Gå til innhold

Har nordmenn vert utskjemt til oppvarming av boliger ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inneklimaeksperter mener nordmenn har det altfor varmt innendørs, de har vert  bortskjemt. Ifølge Folkehelseinstituttet er 14 grader ideell temperatur på soverommet. Helsedirektoratet anbefaler en soveromstemperatur på rundt 14 til 18 grader. Resten av boligen bør ikke være varmere enn 20 grader.

Hvor varmt ein ønsker å ha det i boligen er individuelt, og her kommer det vel  mye an på holdninger, alder, yrke, o.s.v.  

- Arbeidstilsynet setter krav til inneklima  på kontorbygg / arbeidsplassen / skoler etc. Ein stor del av norges befolkning har fysisk krevende  jobber utendørs  under vekslende tempraturer.  Noen jobber i lagerhaller o.l uten oppvarming, og  m/ igjennomtrekk hele arbeidsdagen. de fleste av dem er langt mer herdet for kulde en de som jobber sitter foran en dataskjerm i eit kontorlandskap. 

Anonymkode: afb20...50d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Anonymkode: b1b2a...38e

• Liker 13
Skrevet

Utskjemt?

Anonymkode: 85c17...ca2

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja. Når normalen har blitt å gå barfot inne om vinteren vil jeg si temperaturen er for høy. 

Anonymkode: 0d9a6...ec3

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi har hatt slike temperaturer inne i alle år. Om det er kaldt kler vi på oss.

Anonymkode: 4f5aa...500

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har hatt slike temperaturer inne i alle år. Om det er kaldt kler vi på oss.

Anonymkode: 4f5aa...500

Når man er vokst opp i et hus med utetemperatur inne og kalde regnfulle somre då er det en befrielse å kunne ha 22grader i stua.

Anonymkode: 79017...bdd

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja, vi nordmenn har vært bortskjemt og er godt vant.  Se bare hvordan det er i land som Hellas, Spania, Frankrike, Italia osv.  Der slukker folk lysene i værelser de ikke oppholder seg i.  Store boligfelt ligget i fullt mørke om natta.  De varmer opp oppholdsrom, men ikke i ganger og soverom.  

• Liker 5
Skrevet
Amossa skrev (1 minutt siden):

Ja, vi nordmenn har vært bortskjemt og er godt vant.  Se bare hvordan det er i land som Hellas, Spania, Frankrike, Italia osv.  Der slukker folk lysene i værelser de ikke oppholder seg i.  Store boligfelt ligget i fullt mørke om natta.  De varmer opp oppholdsrom, men ikke i ganger og soverom.  

Det gjør da mange nordmenn også og har alltid gjort det. Jeg har vokst opp med å skru av vannet mens jeg såper inn håret for å spare dusjvann, for eksempel. Skrur av lys, har ikke varme på gjesterom eller andre rom som ikke er i bruk. Det er helt normalt å være sparsommelig med strøm. 

Anonymkode: b1b2a...38e

• Liker 16
Skrevet
5 minutter siden, Amossa said:

Nå er det ikke like kaldt der som i Norge. Vi bor nord i landet og huset ville blitt ødelagt om vi ikke varmet opp hele. Synes ikke det kan sammenlignes. 

Anonymkode: 5039a...131

• Liker 10
Skrevet

Du mener bortskjemt?

Og nei... Ingen skal fortelle meg hvilken temperatur som er "best" for meg. Jeg har det akkurat så varmt eller kaldt som jeg har lyst til, ellers takk.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå er det ikke like kaldt der som i Norge. Vi bor nord i landet og huset ville blitt ødelagt om vi ikke varmet opp hele. Synes ikke det kan sammenlignes. 

Anonymkode: 5039a...131

Selvfølgelig kan det ikke sammenlignes! De bruker dessuten gass til matlagning og oppvarming.

Anonymkode: 998fd...a61

• Liker 10
Skrevet

Vi har i alle fall blitt bortskjemt med et høyt strømforbruk. Jeg blitær ganske oppgitt nænårbdet er energikrise i verden, og restauranter kjører varmelamper på full guffe for å varme opp lufta utendørs. Eller butikker med dørene stående åpen med en varmepumpe som jobber for harde livet montert over døra.. ser sånt her dag her i Oslo. 

Innetemperatur tror jeg folk blir flinke med når prisene er høye og de blir mer bevisst, men folk skrur nok opp når strømmen er billig ja.

Anonymkode: cf6de...e60

• Liker 3
Skrevet

Alle mulige argumenter og påstander skal fremsettes for å inbille folk at de har sløst i tidligere tider.
Strømranet er forlengst et faktum og noen storprofiterer på kjeltringstrekene.

Vann har til alle tider fosset nedover elvene og det ble utnyttet og bygget opp med penger fra den norske befolkning over lang tid. Ja, det var noen bruduljer under bygging av de store dammene som gjorde at bygder og daler ble lagt under vann (ref. Alta-utbyggingen på 70-tallet), men det gjorde Norge til en industri-kjempe i liten målestokk.

Noen har fått karret til seg mye mer enn fortjent av disse rikdommene, men nå går det over alle støvelskaft i grådighet og kupping, og det skjer pga krefter langt utenfor landegrensene. Det er så store verdier involvert at lands befolkning ikke er verdt en dritt. Krigsmakter, verdensherskere, kuppmakere hjelper hverandre...

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
Amossa skrev (44 minutter siden):

Du vet at klimaet er kaldere i Norge og vi har svært lite sol på vinteren? 

Anonymkode: bfc76...113

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
Amossa skrev (51 minutter siden):

Det er da overhodet ikke sammenlignbart! De har det ikke i nærheten like kaldt, OG de har mer sol selv når det er kaldt. Hva er antall soltimer - ikke bare dagslys men faktisk blå himmel og solskinn- oktober til mars i Bergen, Stavanger eller Ålesund sammenlignet med Hellas, Frankrike og Spania, selv om temperaturen muligens ikke er så langt unna?

Nei. Vi er ikke bortskjemte med å ha det for varmt innendørs. Det er det eneste som gjør dette landet levelig. Vi har et klima fullstendig fra helvete.

Du får legge sammen temperaturen de i disse landene har sommertid også sammenlignet med oss, og se hvem som har det varmest og kaldest i snitt i løpet av året. I Norge er vi ikke garantert å få mer enn et par dager sommervær i løpet av et år.

Anonymkode: 55820...22b

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er da overhodet ikke sammenlignbart! De har det ikke i nærheten like kaldt, OG de har mer sol selv når det er kaldt. Hva er antall soltimer - ikke bare dagslys men faktisk blå himmel og solskinn- oktober til mars i Bergen, Stavanger eller Ålesund sammenlignet med Hellas, Frankrike og Spania, selv om temperaturen muligens ikke er så langt unna?

Nei. Vi er ikke bortskjemte med å ha det for varmt innendørs. Det er det eneste som gjør dette landet levelig. Vi har et klima fullstendig fra helvete.

Du får legge sammen temperaturen de i disse landene har sommertid også sammenlignet med oss, og se hvem som har det varmest og kaldest i snitt i løpet av året. I Norge er vi ikke garantert å få mer enn et par dager sommervær i løpet av et år.

Joda, det er forskjell på temperaturen i Norge og i Hellas.  Mitt poeng var bevissheten omkring å spare på strømmen. 

Mulig det var dårligere økonomi, mer enn miljøbevisshet, som gjorde at grekerne alltid slo av lysene etter seg der jeg bodde. Jeg bodde ett år på en øy i Sporadene, og kan love deg at det var en isende kald vind der gjennom hele vinteren.  Den type vind som går gjennom marg og bein!  

Mine besteforeldre hadde også kalde ganger i huset.  Kun oppholdsrom som stue og kjøkken var det varme i.  Mens jeg og min familie, to generasjoner etter,  forventer at det er varme både i gang, på toalett og på badet.  

Er vi ikke da bortskjemte i forhold til både tidligere generasjoner og folk i andre land? 

• Liker 3
Skrevet
Amossa skrev (4 minutter siden):

Joda, det er forskjell på temperaturen i Norge og i Hellas.  Mitt poeng var bevissheten omkring å spare på strømmen. 

Mulig det var dårligere økonomi, mer enn miljøbevisshet, som gjorde at grekerne alltid slo av lysene etter seg der jeg bodde. Jeg bodde ett år på en øy i Sporadene, og kan love deg at det var en isende kald vind der gjennom hele vinteren.  Den type vind som går gjennom marg og bein!  

Mine besteforeldre hadde også kalde ganger i huset.  Kun oppholdsrom som stue og kjøkken var det varme i.  Mens jeg og min familie, to generasjoner etter,  forventer at det er varme både i gang, på toalett og på badet.  

Er vi ikke da bortskjemte i forhold til både tidligere generasjoner og folk i andre land? 

Moderne hus og leiligheter har dessverre oftest åpne løsninger. Vårt har også det, ikke fordi jeg foretrekker det men det er ikke store utvalget i andre type løsninger når man er på boligjakt. vi har ikke på varme på soverom, og det er ingen gang i huset - det er åpen stue/kjøkken-løsning, bad og soverommene. Bad må ha på varme i Norge, ellers fryser rørene. De må også ha på mer varme enn at rørene akkurat ikke fryser, ellers tørker ikke klesvask. Jeg har lest at man kan tørke klær ute selv i mange minus, men jeg har ikke fått det til å funke.

Norge er ikke bare et kaldt land, men store deler av året et kaldt og vått land. 

Før hadde man ikke led-lyspærer, men selv med ledlyspærer nå til dags slår da de fleste av lys i rom de ikke oppholder seg i? Men det er unødvendig å sitte i mørke når man har ledlys.

• Liker 6
Skrevet

Vet du hva utskjemt betyr?

Anonymkode: 35965...1a0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det tror jeg nok vedkommende gjør.

image.png.575a5e7f478edeeaca3ed0ec66a777f9.png

Anonymkode: 7d766...fd2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Sprsm er om du gjør det.

Anonymkode: 5fcb9...d00

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...