AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #1 Skrevet 15. desember 2022 Jeg har endt opp på bygda, og er så utrolig sliten av å pendle til byen. Jeg har en mastergrad som det finnes få jobber til her, men tenker at den er såpass tverrfaglig at om jeg tar noen kurs kan jeg kanskje tilpasse meg til en helt ny type virksomhet. Skrev master med kvantitativ metode og er vant med å skrive rapporter, holde presentasjoner osv. Men orker ikke HR og ledelse, som er det eneste som virker relevant rundt her. Råd? Anonymkode: 4e8c2...507
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #2 Skrevet 15. desember 2022 Kvalitet? Hva slags industri finnes i nærheten? Anonymkode: 66c51...254
PetterKanin Skrevet 15. desember 2022 #3 Skrevet 15. desember 2022 Har du noe kompetanse som har verdi i en bygd da?
c_buk Skrevet 15. desember 2022 #4 Skrevet 15. desember 2022 Mulig det ikke er ideelt for deg, men har du vurdert å søke jobber som tilrettelegger for hjemmekontor da? Da åpner markedet seg plutselig litt mer. 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #5 Skrevet 16. desember 2022 Skjlnner det er vandkelig, det er flest tullestillinger i storbyene Anonymkode: 7a337...435 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #6 Skrevet 16. desember 2022 kommer vel helt an på hvor du bor, veldig forskjell på bygda utenfor Oslo og bygda i Finnmark? Er det noen hjørnesteinsbedrifter i området som kanskje kan passe? Anonymkode: 36d96...f87
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #7 Skrevet 16. desember 2022 Siden vi ikke vet hvor du bor eller hvilket fagfelt du tilhører, er det umulig å gi verdifulle råd her. Anonymkode: c4a4e...669 7 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #8 Skrevet 16. desember 2022 Kommunen? Anonymkode: a6134...6a2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #9 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Siden vi ikke vet hvor du bor eller hvilket fagfelt du tilhører, er det umulig å gi verdifulle råd her. Anonymkode: c4a4e...669 Dette. Pluss at din definisjon av hva som er «bygda» har mye å si. Hvor mange bor der? Hvor langt er det til nærmeste tettsted? Nærmeste by? Noen definerer «bygda» som et sted der det nesten ikke bor noen, mens andre definerer det som alt som ikke er Oslo… Anonymkode: e4eaa...f03 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #10 Skrevet 16. desember 2022 Kommunen er vel gjerne hjørnestensbedriften i utkant-Norge. Anonymkode: 81822...c53 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #11 Skrevet 16. desember 2022 Hva slags utdannelse har du, da? Nå er det jo veldig mange arbeidsgivere som er positive til å gi folk hjemmekontor. Jeg jobber i it-bransjen, og sitter på hjemmekontor hver eneste dag. Har doktorgrad. Broren min bor på bygden, som i at det er en kommune med under 4 000 innbyggere, og en time å kjøre til neste større sted. Der har de flere startup-selskap, innen både it, økonomi, havdrift, o.l. Både broderen og svigerinnen min har master, og har jobb med kontor i bygden. Anonymkode: 170cb...c88 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #12 Skrevet 16. desember 2022 Tenkte også jobb i kommunen. Rådgiver, saksbehandler, planlegger eller noe slikt. Alt etter hva du har utdannelse i. Anonymkode: ed9e6...5ba
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #13 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hva slags utdannelse har du, da? Nå er det jo veldig mange arbeidsgivere som er positive til å gi folk hjemmekontor. Jeg jobber i it-bransjen, og sitter på hjemmekontor hver eneste dag. Har doktorgrad. Broren min bor på bygden, som i at det er en kommune med under 4 000 innbyggere, og en time å kjøre til neste større sted. Der har de flere startup-selskap, innen både it, økonomi, havdrift, o.l. Både broderen og svigerinnen min har master, og har jobb med kontor i bygden. Anonymkode: 170cb...c88 Høres hyggelig ut, vil du dele hvor dette større stedet er? Anonymkode: be2a4...011
Maskinfører Skrevet 16. desember 2022 #14 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Skjlnner det er vandkelig, det er flest tullestillinger i storbyene Anonymkode: 7a337...435 Spetalen kaller det dragefangere
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #15 Skrevet 16. desember 2022 Mastergrad, bygda og kvantitativ metode var så vagt at du ikke kan forvente å få veldig konkrete og konstruktive svar. Jeg kan bare si at jeg bor i bygde-Norge selv, jeg har mastergrad, og jeg har ikke så veldig lang reisetid til jobb. Det er jeg ikke alene om. Mine venner og kjente med mastergrad her i området jobber innenfor undervisning, forskning, journalistikk, kommunale forvaltningsoppgaver (utredninger, planlegging, økonomistyring), rådgivningsfirmaer, museum, kvalitetsledelse, industri, tilsynsoppgaver, div tilknyttet bygg og anlegg og sikkert mye mer jeg ikke husker på i farten. Anonymkode: 28ca2...82e 5
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #16 Skrevet 17. desember 2022 17 hours ago, AnonymBruker said: Kommunen er vel gjerne hjørnestensbedriften i utkant-Norge. Anonymkode: 81822...c53 Eventuelt NAV. Anonymkode: f6a1a...1da
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #17 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 16.12.2022 den 17.32): Mastergrad, bygda og kvantitativ metode var så vagt at du ikke kan forvente å få veldig konkrete og konstruktive svar. Jeg kan bare si at jeg bor i bygde-Norge selv, jeg har mastergrad, og jeg har ikke så veldig lang reisetid til jobb. Det er jeg ikke alene om. Mine venner og kjente med mastergrad her i området jobber innenfor undervisning, forskning, journalistikk, kommunale forvaltningsoppgaver (utredninger, planlegging, økonomistyring), rådgivningsfirmaer, museum, kvalitetsledelse, industri, tilsynsoppgaver, div tilknyttet bygg og anlegg og sikkert mye mer jeg ikke husker på i farten. Anonymkode: 28ca2...82e Takk for svar. Jeg har tatt diverse fag og har bred erfaring, så jeg kan jobbe med både undervisning, forskning, forvaltning, kvalitet, tilsyn osv., men opplever at det er få stillinger som utlyses som har med dette å gjøre. Var derfor litt nysgjerrig på hva andre jobber med. Jeg kan sikkert søke på jobber i kommunen, men opplever at disse ofte er dårlig betalt på bygda. Var litt derfor jeg kunne tenkt meg å høre hva andre jobber med. Jeg tror jeg kan være litt dårlig til å se hva jeg faktisk kan jobbe med og tørre å tenke litt nytt.. Anonymkode: 4e8c2...507
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #18 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Takk for svar. Jeg har tatt diverse fag og har bred erfaring, så jeg kan jobbe med både undervisning, forskning, forvaltning, kvalitet, tilsyn osv., men opplever at det er få stillinger som utlyses som har med dette å gjøre. Var derfor litt nysgjerrig på hva andre jobber med. Jeg kan sikkert søke på jobber i kommunen, men opplever at disse ofte er dårlig betalt på bygda. Var litt derfor jeg kunne tenkt meg å høre hva andre jobber med. Jeg tror jeg kan være litt dårlig til å se hva jeg faktisk kan jobbe med og tørre å tenke litt nytt.. Anonymkode: 4e8c2...507 I mange bransjer må du nok regne med å tjene mindre enn i Oslo. Men levekostnadene er jo som regel mye lavere, så det er ikke sikkert du vil komme dårlig ut likevel. Det kan også hende du må jobbe deg oppover. Du er fremdeles veldig vag når det gjelder utdanningsbakgrunnen din, så det er umulig å gi konkrete råd. Anonymkode: e4eaa...f03 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #19 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): I mange bransjer må du nok regne med å tjene mindre enn i Oslo. Men levekostnadene er jo som regel mye lavere, så det er ikke sikkert du vil komme dårlig ut likevel. Det kan også hende du må jobbe deg oppover. Du er fremdeles veldig vag når det gjelder utdanningsbakgrunnen din, så det er umulig å gi konkrete råd. Anonymkode: e4eaa...f03 Ja! Jeg tenker mye av det er en vekting av hva som gir livet ditt livskvalitet. Har bodd i oslo og på "bygda", og foretrekker klart sistnevnte. Kort avstand til jobb, trening, fritidsaktiviteter - alt. Lite tid går til forflytning. Natur rett ut døra. Lavere lønn men også betydelig lavere leiekostnader. Og mye annet, men hva som gir en noe her i livet er jo svært individuelt. Anonymkode: f94d9...ea6 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #20 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Takk for svar. Jeg har tatt diverse fag og har bred erfaring, så jeg kan jobbe med både undervisning, forskning, forvaltning, kvalitet, tilsyn osv., men opplever at det er få stillinger som utlyses som har med dette å gjøre. Var derfor litt nysgjerrig på hva andre jobber med. Jeg kan sikkert søke på jobber i kommunen, men opplever at disse ofte er dårlig betalt på bygda. Var litt derfor jeg kunne tenkt meg å høre hva andre jobber med. Jeg tror jeg kan være litt dårlig til å se hva jeg faktisk kan jobbe med og tørre å tenke litt nytt.. Anonymkode: 4e8c2...507 Det er nok en del slike jobber som ikke alltid lyses ut, folk får dem via nettverk. Anonymkode: 66c51...254 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå