Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Har man «krav» på å få permisjon uten lønn i tre år imens man studerer? Jeg lurer fordi jeg har en 100% stilling - det hadde vært veldig leit å si opp den, greit å ha i backup etter endt studie.

Jeg er i mammaperm nå, ødelegger denne permisjonen for evt ny permisjon for å studere?

Anonymkode: 48a89...75d

Skrevet

Har ikke krav på, nei. Er det en utdanning som er relevant for jobben?

Anonymkode: 16170...2c9

• Liker 1
Skrevet

Utdanningen er ikke relevant for jobben.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Utdanningen er ikke relevant for jobben.

• Utdanningen må være yrkesrelatert. Med dette menes alle typer arbeidsmarkedsrelevant etter- og videreutdanning Det er tilstrekkelig at utdanningen har relevans til yrkeslivet generelt. Det er ikke et krav at utdanningen har relevans eller er nødvendig for den stillingen som det søkes permisjon fra. Kravet til yrkesrelevans gjelder ikke utdanning på grunnskole- eller videregående opplæringsnivå.

Står det på Arbeidstilsynet. Noe som for meg sier at det trenger ikke være yrkesrelatert for å ha krav på permisjon?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt. 

Christina82, mod

Skrevet

Yrkesrelatert betyr at du ikke kan ta kurs/utdanning som er hobbybasert. 
Kurs i meditasjon, strikking, ridning, dans for eksempel vil svært vanskelig kunne bli ansett som yrkesrelatert. 
Om du er sykepleier og vil studere for å bli rørlegger, så er det yrkesrelatert, siden rørlegger er yrke. 

Så ja, du har rett på permisjon til utdanning så lenge du oppfyller andre krav, som ansettelsestid. Men hvordan det er å gå fra en permisjon til en annen, det er jeg faktisk litt usikker på. Men det bør være ett raskt og enkelt spørsmål for fagforeningen å svare på :) 

Skrevet
Taluno skrev (Akkurat nå):

Yrkesrelatert betyr at du ikke kan ta kurs/utdanning som er hobbybasert. 
Kurs i meditasjon, strikking, ridning, dans for eksempel vil svært vanskelig kunne bli ansett som yrkesrelatert. 
Om du er sykepleier og vil studere for å bli rørlegger, så er det yrkesrelatert, siden rørlegger er yrke. 

Så ja, du har rett på permisjon til utdanning så lenge du oppfyller andre krav, som ansettelsestid. Men hvordan det er å gå fra en permisjon til en annen, det er jeg faktisk litt usikker på. Men det bør være ett raskt og enkelt spørsmål for fagforeningen å svare på :) 

Er du sikker på dette? Har selv søkt permisjon for videreutdannelse som sykepleier, men ikke relatert til sykehjemsjobben, og da fikk jeg ikke sitte på stillingen. Skal jo uansett ikke tilbake på sykehjem når jeg skal bli jordmor. 

Anonymkode: ef93e...549

Skrevet

les her: https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/12/12-11/
og sjekk ut arbeidsmiljøloven kap 12. Rett til permisjon, paragraf 12-11 rett til utdanningspermisjon:
der står det blant annet:

(1) Arbeidstaker som har vært i arbeidslivet i minst tre år og som har vært ansatt hos arbeidsgiveren de siste to år, har rett til hel eller delvis permisjon i inntil tre år for å delta i organiserte utdanningstilbud. Utdanning ut over grunnskole eller videregående opplæringsnivå må være yrkesrelatert for å gi rett til permisjon. Yrkesrelatert utdanning omfatter alle typer arbeidsmarkedsrelevant etter- og videreutdanning.

(2) Permisjon kan likevel ikke kreves når det vil være til hinder for arbeidsgivers forsvarlige planlegging av drift og personaldisponeringer.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du sikker på dette? Har selv søkt permisjon for videreutdannelse som sykepleier, men ikke relatert til sykehjemsjobben, og da fikk jeg ikke sitte på stillingen. Skal jo uansett ikke tilbake på sykehjem når jeg skal bli jordmor. 

ganske så sikker ja, her er ett lite utvalg av kilder: 
Utdanningspermisjon - Virke
Utdanningspermisjon § 12-11 (nho.no)
Vil du ha studiefri med lønn? Sjekk hva du kan få | FriFagbevegelse
Krav på utdanningspermisjon uten lønn | Landsorganisasjonen i Norge (lo.no)
Rettigheter ved videreutdanning (delta.no)

• Liker 1
Skrevet
Taluno skrev (2 timer siden):

ok, så jeg kan i prinsippet klage på avgjørelsen? Er vel dumt å beholde en stilling du ikke skal tilbake til når det ofte er kamp om faste stillinger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ok, så jeg kan i prinsippet klage på avgjørelsen? Er vel dumt å beholde en stilling du ikke skal tilbake til når det ofte er kamp om faste stillinger. 

Jeg er sykepleier og på min arbeidsplass er det flere som studerer. Jeg har feks 100% stilling og har fri med lønn de dagene jeg er på skolen fordi jeg har bundet meg til å bli på arbeidsstedet etter endt studie.

En kollega av meg i 75% stilling har ordnet turnusen sin slik at det passer inn med undervisning. Hun studerer ikke noe relevant for arbeidsstedet. 

Og en tredje kollega har permisjon 40% fra sin 100% stilling som nå er lyst ut som vikariat fordi hun studerer. Hun studerer ikke noe relevant for arbeidsstedet. 

Anonymkode: 54377...930

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):
  • Utdanningen må være yrkesrelatert. Med dette menes alle typer arbeidsmarkedsrelevant etter- og videreutdanning Det er tilstrekkelig at utdanningen har relevans til yrkeslivet generelt. Det er ikke et krav at utdanningen har relevans eller er nødvendig for den stillingen som det søkes permisjon fra. Kravet til yrkesrelevans gjelder ikke utdanning på grunnskole- eller videregående opplæringsnivå.

Står det på Arbeidstilsynet. Noe som for meg sier at det trenger ikke være yrkesrelatert for å ha krav på permisjon?

Fiffig å bare lese de delene som gir deg støtte. Siterer fra AML § 12-11;

(2) Permisjon kan likevel ikke kreves når det vil være til hinder for arbeidsgivers forsvarlige planlegging av drift og personaldisponeringer.

Det vil så klart bli en ulempe for arbeidsgiver å ikke kunne ansette noen i en full, fast stilling i 3 år fordi du suller rundt som student, kanskje uten noen som helst intensjon om å komme tilbake i stillingen med mindre du ikke klarer studiet. Så her kan arbeidsgiver med loven i hånd gi avslag.

Anonymkode: 952bb...84a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er sykepleier og på min arbeidsplass er det flere som studerer. Jeg har feks 100% stilling og har fri med lønn de dagene jeg er på skolen fordi jeg har bundet meg til å bli på arbeidsstedet etter endt studie.

En kollega av meg i 75% stilling har ordnet turnusen sin slik at det passer inn med undervisning. Hun studerer ikke noe relevant for arbeidsstedet. 

Og en tredje kollega har permisjon 40% fra sin 100% stilling som nå er lyst ut som vikariat fordi hun studerer. Hun studerer ikke noe relevant for arbeidsstedet. 

Anonymkode: 54377...930

Ja, jeg fikk også lønn og permisjon, samt jobben betalte studieavgiften da jeg gikk palliasjon.

Men ved søknad om jm så fikk jeg avslag på permisjon (uten lønn) og at de ikke kunne gi meg fri i praksisperiodene. Nå fikk jeg ikke startet i høst pga graviditet, men regner med jeg starter neste år. Kan beholde helg, samt jobbe ekstra da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke helt sort hvitt nei, for arbeidsgiver skal fortsatt kunne sørge for forsvarlig drift. 
Så da kommer det an på hva arbeidsgiver har gitt som begrunnelse for avslaget. 

Men jeg skjønner ikke helt behovet for å beholde en stilling man har bestemt seg for at man ikke skal ha videre. 

Skrevet
Taluno skrev (12 timer siden):

Det er ikke helt sort hvitt nei, for arbeidsgiver skal fortsatt kunne sørge for forsvarlig drift. 
Så da kommer det an på hva arbeidsgiver har gitt som begrunnelse for avslaget. 

Men jeg skjønner ikke helt behovet for å beholde en stilling man har bestemt seg for at man ikke skal ha videre. 

Nei, eni, er jo bare praktisk mtp på ferie og at jeg da kan jobbe som normalt. Evnt beholde noen kveldsvakter osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...