AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #1 Skrevet 15. desember 2022 Jeg er kvinne, har 1 barn i barneskolealder jeg har 100% omsorg for, eier enebolig og bil, har studert i 9 år, studielån jeg betaler på, en årsinntekt på 580k før 29% skatt. Boliglånet har steget fra 9500kr til 13700kr i mnd, det var før dagens renteheving. Vi har innetemperatur mellom 15.2 og 16.5 grader, jeg har fra før stålkontroll på strømforbruk, og nå er det enda mer redusert. Jeg har sagt opp alt av lydbøker og andre abonnement, utenom Netflix som koster meg 89kr mnd. Barnet mitt skiller seg allerede ut nok på en del andre områder. Handler klær på finn.no, har gjort det i mange mange år. Har ingen dyre vaner som røyk, snus, alkohol. Har sagt opp medlemskapet på treningssenter for 4 år siden. Hva skal jeg gjøre? Vi har ikke ost, kjøtt 1 gang i uken, fisk 1 gang, jeg baker brød selv.. går til butikken.. Jeg får ikke sove om natten, er kvalm og forstår ikke hvordan jeg skal få regnestykket til å gå opp. Noen kloke hoder der ute med gode tips? Anonymkode: 83f6b...da0 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #2 Skrevet 15. desember 2022 Avdragsfritt på boliglån og utsettelse på studielån? MÅ du ha bil? Anonymkode: 71470...51c
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #3 Skrevet 15. desember 2022 Er inntekten inkludert barnebidrag, utvidet barnetrygd etc.? Ser ut som du har et høyt boliglån og god plass til 1 voksen og ett barn. Har du mulighet for å leie ut et rom el.l.? Ellers avdragsfrihet på boliglån og/eller utsettelse av studielån, som nevnt over. Anonymkode: 5b6a1...146 3
Elysian Skrevet 15. desember 2022 #4 Skrevet 15. desember 2022 (endret) Hva er budsjettet ditt? Dvs hva bruker du på ulike poster hver mnd? Kanskje lettere å gi tips med litt mer oversikt. Endret 15. desember 2022 av Elysian La til setning 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #5 Skrevet 15. desember 2022 Hvordan kan du ha 9 års høyere utdanning og kun tjene 580 000,- i året? Kan du se deg om etter en bedre betalt jobb, eller er utdanningen din av typen 10 studiepoeng innen diverse fagretninger som sammenlagt ikke utgjør en konkret utdannelse ? 🤷♀️ Anonymkode: 78af2...b23 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #6 Skrevet 15. desember 2022 I alle dager. Jeg tjener 150 000 mindre enn deg og har omtrent 15000 i lån og fellesutgifter. Strøm kommer utenom. Jeg drukner omtrent i penger. Sparer hver eneste måned omtrent 5000 og kjøper alt jeg har lyst på. Jeg hadde fint hatt råd til barn og bil. Hvordan i alle dager ser budsjettet ditt ut? Anonymkode: 801e3...9ff 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #7 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I alle dager. Jeg tjener 150 000 mindre enn deg og har omtrent 15000 i lån og fellesutgifter. Strøm kommer utenom. Jeg drukner omtrent i penger. Sparer hver eneste måned omtrent 5000 og kjøper alt jeg har lyst på. Jeg hadde fint hatt råd til barn og bil. Hvordan i alle dager ser budsjettet ditt ut? Anonymkode: 801e3...9ff Drukner i penger ved litt over 400’ i året? Morsom du. Anonymkode: 734b1...86c 10
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #8 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Drukner i penger ved litt over 400’ i året? Morsom du. Anonymkode: 734b1...86c Altså, åpenbart er jeg ikke rik. Men jeg kan kjøpe hva enn jeg vil ha og klarer fint å spare penger samtidig hver måned. I mine øyne er det å «drukne i penger». TS tjener jo godt og burde ha ALLE forutsetninger for å ha god økonomi. Anonymkode: 801e3...9ff 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #9 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Altså, åpenbart er jeg ikke rik. Men jeg kan kjøpe hva enn jeg vil ha og klarer fint å spare penger samtidig hver måned. I mine øyne er det å «drukne i penger». TS tjener jo godt og burde ha ALLE forutsetninger for å ha god økonomi. Anonymkode: 801e3...9ff Har du barn og høyt studielån? Anonymkode: c85af...025 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #10 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du barn og høyt studielån? Anonymkode: c85af...025 Jeg har ikke barn, betaler rundt 3000 på studielånet i dag. Anonymkode: 801e3...9ff
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #11 Skrevet 15. desember 2022 Først ville jeg forhandlet om høyere lønn. Deretter spurt banken om avdragsfrihet en stund. Er ikke dette nok må det hardere lut til: Kanskje selge eneboligen og kjøpe en rimeligere leilighet eller et mindre rekkehus? For å få lavere gjeld. Er også ganske sikker på at vedlikehold, oppvarming og andre driftskostnader er lavere for leiligheter/rekkehus enn for eneboliger. Anonymkode: 49932...d7e 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #12 Skrevet 15. desember 2022 Jeg skulle gjerne likt å se budsjettet ditt. Jeg har omtrent samme inntekt som deg, og betaler ca. 15 000 på boliglånet per måned. Jeg har også bil og studielån, men klarer å sette av ca. 7 000 til sparing hver måned. Nå har ikke jeg barn, men utgifter til barnet kan vel ikke være mer enn det? Har du vært inne på Skatteetaten i dag og sett over tallene? Vet ikke hvor mye du har i lån, men de økte renteutgiftene utgjør jo en del. Mitt skattetrekk for neste år kom på 25 %. Anonymkode: c901f...ea1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #13 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har ikke barn, Anonymkode: 801e3...9ff Der har du forskjellen mellom deg og ts. Barn koster, Til ts; søsteren min er alene med et barn; har god utdanning og lønn i underkant av 600K. Med dagens renteøkning, strømpriser og økt matvarepriser så har hun sett seg nødt til å jobbe som pleieassistsnt de kveldene, helgene og feriene barnet er hos far. Det er ikke mere å kutte, så inntakt må økes. Hun bor i et nøkternt hus, hun og barnet er veganere, billig bil som hun bruker minst mulig mtp drivstoffpriser, klær er arvet eller kjøpt brukt, Ikke internett, tv eller strømmetjenester. Det er ikke mere å kutte. Så da er der å tenke motsatt; øke inntekt Anonymkode: 9b538...12a 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #14 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg er kvinne, har 1 barn i barneskolealder jeg har 100% omsorg for, eier enebolig og bil, har studert i 9 år, studielån jeg betaler på, en årsinntekt på 580k før 29% skatt. Boliglånet har steget fra 9500kr til 13700kr i mnd, det var før dagens renteheving. Vi har innetemperatur mellom 15.2 og 16.5 grader, jeg har fra før stålkontroll på strømforbruk, og nå er det enda mer redusert. Jeg har sagt opp alt av lydbøker og andre abonnement, utenom Netflix som koster meg 89kr mnd. Barnet mitt skiller seg allerede ut nok på en del andre områder. Handler klær på finn.no, har gjort det i mange mange år. Har ingen dyre vaner som røyk, snus, alkohol. Har sagt opp medlemskapet på treningssenter for 4 år siden. Hva skal jeg gjøre? Vi har ikke ost, kjøtt 1 gang i uken, fisk 1 gang, jeg baker brød selv.. går til butikken.. Jeg får ikke sove om natten, er kvalm og forstår ikke hvordan jeg skal få regnestykket til å gå opp. Noen kloke hoder der ute med gode tips? Anonymkode: 83f6b...da0 Dette ser bare trist ut. Hva er inntekt en vanlig måned og utgifter? Dvs bolig, strøm, bil, andre lån, mobil, barnehage? Anonymkode: 4fa7e...e1c
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #15 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg skulle gjerne likt å se budsjettet ditt. Jeg har omtrent samme inntekt som deg, og betaler ca. 15 000 på boliglånet per måned. Jeg har også bil og studielån, men klarer å sette av ca. 7 000 til sparing hver måned. Nå har ikke jeg barn, men utgifter til barnet kan vel ikke være mer enn det? Har du vært inne på Skatteetaten i dag og sett over tallene? Vet ikke hvor mye du har i lån, men de økte renteutgiftene utgjør jo en del. Mitt skattetrekk for neste år kom på 25 %. Anonymkode: c901f...ea1 Å jo da. Barnehage, mat og klær kan fort være 6000 og mer... de spiser jo de og. Min 4 åring spiser omtrent like mye som meg, så man må sette av ihvertfall 2000 til mat Per barn Anonymkode: 4fa7e...e1c 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #16 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg er kvinne, har 1 barn i barneskolealder jeg har 100% omsorg for, eier enebolig og bil, har studert i 9 år, studielån jeg betaler på, en årsinntekt på 580k før 29% skatt. Boliglånet har steget fra 9500kr til 13700kr i mnd, det var før dagens renteheving. Vi har innetemperatur mellom 15.2 og 16.5 grader, jeg har fra før stålkontroll på strømforbruk, og nå er det enda mer redusert. Jeg har sagt opp alt av lydbøker og andre abonnement, utenom Netflix som koster meg 89kr mnd. Barnet mitt skiller seg allerede ut nok på en del andre områder. Handler klær på finn.no, har gjort det i mange mange år. Har ingen dyre vaner som røyk, snus, alkohol. Har sagt opp medlemskapet på treningssenter for 4 år siden. Hva skal jeg gjøre? Vi har ikke ost, kjøtt 1 gang i uken, fisk 1 gang, jeg baker brød selv.. går til butikken.. Jeg får ikke sove om natten, er kvalm og forstår ikke hvordan jeg skal få regnestykket til å gå opp. Noen kloke hoder der ute med gode tips? Anonymkode: 83f6b...da0 Selg boligen din og kjøp en leilighet. Eller lei ut en del av boligen din. Anonymkode: d2414...2d7 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #17 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Å jo da. Barnehage, mat og klær kan fort være 6000 og mer... de spiser jo de og. Min 4 åring spiser omtrent like mye som meg, så man må sette av ihvertfall 2000 til mat Per barn Anonymkode: 4fa7e...e1c Jeg vet veldig godt at barnehage er dyrt, men dette var et svar til ts, som skrev at barnet er i barneskolealder. Altså har hun ikke utgifter til barnehage. Anonymkode: c901f...ea1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #18 Skrevet 15. desember 2022 Gå igjennom nettbanken å se hva du bruker penger på, du har jo ganske god lønn, så det må være et eller annet med planlegging av budsjett som ikke er helt som det burde være? Og jeg ville absolutt ha solgt bilen. Jeg vokste også opp med en alenemor og vi hadde aldri bil. Det er tungvint, men en kommer seg frem med sykkel, bein, buss og tog til de aller fleste plasser. Jeg fikk sitte på med noen på laget til kamper osv. om det var for langt å sykle. Jeg har 3000kr til overs i måneden etter at faste utgifter er betalt, og det går fint med planlegging det også. Det gjelder å ligge i forkant. Anonymkode: 89ad6...2eb
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #19 Skrevet 15. desember 2022 Har du ikke ost? Har du ikke råd til ost? Kjøttmiddag en gang i uken ? Du tjener nesten 600 000kr Anonymkode: 945bf...fca 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #20 Skrevet 15. desember 2022 Har du bank som setter opp hva du bruker penger på? Jeg har DNB og får oversikt over kategorier osv der. Om du deler med oss ca hva du bruker til hva, så kanskje vi kan gi deg noen tips og råd Anonymkode: 89ad6...2eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå