Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 Populært innlegg #1 Skrevet 16. desember 2022 Til deg som jeg snakka til på butikken. Du som kom inn med to ville barn, og en mann som gjemte seg i bakgrunnen. Du som lot barna dine fly rundt og rope til folk, klatre på hyllene og rive ned varer. Du som ikke gjorde noe som helst forsøk på å snakke til dem, roe dem ned eller vise dem hvordan man skal oppføre seg i butikken. Du må forstå hvorfor jeg snakka til deg. Hvorfor jeg fikk nok. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ikke si noe, men tilfeldighetene ville ha det til at dere havnet rett bak meg i køen. På det tidspunktet hadde jeg allerede blitt løpt ned to ganger av barna dine, jeg hadde hørt på skrikinga og herjinga i et kvarter, og da dere toget rett inn i meg med handlevogna så fikk jeg nok. Du så ikke engang ut til å merke at du kjørte handlevogna rett inn i meg, så da jeg ba deg rygge to meter bakover så du nesten forlegen ut. Hele ansiktet ditt snurpet seg sammen, og da jeg snudde meg mot barna dine og sa "og nå er vi stille" så er jeg sikker på at hele køen takka meg. Men ikke du. Du så ut som om du hadde innmari lyst til å si noe, så jeg ventet litt på deg utenfor. For jeg kunne godt tenkt meg å pratet enda litt mer med deg om dette. Men du kom ikke. Du brukte fryktelig lang tid på å pakke varene dine, og da jeg tilslutt satte meg i bilen så la jeg merke til at dere snek dere ut. Med noe mere lutet hode nå, enn da dere kom inn. Det jeg kunne tenke meg å si til deg, er at når vi skal være ute blant andre folk, så må vi oppføre oss med folkeskikk. Vi må fortelle barna våre at de ikke skal rive ned butikken, at de skal ha respekt for at det er andre mennesker som også handler. At de skal bruke innestemmer, og at de skal gå, ikke løpe rundt. Og jeg kunne tenke meg å fortelle deg at du også må respektere andre mennesker på butikken. Vi kjører ikke handlevogna vår inn i andre mennesker i køen, og hvis vi gjør det så sier vi ihvertfall unnskyld. Vi har respekt for at dette ikke er vår egen stue, at dette er et sted som også andre mennesker skal være, og at vi sørger for at vår egen og vår families oppførsel er til minst mulig sjenanse på butikken. Så hvis du akkurat ble snakka til i kassakøen på butikken, og hvis du ikke forstår hvorfor det skjedde, så skal du vite at det var fordi du oppførte deg helt forferdelig. Og hvis du synes det var hårreisende at en fremmed irettesatte barna dine, så må du tenke litt over hvorfor du kommer i den situasjonen at dette i det hele tatt blir nødvendig. Dine barn er egentlig ditt ansvar, det er ikke min jobb å snakke til dem. Det skal du gjøre selv, men da må du også faktisk gjøre det. Vær så snill å gå litt i deg selv, og tenk over hvordan du oppfører deg ute blant folk. Det er fryktelig slitsomt for alle oss andre at dere turer fram sånn som dette. Vi andre ønsker å få handle i fred, vi jobber ikke i barnehage. Noen av oss har sykdommer som gjør at vi nesten ikke orker å reise i butikken, men vi er nødt. Andre er slitne etter en lang dag på jobb. Vær så snill å sørg for at du er til minst mulig sjenanse for oss andre. Det var det jeg ville si til deg. Anonymkode: 1adf3...dbf 66 15 35
Silva Pluvialis Skrevet 16. desember 2022 #2 Skrevet 16. desember 2022 Tviler på at vedkommende leser her. La det gå 21 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #3 Skrevet 16. desember 2022 Hva om barna hennes er en av de med sykdommer som du refererer til? Anonymkode: 26477...bf2 14 1 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #4 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva om barna hennes er en av de med sykdommer som du refererer til? Anonymkode: 26477...bf2 Ja,hva så Er man syk og forstyrrer ro og orden blir man hentet da og Anonymkode: 648e4...998 13 1
Drizzt Skrevet 16. desember 2022 #5 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva om barna hennes er en av de med sykdommer som du refererer til? Anonymkode: 26477...bf2 Det var neppe tilfelle. Hadde det vært tilfelle, ville foreldrene gjort sitt ytterste å tilrettelegge for at handleturen går mest mulig knirkefritt og ville ihvertfall forsøkt å få kontroll på barna. Det høres ut mer som foreldre uten foreldreevner og bortskjemte barn som får holde på med uten korreks. TS, jeg ville også irettesatt andre barn offentlig hvis foreldrene svikter. Barna har godt av å lære hvordan oppføre seg på en sosialt akseptabelt måte blant andre og hvis de ikke lærer det hjemme, så må de lære det et annet sted. Så du gjorde det rette. 26 1 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #6 Skrevet 16. desember 2022 Enig! Helt forferdelig hvor lite hensyn enkelte tar. Og hvor elendige de er på barneoppdragelse. Jeg er overbærende hvis jeg ser at foreldre prøver å handtere barna sine i offentlige rom. Hvis de gir blaffen, blir jeg sur. Og jeg prater alltid til barn som løper i butikker. Sier til dem at det ikke er lov. Anonymkode: 7cd81...44d 10 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 Populært innlegg #7 Skrevet 16. desember 2022 Hun hadde to spinnville unger, og en døgenikt av en mann.. Kan det tenkes at hun var en smule sliten? Strekt i alle retninger..? Kanskje gitt opp litt? Men du føler deg bedre, så da ervel alt greit. Anonymkode: 8f7a1...0e1 65 6 25
Hannah80 Skrevet 16. desember 2022 #8 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva om barna hennes er en av de med sykdommer som du refererer til? Anonymkode: 26477...bf2 Hva så? Man må uansett irettesette ungene når de oppfører seg som ville apekatter ute blant folk. Helt uavhengig av hvilken diagnose de måtte ha. 26 10
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #9 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hun hadde to spinnville unger, og en døgenikt av en mann.. Kan det tenkes at hun var en smule sliten? Strekt i alle retninger..? Kanskje gitt opp litt? Men du føler deg bedre, så da ervel alt greit. Anonymkode: 8f7a1...0e1 Det var det første jeg også tenke, men etter å ha lest litt til skjønte jeg at det ikke var det denne gangen. Da hadde hun sagt unnskyld om hun eller ungene kræsjet i noen, og hun ville sett takknemlig eller flau ut om noen fikk hjulpet til med å roe barna. Anonymkode: cdebf...752 17 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #10 Skrevet 16. desember 2022 Hannah80 skrev (4 minutter siden): Hva så? Man må uansett irettesette ungene når de oppfører seg som ville apekatter ute blant folk. Helt uavhengig av hvilken diagnose de måtte ha. Er så enig. Har selv to barn med ganske alvorlig ADHD. Selv med medisin er det utfordringer. Der er det klinkende klart, at dersom de skal være med må de oppføre seg. Vi har faste rutiner som vi går igjennom før vi i det hele tatt går ut. Forteller X antall ganger at sånn og sånn skal vi, og det blir SLIK konsekvens hvis dere ikke oppfører dere. Tar tid i forkant, men det hjelper. De har store problemer med å takle forandring (nei ikke autisme, men de blir rastløse hvis det blir ekstra venting). Det er ikke sunt å behandle de annerledes. De er barn, og barn liker rammer uavhengig hvilke forutsetninger de har fra før Anonymkode: 7c8fe...17a 13 6
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #11 Skrevet 16. desember 2022 Det var nok mye som gikk galt på denne handleturen, og åpenbart godt for tante sofie å få morslisert litt overfor denne sannsnynligvis utslitte moren i årets travleste periode, men saken har to sider og ville nok sett ganske annerledes ut fra en annen synsvinkel. Neste gang kan du jo prøve å være et medmenneske i stedet. God førjulstid. Anonymkode: d7b9b...7b5 27 18
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 Populært innlegg #12 Skrevet 16. desember 2022 Ts så denne familien et kvart øyeblikk i går. Hun vet ikke noe om dem annet enn at barna åpenbart var slitne/overtrøtte/lei/syke. Ts vet ikke om foreldrene ikke har sovet på flere netter eller om de like før butikkbesøket fikk en nedslående beskjed om sykdom/dødsfall/hvasomhelst. Av og til går ting skeis. Du irettesatte dem og sto til og med utenfor butikken og ventet på dem for å kjefte videre (!), men siden de ikke kom valgte du heller å skrive en "jeg er moralsk overlegen og bedre enn deg"-kronikk på KG. God jul. Anonymkode: d7b9b...7b5 30 5 19
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #13 Skrevet 16. desember 2022 På vegne av butikkansatte: Takk! Anonymkode: e7e4c...f9a 21 2 10
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #14 Skrevet 16. desember 2022 Litt i overkant å stå og vente utenfor butikken for og gi ytterligere korreks. Men synes det er helt greit å si fra til andres barn. Noen ganger fungerer det også bedre, barn kan tøye grensene til sine foreldre til det ytterste, men om en fremmed ber dem om å være stille så blir de flaue og holder kjeft med en gang. Det er vel en lærdom det også, at det finnes andre mennesker i verden som hører dem når de lager et helvete på butikken, ikke bare mamma/pappa. Anonymkode: 8e5d6...2cc 27 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #15 Skrevet 16. desember 2022 Kjente meg igjen i dette innlegget, hadde en gang to viltre barn som satt butikken på hodet og jeg sleit med å få dem til å høre. Så takknemlig for at jeg ikke måte tåle kjeft og nedsettende tilsnakk fra andre besserwissere. Det er heldigvis mange gode mennesker med forståelse og tålmodighet der ute ☺️ Anonymkode: 2543c...012 32 6 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #16 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjente meg igjen i dette innlegget, hadde en gang to viltre barn som satt butikken på hodet og jeg sleit med å få dem til å høre. Så takknemlig for at jeg ikke måte tåle kjeft og nedsettende tilsnakk fra andre besserwissere. Det er heldigvis mange gode mennesker med forståelse og tålmodighet der ute ☺️ Anonymkode: 2543c...012 Men du prøvde i all fall å få dem til å høre. Når jeg ser noen slite med å få kontroll lpå viltre barn så kjenner jeg sympati og medfølelse. Men når de bare slipper dem løs på butikken som om det er Leos Lekeland og ikke prøver å få dem til å oppføre seg engang, så blir det litt annerledes. Anonymkode: 8e5d6...2cc 15 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #17 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kjente meg igjen i dette innlegget, hadde en gang to viltre barn som satt butikken på hodet og jeg sleit med å få dem til å høre. Så takknemlig for at jeg ikke måte tåle kjeft og nedsettende tilsnakk fra andre besserwissere. Det er heldigvis mange gode mennesker med forståelse og tålmodighet der ute ☺️ Anonymkode: 2543c...012 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men du prøvde i all fall å få dem til å høre. Når jeg ser noen slite med å få kontroll lpå viltre barn så kjenner jeg sympati og medfølelse. Men når de bare slipper dem løs på butikken som om det er Leos Lekeland og ikke prøver å få dem til å oppføre seg engang, så blir det litt annerledes. Anonymkode: 8e5d6...2cc Jeg tipper du også ville sagt unnskyld om du eller barna dunket borti andre. Anonymkode: cdebf...752 5 2
Kaisada Skrevet 16. desember 2022 #18 Skrevet 16. desember 2022 "Kjære deg som snakket til meg på butikken. Jeg måtte dessverre på butikken samtidig med deg, og ja jeg måtte ha med ungene også. Vi kom fra sykehuset hvor mannen hadde fått konstatert kreft med spredning til skjelettet og hjernen. Vi var ikke oss selv noen av oss" "Hilsen en som også må handle når livet snører seg." 27 6 15
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #19 Skrevet 16. desember 2022 Kaisada skrev (7 minutter siden): "Kjære deg som snakket til meg på butikken. Jeg måtte dessverre på butikken samtidig med deg, og ja jeg måtte ha med ungene også. Vi kom fra sykehuset hvor mannen hadde fått konstatert kreft med spredning til skjelettet og hjernen. Vi var ikke oss selv noen av oss" "Hilsen en som også må handle når livet snører seg." Godt å vite at vi må tåle frekkhet og bråk over alt, at butikken må tåle masse svinn pga ødelagte varer, og at alle kan slå seg helt løs i samfunnet. I TILFELLE noen har fått en kreftdiagnose, må vite. Gud forby at vi gir beskjed til noen. De kan jo bli krenka. Bedre at alle har det forferdelig i det offentlige rom.. Anonymkode: bbfe8...f13 33 1 9
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #20 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Til deg som jeg snakka til på butikken. Du som kom inn med to ville barn, og en mann som gjemte seg i bakgrunnen. Du som lot barna dine fly rundt og rope til folk, klatre på hyllene og rive ned varer. Du som ikke gjorde noe som helst forsøk på å snakke til dem, roe dem ned eller vise dem hvordan man skal oppføre seg i butikken. Du må forstå hvorfor jeg snakka til deg. Hvorfor jeg fikk nok. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ikke si noe, men tilfeldighetene ville ha det til at dere havnet rett bak meg i køen. På det tidspunktet hadde jeg allerede blitt løpt ned to ganger av barna dine, jeg hadde hørt på skrikinga og herjinga i et kvarter, og da dere toget rett inn i meg med handlevogna så fikk jeg nok. Du så ikke engang ut til å merke at du kjørte handlevogna rett inn i meg, så da jeg ba deg rygge to meter bakover så du nesten forlegen ut. Hele ansiktet ditt snurpet seg sammen, og da jeg snudde meg mot barna dine og sa "og nå er vi stille" så er jeg sikker på at hele køen takka meg. Men ikke du. Du så ut som om du hadde innmari lyst til å si noe, så jeg ventet litt på deg utenfor. For jeg kunne godt tenkt meg å pratet enda litt mer med deg om dette. Men du kom ikke. Du brukte fryktelig lang tid på å pakke varene dine, og da jeg tilslutt satte meg i bilen så la jeg merke til at dere snek dere ut. Med noe mere lutet hode nå, enn da dere kom inn. Det jeg kunne tenke meg å si til deg, er at når vi skal være ute blant andre folk, så må vi oppføre oss med folkeskikk. Vi må fortelle barna våre at de ikke skal rive ned butikken, at de skal ha respekt for at det er andre mennesker som også handler. At de skal bruke innestemmer, og at de skal gå, ikke løpe rundt. Og jeg kunne tenke meg å fortelle deg at du også må respektere andre mennesker på butikken. Vi kjører ikke handlevogna vår inn i andre mennesker i køen, og hvis vi gjør det så sier vi ihvertfall unnskyld. Vi har respekt for at dette ikke er vår egen stue, at dette er et sted som også andre mennesker skal være, og at vi sørger for at vår egen og vår families oppførsel er til minst mulig sjenanse på butikken. Så hvis du akkurat ble snakka til i kassakøen på butikken, og hvis du ikke forstår hvorfor det skjedde, så skal du vite at det var fordi du oppførte deg helt forferdelig. Og hvis du synes det var hårreisende at en fremmed irettesatte barna dine, så må du tenke litt over hvorfor du kommer i den situasjonen at dette i det hele tatt blir nødvendig. Dine barn er egentlig ditt ansvar, det er ikke min jobb å snakke til dem. Det skal du gjøre selv, men da må du også faktisk gjøre det. Vær så snill å gå litt i deg selv, og tenk over hvordan du oppfører deg ute blant folk. Det er fryktelig slitsomt for alle oss andre at dere turer fram sånn som dette. Vi andre ønsker å få handle i fred, vi jobber ikke i barnehage. Noen av oss har sykdommer som gjør at vi nesten ikke orker å reise i butikken, men vi er nødt. Andre er slitne etter en lang dag på jobb. Vær så snill å sørg for at du er til minst mulig sjenanse for oss andre. Det var det jeg ville si til deg. Anonymkode: 1adf3...dbf Bra du pratet til dem. Hater drittunger som flyr rundt på butikker, og med det følger selvfølgelig evneveike foreldre. Anonymkode: 371ab...cd6 11 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå