Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om dette er riktig emne, men kunne du tilgitt noen som hadde drept en i familien din? Jeg ville aldri tilgitt en morder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det var i selvforsvar.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke. Men jeg hadde lært meg å leve med tapet.....fordi jeg er en syk jævel xD

Skrevet

Kommer vel ann på hvorfor de gjorde det... 

Anonymkode: 11c67...53e

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet

Kommer an på hvorfor. Ikke nødvendigvis at familiemedlemmet er engelen i saken. Hadde den drepte prøvd å voldta noen, forgrepet seg på et barn, gått amok med våpen et sted etc. kunne jeg ha lett tilgitt morderen.

Hadde familiemedlemmet derimot vært et uskyldig offer, så nei. Aldri. 

Anonymkode: 57bd5...82c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Spørs hvem, hvorfor, hvem.

Skrevet

Det kommer faktisk helt an på omstendighetene.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kommer helt an på. 

Anonymkode: c62eb...3f8

Skrevet

Tilgivelse betyr jo ikke at man sier at ugjerningen er tilgitt. Man kan tilgi en person, men ikke handlingen. Og tilgivelse er egentlig kun for deg selv. Det er folk som tilgir sine overgripere, eller de som tilgir mordere, uten at det betyr at mordet og overgrepet ikke betyr noe. 

Så om man kan tilgi så er man på rett plass i seg selv, det skal ikke tvinges frem, det må føles riktig for den som skal tilgi. Tilgivelse er noe av det vanskeligste som finnes, litt pga av at folk definerer forskjellig. 

Så godt, men vanskelig spørsmål!!

Anonymkode: a081f...9c1

Skrevet

Det kommer helt an på om det var overlagt drap eller uaktsomt drap. 

Anonymkode: beda2...e6b

Skrevet

Hadde trengt hele konteksten, men mest sannsynlig ikke.

Skrevet

Antageligvis. Det kan være haugevis av grunner til at noen dreper et annet menneske. Men jeg må ærlig talt si at det gjelder kun hvis det er et mord på en voksen. Et voksent menneske som dreper et barn fortjener dødsstraff. Et barn som dreper et annet barn må få hjelp.

Anonymkode: 9bd68...303

• Liker 1
Skrevet

Hvis noen drepte moren min? Jeg hadde feiret.

Anonymkode: 61d0f...8dd

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kommer ann på.

Selvforsvar: ja

Uaktsomt drap, feks at du kjører på noen: kanskje etter en stund, men ikke for morderen sin del, men for min egen del.

Planlagt drap: nei jeg tror ikke det.

Drap som ble utført pga drapsmannen var utilregnlig i gjerningsøyeblikket + handling ikke var planlagt: vet ikke. 

Også spiller det jo også en rolle om jeg har en relasjon til offeret eller ikke. Jeg hadde hatt mye mer vanskeligheter med å skulle ha tilgitt noen som drepte mine nærmeste, enn andre.

Skrevet

Kommer an på, vil trolig aldri klare å tilgi de som drepte mine foreldre

Anonymkode: 14407...70b

Skrevet

Kommer helt an på om det var overlagt eller uaktsomt. Og hvis det var overlagt kommer det an på årsaken

Skrevet

Tror ikke det, men det sier jeg mens jeg tilgir en liten hårete morder med store ører vær dag for blodlysten hennes 🐱

Skrevet

Ja, det er tusenvis av grunner til å drepe noen.

Anonymkode: 47bc8...818

Skrevet

Det kommer helt an på omstendighetene 

Skrevet

Du gir ingen betingelser for omstendigheter i spm ditt så svaret er ja. Selvforsvar, formidlende omstendigheter, sykdom osv... Det er en haug av scenarioer hvor jeg så absolutt kunne tilgitt et drap. Det er dog andre ting og kriminelle handlinger jeg aldri kunne tilgitt enn drap så drap er ikke det øverste sviket for meg moralsk sett.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...