AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #1 Skrevet 15. desember 2022 Før rentehevingen leste jeg mange histories om personer som ikke fikk oppfylt boligdrømmen sin på grunn av for lav låneramme hos banken - de greier jo åpenbart å betjene boliglånet? Nå leser jeg om personer med middels inntekt som ikke tåler rentehevingen vi ser i dag. Var det kanskje en god ide at banken ikke fikk lov til å innvilge for store lånerammer? Anonymkode: 282ea...e95 13
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #2 Skrevet 15. desember 2022 Alle skal tåle rentehevingen pr i dag. Om en fikk lånet til 1% rente, blir en stresstestet til at en skal tåle 6%. Der er vi ikke enda og alle med lån har derfor full kontroll. Har de ikke det, er det økonomistyringen det er noe galt med. Anonymkode: a53e6...193 11 1
Hensatt Skrevet 15. desember 2022 #3 Skrevet 15. desember 2022 De som ikke tåler 5-6% rente skulle ikke hatt lån i utgangspunktet. Da har enten lånetaker eller banken trikset med tallene. 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #4 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Alle skal tåle rentehevingen pr i dag. Om en fikk lånet til 1% rente, blir en stresstestet til at en skal tåle 6%. Der er vi ikke enda og alle med lån har derfor full kontroll. Har de ikke det, er det økonomistyringen det er noe galt med. Anonymkode: a53e6...193 Joda, men i den stresstesten ligger ikke de høye strømprisene,drivstoffprisene og den skyhøye inflasjonen som driver alle matvareprisene oppover. Jeg derimot gleder meg over inflasjonen, om 10 år er boliglånet peanuts. Anonymkode: d879e...f07 8 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #5 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Joda, men i den stresstesten ligger ikke de høye strømprisene,drivstoffprisene og den skyhøye inflasjonen som driver alle matvareprisene oppover. Jeg derimot gleder meg over inflasjonen, om 10 år er boliglånet peanuts. Anonymkode: d879e...f07 Du får betjene lån og avdrag til en rente på minst 5 % ( selvfølgelig i flere år lenger enn inflasjonen kommer til å være over 5 %, så den økonomiske teorien der er null verdt i praksis ) i en situasjon hvor mat,strøm og bensin, fellesutgifter og kommunale utgifter øker, samt du har reallønnsnedgang og negativ kjøpekraft. Kjøpte du deg en overpriset bolig de siste 2-5 årene og klarer det overnevnte, så kommer du fortsatt til å tape penger ved salg/ha større lån enn nødvendig. Alle som går i banken i dag og neste år vil svart på hvitt se hvor dyre lån de faktisk må betale, kombinert med alt annet de må betale. Du kan bare glemme at vanlige folk da går med på (de får uansett ikke låne de pengene lenger, bankene reduserer allerede opptill 30 % på finansieringsbevisene ) å ta opp et lån som sikrer de å måtte leve på et ekstremt stramt budsjedd og bare spise knekkebrød. Det er jo det 7 av 10 med millionlån må utover nå, de må forsake alt for å klare å betejene lån og avdrag, men du bør ikke tro det er så mange som frivillig sier "ja,takk" en sånn situasjon vil jeg frivillig gå inn med. Boligprisene har økt langt over 100 % de siste 10 + årene, mens lønnen har økt ca 50% samme periode. Dvs. kun økt gjeld som har drevet majoriteten av boligprisene. Lykke til med å fortsette den stigningen nå når det ikke lenger er gratis å låne penger. Nå gjelder det å la seg ikke lure av meglere og økonomer som jobber i bankene som er redde for utlånstap. Skjønner du gleder deg med andre ord lol, men men , man kan jo alltids som mange har begynt med, misbruke ordninger og blant annet hente mat på fattighuset fordi man har for mye lån på eneboligen og teslaen. Får satse på meglerene og bankene (som er livredde for utlånstap) har rett da, boligmarkedet skal bare opp opp og opp uavhengig av absolutt alt annet av økonomi Anonymkode: 3e377...205 3 3
MyCupOfTea Skrevet 15. desember 2022 #6 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Alle skal tåle rentehevingen pr i dag. Om en fikk lånet til 1% rente, blir en stresstestet til at en skal tåle 6%. Der er vi ikke enda og alle med lån har derfor full kontroll. Har de ikke det, er det økonomistyringen det er noe galt med. Anonymkode: a53e6...193 ...eller så er det det at prisene på alt mulig annet også har steget hinsides mye i tillegg til rentehevingen, som er problemet til mange. 9
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #7 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Joda, men i den stresstesten ligger ikke de høye strømprisene,drivstoffprisene og den skyhøye inflasjonen som driver alle matvareprisene oppover. Jeg derimot gleder meg over inflasjonen, om 10 år er boliglånet peanuts. Anonymkode: d879e...f07 MyCupOfTea skrev (35 minutter siden): ...eller så er det det at prisene på alt mulig annet også har steget hinsides mye i tillegg til rentehevingen, som er problemet til mange. Dere må lære dere sammenhengen mellom inflasjon og rente. Det samme må store deler av den norske befolkningen, da hadde ikke dette kommet som noen overraskelse. Anonymkode: 0fbbc...fc4 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #8 Skrevet 15. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Alle skal tåle rentehevingen pr i dag. Om en fikk lånet til 1% rente, blir en stresstestet til at en skal tåle 6%. Der er vi ikke enda og alle med lån har derfor full kontroll. Har de ikke det, er det økonomistyringen det er noe galt med. Anonymkode: a53e6...193 Stressmestring tok hensyn til økt låneren, men ikke inflasjonen vi har hatt i tillegg. Anonymkode: 1a42a...fc1 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #9 Skrevet 15. desember 2022 Nei, det er fortsatt bedre å kunne betale ned på mitt eget lån enn huseiers lån. Anonymkode: f71c5...975 7 2
Rucula Skrevet 15. desember 2022 #10 Skrevet 15. desember 2022 Nei, hr ikke for mye lån. Har under 40 % av boligens verdi
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #11 Skrevet 15. desember 2022 Har ikke for mye lån. Boligens verdi 2.4 mill. Lån 1 mill. Anonymkode: 43477...217 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #12 Skrevet 15. desember 2022 Vi har høyt lån, men det er ikke problemet. Lånet er ganske forutsigbart. Det er strømregninga som er på 6000 ene måneden og 16.000 neste måned som gjør at det såvidt går rundt her. Anonymkode: c3df0...8ae 6
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #13 Skrevet 15. desember 2022 Hadde vi kunne valgt på nytt hadde vi kjøpt en mindre hus med mindre lån. Vi var unge og makset boliglånet. Så har vi fått 3 barn før jeg ble syk og får aap. Mannen har en helt vanlig jobb, så vi har måttet stramme inn pengebruken. Alikevel har vi rom til sparing og barna har alt de trenger. Men ville gjort det annerledes ja! Så kunne vi spart mer til framtida istedenfor å betale så mye renter. Anonymkode: 8bbe3...3d2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #14 Skrevet 15. desember 2022 For min del er det ikke boliglånet som er problemet. Det er strømprisene og matprisene og det at ting generelt bare kommer til å gå enda mer opp pga inflasjon. Og den inflasjonen er i all hovedsak drevet av strømprisene. Inflasjonen tar ikke hensyn til at vi får strømstøtte. Den dyre strømmen må vi forbrukere også hjelpe bedriftene å dekke inn gjennom deres økte priser. Så boliglånsrenta er det minste problemet her! Anonymkode: 04a79...5f1 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #15 Skrevet 15. desember 2022 Nei, jeg har ikke for høyt lån. Ca 960 000, boligverdi ca 3,5, inntekt ca 680000. Er alene. Det går fint. Anonymkode: 8c9a3...b2e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #16 Skrevet 15. desember 2022 Vi betaler 4000,- mer på boliglånet nå enn da renta var på det laveste, men det er jo peanøtter i forhold til de økte strøm, drivstoff og matvareprisene. 🤷♀️ Totalbelastningen er derimot slik at vi har måttet gå inn for å øke inntekten vår. Anonymkode: 91746...dc7 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #17 Skrevet 15. desember 2022 Rucula skrev (1 time siden): Nei, hr ikke for mye lån. Har under 40 % av boligens verdi Prosent av boligens verdi sier absolutt ingenting om man har for mye lån eller ikke. 40% av boligen kan være 6 mill i lån eller det kan være 1 mill i lån, men det som betyr noe er om man har betjeningsevne til å betjene lånet. Så takk for absolutt ingen info overhodet 🤷🏼♀️ Anonymkode: 0bacb...aa5 5
Rucula Skrevet 15. desember 2022 #18 Skrevet 15. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Prosent av boligens verdi sier absolutt ingenting om man har for mye lån eller ikke. 40% av boligen kan være 6 mill i lån eller det kan være 1 mill i lån, men det som betyr noe er om man har betjeningsevne til å betjene lånet. Så takk for absolutt ingen info overhodet 🤷🏼♀️ Anonymkode: 0bacb...aa5 Ok Vel, vi har ikke for mye lån ihvertfalll. Kunne fått 4 ganger så mye av banken Endret 15. desember 2022 av Rucula
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #19 Skrevet 15. desember 2022 Nei, ikke stresset. Det har jo ikke steget med mange prosentene. Før vi flyttet regnet vi på det, og vi tålte da 8% renteøkning uten å endre noe på hverdagsøkonomien. Nå er nok prosenten litt lavere pga dyrere mat og strøm, men det går fortsatt veldig greit. Ikke måttet endre vaner enda, og det er fordi vi har et lavt forbruk i hverdagen. Vi kjøpte ikke for maks sum vi kunne låne for, dette for 2 år siden. Vi tok høyde for langvarig sykdom, og at ingen av oss ønsket å bo oss i hjel. Veldig glad for det i dag, ville ikke gjort noe annerledes. Anonymkode: 3f3c9...758 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #20 Skrevet 15. desember 2022 Nei, har bare et lite lån. Så de 150kr ekstra klarer jeg fint. Anonymkode: c58b0...455
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå