Peony Skrevet 12. desember 2005 #1 Skrevet 12. desember 2005 Vi har gammel (fra 30-tallet), 7cm eikeparkett i leiligheten vår, og den har i det siste begynt å knirke enkelte steder. Er det noen som har tips til hva man kan gjøre for å få den til å slutte?
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2005 #2 Skrevet 12. desember 2005 Vi har gammel (fra 30-tallet), 7cm eikeparkett i leiligheten vår, og den har i det siste begynt å knirke enkelte steder. Er det noen som har tips til hva man kan gjøre for å få den til å slutte? ← Knirker den, så er ikke grunnen under bra. Skjevt? Er parketten fra 30-tallet? Ble litt intr. Hvordan har den holdt seg da?
Tjorven Skrevet 15. desember 2005 #3 Skrevet 15. desember 2005 Har ikke prøvd det, men har lest at man kan prøve å ha på litt flytende voks.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2005 #4 Skrevet 16. desember 2005 Det er nok underlaget som knirker, så da må du ta opp parketten og skru fast bordene under. Men det spørs om du klarer å legge parketten slik at den blir fin igjen etter på, så da er det kanskje bedre å leve med litt knirk?
*Maria* Skrevet 19. desember 2005 #5 Skrevet 19. desember 2005 På bibloteket har de utrolig mange bra bøker om oppussing/vedlikehold - husker jeg leste noe om dette og så vidt jeg husker var det noe om og skru ned noen treplugger der det knirker tror jeg ?? anbefaler i hvert fall bibloteket og "gjør det selv" bøker Lykke til.
Snuppelure Skrevet 19. desember 2005 #6 Skrevet 19. desember 2005 Er parketten fra 30-tallet? Ble litt intr. Hvordan har den holdt seg da? ← Den kan holde seg veldig bra den. På den tiden la de en helt annen type parket enn det mer simple greiene vi bruker i dag. På 30 tallet la de gjerne enkeltsavet parket og brukte mye tykkere bor enn vi gjør i dag. Å få lagt en parkett av samme type og kvaliteti dag er nærmest umulig og vil koste deg skjorta. Knirking i gamle gulv kan jeg ingen ting om... desverre. .... selv lar jeg det bare knirke og ser på det som noe av sjarmen med gammel bolig. For det kommer og går. Har sikkert noe med årstider og klima å gjøre.
Peony Skrevet 18. januar 2006 Forfatter #7 Skrevet 18. januar 2006 Min mann fant noe på Google som vi nå har prøvd og ser ut til å virke - talkumpudder! Drysser litt over, bruker en tørr pensel til å stryke det mellom bordene, og så støvsuger opp restene. Blir spennende å se hvor lenge det holder!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå