Gå til innhold

Har du også en narcissistisk (slem, kald, uempatisk, selvopptatt) mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, Jeg ønsker å komme i kontakt med andre som også har vokst opp med en mor som hadde narcissistiske trekk. 

Jeg  forsto, ettersom jeg vokste opp, at mor ikke var en god, vanlig mor. Jeg hadde den onde stemoren til mor.  Hun var sint, jeg kom i veien for henne, jeg gikk på eggeskall, hun så meg ikke og hennes behov og følelser var hele tiden i sentrum. Jeg var et usikkert, nervøst barn, og jeg ble følelsesmessig mishandlet gjennom hele oppveksten. Selv om familien utad så veldig fin og perfekt ut. Det var ikke synlig for andre - men hun påførte meg mye vondt følelsesmessig. Jeg ble det sorte fåret i familien, mens min bror ble hennes gullebarn, den kjente dynamikken i familier med narcissister. 

Jeg fikk skader på selvfølelse, selvverd, jeg strevde med relasjoner, grenser, å føle at jeg var god nok, og mange andre ting. Jeg så min egen barndom med et nytt lys, da jeg selv fikk barn. Da ble det jeg hadde vært utsatt for, mye tydeligere.

Jeg har gått i terapi, og jeg har utdannet meg til terapeut selv. Og jeg har hjulpet mange jeg har jobbet med, i akkurat samme situasjon. Nå har jeg sterkt ønske om å hjelpe flere, gjennom fellesskap, online,  gi og selge kunnskap og nettkurs som genuint kan hjelpe andre på en god måte. 

Men siden det er så mange år siden jeg selv var i denne situasjonen, så trenger jeg noen som nå kjenner seg igjen i dette, til å svare litt på noen spørsmål... Og jeg krysser fingrene og håper at det er noen her som kjenner seg igjen og kan svare meg...

Gjerne her, men jeg kan også gjerne treffes over zoom i form av en kort samtale/intervju, om det er ønskelig...

Det hadde vært veldig fint om du kunne si noe om:
- Hadde du ønsket deg hjelp/et slikt forum? Er du interessert i det (eller ikke)?
- Kort om din situasjon nå (er du godt voksen/har barn/fortsatt kontakt osv)
- Hva strever du med idag, som du gjerne vil få hjelp med ? 
- Hva har hjulpet deg til å få det bedre?
- Hva holder deg våken om natten, hva er du redd for, hva er frustrerende for deg?
- Hva ønsker du deg aller mest hjelp med ?
- Hva ønsker du/drømmer du om,  ift din egen familie, din egen situasjon fremover? 

Jeg håper på noen svar, og sier hjertelig takk på forhånd! 

Si også fra om du er interessert i å følge mitt forum, når det kommer mer opp å gå! 🙂

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner meg definitivt igjen ja... Jeg synes det er litt vanskelig å snakke om alt her, lille Norge, det er så gjenkjennelig. Men har hatt utbytte av å lese og skrive på outofthefog.website og Reddit. Sikkert ikke dumt med et norsk forum men som sagt litt småskummelt siden vi er så få i dette landet. 

Jeg forsøkte å få hjelp av Epitel, spesielt for en relasjon som ikke hadde noe med familie å gjøre, men økonomien min stod i veien. Dps var lite til hjelp rundt dette temaet, og jeg ble kasteball i mange år, har nå lite tro på dem. Jeg har avsluttet kontakten for å beskytte meg selv, men sliter med å ikke føle meg hjemme noe sted lengre, det er min største utfordring... 

Anonymkode: 274b1...b00

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er oppvokst med narsissist mor, har tatt mer og mer avstand fra henne siste året.  Gjenkjenner meg i mye av det du skriver. 
Skal prøve å svare så godt jeg kan.

