AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #1 Skrevet 15. desember 2022 Hei! Noen andre som sliter med matinntaket i jula? Jeg har flere år med spiseforstyrrelser bak meg, fikk diagnosen anoreksi, men har nå gått opp noen kilo, men er i en evig loop av overspising og underspising. Det er så fælt å fortsette å spise når man forlengst er mett, men bare ikke klarer å stå i mot suget ... Blir så fortvilet og føler meg maktesløs. Anonymkode: 26b22...346
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #2 Skrevet 15. desember 2022 Anbefaler nettros.no der kan du snakke med andre som har hatt det likt men som har blitt friske Anonymkode: f9368...d43
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #3 Skrevet 15. desember 2022 Har det på samme måte som deg, gruer meg til julen og andre sammenkomster i julen, er så mye fokus på mat og spising da😔Skal jeg først spise liker jeg best å spise når jeg er alene.. Anonymkode: 3a221...3db 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #4 Skrevet 16. desember 2022 Jeg veksler også mellom underspising og overspising. Vet ikke helt om jeg har noen tips, men sender deg gode tanker. Anonymkode: 70d34...ab6
Embla Othea Skrevet 16. desember 2022 #5 Skrevet 16. desember 2022 Jeg har også perioder med overspising og underspising. Jeg har dessverre ikke noen råd å gå til deg. Ønsker deg god bedring 🌹
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #6 Skrevet 16. desember 2022 Jeg prøver å ikke dømme meg selv så hardt. Jeg vet jo at det fort blir sånn i jula. I stedet prøver jeg å observere hvordan jeg føler meg. Føler meg kanskje tung og oppblåst på grunn av mye mat og mye godsaker. Da tenker jeg at det skal bli godt når hverdagen kommer og jeg er tilbake på vanlig hverdagsmat I alle fall ikke legge noe fordømmelse i det, ikke noe "så svak og dum jeg er som ikke klarer å begrense inntaket". Nei, heller fokus på hva som får meg til å føle meg bra! Da velger jeg å spise mindre porsjoner og sjeldnere, mindre godteri, etc. ikke fordi det er neimat eller noe sånt, men fordi det er ikke den maten og måltidsrytmen som kroppen føler seg best på. Anonymkode: 4fd27...725
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #7 Skrevet 16. desember 2022 Det kan lønne seg å justere litt etter kostliste for vedlikehold av vekt når man har slitt med spiseforstyrrelse. Da sparer man seg for en god del bekymringer og stress, samt har en rettesnor for hva som er normalt matinntak så man kan unngår over-og underspising. Anonymkode: d49dd...4e9
Gnå Skrevet 16. desember 2022 #8 Skrevet 16. desember 2022 Julen er vanskelig. For meg hjelper det å lage en plan på forhånd, og så etter beste evne å holde meg til den. Hva skal jeg spise? Når skal jeg trene? Denne planen prøver jeg å lage så "normal" som mulig, men samtidig realistisk nok til at jeg tror jeg kan klare det. Når jeg står i situasjonene, er det da fint å kunne tenke "hva sier planen"? Jeg prøver å se på julen som en god mulighet til å "øve meg", samtidig som jeg er opptatt av at det også er lov til å slappe av også, og at det ikke trenger å være akkurat da jeg skal ta de største utfordringene. Kaskje dette kan være til hjelp? Julens utfordringer • nettros.no
Matas Skrevet 16. desember 2022 #9 Skrevet 16. desember 2022 Kjære trådstarter, Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym. Du kan også ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå. Med vennlig hilsen, Matas, moderator.
Anbefalte innlegg