AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #1 Skrevet 15. desember 2022 Har en jente på 18 som har blitt helt uspiselig i det siste. Hun har egentlig aldri hatt noe trassalder, verken som 2-3-åring, pre-teen eller tidligere ungdomsår. Men nå - når "alle andre" begynner å bli voksne, begynner hun å bli "vanskelig". Umulig å kommunisere med. Alt er bare "vet ikke" - orker liksom ikke å ta stilling til noe. Spør jeg om hun kan gjøre noe, svarer hun kanskje ja - men gjør det ikke, så jeg sitter så mye og bare venter. Rommet er konstant rotete, lover å rydde, men gjør det aldri. Føler hun bare jatter med meg uansett hva jeg sier. Og jeg føler at jeg maser og maser siden hun ikke gjør ting hun har sagt hun skal gjøre. Det er helt uaktuelt at hun skal slippe unna forpliktelser i huset. Haler ut tiden i enhver anledning. Kommer alltid for seint til måltider. Bruker en evighet på badet slik at vi andre ikke kommer til. Men sitter egentlig bare å trykker på mobilen der inne. Deler ingenting fra eget liv, og er fryktelig privat av seg. Legger seg seint og sover på ettermiddagene. Har lite venner og er sjelden ute. Mistenker at hun er litt deprimert, og det får hun hjelp med, men mest av alt opplever jeg henne som trassig. Er det virkelig normalt å være i "trassalder" så seint? Blir oppriktig bekymret ved tanken på at hun potensielt flytter hjemmefra for å studere om det halvt års tid, for hun fremstår som helt hjelpeløs på egenhånd... Anonymkode: 26e1d...f0f
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #2 Skrevet 15. desember 2022 jeg ble alvorlig deprimert som 18 åring, sier ikke at hun er det.. men jeg var nok ikke en solstråle å ha med å gjøre jeg heller. Kanskje snakke med henne om dette direkte? Anonymkode: 18e49...658
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #3 Skrevet 15. desember 2022 Kan med sikkerhet si at det høres ikke ut som hun har det bra i alle fall. Om man er ekstremt stressa/deprimert kan hjemme bli enda et sted man ikke klarer slappe av Anonymkode: 18e49...658 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #4 Skrevet 16. desember 2022 Ja det er hekt normalt å ha te åringsopptør også som 18 åring , det er jo ikke trass. Anonymkode: cd81d...894 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #5 Skrevet 16. desember 2022 Høres deprimert ut ja.. Trass er ikke ordet jeg ville brukt i denne sammenheng. Anonymkode: 77973...cf0
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #6 Skrevet 16. desember 2022 Nei trass er kanskje ikke rett ord, mer ungdomsopprør som en over nevner... Som sagt så er hun nok litt deprimert også. Hun går allerede jevnlig til psykolog pga hun har slitt med sosial angst og mild depresjon noen år. Dette går litt opp og ned, og det er nok rett at hun kanskje er inne i en litt dårligere periode nå. Men det virker allikevel som det er noe mer, og det minner mer om den perioden lillesøster på 12 er inne i akkurat nå. Mer som om hun bevisst ikke vil gjøre det jeg ber henne om, og at hun tester grenser. Jeg synes bare det er litt "seint" å begynne med dette nå, og lurer på om det er normalt. Luftet det for en kollega, og uten at hennes datter har problemer med angst og depresjon, opplevde hun henne som ganske uspiselig den siste peripden hun bodde hjemme før hun begynte å studere. Hun var nesten glad da hun flyttet ut for det holdt på å ødelegge forholdet deres. Så det er mulig det er noe av det samme vi opplever - jeg vet ikke. Men jeg skal fortsette å prøve å snakke med henne, prøve og mase mindre, og selvsagt følge med på hvordan det går med depresjonen. Godt at hun allerede er i systemet mtp på evt negativ utvikling der. Anonymkode: 26e1d...f0f
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #7 Skrevet 16. desember 2022 TS som svarte over. Anonymkode: 26e1d...f0f
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #8 Skrevet 16. desember 2022 Har hun noen konkrete planer videre da? Skal hun studere og flytte hjemmefra? Det som din kollega nevner er normalt, og slik var jeg også, men da hadde jeg en konkret plan for å komme meg ut. Så snart jeg fylte 19 ville jeg utenlands og hadde alt klart. Den siste tiden ble derfor veldig lang og jeg lengtet sånn etter å slippe å forholde meg til foreldrene mine. Hvis hun ikke har noen planer etter vgs er det jo annerledes. Men da kan det være dette som plager henne. De fleste rundt henne begynner jo å legge planer. Det at hun fremstår "ufungerende" alene betyr jo ikke at hun skal fortsette å bo hjemme. De fleste av oss har ikke automatisk god boevne som unge voksne, vi må prøve oss frem først (og tråkke litt i salaten iblant). Anonymkode: 05d75...506 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #9 Skrevet 16. desember 2022 Du må jo prate med ho da- sikkert gutteproblemer haha... Anonymkode: 5deeb...1bc
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #10 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Blir oppriktig bekymret ved tanken på at hun potensielt flytter hjemmefra for å studere om det halvt års tid, for hun fremstår som helt hjelpeløs på egenhånd... Anonymkode: 26e1d...f0f Tror du tar feil her. Høres heller ut som hun begynner å bli veldig klar for å flytte hjemmefra og få mer ansvar. Anonymkode: 46af5...452 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #11 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): TS som svarte over. Anonymkode: 26e1d...f0f Hmm kan være alt mulig som spiller inn. Har selv ei datter på 22 som er passe uspiselig til tider. Hun har div diagnoser og på meg virker det dessverre som om hun bruker dem til å ikke ta et voksent nok ansvar. Min har et barn som bor med henne. Akkurat nå har hun vinglete hit og dit og sist hun sov her i huset, sneik ho seg ut uten å hverken takke for barnevakt eller å si hade. Så er mildt sagt skuffet over henne. Får håpe du slepp det vertfall. Anonymkode: 2d284...990
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå