AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #1 Skrevet 15. desember 2022 Nå som fradraget for enslige forsørgere er tatt vekk. Dette er ca 1.000kr i mnd som det fradraget utgjør. Så de tar vekk 12.000 men gir tilbake 5.000. Så får 7.000 mindre nå. men siden barnebidraget er linket oppimot dette fradraget. Vil da nav ta vekk dette fradraget for alle som får beregnet sitt barnebidrag vis nav? Dette er jo da et fradrag som kom som tillegg på inntekt til bidragsmottaker. Eller er ikke det tenkt på? Anonymkode: 4b4c4...f13
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #2 Skrevet 15. desember 2022 I forslaget til statsbudsjett var fradraget for enslige forsørgere foreslått fjernet og erstattet med ekstra barnetrygd for enslige forsørgere som utgjør like mye som skattefordelen var. Har ikke sjekket om det ble noen endringer i det endelige statsbudsjettet. Anonymkode: b2a6f...552
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #3 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I forslaget til statsbudsjett var fradraget for enslige forsørgere foreslått fjernet og erstattet med ekstra barnetrygd for enslige forsørgere som utgjør like mye som skattefordelen var. Har ikke sjekket om det ble noen endringer i det endelige statsbudsjettet. Anonymkode: b2a6f...552 Det fradraget er tatt vekk. Det stå på skattekortet allerede. Men det fradraget var på rundt 52.000 og 22% av det utgjorde nesten 1000kr mnd. Forslaget om 5000 er da mindre enn ne nesten 12.000 man fikk i 2022. Derfor lurer hva som skjer med beregningen av barnebidrag hvor dette er lagt på inntekten til bidragsmottaker. Anonymkode: 4b4c4...f13
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #4 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det fradraget er tatt vekk. Det stå på skattekortet allerede. Men det fradraget var på rundt 52.000 og 22% av det utgjorde nesten 1000kr mnd. Forslaget om 5000 er da mindre enn ne nesten 12.000 man fikk i 2022. Derfor lurer hva som skjer med beregningen av barnebidrag hvor dette er lagt på inntekten til bidragsmottaker. Anonymkode: 4b4c4...f13 Hva er de 5000,-? Anonymkode: b2a6f...552
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #5 Skrevet 15. desember 2022 Hvor får du 5000 fra? Forslaget var at barnetrygden økes med samme beløp som fradraget var verdt, jeg har ikke fått med meg at det skal være endret, så det er fint om du kan linke til informasjon om at det nå er 5000. Anonymkode: 598df...e25
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #6 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Nå som fradraget for enslige forsørgere er tatt vekk. Dette er ca 1.000kr i mnd som det fradraget utgjør. Så de tar vekk 12.000 men gir tilbake 5.000. Så får 7.000 mindre nå. men siden barnebidraget er linket oppimot dette fradraget. Vil da nav ta vekk dette fradraget for alle som får beregnet sitt barnebidrag vis nav? Dette er jo da et fradrag som kom som tillegg på inntekt til bidragsmottaker. Eller er ikke det tenkt på? Anonymkode: 4b4c4...f13 De fem tusen er en økning i barnetrygden for alle. Enslige forsørgere får enda en utvidet barnetrygd. Altså ca likt som Skattefradraget. Anonymkode: 52fcf...f50
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #7 Skrevet 15. desember 2022 Barnebidraget blir vel beregnet av lønnen, ikke alminnelig inntekt. Da har bortfallet av fradraget ingen betydning. Anonymkode: b2a6f...552
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #8 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvor får du 5000 fra? Forslaget var at barnetrygden økes med samme beløp som fradraget var verdt, jeg har ikke fått med meg at det skal være endret, så det er fint om du kan linke til informasjon om at det nå er 5000. Anonymkode: 598df...e25 https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/familie-og-helse/barn/sarfradrag-for-enslige-forsorgere/ Alle får utvidet barnetrygd med 5000kr https://www.nrk.no/norge/_-kjaere-aleneforeldre_-alle-far-utbetalt-mer-barnetrygd-i-2023-1.16201846 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Barnebidraget blir vel beregnet av lønnen, ikke alminnelig inntekt. Da har bortfallet av fradraget ingen betydning. Anonymkode: b2a6f...552 Barnebidrag blir beregnet av lønn pluss særfradrag for enslige forsørgere pluss utvidet barnetrygd. Dette kommer da også bidragspliktig til gode da dette blir lagt på lønnsgrunnlaget til bidragspliktig. Anonymkode: 4b4c4...f13
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #9 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): De fem tusen er en økning i barnetrygden for alle. Enslige forsørgere får enda en utvidet barnetrygd. Altså ca likt som Skattefradraget. Anonymkode: 52fcf...f50 Enslige forsørgere har fått utvidet barnetrygd men også særfradrag for enslige forsørgere som har vært rundt 52.000 i året. særfradraget fallet bort og blir kompensert med 5000 i ekstra barnetrygd som er 7000 mindre en særfradraget. Hvertfall slik jeg kan lese det Anonymkode: 4b4c4...f13 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #10 Skrevet 15. desember 2022 Her har det blitt blandet mellom barnebidrag og utvidet barnetrygd. Når man i dag mottar utvidet barnetrygd får man også innvilget særfradrag for enslige forsørgere som kan føres på skattekortet. Dette fradraget gjør at man betaler ca. 1000kr (eller mer spesifikk 963kr) mindre i skatt i måneden. Ikke alle får full utnyttelse av dette fradraget fordi de tjener for lite. Nå er det altså et forslag, som ser ut som det er iverksatt ifølge Skatteetaten, at dette fradraget avvikles fra 1. mars 2023. Da skal alle som mottar full utvidet barnetrygd få 963 kroner mer i utvidet barnetrygd i måneden. Flere får derfor utbytte av dette. Siden forslaget kom i oktober har det vært budsjettforhandlinger med SV. Da har det også blitt lagt til enda 5000kr i året på den utvidede barnetrygden, ved siden av de 963 kronene. Dette har ikke blitt godt nok kommunisert ut. Det er altså ikke snakk om 1000 kr mer i skatt i måneden, og 5000kr i året for å «bøte» på, men å legge alle rettighetene inn på samme plass uten usosiale forskjeller knyttet til inntekt og arbeid. Det er også foreslått en prisjustering på den ordinære barnetrygden. De samlede økningen til den enkelte mottaker har jeg ikke sett enda. Anonymkode: af26a...e06 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #11 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Enslige forsørgere har fått utvidet barnetrygd men også særfradrag for enslige forsørgere som har vært rundt 52.000 i året. særfradraget fallet bort og blir kompensert med 5000 i ekstra barnetrygd som er 7000 mindre en særfradraget. Hvertfall slik jeg kan lese det Anonymkode: 4b4c4...f13 Jepp, vi er fucked… Som om man ikke slet nok økonomisk fra før… Anonymkode: 365ba...7f9
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #12 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jepp, vi er fucked… Som om man ikke slet nok økonomisk fra før… Anonymkode: 365ba...7f9 Nei, dere taper ingenting på omleggingen. Anonymkode: b2a6f...552
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #13 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Enslige forsørgere har fått utvidet barnetrygd men også særfradrag for enslige forsørgere som har vært rundt 52.000 i året. særfradraget fallet bort og blir kompensert med 5000 i ekstra barnetrygd som er 7000 mindre en særfradraget. Hvertfall slik jeg kan lese det Anonymkode: 4b4c4...f13 Nei! Da leser du feil! De 5000 er en økning for ALLE som mottar barnetrygd. Enslige forsørgere for dobbelt utvidet barnetrygd fra 1.3.2023 og skattefradrag for enslig forsørger i januar og februar. Var nettopp inne og justerte skattekortet og det står der. Har man ett barn får man en barnetrygd pluss dobbelt utvidet. Har man to barn får man to barnetrygd pluss dobbelt utvidet. Har man tre barn får man tre barnetrygd pluss dobbelt utvidet. Osv. Anonymkode: 52fcf...f50
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #14 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei! Da leser du feil! De 5000 er en økning for ALLE som mottar barnetrygd. Enslige forsørgere for dobbelt utvidet barnetrygd fra 1.3.2023 og skattefradrag for enslig forsørger i januar og februar. Var nettopp inne og justerte skattekortet og det står der. Har man ett barn får man en barnetrygd pluss dobbelt utvidet. Har man to barn får man to barnetrygd pluss dobbelt utvidet. Har man tre barn får man tre barnetrygd pluss dobbelt utvidet. Osv. Anonymkode: 52fcf...f50 I stand corrected! Det er kun aleneforsørgere som får tillegget på 5000 kroner. Ikke alle! Aleneforsørgere mister Skattefradraget, men får enda en utvidet barnetrygd, som tilsvarer Skattefradraget. Pluss 5000. Alle mottakere av barnetrygd får denne prisjustert slik jeg forstår det blir den justert etter konsumprisindeksen, eller noe sånt. https://frifagbevegelse.no/nyheter/snart-oker-trygdene-se-hele-lista-her-6.158.920104.0e0e06646d Anonymkode: 52fcf...f50
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #15 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/familie-og-helse/barn/sarfradrag-for-enslige-forsorgere/ Alle får utvidet barnetrygd med 5000kr https://www.nrk.no/norge/_-kjaere-aleneforeldre_-alle-far-utbetalt-mer-barnetrygd-i-2023-1.16201846 Barnebidrag blir beregnet av lønn pluss særfradrag for enslige forsørgere pluss utvidet barnetrygd. Dette kommer da også bidragspliktig til gode da dette blir lagt på lønnsgrunnlaget til bidragspliktig. Anonymkode: 4b4c4...f13 Du leser feil. Fradraget kompenseres fullt, pluss 5000. Anonymkode: 598df...e25
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #16 Skrevet 15. desember 2022 Bare et spm til dere som har skjønt dette her, jeg har ikke satt meg så mye inn i dette. Barnet mitt blir 18 i mars, vil jeg da få barnetrygd (den økte) for mars? (jeg er eneforsørger og får barnetrygd pluss utvidet i dag) Anonymkode: a8de0...ae9
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #17 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Bare et spm til dere som har skjønt dette her, jeg har ikke satt meg så mye inn i dette. Barnet mitt blir 18 i mars, vil jeg da få barnetrygd (den økte) for mars? (jeg er eneforsørger og får barnetrygd pluss utvidet i dag) Anonymkode: a8de0...ae9 Nei. Siste barnetrygd for deg er februar. Barnetrygden blir utbetalt til og med siste måneden før barnet fyller 18. Anonymkode: 52fcf...f50
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #18 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Du leser feil. Fradraget kompenseres fullt, pluss 5000. Anonymkode: 598df...e25 Siden jeg måtte linke til de 5000. Veldig fint om du linker til der fradraget blir kompensert fullt ut. Dette kunne ikke representantene fra ap/sv/sp svare på i debatten og det står helle ingentkng om det annet enn i forslag til statsbudsjett. Kan ikke finne det i statsbudsjettet. Åpner veldig for å ha lest feil, men kan kkke se det. Anonymkode: 4b4c4...f13
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #19 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Siden jeg måtte linke til de 5000. Veldig fint om du linker til der fradraget blir kompensert fullt ut. Dette kunne ikke representantene fra ap/sv/sp svare på i debatten og det står helle ingentkng om det annet enn i forslag til statsbudsjett. Kan ikke finne det i statsbudsjettet. Åpner veldig for å ha lest feil, men kan kkke se det. Anonymkode: 4b4c4...f13 Les linken som jeg la ut tidligere i tråden da. Kan legge den ut en gang til. https://frifagbevegelse.no/nyheter/snart-oker-trygdene-se-hele-lista-her-6.158.920104.0e0e06646d Sitat Alle aleneforsørgere får et tillegg på 5.000 kroner i året fra 1. mars, ifølge stortingsrepresentant Ragnhild Male Hartviksen (Ap). Hun er medlem av familie- og kulturkomiteen på Stortinget. I tillegg er det en omlegging som både skal forenkle og styrke rettighetene til de som har minst, poengterer hun. Man fjerner særfradraget på skatten og gir i stedet tilsvarende sum i økt barnetrygd til aleneforeldre. Fordi de som tidligere hadde full skattefradrag, medfører denne endringen ingen forskjell. De som ikke tjente så mye at de ikke hadde rett på fullt skattefradrag, får nå verdien av skattefradraget i utvidet barnetrygd. Ergo: Alle, både de med og uten fullt skattefradrag, får altså tillegget på 5.000 kroner fra 1. mars neste år. Anonymkode: 52fcf...f50
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #20 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enslige forsørgere har fått utvidet barnetrygd men også særfradrag for enslige forsørgere som har vært rundt 52.000 i året. særfradraget fallet bort og blir kompensert med 5000 i ekstra barnetrygd som er 7000 mindre en særfradraget. Hvertfall slik jeg kan lese det Anonymkode: 4b4c4...f13 Nei. De 5000 kommer vel i tillegg. Skattefradraget fjernes, erstattes med barnetrygd. Ingen taper på det. Videre øker den ekstra barnetrygden med 5000 i årer. Tror den ordinære barnetrygden også skal øke noe. Anonymkode: 64212...2f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå