AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #1 Skrevet 15. desember 2022 Født sent på året, hørte dårlig som liten, operert dren i begge ører og hører bra nå. Men det går tregt med lesing, og får ekstra hjelp på skolen, samt litt ekstra lekse hjemme. Vi skal samtidig også motivere får å gjøre øvelser på ipad, men det har blitt en kamp. Viktig å ikke drepe lysten helt med lekser, men vi får inn små snutter hvor hen må lese ord og setninger. Er mest interessert i å se på youtube-kids, og har gjerne fått nok med øvelser som hen har fått gjennom skolen flere ganger i uken. Hva gjør dere med lignende erfaringer? Hvordan motivere? Eventuelt gulrota? Anonymkode: 3cc2f...473
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #2 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Født sent på året, hørte dårlig som liten, operert dren i begge ører og hører bra nå. Men det går tregt med lesing, og får ekstra hjelp på skolen, samt litt ekstra lekse hjemme. Vi skal samtidig også motivere får å gjøre øvelser på ipad, men det har blitt en kamp. Viktig å ikke drepe lysten helt med lekser, men vi får inn små snutter hvor hen må lese ord og setninger. Er mest interessert i å se på youtube-kids, og har gjerne fått nok med øvelser som hen har fått gjennom skolen flere ganger i uken. Hva gjør dere med lignende erfaringer? Hvordan motivere? Eventuelt gulrota? Anonymkode: 3cc2f...473 Jeg lånte spennende papirbøker som jeg leste høyt, men hun måtte «del-lese» ved siden av. F.eks lese overskriften, første setning i avsnittet, siste del av setningen etc. Da kunne jeg også tilpasse. Når jeg så hun ble lei, leste jeg bare videre et langt stykke selv. Når jeg så det funka kunne hun lese litt mer. Forsøkte også å gjøre det til en hyggelig stund. Krype-opp-sofaen-med-teppe-tid. Viste engasjement i boken selv, «hæ? Gjorde hun virkelig det?» Fant bøker som barnet selv ville lese. Anonymkode: 2d432...e06 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #3 Skrevet 15. desember 2022 Her er det tydeligvis satt inn tiltak, og skolen har en tilpasset forventning til hva vedkommende skal klare. Da tror jeg det er lurt at dere står på dette. Ikke vær curlingforeldre, men vær tydelig med barnet at hen faktisk må øve fordi det er slik det er når man skal lære seg noe. Ungen har godt av å bli stilt krav og forventninger til (så lenge dere ser at det er innenfor rekkevidde). Men det går an å gjøre andre tiltak for å gjøre stunden hyggelig. Tenne lys, sette på rolig musikk og gjøre det til en hyggelig stund, avslutte lekseøkten med at dere høytleser litt daglig i en fin bok barnet liker (for å motivere til leseglede og være et godt forbilde) og så en bonus i form av at dersom leksene blir gjort hver dag man-tor så kan en belønning være å invitere med seg hjem en klassekamerat på taco på fredag, feks. Anonymkode: 3a93a...0a0
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #4 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Her er det tydeligvis satt inn tiltak, og skolen har en tilpasset forventning til hva vedkommende skal klare. Da tror jeg det er lurt at dere står på dette. Ikke vær curlingforeldre, men vær tydelig med barnet at hen faktisk må øve fordi det er slik det er når man skal lære seg noe. Ungen har godt av å bli stilt krav og forventninger til (så lenge dere ser at det er innenfor rekkevidde). Men det går an å gjøre andre tiltak for å gjøre stunden hyggelig. Tenne lys, sette på rolig musikk og gjøre det til en hyggelig stund, avslutte lekseøkten med at dere høytleser litt daglig i en fin bok barnet liker (for å motivere til leseglede og være et godt forbilde) og så en bonus i form av at dersom leksene blir gjort hver dag man-tor så kan en belønning være å invitere med seg hjem en klassekamerat på taco på fredag, feks. Anonymkode: 3a93a...0a0 Øktene vil være ca. 15 min, det er så lenge vi kan forvente av konsentrasjon og også anbefalt fra lærer. Men jeg kjenner det sklir ut, særlig nå i desember. Ny giv på nyåret ja, og vi snakker med hen at man må øve. Det med å ha med venn var lurt og ekstra kos på fredag. Anonymkode: 3cc2f...473
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #5 Skrevet 15. desember 2022 You tube kids er noe drit. Har mindre barn, men de får ikke lov å ha you tube kids. Det er så avhengighetsskapende, og ødelegger konsentrasjonsevnen. Det er dopamin overload. Så selv om det er vanskelig ville jeg forsøkt begrense det. Kanskje fjerne det helt. Vondt en stund, men det blir bedre. Da vil det bli lettere med andre oppgaver. Anonymkode: 6033b...725
Morgenrøden Skrevet 15. desember 2022 #6 Skrevet 15. desember 2022 Har en 3.klassing som ikke helt finner ut av dette med lesinga. Vi er i gang med kartlegging for å utelukke lese-/skrivevansker/dysleksi på skolen. Han hadde helt mista troen på seg selv. Vi har akkurat oppdaget lære å lese-serien Lesebra. De har bøker i mange forskjellige sjangere og faktabøkene har falt i smak her. Vi leser sammen, med fokus på leseglede, ikke at han skal lese mest mulig selv. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #7 Skrevet 15. desember 2022 Vi lastet ned appen "Poio". Dette er et spill hvor de sakte men sikkert lærer seg bokstaver, å trekke dem sammen, gjenkjenne ord osv. Var gull for min gutt som strevde med lesingen. Den koster litt, tror det var 180 kr, men det var den vel verft 👍 Anonymkode: a1036...947 1
nini90 Skrevet 15. desember 2022 #8 Skrevet 15. desember 2022 Kan en lesehund være et alternativ? Det er hunder som er trent opp til å ligge å høre på barn lese og det kan være til stor hjelp for barn som sliter med lesing.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #9 Skrevet 15. desember 2022 nini90 skrev (3 timer siden): Kan en lesehund være et alternativ? Det er hunder som er trent opp til å ligge å høre på barn lese og det kan være til stor hjelp for barn som sliter med lesing. Lesehundene på barnas skole har hjulpet mange barn og er glad det er en av et økende antall skoler med skolehund. Anonymkode: f5634...77b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå