Gå til innhold

Hvordan pusse opp leilighet når tankene er kaotiske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Godt voksen mann. Enslig. Selveier på 70 m2.

Det blir for mye for meg. Vet ikke hva jeg bør gjøre. Tankene lander ikke i noe konkret.

Tidligere hadde jeg samboer som var flink med farger og interiør. Sånt avlaster mye.

Hele leiligheten må pusses opp. Kjøkken må skiftes. Inkl. hvitevarer.

Har kastes alle møbler bortsett fra en salong og spisestuemøbler. Så må kjøpe mye nytt.

Trenger fysisk hjelp til kjøkken. Er ellers ganske handy.

Den ene dagen sitter jeg og ser på fargekart. En annen dag vurderer jeg kjøleskap og ny flatskjerm.

Har 300k på konto til dette formålet. Håper det er nok.

Noen som kjenner seg igjen?

Anonymkode: 54f27...ba4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriv lister. Hva som må gjøres. Hva du trenger. Prøv å sortere i rekkefølge av hva som må gjøres.. hva som er viktigst.. 

Bor du i Stavanger kan eg hjelpe til 🤪

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Godt voksen mann. Enslig. Selveier på 70 m2.

Det blir for mye for meg. Vet ikke hva jeg bør gjøre. Tankene lander ikke i noe konkret.

Tidligere hadde jeg samboer som var flink med farger og interiør. Sånt avlaster mye.

Hele leiligheten må pusses opp. Kjøkken må skiftes. Inkl. hvitevarer.

Har kastes alle møbler bortsett fra en salong og spisestuemøbler. Så må kjøpe mye nytt.

Trenger fysisk hjelp til kjøkken. Er ellers ganske handy.

Den ene dagen sitter jeg og ser på fargekart. En annen dag vurderer jeg kjøleskap og ny flatskjerm.

Noen som kjenner seg igjen?

Mal alt hvitt. Det er det tryggeste. Det blir uansett ikke så kjølig når du får opp bilder på veggene. 

Anonymkode: 9d757...ef8

• Liker 1
Skrevet

Spander på deg en time eller to med en interiørarkitekt-/designer. En finner dem i stylingfirmaer og de tar ofte på seg slikt. De kartlegger stemningen DU ønsker å vise, hva du liker etc

• Nyttig 1
Skrevet

Har du noen du kjenner som du syns har det pent hjemme? Da kan du jo spørre de om de vil gi noen tips.

Anonymkode: 66996...63b

Skrevet

Spør venner eller familie som du synes har det fint hjemme. 

Anonymkode: cc844...8ae

Skrevet

Ikke mal det hvitt, som noen sier, men få hjelp på Fargerike til å velge fine farger som passer sammen. Tilstøtende rom bør ha farger som passer sammen med rommet det ligger inntil. Du kan se i Jotun sine fargekart hvordan de har satt sammen farger som ser fine ut inntil hverandre. 

Kjøkken; jeg har hatt den reisen selv og du får veldig mye hjelp hos kjøkkenforhandleren. Ikea har veldig fine kjøkken og jeg tror du skal få de billigere enn hos feks Kvik, Sigdal, Aubo. Men du får gratis tegnetimer hos alle forhandlerne og da får du se et ikke forpliktende ferdig tegnet resultat, så får du noen ideer. 

Viktig tips; gjør deg ferdig med et rom av gangen så det er levelig i de andre rommene mens prosessen pågår. 

Anonymkode: 1ee59...f92

Skrevet
svartkatt skrev (3 timer siden):

Skriv lister. Hva som må gjøres. Hva du trenger. Prøv å sortere i rekkefølge av hva som må gjøres.. hva som er viktigst.. 

Bor du i Stavanger kan eg hjelpe til 🤪

Nei, bor sentralt i Oslo.

Ellers takk for omtanken.😃

Skrevet

Jeg er og litt sånn at jeg vet hva jeg vil ha, men er elendig på gjennomføring og konkret jobbe målrettet.

Men jeg synes forslagene til type Jotun og liknende er supre - hvor du bare tar utgangspunkt i en farge og så ser på kart på hvilke som passer. 

Så kan du velge bare to farger, eller flere. 

Det enkleste er å ta med bilde av kjøkkenet du ønsker - og be noen i forretningen hjelpe deg med fargevalg. 

Jeg har trivdes veldig godt i hvitfarge - fordi man da ikke trenger ta hensyn til møblene og at jeg har endel kunst/bilder på veggen.

Jeg er ikke maksimalist, så farger på vegg i tillegg til tekstil/møbler osv stresser meg.

Jeg foretrekker å dra inn fargespill i møbler/tekstil istedet. 

Sentralt i Oslo er det jo litt gnålete (bor relativt sentralt selv), så jeg liker best rolige og avslappende omgivelser inne med litt planter og sånt. 

Men altså: ett rom av gangen. 

Og hold deg til enten kjøligere toner, eller varmere.

En venn av meg har nå valgt kaldt blått kjøkken, men alle gulv i hele eneboligen er varmt treverk. Jeg hadde personlig valgt noe nøytralt, eller varmere tone som passer med alle gulv man ikke har tenkt å bytte. 

E075FD90-EEF8-46E0-9268-FE9F18650624.jpeg

B27F14F8-8F70-40D3-B941-45919750B755.jpeg

Skrevet

Kaos i hodet kjennr jeg til, jeg had adhd og har fiksa opp bolig jeg og ( alene ) 

Men jeg er nok ikke like handy som deg. 

Det er nok ikke dumt med slette hvite vegger, slik at du kan male til slutt.

Skal du bo der samtidig mens du pusser opp? Da hadde jeg kansje tatt soverommet først, og fått inn tv og div der, så kan du "bo" der mens du pusser opp resten.

Feks:

1. fiks soverommet ditt og rigg deg til med seng.

3. prosjekt slette hvite vegger

2. Male tak, evt lister og vindukarm 

3. Mens du styrer med dette, bestill hjelp med kjøkkenet, og så skifter dere kjøkken sammen. 

4. bestill eletriker som installerer lamper til deg. 

5. Når kjøkken er på plass og du har lamper, så kan du se på hva slags farger og mæbler du ellers vil ha. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sitter på leilighet og 300k på kontoen? 

huffameg, du har det tungt

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke mal det hvitt, som noen sier, men få hjelp på Fargerike til å velge fine farger som passer sammen. Tilstøtende rom bør ha farger som passer sammen med rommet det ligger inntil. Du kan se i Jotun sine fargekart hvordan de har satt sammen farger som ser fine ut inntil hverandre. 

Kjøkken; jeg har hatt den reisen selv og du får veldig mye hjelp hos kjøkkenforhandleren. Ikea har veldig fine kjøkken og jeg tror du skal få de billigere enn hos feks Kvik, Sigdal, Aubo. Men du får gratis tegnetimer hos alle forhandlerne og da får du se et ikke forpliktende ferdig tegnet resultat, så får du noen ideer. 

Viktig tips; gjør deg ferdig med et rom av gangen så det er levelig i de andre rommene mens prosessen pågår. 

Anonymkode: 1ee59...f92

Fargerike er dårlige på å vite farger. Aldri fått så dårlige «råd» på vår lokale Fargerike. Man ber om å få varme farger og kommer hjem med kalde farger og får ikke fargeprøver osv. Ble knalldyrt for meg. Så ikke stol blindt på de.

Anonymkode: 41528...dff

Skrevet

Du kan kanskje avse noen tusen til hjelp av en interiørarkitekt, i en såpass liten leilighet blir det ikke så dyrt. Sjekk på forhånd hva hun/han har gjort tidligere, og bla litt i interiørblader osv. og finn noe du liker som du kan vise henne. Da vet hun noe om din stil, hva du tenker deg.

Jeg er enig i at det er veldig personavhengig hva slags hjelp du får for eksempel hos Fargerike. Noen ansatte har god smak og gjør sitt ytterste for å hjelpe, mens andre kan like noe som er totalt motsatt av hva du ønsker.

Anonymkode: 381f9...1ba

Skrevet

TS, kommentarer til svar.

Det blir nok IKEA kjøkken. Bare det å bestille en tegnetime er en stor terskel. Samme med interiørarkitekt.

Jo, jeg har en god kvinnevenn som er dyktig på interiør, men hun har for tiden plenty nok med sitt. Dessuten har hun en utpreget feminin stil, mens min grenser mot Harry med sort skinnsofa og recliner på den ene treseteren og store hi-fi høyttalere. Jeg har lyst på sånt moderne lys som man styrer med mobilen. Sånn at jeg kan skifte til lilla og ta den helt ut. Ha ha.

Rent teknisk trenger jeg kun hjelp med kjøkkenet. Dette medfører også elektriker og rørlegger. Dessuten vil jeg at elektriker fornyer alt inkl ledningsnett (fra ujordet) og kontakter med større krets til ny komfyr. Så spørs det om 300 k er snaut. Jeg kan muligens hoste opp litt mer, men da må jeg drikke brandy i stedet for cognac.

Badet er forresten helt nytt.

Jeg liker fargen bomull, grått, sort og duse grønntoner. Jeg har noen fine non-figurative litografier med masse farver. Dessuten skal jeg kjøpe 65" Samsung The Frame som fremstår som et maleri i seg selv.

Det er rart. Jeg kunne kommet inn til et annet menneske med tilsvarende problemstillinger og ordnet opp.

Skrevet

Først må du finne ut hvilken interiørstil du vil ha!

Funkis, klassisk, japandi, moderne, skandinavisk, retro osv.

Styggeste jeg ser er blanda stiler som kræsjer f.eks. funkis kjøkken og furumøbler fra 90-tallet. Noen få stiler passer sammen, men da skal nan være flink med interiør for å få det til.

Bestem deg for én stil og gå all in! Velg farger deretter.

Få hjelp til farger. Kjøp prøvebokser, mal litt på veggen og se om fargen passer i lyset på det rommet du har tenkt. Husk at hvit ikke er hvit. Pass på å velge riktig hvit på f eks  lister og karmer, slik at den ikke fremstår som for gul eller grå.

Anbefaler interiørdesigner!

Anonymkode: c0167...f14

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS, kommentarer til svar.

Det blir nok IKEA kjøkken. Bare det å bestille en tegnetime er en stor terskel. Samme med interiørarkitekt.

Jo, jeg har en god kvinnevenn som er dyktig på interiør, men hun har for tiden plenty nok med sitt. Dessuten har hun en utpreget feminin stil, mens min grenser mot Harry med sort skinnsofa og recliner på den ene treseteren og store hi-fi høyttalere. Jeg har lyst på sånt moderne lys som man styrer med mobilen. Sånn at jeg kan skifte til lilla og ta den helt ut. Ha ha.

Rent teknisk trenger jeg kun hjelp med kjøkkenet. Dette medfører også elektriker og rørlegger. Dessuten vil jeg at elektriker fornyer alt inkl ledningsnett (fra ujordet) og kontakter med større krets til ny komfyr. Så spørs det om 300 k er snaut. Jeg kan muligens hoste opp litt mer, men da må jeg drikke brandy i stedet for cognac.

Badet er forresten helt nytt.

Jeg liker fargen bomull, grått, sort og duse grønntoner. Jeg har noen fine non-figurative litografier med masse farver. Dessuten skal jeg kjøpe 65" Samsung The Frame som fremstår som et maleri i seg selv.

Det er rart. Jeg kunne kommet inn til et annet menneske med tilsvarende problemstillinger og ordnet opp.

Jeg ville ha plukket ut noen av fargene i maleriene og brukt de i interiøret.

Høres ut som du vil ha en typisk ungarsbolig,og det er helt greit, men det kan fint gjøres med stil. Finnes mamge fine tresetere og reclinere som ikke skriker ungkarsbolig

Anonymkode: c0167...f14

Skrevet

Ett råd jeg vil gi deg; ikke la deg overkjøre av venninna di på fargevalg og møbler etc. Det er ditt hjem. Og skal være deg. Ikke la henne bestemme.

Anonymkode: 41528...dff

Skrevet

Har du noen bilder av leiligheten? Blir lettere å gi råd da. 

Er mange måter å gå frem på. F.eks kan du begynne på rommet med minst jobb for å komme i gang. Er du usikker på noe kjøp billig på finn og test ut, ikke alt må være perfekt til å begynne med. 

Kjøkkentimer kan bestilles gratis hos de fleste leverandører, og de har mange tips til valg og hvordan gå videre med prosessen. I tillegg bør du prøve deg frem selv i ikea sin kjøkkenplanlegger der kan man lett teste ulike kombinasjoner. 

Angående farger er det veldig enkelt å male om dersom det føles feil. Mitt tips er enten å ta utgangspunkt i et bilde du liker, og finne matchene farger til det. Eller du kan finne én fargepalett fra Jotun som du liker og gå for ulike farger derifra, disse fargene er valgt for å passe sammen. Da slipper du å sitte med 20 ulike grønnfarger og grå/beige nyanser men kan velge begrense valget til dusk green eller space på soveromme, og kokos eller vårluft i gangen. Screenshot_20221215_232121_com.android.chrome_edit_408270224723117.thumb.jpg.58286e21c365a01d5621c0b85898be52.jpg

Anonymkode: b4ce6...ba1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...