Gå til innhold

Skrek til 4 åringen. Jeg er så mislykka

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kaos hver eneste kveld ved leggetid

I kveld så sparket hun meg i ansiktet mens vi lå, jeg fikk så vondt at jeg skrek "NÅ ER DET FAEN MEG NOK!!!!!! DU SLÅR MEG IKKE" og smelte døren opp. Hun ble selvfølgelig skremt og sa at hun ble redd. Mamma er slem

Har så dårlig samvittighet, det er jo ikke greit. Men nå rant begeret over.

Hva gjør man når legging blir et mareritt hver kveld, og man har prøvd det meste?

Anonymkode: c8009...7ea

• Hjerte 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du. Ja det er feil å reagere sånn men det skjer alle av og til. 

Hvis jg "snapper" på den måten går jeg tilbake og ber om unnskyldning og sier at det ikke var greit. 
Men forklarer at det hjelper meg å ikke bli sint hvis h*n hører på det jeg sier osv. 

Anonymkode: f571d...f41

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Alle gjør feil, alt handler om hvordan du fikser dette, det er det hun husker. 

Håper det går bra, skjønner reaksjonen din, kan skje alle

Anonymkode: c7a1b...8ac

• Liker 6
Skrevet

Min 4 åring hører ofte på podcast når han legger seg. Fantorangens lydmysterier. Så får jeg gjort litt husarbeid imens. 
Hvis jeg ikke har noe å gjøre ligger vi i senga sammen, synger en nattasang eller leser en bok. 
Akkurat nå er rampenissen en motivasjon. Rampenissen er bare våken når alle puster sovepust så alle må sove fort så rampenissen våkner

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min 4 åring hører ofte på podcast når han legger seg. Fantorangens lydmysterier. Så får jeg gjort litt husarbeid imens. 
Hvis jeg ikke har noe å gjøre ligger vi i senga sammen, synger en nattasang eller leser en bok. 
Akkurat nå er rampenissen en motivasjon. Rampenissen er bare våken når alle puster sovepust så alle må sove fort så rampenissen våkner

Lydbok har vi prøvd, men det vil hun ikke høre på. Vil bare hoppe i senga, løpe inn å vekke lillebror, skrike, sparke. Synger vi eller leser bok, så er det forsatt ikke nok. Hver kveld ender dårlig.

• Hjerte 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er helt greit å reagere sånn en gang i blant,  ungene tåler det. De har godt av å se at foreldrene er mennesker.

Når det gjelder legging, er min erfaring at det beste er minst mulig styr. Vask og tannpuss, lese litt eller synge, og så natta. Gå ut og la barnet prøve og sovne selv. Blir det gråt eller bråk, går du inn og sier med rolig stemme "nå må du sove, nå er det natta", legger barnet igjen og går ut. Gjenta helt til ungen sovner. Det blir noen tøffe kvelder i starten, men det funker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I kveld så sparket hun meg i ansiktet mens vi lå, jeg fikk så vondt at jeg skrek "NÅ ER DET FAEN MEG NOK!!!!!! DU SLÅR MEG IKKE" og smelte døren opp. Hun ble selvfølgelig skremt og sa at hun ble redd. Mamma er slem

Hva gjør man når legging blir et mareritt hver kveld, og man har prøvd det meste?

Skjønner godt at du klikka. Altså wtf det skal være hyggelig også bare sparker ungen deg i ansiktet? Jeg har blitt sparket i magen av dattera mi og da var hun fire år. Altså omg.. Jeg skrek ikke, men jeg ble skikkelig sint og tok tak i beinet hennes og så henne rett inn i øynene og sa "du sparker ikke mammaen din i magen, jeg fikk kjemepvondt og det her gidder jeg ikke" så føk jeg ut av rommet mens jeg grein. Hun sa unnskyld etterpå at pappaen hennes snakket med henne. 

Men ja. Minst mulig styr, legg gjerne inn litt tid for prat og kos på kvelden, men når du har bestemt deg for at det er leggetid, vær monoton og "kjedelig", men besvar alt med nå er det natt, nå må du sove. 

Anonymkode: 0a0ed...5ad

• Liker 1
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (35 minutter siden):

Det er helt greit å reagere sånn en gang i blant,  ungene tåler det. De har godt av å se at foreldrene er mennesker.

Når det gjelder legging, er min erfaring at det beste er minst mulig styr. Vask og tannpuss, lese litt eller synge, og så natta. Gå ut og la barnet prøve og sovne selv. Blir det gråt eller bråk, går du inn og sier med rolig stemme "nå må du sove, nå er det natta", legger barnet igjen og går ut. Gjenta helt til ungen sovner. Det blir noen tøffe kvelder i starten, men det funker. 

Den metoden ser jeg Super Nanny også bruker å lære bort til ungene som gjør alt mulig annet enn å roe ned når de skal legges. Ser ut til at ungene blir lei og gir opp når de ikke får noen respons. Virker fornuftig å prøve ut.

Anonymkode: 00323...9c8

• Liker 2
Skrevet

sånt skjer alle, er normalt at man kjefter når det blir nok

Anonymkode: 07954...b51

• Liker 1
Skrevet

Hvilke leggerutine har dere? Når skjærer det seg? Alle kan klikke...m e n om det blir en trend- bør du ta tak i det......husk at så små barn ikke har kontroll på følelser... dess mer du er rolig- dess roligere blir barnet.......

