AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #1 Skrevet 15. desember 2022 Hei, Jeg er ferdig tannlege til sommeren og er bekymret for at jeg ikke skal få noe jobb etter studiet. Har allerede søkt på 3 stillinger og fått avslag på alle på grunn av andre med bedre erfaring. (Disse stillingene var rundt omkring i Norge og ikke bare i Oslo området hvor jeg vet konkurransen er stor) og til informasjon så var oppstart i mai/juni/juli. Jeg har brukt 5 år på utdanningen, og har ikke hatt noe jobb ved siden av da det ikke lot seg gjøre med timer spredd rundt hele dagen. Jeg har hver sommer jobbet som tannhelsesekretær, tannpleier og hospitert for å skape mest mulig erfaring Jeg lurer derfor på om det er noe system/støtte å få om jeg plutselig skulle stå igjen uten jobb rett etter utdanningen de første månedene for eksempel? Anonymkode: 1a77c...75d
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #2 Skrevet 15. desember 2022 Dette lurer jeg også på. Er det ikke sånn at man ikke får penger av NAV før man har brukt opp alle sparepengene sine? Kjipt om alt en har spart på til boligdrømmen forsvinner. Kunne man like gjerne kost seg mer i studietiden. Anonymkode: c6260...3d1
Tomas77 Skrevet 15. desember 2022 #3 Skrevet 15. desember 2022 21 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, Jeg er ferdig tannlege til sommeren og er bekymret for at jeg ikke skal få noe jobb etter studiet. Har allerede søkt på 3 stillinger og fått avslag på alle på grunn av andre med bedre erfaring. (Disse stillingene var rundt omkring i Norge og ikke bare i Oslo området hvor jeg vet konkurransen er stor) og til informasjon så var oppstart i mai/juni/juli. Jeg har brukt 5 år på utdanningen, og har ikke hatt noe jobb ved siden av da det ikke lot seg gjøre med timer spredd rundt hele dagen. Jeg har hver sommer jobbet som tannhelsesekretær, tannpleier og hospitert for å skape mest mulig erfaring Jeg lurer derfor på om det er noe system/støtte å få om jeg plutselig skulle stå igjen uten jobb rett etter utdanningen de første månedene for eksempel? Anonymkode: 1a77c...75d Uten at jeg skal påstå at jeg kjenner jobbmarkedet for tannlege veldig godt så er 3 stillinger veldig lite å søke på i en nyutdannet fase. Du har en utdanning som er etterspurt og helt nødvendig for å utføre jobben så vil tro det løser seg. Mulig du må ut i kommunetannhelsetjeneste på bygda først. 16
Tomas77 Skrevet 15. desember 2022 #4 Skrevet 15. desember 2022 18 minutter siden, AnonymBruker said: Dette lurer jeg også på. Er det ikke sånn at man ikke får penger av NAV før man har brukt opp alle sparepengene sine? Kjipt om alt en har spart på til boligdrømmen forsvinner. Kunne man like gjerne kost seg mer i studietiden. Anonymkode: c6260...3d1 Jo det er stort sett regelen men det er jo relativt lett å få en jobb som ikke krever stort av kvalifikasjoner mens du søker jobber du er kvalifisert for. Sånn holder du deg flytende i påvente av skikkelig jobb. 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #5 Skrevet 15. desember 2022 Du har dessverre ikke rett på dagpenger om du ikke har jobbet de siste fem årene. Ett av kravene for dagpenger er at du har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent. Ellers er det sosialstønad om du ikke har nok penger til livsopphold (altså det mest nødvendige som mat og husleie). Men du får selvsagt ikke sosialstønad om du har sparepenger. Anonymkode: 4392f...4f6 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #6 Skrevet 15. desember 2022 Du bør altså finne deg en hvilken som helst jobb som gir inntekt mens du leter etter drømmejobben. Anonymkode: 4392f...4f6 7 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #7 Skrevet 15. desember 2022 Jeg søkte 50 stillinger før jeg fikk jobb etter studiene. Er jurist. Anonymkode: 9eaec...8b2 7 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #8 Skrevet 15. desember 2022 Her er 2 stillinger du kan søke på, som jeg tror det ikke er veldig stor rift om. En stor fordel er at dette er en Nord-Tromskommune, og dermed får du redusert studielånet ditt betraktelig! https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger/stilling/9e1b12e4-224f-4300-be93-705c2eb322dd Anonymkode: d77e3...952 5 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #9 Skrevet 15. desember 2022 takker alle for svar! Jeg forstår det å søke på 3 stillinger er lite, men av en grunn hadde jeg tenkt at det kanskje ble lettere da jeg søkte på mindre steder og ikke er så kravstor. Det var bare noe etter det tredje avslaget som slo en alarm på «Hva om jeg står uten drømmejobben» Det er selvsagt veldig kjipt å vite at en må bruke alle sparepengene en har, om det ikke skulle gå. Men jeg har absolutt ingen ting i mot å jobbe i en annen jobb frem til jeg kanskje kaprer drømmejobben, problemet der er gjerne bare at de vil nok ikke ansette en person som bare er der midlertidig feks i en 100% jobb i matbutikk, Anonymkode: 1a77c...75d
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #10 Skrevet 15. desember 2022 Kanskje du kan jobbe der du har hatt sommerjobb før? Det er som regel lettere å få jobb på nytt der folk allerede kjenner deg, og hvor du ikke trenger så mye hjelp til å komme i gang. Jeg skal prøve å ta kontakt med mine gamle sommerjobber, og om ikke det er napp å få der, så er det vel "alle" som får jobbe på sykehjem. Anonymkode: c6260...3d1
Taluno Skrevet 15. desember 2022 #11 Skrevet 15. desember 2022 Du har ikke krav på noe støtte utenom eventuelt sosialstønad. Men det er helt vanlig å ikke ha fått jobb før man i det hele tatt er ferdig med nest siste semesteret. Du må bare fortsette søke. Du kan også kontakte stedene du har jobbet på, og spørre om det er mulighet for fast jobb eller vikariat der. 1
Millie- Skrevet 15. desember 2022 #12 Skrevet 15. desember 2022 Ring nærmeste sykehjem eller tilsvarende. Ofte er behovet for ekstravakter og vikarer stort, spesielt om du har helsefaglig bakgrunn. Si at du ønsker å jobbe mye, og ring/søk videre til du finner et sted som sier det er mulig hos dem. Da holder du deg flytende til drømmejobben dukker opp, og det gjør den! Lykke til ❤️ 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #13 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her er 2 stillinger du kan søke på, som jeg tror det ikke er veldig stor rift om. En stor fordel er at dette er en Nord-Tromskommune, og dermed får du redusert studielånet ditt betraktelig! https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger/stilling/9e1b12e4-224f-4300-be93-705c2eb322dd Anonymkode: d77e3...952 Så artig! Jeg vet hvem de to som har sluttet i de stillingene er. Anonymkode: e8f75...def
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 15. desember 2022 #14 Skrevet 15. desember 2022 Man har ikke krav på noe som helst som nyutdanna arbeidsledig, dessverre. Det blir i så fall sosialhjelp. Det kan være vanskelig å få seg jobb som nyutdanna, fordi alle vil ha noen med erfaring. Det er heller ikke lett å få seg jobb på sykehjem, butikk e.l. mens man venter - arbeidsgiverne vet jo at arbeidstakere med en annen utdanning vil forsvinne med én gang de får noe mer relevant.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #15 Skrevet 15. desember 2022 Synest ikkje 3 stillinger før du er ferdig er mye, mange arbeidsplasser kvier seg før å ansett før du er utdannet. Anonymkode: 81e72...074
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #16 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette lurer jeg også på. Er det ikke sånn at man ikke får penger av NAV før man har brukt opp alle sparepengene sine? Kjipt om alt en har spart på til boligdrømmen forsvinner. Kunne man like gjerne kost seg mer i studietiden. Anonymkode: c6260...3d1 Så du syntes virkelig det er fornuftig bruk av fellesskapets midler å sponse nyutdannede med egenkapital til bolig ? Anonymkode: 77958...ffb 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #17 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Synest ikkje 3 stillinger før du er ferdig er mye, mange arbeidsplasser kvier seg før å ansett før du er utdannet. Anonymkode: 81e72...074 Tror du misforstår hovedkonseptet med spørsmålet her du 😉 Poenget er hva som skjer om en står uten jobb, samme om en søker 3 eller 100 ganger… Anonymkode: 1a77c...75d 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #18 Skrevet 15. desember 2022 Jeg søkte på over 300 jobber fordelt på 1.5 år før jeg fikk ett 2 mnd vikariat oppe i nord. Ble forlenget med 2 mnd i ett år før jeg på nytt sto uten relevant jobb. I mellomtiden jobbet jeg som vikarlærer på skole, miljøterapeut i kommunen og Kiwi. Gode karakterer, mye mer erfaring enn det som er listet opp her og svært fornøyde referanser. Det er ikke noe system som fanger deg opp rett etter studie om du ikke får jobb, du må i såfall vente karantenetiden før sosialstønad. Mvh utdannet politi i 2017. Anonymkode: 05d1b...6d1 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #19 Skrevet 18. desember 2022 Anbefaler å søke i Finnmark og generelt småsteder Denne i Vardø for eksempel: https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger/stilling/b4203b64-3b02-4beb-9b0b-7cd7eea69ead Eller i Båtsfjord: https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger/stilling/c9eea461-7913-462f-9894-37d3f02cf8ff Anonymkode: ba970...4b3 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #20 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 15.12.2022 den 17.35): Hei, Jeg er ferdig tannlege til sommeren og er bekymret for at jeg ikke skal få noe jobb etter studiet. Har allerede søkt på 3 stillinger og fått avslag på alle på grunn av andre med bedre erfaring. (Disse stillingene var rundt omkring i Norge og ikke bare i Oslo området hvor jeg vet konkurransen er stor) og til informasjon så var oppstart i mai/juni/juli. Jeg har brukt 5 år på utdanningen, og har ikke hatt noe jobb ved siden av da det ikke lot seg gjøre med timer spredd rundt hele dagen. Jeg har hver sommer jobbet som tannhelsesekretær, tannpleier og hospitert for å skape mest mulig erfaring Jeg lurer derfor på om det er noe system/støtte å få om jeg plutselig skulle stå igjen uten jobb rett etter utdanningen de første månedene for eksempel? Anonymkode: 1a77c...75d Søk på sosialstønad i jan/ februar. Les på hjemmesiden hva de trenger og lever inn en søknad just in case. Da har du et sikkerhetsnett om det skulle skjære seg. Anonymkode: 0defe...cd0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå