Gå til innhold

Finnes det forskjellige raser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen sier det ikke finnes forskjellige menneskeraser. At det kun finnes en rase. 

Men hvordan kan man ha rasisme dersom det bare finnes en rase? Ordet "rasisme" forutsetter jo at det finnes flere menneskeraser. 

Anonymkode: af7f6...75b

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åherregud, jeg er en typisk kortskalle 🤦‍♀️

Anonymkode: 616c7...6da

Skrevet

At noen sier det ikke finnes forskjellige menneskeraser, utelukker ikke at det er noen andre som mener noe annet. Dersom disse andre både mener menneskeheten kan inndeles i forskjellige raser og at de videre kan inndeles hierarkisk etter verdi, så har man rasisme.

• Liker 1
Skrevet

Er student og synes alltid et er litt merkelig å lese akademiske artikler hvor amerikanere alltid nevner hvilke "race" deltagerne har i studier og når de setter normgrunnlag for tester osv. Det er vel noe med at enkelte nasjonaliteter har dårligere vilkår i usa kanskje, og at "race" er en lett måte å kategorisere disse forskjellene på? 

Anonymkode: 33fef...6ae

Skrevet

Vet ikke, bryr meg ikke og mistenker alltid folk som er opptatt av det for å ha en smule skitne ubevisste motiver. Det er alltid de som liker personlighetstester og prøver å sette merkelapp på seg selv. Jeg er liberal, jeg er realist, jeg libertarianer, jeg tør der andre tier. Anti-woke. Hei og hå, Rase og IQ ikke-fagfellevurdert Charles murray-style, hva gir du meg.

Anonymkode: c97e3...d2c

Skrevet

Hvis jeg ikke husker feil fra studiene mine er det utseende- messig sett flere «raser»:

-Mongolsk (mennesker i øst- Asia)

- Indo- Europeisk/ kaukasisk (Europeere, Midt- Østen, India) 

- Afrikansk/negroid (mesteparten av Afrika, australske innfødte,) 

Anonymkode: 51c53...37a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis jeg ikke husker feil fra studiene mine er det utseende- messig sett flere «raser»:

Regner med at du studerte i Berlin rundt år 1935?

Anonymkode: 56c54...41a

Skrevet

Although most people continue to think of races as physically distinct populations, scientific advances in the 20th century demonstrated that human physical variations do not fit a “racial” model. Instead, human physical variations tend to overlap. There are no genes that can identify distinct groups that accord with the conventional race categories. In fact, DNA analyses have proved that all humans have much more in common, genetically, than they have differences.
https://www.britannica.com/topic/race-human

Anonymkode: a65e9...133

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det hele er en smule komplisert. Måtene vi bruker for å inndele mennesker etter er stort sett ganske så upresise og flytende, uansett om det handler om nasjonalitet, rase, etnisitet, religiøs tilhørighet eller kulturell tilhørighet. Attpåtil flyter disse igjen over i hverandre, som tjener til å komplisere ytterligere.

Endret av Klossmajor
  • Liker 1
Skrevet

Det blir vel en rase med mennesker fordi alle kan produsere barn med hverandre. 

Hvis afrikanere og asiater e ikke kunne fått barn sammen, eller at barna deres ikke kunne få barn, da hadde det vel vært snakk om at de to gruppene var forskjellige raser.

Er ihvertfall slik i dyreverden sånn jeg har forstått det.

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis man går ut i fra at menneskets opprinnelse var i Afrika så er det jo helt tydelig og logisk at det har vært store forandringer mellom de som ble igjen og de som vandret ut.

De som flyttet på seg måtte lære nye måter å overleve på med tanke på mat og klima og har derfor forandret seg mye i løpet av generasjon etter generasjon.

De som ikke flyttet på seg og som har levd med de samme omgivelsene i denne tiden har naturligvis ikke forandret seg like mye, det er rett og slett sånn evolusjon fungerer og det samme ser man igjen hos andre dyrearter.

"The study indicated that present-day West Africans trace a substantial proportion, some 2% to 19%, of their genetic ancestry to an extinct human species"

https://www.reuters.com/article/us-science-ghost-idUSKBN2072X9

Anonymkode: 7e867...157

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Den samme inndelingen lever videre nå i form av uttrykkene hvit, svart og asiatisk.

Skrevet (endret)
svartkatt skrev (1 minutt siden):

Det blir vel en rase med mennesker fordi alle kan produsere barn med hverandre. 

Hvis afrikanere og asiater e ikke kunne fått barn sammen, eller at barna deres ikke kunne få barn, da hadde det vel vært snakk om at de to gruppene var forskjellige raser.

Er ihvertfall slik i dyreverden sånn jeg har forstått det.

Ordet du sikter til her er art, ikke rase.

Endret av Klossmajor
  • Liker 2
Skrevet
Klossmajor skrev (Akkurat nå):

Ordet du sikter til her er art, ikke rase.

Ja, er jo det, men trenger ikke gjøre det vanskeligere enn det er 🤪

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Åherregud, jeg er en typisk kortskalle 🤦‍♀️

Anonymkode: 616c7...6da

Å jeg er bastard. Er det verre eller bedre?😄😄

Anonymkode: 2cf0b...b74

Skrevet

Klart at menneskeheten består av ulikeraser, det ser en jo med det blotte øyet. Det er jo som med hunder, forskjellig pels, benbygning og størrelser. Hos mennesker er jo en del urfolk lavere i vekst, samme med hottentottene i Afrika, mens andre raser er lengre i vekst. En merker det også på gemytt, hvor noen raser er mer siviliserte og intelligente, mens andre er mer kaotiske og aggressive.  Både menneske- og hunderaser kan få avkom på tvers av disse rasene, noe som gjør at vi ikke snakker om distinkte raser.

Anonymkode: b3977...406

• Nyttig 1
Skrevet

Derom strides de ulærde.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...