Hadde du ønsket deg hjelp/et slikt forum? Er du interessert i det (eller ikke)? Ønsker gjerne det
- Kort om din situasjon nå (er du godt voksen/har barn/fortsatt kontakt osv)Er i begynnelsen av 30 årene, har 2 barn. Har fortsatt kontakt med mor, men veldig begrenset. Hun prøver å ringe meg hele tiden, hun er veldig selvsentrert. Men har bare lært meg å ignorere det. 
- Hva strever du med idag, som du gjerne vil få hjelp med ? Hadde endelig fått på plass å ikke la meg påvirke av min mor lenger, men så flytter jeg med drømmemannen og han har en eks som han har felles barn med som er enda mer narsissist enn min mor. Hun gjør livet mitt helt umulig. Vet ikke hvordan jeg skal håndtere dette. Tror jeg er ekstra sårbar da oppveksten min var preget av en sånn person, og nå så har jeg plutselig fått en ny sånn person i livet. 
- Hva har hjulpet deg til å få det bedre? Å ignorere. Fokusere på meg selv
- Hva holder deg våken om natten, hva er du redd for, hva er frustrerende for deg? Jeg sliter fortsatt med å føle meg bra nok
- Hva ønsker du deg aller mest hjelp med ? Selvfølelsen og sette grenser
- Hva ønsker du/drømmer du om,  ift din egen familie, din egen situasjon fremover? At ting skal være harmonisk og ikke konfliktfylt 

Anonymkode: 5f6de...8a1

• Liker 1
Skrevet
AnonymeMeg54 skrev (1 time siden):

Det hadde vært veldig fint om du kunne si noe om:
- Hadde du ønsket deg hjelp/et slikt forum? Er du interessert i det (eller ikke)?

nei, men det er fordi jeg har kommet langt og har gode venner å snakke med. 

- Kort om din situasjon nå (er du godt voksen/har barn/fortsatt kontakt osv)

har fortsatt kontakt på et overflatisk nivå. Hun vet ikke hva jeg synes om henne. Ung voksen, har ikke barn.

- Hva strever du med idag, som du gjerne vil få hjelp med ? 

bedret selvfølelse, føle meg tilstrekkelig og elsket utenom det jeg presterer.

- Hva har hjulpet deg til å få det bedre?

gode venner, samtale åpent om det, dele erfaringer med andre som har opplevd det samme. Komme i kontakt med følelsene mine, meditasjon og pusteteknikker.

- Hva holder deg våken om natten, hva er du redd for, hva er frustrerende for deg?

jeg er ikke god nok i det jeg driver med, jeg drømmer om at jeg blir forlatt, sviktet eller gjort narr av og at ingen bryr seg.

- Hva ønsker du deg aller mest hjelp med ?

bedret selvfølelse, mindre selvkritikk 

- Hva ønsker du/drømmer du om,  ift din egen familie, din egen situasjon fremover? 

drømmer om å ha en følelse av å være lettere, lykkeligere, roligere, mildere mot meg selv og andre, mindre frustrert. Ønsker å finne en å dele livet med, kanskje få barn med og være verdens beste mor selv, og gi barnet all den kjærlighet og oppmerksomhet jeg synes jeg burde ha fått.

Jeg håper på noen svar, og sier hjertelig takk på forhånd!

Si også fra om du er interessert i å følge mitt forum, når det kommer mer opp å gå! 🙂

Anonymkode: f9693...405

Skrevet
AnonymeMeg54 skrev (2 timer siden):

Nå har jeg sterkt ønske om å hjelpe flere, gjennom fellesskap, online,  gi og selge kunnskap og nettkurs som genuint kan hjelpe andre på en god måte. 

Du vil selge dette så du får din bedrift opp på beina, er det du egentlig sier. 

Og du er fullstendig klar over hvem som er målgruppen din? Ja, det er de som står alene med barn eller er alene med kun en liten inntekt!

Du vil altså være en "godhjertet" blodsuger her! Håper flere ser det før de kontakter deg!

Anonymkode: bf8fe...b29

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og du er fullstendig klar over hvem som er målgruppen din? Ja, det er de som står alene med barn eller er alene med kun en liten inntekt!

Du vil altså være en "godhjertet" blodsuger her! Håper flere ser det før de kontakter deg!

Fortsetter innlegget mitt.

Du er vel en av de som har prøvd å lage en business av Forever Life, og andre pyramidegreier. Dette er enda en pyramidesak.

Dere andre; IKKE gå på dette, IKKE svar ts. Det eneste hun vil er å selge noe, og det er fordi hun selv trenger penger!!!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Dropp amatørdiagnostiseringen.

Anonymkode: 0bc4d...5a1

• Liker 3
Skrevet

Jeg kunne godt tenkt meg forum hvor man kan møte de med lik opplevelse, men jeg hadde aldri kjøpt dette, nei. Den informasjonen kan være vanskelig å finne, og jeg kunne fint hatt bruk for informasjon og innsikt når jeg var yngre, men var også veldig umoden - så den type informasjon ville ikke vært enkel å lokalisere. 

Hadde uansett aldri kjøpt noe av det du snakker om, det har jeg lite behov for - men det å måte og få prate med folk med lik erfaring er alltid fint. Og det er mest fordi jeg ikke vil støtte virksomheter som tjener penger på andre menneskers lidelse og sårbarhet. 

Anonymkode: 6497c...294

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har heldigvis vært forskånet fra denne problematikken, i hvertfall i oppveksten. Men vil bare ønske deg lykke til med forum eller hva du bestemmer deg for❤️

Har ei venninne som er i et forhold med en narsissist nå, og hun kommer fra en familie med narsissisme (det gjør mannen hennes også, der var faren narsissist). Ser hvor fortvilende det er for henne.

Anonymkode: eb199...410

Skrevet

Ja, jeg har det, men jeg deler mine erfaringer, tips og råd gratis med de som trenger. Å vokse opp med en mor som dette er så ødeleggende, hjelpen bør være gratis og tilgjengelig. Alt jeg har lært om å overleve dette, deler jeg med andre 

Anonymkode: e1404...f01

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjenner meg definitivt igjen ja... Jeg synes det er litt vanskelig å snakke om alt her, lille Norge, det er så gjenkjennelig. Men har hatt utbytte av å lese og skrive på outofthefog.website og Reddit. Sikkert ikke dumt med et norsk forum men som sagt litt småskummelt siden vi er så få i dette landet. 

Jeg forsøkte å få hjelp av Epitel, spesielt for en relasjon som ikke hadde noe med familie å gjøre, men økonomien min stod i veien. Dps var lite til hjelp rundt dette temaet, og jeg ble kasteball i mange år, har nå lite tro på dem. Jeg har avsluttet kontakten for å beskytte meg selv, men sliter med å ikke føle meg hjemme noe sted lengre, det er min største utfordring... 

Anonymkode: 274b1...b00

Hei, og tusen takk for at du svarte meg. Jeg forstår at det med anonymitet er veldig viktig. Reddit kjenner jeg til, men takk for tips om outofthefog, det er god hjelp. Jeg forstår at det er vanskelig å få god hjelp desverre. Men ønsker deg alt godt. Tusen takk! 

Skrevet

Jeg er oppvokst med narsissist mor, har tatt mer og mer avstand fra henne siste året.  Gjenkjenner meg i mye av det du skriver. 
Skal prøve å svare så godt jeg kan.

Hadde du ønsket deg hjelp/et slikt forum? Er du interessert i det (eller ikke)? Ønsker gjerne det
- Kort om din situasjon nå (er du godt voksen/har barn/fortsatt kontakt osv)Er i begynnelsen av 30 årene, har 2 barn. Har fortsatt kontakt med mor, men veldig begrenset. Hun prøver å ringe meg hele tiden, hun er veldig selvsentrert. Men har bare lært meg å ignorere det. 
- Hva strever du med idag, som du gjerne vil få hjelp med ? Hadde endelig fått på plass å ikke la meg påvirke av min mor lenger, men så flytter jeg med drømmemannen og han har en eks som han har felles barn med som er enda mer narsissist enn min mor. Hun gjør livet mitt helt umulig. Vet ikke hvordan jeg skal håndtere dette. Tror jeg er ekstra sårbar da oppveksten min var preget av en sånn person, og nå så har jeg plutselig fått en ny sånn person i livet. 
- Hva har hjulpet deg til å få det bedre? Å ignorere. Fokusere på meg selv
- Hva holder deg våken om natten, hva er du redd for, hva er frustrerende for deg? Jeg sliter fortsatt med å føle meg bra nok
- Hva ønsker du deg aller mest hjelp med ? Selvfølelsen og sette grenser
- Hva ønsker du/drømmer du om,  ift din egen familie, din egen situasjon fremover? At ting skal være harmonisk og ikke konfliktfylt 

Anonymkode: 5f6de...8a1

Hei, jeg ville bare takke deg for at du tok deg tid til å svare meg. Og det er veldig gjenkjennbart det du skriver. Jeg har både opplevd dette selv, og jobber jo med dette i det daglige. Tusen takk, og ha en fin kveld! 

Skrevet

Anonymkode: f9693...405

Hei, tusen takk for at du skrev tilbake til meg, og hjelper meg til bedre å forstå hva behovene er. Det setter jeg veldig pris på! Det er også veldig gjenkjennbart det du skriver, og gir mening. Tusen takk, og jeg ønsker deg en fin kveld! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei, jeg forstår at du fant dette provoserende. Men jeg er ingen blodsuger. Jeg jobber i privatpraksis, og det er profesjonen og jobben min. Jeg har jobbet i årevis som behandler i det offentlige. Jeg bryr meg om de jeg jobber med. Jeg forstår imidlertid at det finnes personer som vil profittere på andre, og det er jo bra at du er obs på det. 

Men om jeg hadde villet lure noen, så hadde jeg aldri skrevet dette så tydelig - det var jo nettopp for å være ærlig, at jeg skrev det du siterte.  Jeg trenger å spørre de som har erfaringene til de jeg vil hjelpe. For å forstå hva behovene er. Ingen kan leve uten inntekt, og når man har lang utdanning, så sier det jo seg selv. Syns du at privatpraktiserende psykologer er blodsugere da?  Jeg gir for øvrig mye gratis allerede, og det er vel en fin ting ? 

Skrevet

Ikke gå på salgstriks her på kg. Rapporter i stedet. 

Anonymkode: 0c305...6ea

Gjest Athena Catalina
Skrevet

Nei, men hadde en slik far. Godt å være kvitt ham.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kunne godt tenkt meg forum hvor man kan møte de med lik opplevelse, men jeg hadde aldri kjøpt dette, nei. Den informasjonen kan være vanskelig å finne, og jeg kunne fint hatt bruk for informasjon og innsikt når jeg var yngre, men var også veldig umoden - så den type informasjon ville ikke vært enkel å lokalisere. 

Hadde uansett aldri kjøpt noe av det du snakker om, det har jeg lite behov for - men det å måte og få prate med folk med lik erfaring er alltid fint. Og det er mest fordi jeg ikke vil støtte virksomheter som tjener penger på andre menneskers lidelse og sårbarhet. 

Anonymkode: 6497c...294

Hei, tusen takk for svaret ditt. Ja jeg forstår at det å treffe de med samme opplevelser er viktig. Det er jo ofte sånn at man blir veldig ensom og alene med dette. Som psykoterapeut så jobber jeg med menneskers  livssmerte, og jeg gjør det ikke for å profittere (annet enn at det er et fag som jeg utøver). Men takk for svar, og ha en fin kveld! 

Skrevet

Jeg har heldigvis vært forskånet fra denne problematikken, i hvertfall i oppveksten. Men vil bare ønske deg lykke til med forum eller hva du bestemmer deg for❤️

Har ei venninne som er i et forhold med en narsissist nå, og hun kommer fra en familie med narsissisme (det gjør mannen hennes også, der var faren narsissist). Ser hvor fortvilende det er for henne.

Anonymkode: eb199...410

Tusen takk for den fine tilbakemeldingen og forståelsen din🥰. Din venninne er heldig som har deg! 

Skrevet

Jeg vet ikke hva som feiler min mor, men noe har vært alvorlig galt fra barnsben av. Ble utsatt for psykisk vold og trusler fra jeg var liten.
Noe minner om psykopati som man ikke sier kanskje lengre..? Synes det er vanskelig å se et klart bilde av hennes sykdom. Man blir fort blind i egen familie.
Jeg Jobbet selv i psykiatri en god del år. Det å forstå ble viktig, selv om min mor var og er et slags mysterium der.

Å være der for andre ble en beskyttelse i mange år. Det ga avstand fra min egen smerte. Noen år… ja 18 år kanskje? Til slutt kom et oppgjør der jeg fikk panikkangst og gikk rett på en smell.   Man kan ikke flykte eller gjemme seg. 
Det å sette grenser for alle rundt meg er vanskelig fremdeles i dag, men blir bedre. Å ta avstand fra min mor på en høflig måte er også blitt bedre med årene. Tilgivelse brukte jeg mange år på og det å være sint ble min «strategi». 
En mekanisme for meg. som var lettere å leve med. Aldri offer. Hatet og hater fremdeles hvis noen prøver å synes synd på meg. Fremdeles sint i dag på alt som er urettferdig i nære relasjoner.
Så verste er ennå sinne, sterk angst i perioder og det å sette grenser for meg selv. De med svært lite empati om det så bare er fremmede, er radaren ute med en gang! Akkurat det er jo veldig positivt! 

Anonymkode: f792c...816

Skrevet

Jepp, vokst opp med en psyko mor. Hun skal nå feire sin 4 jul uten familien. Hun syns selv det er helt nydelig. Har venninner som syns synd på henne og da slipper hun å løfte en finger i jula. 

Anonymkode: 98f6d...ce6

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...