Gå til innhold

Spørsmål ang. egenandel hos fastlegen: Hva er "Enkel pasientkontakt som resulterer i utskriving av sykemelding/henvisning til spesialist"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sykmeldt pga dårlig rygg noen uker og har vært en del i kontakt med fastlegen min og stusser litt over at jeg har betalt full egenandel for alle "konsultasjonene". På prislisten til Helsenorge er det noe som heter "Enkel pasientkontakt som resulterer i utskriving av sykemelding eller henvisning til spesialist", prisen for det er 59 kr, altså under 1/3 av prisen for en konsultasjon. Hva kvalifiserer egentlig som det?

Kjapt oppsummert er dette kontakten jeg har hatt med legesenteret de siste ukene:

Kontakt 1: Ringte legekontoret på morgnen og fikk tildelt akuttime samme dag. Sykemeldt en uke. Egenandel: 212 kr.

Kontakt 2: Noen dager før sykemeldingen for ryggproblemene utløp ble jeg kraftig forkjølet. Da det ikke var bedre dagen før jeg skulle tilbake på jobb sendte jeg fastlegen melding via appen legesenteret bruker og fikk svar tidlig neste morgen. Forlenget sykemelding ut uka. Egenandel: 212 kr

Kontakt 3: Forkjølelsen var bedre og ryggen føltes ikke så verst. Prøvde å dra tilbake på jobb, men måtte kaste inn håndkleet etter noen timer. Ringte legesenteret  neste morgen og legen ringte meg tilbake. Etter en kjapp prat ble vi enige om sykemelding en uke til. Egenandel: 212 kr.

Kontakt 4: Nok et forsøk på å dra tilbake på jobb mislyktes. Ny melding via app og forlenget sykemelding. Beskjed om at om jeg hadde behov for ytterligere sykemelding måtte jeg bestille akutt med oppmøte. Egenandel: 212 kr.

Kontakt 5: Akuttime med oppmøte. Legen ønsket også å ta noen blodprøver siden det var lenge siden siste helsesjekk, noe jeg sa ja til. Svarene skulle komme via appen. Ny sykemelding. Egenandel: 269 kr

Kontakt 6: Prøvesvar via appen. Egenandel: 212 kr

Er det virkelig en fullverdig konsultasjon at jeg sender en melding via en app, får to linjer til svar fra legen, samt ny sykemelding? I min verden høres dette mer ut som "enkel pasientkontakt". Det samme med at legen ringte og snakket med meg i et par minutter. Er jeg helt på viddene her? Sliter økonomisk for tiden (som så mange andre) og nesten 1400 kr i egenandeler på ganske kort tid har gjort et kraftig innhogg i økonomien min. 

Anonymkode: e80cb...98d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Henvisning kostar noko, blodprøvar kostar noko, resept kostar noko, konsultasjon kostar noko...og sånn går no pengane

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

nesten 1400 kr i egenandeler på ganske kort tid har gjort et kraftig innhogg i økonomien min. 

Sånn er det for alle. Kronisk syke har det sånn hvert eneste år før man får frikort. FFF - frikort før februar. Januar er dyr sånn sett. 

Angående resten av saken din så vet ikke jeg hva som kvalifiserer som enkel pasientkontakt og ikke. Jeg har bare betalt for en slik konsultasjon en gang og da betalte jeg full sats. Fem minutter på telefon tror jeg det var. 

Anonymkode: 08530...b8b

Skrevet

Tenker at alt som foregikk kun via app burde vært nedsatt sats.

Telefonkonsultasjon med legen innebærer i praksis akkurat like mye jobb som om du hadde møtt fysisk opp.

Anonymkode: c3ebf...7b1

Skrevet

Har omtrent samme utgifter på helse, i januar. Oppnår frikort i februar. 

Og ja, leger må ha betalt når de jobber. Når du skal ha sykemeldinger for ny diagnose, så medfører det mer journalskriving. 

Men jeg har aldri måtte betale for å få prøvesvar... 

Anonymkode: 51616...310

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har vært sykmeldt pga dårlig rygg noen uker og har vært en del i kontakt med fastlegen min og stusser litt over at jeg har betalt full egenandel for alle "konsultasjonene". På prislisten til Helsenorge er det noe som heter "Enkel pasientkontakt som resulterer i utskriving av sykemelding eller henvisning til spesialist", prisen for det er 59 kr, altså under 1/3 av prisen for en konsultasjon. Hva kvalifiserer egentlig som det?

Kjapt oppsummert er dette kontakten jeg har hatt med legesenteret de siste ukene:

Kontakt 1: Ringte legekontoret på morgnen og fikk tildelt akuttime samme dag. Sykemeldt en uke. Egenandel: 212 kr.

Kontakt 2: Noen dager før sykemeldingen for ryggproblemene utløp ble jeg kraftig forkjølet. Da det ikke var bedre dagen før jeg skulle tilbake på jobb sendte jeg fastlegen melding via appen legesenteret bruker og fikk svar tidlig neste morgen. Forlenget sykemelding ut uka. Egenandel: 212 kr

Kontakt 3: Forkjølelsen var bedre og ryggen føltes ikke så verst. Prøvde å dra tilbake på jobb, men måtte kaste inn håndkleet etter noen timer. Ringte legesenteret  neste morgen og legen ringte meg tilbake. Etter en kjapp prat ble vi enige om sykemelding en uke til. Egenandel: 212 kr.

Kontakt 4: Nok et forsøk på å dra tilbake på jobb mislyktes. Ny melding via app og forlenget sykemelding. Beskjed om at om jeg hadde behov for ytterligere sykemelding måtte jeg bestille akutt med oppmøte. Egenandel: 212 kr.

Kontakt 5: Akuttime med oppmøte. Legen ønsket også å ta noen blodprøver siden det var lenge siden siste helsesjekk, noe jeg sa ja til. Svarene skulle komme via appen. Ny sykemelding. Egenandel: 269 kr

Kontakt 6: Prøvesvar via appen. Egenandel: 212 kr

Er det virkelig en fullverdig konsultasjon at jeg sender en melding via en app, får to linjer til svar fra legen, samt ny sykemelding? I min verden høres dette mer ut som "enkel pasientkontakt". Det samme med at legen ringte og snakket med meg i et par minutter. Er jeg helt på viddene her? Sliter økonomisk for tiden (som så mange andre) og nesten 1400 kr i egenandeler på ganske kort tid har gjort et kraftig innhogg i økonomien min. 

Det eneste som burde vært gratis er prøvesvarene. Du har allerede betalt for prøven. Da bør det selvsagt være gratis å få svaret. 

Skrevet

Syns ikke du burde betalt for å få prøvesvarene, men alt det andre er mer enn innafor. Konsultasjon fysisk og digitalt, ny problemstilling, og revurdering skal legen selvfølgelig ha betalt for. Du får være glad for at du normalt er så frisk at du ikke har opparbeidet deg frikort i desember.

Anonymkode: f63bb...edc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...