Gå til innhold

Katten kommer ikke inn, er iskaldt ute

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min eldre mor havnet brått på sykehus, og jeg har tatt inn hunden hennes for helgen, før noen andre skal overta. Det er en eldre og rolig hund, som går godt overens med andre dyr. Min katt er også hundevandt, men av en eller annen grunn vil han ikke inn nå som denne hunden er inne hos oss. Jeg har forsøkt å lokke med god mat, og å la døren stå åpen, men han bare snur i døra. Jeg har ingen som kan ta hunden før søndag. Hva gjør jeg for å gjøre helgen best mulig for pusen? Han har tilgang til isolert kattehus utendørs, men jeg har ikke sett han ta dette i bruk foreløpig. 

Katten har forøvrig vært ute i 4 dager i enda kaldere vær tidligere (frivillig). Så jeg vet han klarer seg, men er uansett vondt å tenke på at han går der ute og ikke vil hjem. 

Alle tips og råd mottas med stor takknemlighet 

Anonymkode: 940b3...47b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare la den være ute, det er bare en katt.

Anonymkode: a7f1b...d3d

• Hjerte 2
Skrevet

Plasser hunden på eget rom?

Anonymkode: 2fbc6...11d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min eldre mor havnet brått på sykehus, og jeg har tatt inn hunden hennes for helgen, før noen andre skal overta. Det er en eldre og rolig hund, som går godt overens med andre dyr. Min katt er også hundevandt, men av en eller annen grunn vil han ikke inn nå som denne hunden er inne hos oss. Jeg har forsøkt å lokke med god mat, og å la døren stå åpen, men han bare snur i døra. Jeg har ingen som kan ta hunden før søndag. Hva gjør jeg for å gjøre helgen best mulig for pusen? Han har tilgang til isolert kattehus utendørs, men jeg har ikke sett han ta dette i bruk foreløpig. 

Katten har forøvrig vært ute i 4 dager i enda kaldere vær tidligere (frivillig). Så jeg vet han klarer seg, men er uansett vondt å tenke på at han går der ute og ikke vil hjem. 

Hvis katten er ute frivillig og har varmemuligheter ute så syns jeg du bare skal la det gå. Det er jo et valg han tar selv, og jeg tror ikke han ville blitt ute hvis han ikke tålte det. 

Anonymkode: a6868...2e1

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Du må sette hunden på et lukket rom, hvis du vil ha inn katten. Katten kjenner ikke denne hunden. Dette er en trussel for pus.

Og går det ikke da, så må du sette mat ved varmekassen ute. Hvis ikke så risikerer du at den forlater deg.

Er det ull i kassen ute? Halm/høy? 

Anonymkode: 81052...ce0

• Liker 7
Skrevet

Pus trenger også tilgang på vann. 

Fest en tråd fra dørhåndtak til dørlist, som du kan trekke i hvis den kommer innenfor åpningen, så du får lukket døren bak den, hvis den kommer inn. 

Jeg håper at det ordner seg for dere alle. 

God bedring til din mor❤ 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du må sette hunden på et lukket rom, hvis du vil ha inn katten. Katten kjenner ikke denne hunden. Dette er en trussel for pus.

Heilt riktig. godt råd

Endret av MayorSantos
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan kjøpe en varmematte (svak varme) som du kan legge et skinn eller et tykt ullteppe oppå, og det er å få kjøpt oppvarmede vannskåler. Har du en stol eller benk utenfor (under tak) kan du brette godt sammen et tykt ullteppe slik at katten kan krype inni. Du ser jevnlig etter den, så den har mulighet til å komme inn om den ønsker det.

Går ut fra at hunden kjenner seg litt usikker nå som den ikke har moren din rundt seg og ikke er hjemme hos seg selv, så det blir kanskje litt tøft for ham å bli stuet bort på et rom.

Anonymkode: 6d27d...81e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du kan kjøpe en varmematte (svak varme) som du kan legge et skinn eller et tykt ullteppe oppå, og det er å få kjøpt oppvarmede vannskåler. Har du en stol eller benk utenfor (under tak) kan du brette godt sammen et tykt ullteppe slik at katten kan krype inni. Du ser jevnlig etter den, så den har mulighet til å komme inn om den ønsker det.

Går ut fra at hunden kjenner seg litt usikker nå som den ikke har moren din rundt seg og ikke er hjemme hos seg selv, så det blir kanskje litt tøft for ham å bli stuet bort på et rom.

Det tåler nok hunden. Gi den et godt teppe,  og mat, og jevnlig tilsyn. Snakk rolig. Og om det går, det vet man ikke før man har prøvd. Hvis den bjeffer og blir hysterisk der inne, så kommer heller ikke katten inn. Kanskje ts har flete mennesker i huset, og noen som kan være med hund på enerom?

Katten er ute i kullegradene, skremt ut av sin trygge base.

Katter kan også få frostskader. 