Anonymkode: 97e99...c52

Skrevet

Høres ut som om hun er overtrøtt. Prøv å legge henne litt tidligere. Demp lyset på badet under kveldsstellet hvis du har mulighet til det. 

Anonymkode: 14d43...988

Skrevet

sånt skjer alle, er normalt at man kjefter når det blir nok

Anonymkode: 07954...b51

Ja- Men om det gjentar seg er det i k k e bra. Barn har ikke kintroll- de klarer ikke på skjerpe seg i stor grad.... Om i det hele tatt...  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skjønner godt at du klikka. Altså wtf det skal være hyggelig også bare sparker ungen deg i ansiktet? Jeg har blitt sparket i magen av dattera mi og da var hun fire år. Altså omg.. Jeg skrek ikke, men jeg ble skikkelig sint og tok tak i beinet hennes og så henne rett inn i øynene og sa "du sparker ikke mammaen din i magen, jeg fikk kjemepvondt og det her gidder jeg ikke" så føk jeg ut av rommet mens jeg grein. Hun sa unnskyld etterpå at pappaen hennes snakket med henne. 

Men ja. Minst mulig styr, legg gjerne inn litt tid for prat og kos på kvelden, men når du har bestemt deg for at det er leggetid, vær monoton og "kjedelig", men besvar alt med nå er det natt, nå må du sove. 

Herregud- du er jo altfor streng!! Barn har ikke kontroll over følelser- hun er ikke voksen! Syns du burde sagt unnskyld till henne- du høres ut som du har ingen innsikt i barns følelsesliv!!

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herregud- du er jo altfor streng!! Barn har ikke kontroll over følelser- hun er ikke voksen! Syns du burde sagt unnskyld till henne- du høres ut som du har ingen innsikt i barns følelsesliv!!

Du hørtes meggete ut og!!

• Nyttig 4
Skrevet

TS her

Jeg har prøvd alt. Hun vekker lillebroren sin, ler, han våkner og det er umulig å få han til å sove igjen når hun roper og hoier. Jeg holder på hele kvelden. 

Det et så frustrerende, og jeg angrer alltid når jeg blir sint. Jeg er bare så lei.

Jeg sa unnskyld til henne i kveld, men uff.

• Hjerte 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva om DU hadde blitt sparket hardt i halsen? Du vet du kan dø av det? Hadde du sagt unnskyld om du ble livredd og hadde skreket da og? Et barn trenger faktisk å få vite at noe ikke er greit. 

Anonymkode: 53b57...eb9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

TS her

Jeg har prøvd alt. Hun vekker lillebroren sin, ler, han våkner og det er umulig å få han til å sove igjen når hun roper og hoier. Jeg holder på hele kvelden. 

Det et så frustrerende, og jeg angrer alltid når jeg blir sint. Jeg er bare så lei.

Jeg sa unnskyld til henne i kveld, men uff.

Er det ikke mulig å låse noen dører så hun ikke når han? Ellers bør du diskutere dette med ho før kvelden kommer. Når alle er rolige. Lov en premie om hun ikke vekker han. Er det ellers ok rundt henne? Bra omsorg? Er hun sjalu på broren ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det ikke mulig å låse noen dører så hun ikke når han? Ellers bør du diskutere dette med ho før kvelden kommer. Når alle er rolige. Lov en premie om hun ikke vekker han. Er det ellers ok rundt henne? Bra omsorg? Er hun sjalu på broren ?

Ta opp problemet  med henne ofte- på dagtid gjerne- til hun skjønner det...

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

En 15-åring er heller ikke voksen, men de kan begå kriminelle handlinger. Hadde du sagt unnskyld om du hadde skreket til en som hadde dyttet deg så du falt ned en trapp? 
Om man ikke sier hardt i fra så gjentar det seg bare. Skjønner du ikke det? 

Anonymkode: 53b57...eb9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Akkurat da hadde jeg veldig kort lunte, jeg var gravid i tiende uke, og syntes virkelig ikke jeg var alt for streng. Og jeg verken skrek eller var hardhendt og det hadde vært mye tull den kvelden. Hun ble verken skremt eller lei seg. Og man sier jo unnskyld om man sparker noen som får vondt. 

Det er alltid en måte å gjøre ting bedre på. Jeg kunne bare forstått meg på og forstått meg på i hjel, men det er viktig at vi lærer barna å ta hensyn til andre også. 

Det er viktig at barn får oppmerksomhet og blir hørt og sett så langt man kan, men det får være grenser til hva man skal godta. Det var en periode da det var mye greier på kvelden og vanligvis var slik oppførsel et resultat av at jeg og pappaen hennes gjorde ting forskjellig og hun testet grensene. Pappaen hennes tuller vanligvis bort slik, men det gjør ikke jeg. 

Skriver ikke alt dette for å forsvare meg selv, men jeg har inntrykk av at mange tror at barn ikke tåler noenting. Man kjefter ikke huden full eller er hardhendt for små ting, man må se årsaken til at de gjør som de gjør. Men vi er også mennesker med følelser vi voksne og, og noen ganger får man nok, særlig på kvelden, og man kan bli litt kort eller irritert. 

Hadde jeg ikke hatt kort lunte den dagen, hadde jeg nok bare tatt benet hennes vekk uten å holde som jeg gjorde den dagen, og sagt at "ikke spark meg i magen, det er ikke lov", og fortsatt og lagt henne. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...