Gå til innhold

Tre grep alle med boliglån bør ta nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg så at VG la ut en pluss-artikkel om de beste tipsene og tre grep alle med boliglån bør ta av hallgeir kvadsheim.

Nesten hver eneste gang det kommer ut noe som dette så er det clickbait og mye av disse tipsene er ikke noe spesielt mer enn det som er sagt tidligere. Hva er det egentlig for noe grep man burde ta da?

1. Betale ned ekstra på boliglånene dine hvis det er 

2. Forhandle seg til bedre rentebetingelser, jobber man i staten er det bra betingelser fra Statens Lånekasse om summen er innenfor grensene deres.

3. Endre fra annuitetslån til serielån? Eller fra 30 år nedbetalingstid til 25 år?

Del gjerne hvis det finnes noe bedre tips enn dette. Jeg har ikke sett artikkelen så vet ikke om noe av det jeg sa her er det samme som det som sto der. Jeg ser ikke på fastrente som noe godt tips akkurat nå siden de rentene man kan binde seg til er veldig høy. Flott for dere som har lav fastrente.

Anonymkode: 57b43...86b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal man bytte fra annuitetslån til serielån, eller endre nebetalingstiden, når man har muligheten til ekstra innbetaling ved annuitetslån? Da beholder man fleksibiliteten.

Anonymkode: 83e4d...002

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt enig i at man bør betale ned på gjeld dersom man kan.  Da bør man betale ned den gjelden som har høyest rente først.  Ofte er det billånet, og ikke boliglånet som har høyest rente.  Klart det ikke lønner seg å ha penger stående i banken til lav innskuddsrente når lånerentene øker.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor skal man bytte fra annuitetslån til serielån, eller endre nebetalingstiden, når man har muligheten til ekstra innbetaling ved annuitetslån? Da beholder man fleksibiliteten.

Anonymkode: 83e4d...002

Det er bare jeg som prøver å tenke meg hva man kan gjøre for å betale mindre totalt? Ikke noe fasit.

Problemet er at å betale ned ekstra kan vise seg å bli dyrere avhengig av bank. Banken kan justere ned terminbeløpet på det du vanligvis betaler noe som fører til at du betaler inn mindre ved ekstra nedbetaling og dermed betaler inn mer renter over tid.

Amossa skrev (5 minutter siden):

Jeg er helt enig i at man bør betale ned på gjeld dersom man kan.  Da bør man betale ned den gjelden som har høyest rente først.  Ofte er det billånet, og ikke boliglånet som har høyest rente.  Klart det ikke lønner seg å ha penger stående i banken til lav innskuddsrente når lånerentene øker.  

Det er vel egentlig litt irrelevant til boliglån, men så klart bør man betale ned det dyreste lånet sist.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel egentlig litt irrelevant til boliglån, men så klart bør man betale ned det dyreste lånet sist.

Jeg mente først! Betale ned det dyreste lånet ditt først :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...