehandling der også, men det har en sammensveiset ungdomsgjeng ordnet opp i, ved å stå sammen mot den voksne.

Jeg husker når de var innom fotballen, med foreldre trenere som pushet frem egne barn, så vel som de fremste talentene, resten ble skvist ut på sidelinjen, bokstavlig talt. Det var nye styr ig rapportering til klubbstyre, og kretsen og forbundet. Det var jo ingen som ordnet opp i denne elendigheten.

Jeg tenker jo at krets og forbund burde stengt laget, klubben ute fra serien, til de ordnet opp i egne rekker. Det vart jo ikke gjort. Ingenting ble gjort, og ingen av de spillerne som ble pushet frem gjorde noe annet enn å glede seg over at de selv ikke ble satt på benken. Foreldre lige så, ingen gadd å stå på siden til barna som ble skvist ut. Mobbere hele gjengen.

kjære vene, dette er vanlig.. og toppe laget og slik, dette er ikke mobbing

Anonymkode: 93319...5d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...