Når katt kommer inn, så ordner det seg for begge. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Plasser hunden på eget rom?

Anonymkode: 2fbc6...11d

Hunden har ikke vært i nærheten av døren når jeg har forsøkt å ta inn katten, men han "værer" allikevel at den fortsatt er her inne et sted. Men takker for godt råd :)

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis katten er ute frivillig og har varmemuligheter ute så syns jeg du bare skal la det gå. Det er jo et valg han tar selv, og jeg tror ikke han ville blitt ute hvis han ikke tålte det. 

Anonymkode: a6868...2e1

Skal fortsette å prøve og få den inn, men takk for betryggende ord 🙏

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Og går det ikke da, så må du sette mat ved varmekassen ute. Hvis ikke så risikerer du at den forlater deg.

Er det ull i kassen ute? Halm/høy? 

Takker, mat skal han få :) Det er ull i kassen

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Pus trenger også tilgang på vann. 

Fest en tråd fra dørhåndtak til dørlist, som du kan trekke i hvis den kommer innenfor åpningen, så du får lukket døren bak den, hvis den kommer inn. 

Jeg håper at det ordner seg for dere alle. 

God bedring til din mor❤ 

Det var et godt tips, han har foreløpig ikke kommet langt nok inn til at det er mulig, men skal forsøke det i tilfelle :) 

Tusen takk for gode ord ❤️ 

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Takk takk, han har både stol med varme pledd og dette kattehuset. Men en varmematte i tillegg dersom han ikke kommer inn er også et godt tips. Vil ikke han skal fryse mer enn nødvendig 🙏

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det tåler nok hunden. Gi den et godt teppe,  og mat, og jevnlig tilsyn. Snakk rolig. Og om det går, det vet man ikke før man har prøvd. Hvis den bjeffer og blir hysterisk der inne, så kommer heller ikke katten inn. Kanskje ts har flete mennesker i huset, og noen som kan være med hund på enerom?

Katten er ute i kullegradene, skremt ut av sin trygge base.

Katter kan også få frostskader. 

Når katt kommer inn, så ordner det seg for begge. 

Hunden er veldig rolig, så det er ingen bjeffing eller lyd her :)  Er alene med dem, men skal forsøke å se etter katten jevnlig, og sørge for at hunden ikke er i nærheten de gangene jeg åpner døren. Tror at dersom jeg først får katten inn, så kommer de til å gå helt fin sammen. Ellers har jeg allerede et eget rom som katten kan gå inn på i fred om han vil trekke seg helt tilbake, (som er sprerret av såpass at hunden ikke klarer å komme inn), eller kan som dere sier plassere hunden i et eget rom. 

----------------------------------------------

Tusen takk til alle som har bidratt, jeg håper katten snart er inne sammen med oss 🙏

• Hjerte 3
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og tilsvar til dette. 

Christina82, mod

• Liker 2
Skrevet

Kanskje du kan forsøke å gå ut og hente katten i stedet for å la den komme inn selv?

En av våre er fryktelig var på fremmede mennesker i huset og er svært lite interessert i å komme inn hvis hun merker at det er noen her. Min løsning når jeg vil ha henne inn er derfor å gå ut når jeg ser henne, leke litt med henne ute og deretter bære henne med meg inn. Det er ikke alltid hun lar seg fange med en gang, men etter litt katt og mus lek er hun som regel klar for litt kos.

Lykke til! Jeg håper han snart er inne igjen og at det går bra med din mor!

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kan la deg være ute i flere dager, du er bare en dritt

Anonymkode: e2a39...47a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Har du fått katten inn TS? Nå er det så kaldt ute at de tåler den kulden dårlig. Ved hypotermi kan katten bli så forvirret at den ikke skjønner at den må legge seg i varmekassen. Eller den kan bli skremt og gjemme seg en plass der den fryser ihel eller får alvorlige forfrysninger. Jeg gikk ute i en time i går for å hente inn min katt da han ikke kom hjem av seg selv. Da jeg fant han lå han og gjemte seg i en snøfonn inntil en vegg under noen bygningsmaterialer. Da hadde han vært ute i 1,5 time og var veldig kald. Dette er en katt med enormt tykk og lang pels. Det var noen som drev og lekte/trente hundene sine uten bånd rett ved der jeg fant han og han lå og gjemte seg. Tror kanskje de hundene hadde prøvd å leke/jakte på han sånn at han ble redd og måtte gjemme seg. Han torde ikke mjaue, men kom frem da han så meg. Virket veldig engstelig, men ikke livredd. Når en katt blir nedkjølt kan det gå fort. Du må få katten inn i varmen fortere enn fy. Og tørke den lett og gi den passiv varme, som å legge den inntil deg under dynen. Hunden kan være på et annet rom med tilsyn til katten er i form igjen. Og hold den inne så lenge hunden er der. Sikker på de finner ut av det med hverandre med litt tid og forsiktig introduksjon. 

Anonymkode: ff1c9...3a7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
silkestrå skrev (1 time siden):

Kanskje du kan forsøke å gå ut og hente katten i stedet for å la den komme inn selv?

En av våre er fryktelig var på fremmede mennesker i huset og er svært lite interessert i å komme inn hvis hun merker at det er noen her. Min løsning når jeg vil ha henne inn er derfor å gå ut når jeg ser henne, leke litt med henne ute og deretter bære henne med meg inn. Det er ikke alltid hun lar seg fange med en gang, men etter litt katt og mus lek er hun som regel klar for litt kos.

Dette syns jeg var et godt forslag

Anonymkode: 26b6e...4b3

• Hjerte 1
Skrevet
silkestrå skrev (2 timer siden):

Takk for godt forslag, skal prøve det neste gang jeg ser han 🙏 Og takk så mye for gode ønsker, vi får håpe det går bra med henne også ❤️ 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du fått katten inn TS? Nå er det så kaldt ute at de tåler den kulden dårlig. Ved hypotermi kan katten bli så forvirret at den ikke skjønner at den må legge seg i varmekassen. Eller den kan bli skremt og gjemme seg en plass der den fryser ihel eller får alvorlige forfrysninger. Jeg gikk ute i en time i går for å hente inn min katt da han ikke kom hjem av seg selv. Da jeg fant han lå han og gjemte seg i en snøfonn inntil en vegg under noen bygningsmaterialer. Da hadde han vært ute i 1,5 time og var veldig kald. Dette er en katt med enormt tykk og lang pels. Det var noen som drev og lekte/trente hundene sine uten bånd rett ved der jeg fant han og han lå og gjemte seg. Tror kanskje de hundene hadde prøvd å leke/jakte på han sånn at han ble redd og måtte gjemme seg. Han torde ikke mjaue, men kom frem da han så meg. Virket veldig engstelig, men ikke livredd. Når en katt blir nedkjølt kan det gå fort. Du må få katten inn i varmen fortere enn fy. Og tørke den lett og gi den passiv varme, som å legge den inntil deg under dynen. Hunden kan være på et annet rom med tilsyn til katten er i form igjen. Og hold den inne så lenge hunden er der. Sikker på de finner ut av det med hverandre med litt tid og forsiktig introduksjon. 

Anonymkode: ff1c9...3a7

Takk for viktig bidrag 🙏 Katten er dessverre ikke inne ennå. Jeg kjørte hunden hjem til seg selv over natten, for å øke sjansen for at katten kommer inn, men han har dessverre ikke dukket opp. Har også gått flere turer i området i natt (uten hunden), men fant han dessverre ikke. Jeg skal fortsette å gå ut jevnlig å se etter den, og kommer til å gjøre samme i natt (at jeg kjører hunden hjem til seg selv), slik at det er hundefritt her om katten dukker opp.  Jeg har fortsatt tro på at katten kommer etterhvert, da dette som nevnt  ikke er første gang han er lenge borte selv om det er kaldt - men liker det selvfølgelig ikke, og tar på ingen måte lett på det. Satser på han snart ligger her inne i varmen igjen ❤️ 

--------

Takker igjen til alle som har bidratt med gode tips - oppdaterer tråden når det skjer noe nytt :katt:

• Hjerte 3
Skrevet

Da har jeg gleden av å fortelle at katten er trygt inne ❤️ Han kom til døren og mjauet, ville ikke inn når jeg åpnet døren, men jeg tok tipset deres og gikk ut og bærte han inn. Han har fått mat og virker til å være i god form. Takk til alle som har engasjert seg, setter stor pris på det 🙏Vil legge til at jeg tror det skal gå fint med hunden og katten etterhvert. De har allerede vært frivillig i samme rom, og sitter/ligger og ser på hverandre fra litt avstand uten at noen stresser seg opp. 

Ha en fin dag alle sammen 🌞

• Liker 2
  • Hjerte 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kast ut hunden. Ta inn katten

Anonymkode: 07853...878

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Håper virkelig ikke du har dyr, din løk!

Godt å høre at ts har fått inn pus. Ikke bra å være for lenge ute i kulden.

Anonymkode: 0a710...2a3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da har jeg gleden av å fortelle at katten er trygt inne ❤️ Han kom til døren og mjauet, ville ikke inn når jeg åpnet døren, men jeg tok tipset deres og gikk ut og bærte han inn. Han har fått mat og virker til å være i god form. Takk til alle som har engasjert seg, setter stor pris på det 🙏Vil legge til at jeg tror det skal gå fint med hunden og katten etterhvert. De har allerede vært frivillig i samme rom, og sitter/ligger og ser på hverandre fra litt avstand uten at noen stresser seg opp. 

Ha en fin dag alle sammen 🌞

Å, så godt å lese, Ts❤ 

Takk for at du tok deg tid til å fortelle dette. 

Jeg håper det går bra videre, med dere alle. 🧡

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...