Gå til innhold

Man ikke se på dem at de er syke, så da svindler de systemet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er altfor mye fordommer mot uføre. Kjenner flere uføre som har helt legitime grunner til å være ufør, men det syns enten minimalt eller ikke i det hele tatt. Men uføre skal visst bare gjemme seg i hjemmene sine og sture. Har de et innholdsrikt og fint liv er de visst ikke syke nok. Selv om de alle går igjennom en lang og hard prosess for å få uføretrygden sin. Men selvsagt er det den vanlige mann i gata som vet best, spesielt de som sitter på facebook og kg🙄

Anonymkode: b6191...317

• Liker 6
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Avhenger litt av hva man legger i å "se" på dem at de er syke, tenker jeg. Det trenger ikke å bety at selve sykdommen er synlig, men om det er synlig i hverdagen deres. Jeg stusser også på enkelte som er uføre, men som har uendelig med kapasitet til det de vil. De dagene de "må ligge på sofaen hele dagen" er beleilig nok de dagene som de ikke hadde tenkt seg på fjelltur uansett. Bare sånn at det er sagt, disse er i fåtall! 

Anonymkode: 1ad1c...751

Hva legger du i fjelltur egentlig, tenker du da topptur på 1 - 3 timer, eller en hel dags vandring, eller også med overnatting i fjellet?

Når det gjelder stussingen din så kan du gjerne lese deg opp på miljøhemming f.eks. De som har dette kan nok fint greie å ta seg en fjelltur, men ikke være med andre folk i et miljø de ikke tåler.

Andre folk med andre lidelser kan nok også greie denne fjellturen selv om det tar på kreftene. Min datter (ikke ufør enda) får f.eks feber og blir liggende i flere dager etter store fysiske anstrengelser,  men hvis hun er bestemt nok så kan hun greie en topptur på 2 timer.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også usynlig syk. Det vil si, om man tilbringer litt tid med meg vil man forstå bedre, siden kognitiv svikt og smerter ikke alltid kan skjules, men folk jeg bare hilser på, eller som ser meg kort på butikken kanskje, de kan som regel ikke oppdaget hva jeg sliter med. De dårligste dager holder jeg meg jo hjemme også. 

Som en skrev er det gjerne en sammensatt diagnose folk har. Jeg levde med fysisk sykdom og skade lenge før jeg måtte slutte med å jobbe, og utover at det at jeg kan si at kognitiv svikt ble det som medførte at jeg ble ufør, fordi det var spikeren i kista, så føler jeg det innimellom stressende at selv nære venner- i god mening selvfølgelig- kommer med råd og innspill angående ting de har hørt/lest. Det er ikke slik at jeg er uinteressert i nye behandlinger av delutfordringer jeg har, men jeg har allerede forsøkt så mye, og helseutfordringer er såpass komplekse, at jeg ikke har energi til å prøve absolutt alt mulig som kanskje kan hjelpe litt på ett av problemene jeg har. Selv om noen har hørt om...

Jeg snakker lite om mine diagnoser, for helse må jeg forholde meg altfor mye til allerede, og jeg snakker meg tom med leger. Jeg forstår også at folk vegrer seg for å fortelle alt, for jeg har bare delt alt med nærmeste familie og venner, og bare innen den kretsen er det to som maser altfor mye om ting de tror er løsningen for meg. Ene vil at jeg skal forsøke en pillekur til minimum 3000 kr mnd over minst halvt år, for å bli bedre angående egentlig den helseutfordringen som er minste utfordring jeg har. Godt ment, men...! Om jeg deler med alle kunne det fort bli flere slike råd, og det er slitsomt. 

Anonymkode: fed23...2ca

• Liker 1
  • Nyttig 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det høres ut som en veldig rar ting å mene. Det er vel egentlig mange flere sykdommer som ikke synes enn som synes? Synlige sykdommer/funksjonshemminger omfatter ikke så veldig mye - det er det at man bruker hjelpemidler som rullestol, at man mangler lemmer, er blind eller har utviklingshemminger som medfører karakteristisk og annerledes utseende, samt alvorlige hudsykdommer. Det meste annet - fra demens til hjertesykdom til kreft - er jo ikke synlig utenpå, før evt. i sene/terminale stadier av sykdommene. 

Sannsynligvis veldig korttenkte folk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Må en være så detaljert om en skal si det?

Anonymkode: f977f...5fd

Hva er da poenget med å fortelle gud og hvermann om hva som feiler meg, når de ikke forstår hva det innebærer uten detaljer? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

"Jeg er ufør fordi faren min pleide å selge meg til kompisene sine da jeg var liten og en av dem snittet opp både tarmen, skjeden og blæra mi med kniv så nå kan jeg verken tisse, bæsje eller spise normalt og dessuten har jeg enorme smerter. Forresten heter jeg Astrid, hei hei! Hva jobber du med?" 

Anonymkode: d11d3...dc4

Herremin så bestialsk og grusomt. Får helt vondt av det lille barnet 💔 Det er jo ikke bare grov voldtekt, men også grov tortur. Fy faen for kryp av noen mennesker. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette var en påstand som kom opp på jobben i lunsjen i dag. Jeg ble da irriterert og sa at så enkelt er det bare ikke, det er mange sykdommer som ikke vises utad. 

Det ble dårlig stemning, men jeg stod på mitt. 

Skulle jeg gitt meg? Dette er et tema som stadig kommer opp. Dette er blant godt voksne mennesker som knapt er syke. 

Anonymkode: 172ff...1ba

Om flertallet av de du jobber med tenker slik, er min påstand at du jobber på et sted med veldig lav sosial IQ.

Jeg tror mindretallet har så lav forståelse for sykdom og uhelse, at de ikke forstår at de fleste lidelser ikke synes.  

Anonymkode: d6ea2...84f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er altfor mye fordommer mot uføre. Kjenner flere uføre som har helt legitime grunner til å være ufør, men det syns enten minimalt eller ikke i det hele tatt. Men uføre skal visst bare gjemme seg i hjemmene sine og sture. Har de et innholdsrikt og fint liv er de visst ikke syke nok. Selv om de alle går igjennom en lang og hard prosess for å få uføretrygden sin. Men selvsagt er det den vanlige mann i gata som vet best, spesielt de som sitter på facebook og kg🙄

Anonymkode: b6191...317

Enig. Er selv ufør, men aktiv som frivillig 4 - 6 ganger i måneden. Jeg går også turer i fjellet, og trener på treningssenter 2 - 3 ganger i uken. Men jeg er veldig forsiktig med hvem jeg sier det til. For kommentaren "Ja, du er aktiv tydeligvis" er normalen, mens "Så bra at du kan gjøre ting som gir livet ditt innhold" er sjeldne.

Det mange ikke tenker på, er at det er frivillige som ofte er den avgjørende brikken for at organisasjoner som mange tar for gitt i vårt samfunn klarer å yte det de gjør. Hva hadde Kirkens Bymisjon eller Dyrebeskyttelsen vært uten frivillige? 

Og det å trene og holde seg i form er ren medisin for mange. Faktisk kan jeg redusere inntaket av medisiner og mengden fysikalsk behandling, og dermed utgiftene samfunnet har pga min sykdom, ved å være aktiv i det daglige.

Men for de heldige friske, så er den eneste rette aktivitet jobb. Og kan man ikke jobbe i A4 livet, ja da får man vær så god ikke vise det frem ved å ved ute og delta i selve livet!

Anonymkode: d6ea2...84f

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
Tvillingsjel skrev (29 minutter siden):

Herremin så bestialsk og grusomt. Får helt vondt av det lille barnet 💔 Det er jo ikke bare grov voldtekt, men også grov tortur. Fy faen for kryp av noen mennesker. 

Eeh, nå var det der bare et fiktivt eksempel, da. Du må se på anførselstegnene.

Anonymkode: daa3b...690

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Eva-Lena skrev (2 timer siden):

Men herregud da, en ødelagt rygg kan kanskje sees ved at de har vondt for å gå, sitte eller rett og slett bevege seg.

Andre sykdommer er usynlige og folk mistror de fordi det ikke er synlig. Derfor velger de å ikke si noe som helst.

Det er jo det jeg sier. Ville vært lettere å si noe i stedet for dette hemmeligholdet ingen skjønner noe av.

Skrevet
AprilLudgate skrev (2 timer siden):

👏👏👏👏👏👏

Nettopp.

Man burde egentlig svare det, og gjerne noen faste ekstremt jævlige opplevelser i detalj som man forbereder på forhånd.

Uavhengig av om det er sant eller ikke. 

Bare fortsette ivei.

Mannen min jobbet på lukket avdeling i en periode ved siden av studier.

Der kom det en gang en kvinne som var i jobb ellers og hadde familie og var fullstendig oppegående 95% av tiden, men avogtil måtte legges inn - og hun skadet seg selv så mye pga traumene/psykosen at de måtte bruke tvang. Altså legge henne i belter så hun ikke smadret skallen sin i veggen. For hun prøvde virkelig

Når de da måtte bruke tvang var hun jo helt bortreist i nåtid, og var i «øyeblikket». De øyeblikkene var alvorlige og vedvarende overgrep og voldtekter av foreldre og andre voksne. Hun var på ren utlån fra tidlig alder.

Så hun sa jo «nei, ikke gjør slik og sånn» og  formidlet informasjon (som for henne var in real time) som var så jævlig at de ansatte - voksne menn - bare stod med tårer i øynene. Tror en kastet opp også ei gang etterpå. SÅ ille ting ble hun utsatt for, og de visste fra hennes helsehistorikk at alt hun sa var reellt opplevd. 

En annen ung mann kom inn suicidal og fortalte om sitt liv, og hvorfor han ikke så meningen i livet - og hvorfor han var blitt rusavhengig. Det og var så kraftig kost at mannen min også da måtte ta seg kraftig sammen for å ikke gråte. 

Og dette er hva folk absolutt skal tvinge ut av andre.

»Åja, motediagnosen PSTD/angst/itmattelse/ME/fibromyalgi» whatever i kombo. 

Vitsen er at du ikke skal grave for å tilfredsstile din fordømmelse eller nysgjerrighet.

Legen, NAV og spesialistene har noe med årsaken. Ikke du. 

Jeg sier jo at jeg ikke graver eller bryr meg om hva som feiler folk?

Jeg skjønner derimot ikke den selvvalgte tausheten fra de uføre.

Skrevet
AprilLudgate skrev (2 timer siden):

Eventuelt: ikke spør om du ikke tåler svaret? 

Jeg tåler det selvsagt. Jeg gir derimot blaffen.

Skrevet
MyCupOfTea skrev (2 timer siden):

Min erfaring er at folk oppfatter det som syting, klaging og at man ønsker at andre skal synes synd på en om man prøver å snakke om hva som feiler en.

Derfor gidder ikke jeg å prøve å bli forstått en gang, da det som oftest blir oppfattet som om jeg er ute etter oppmerksomhet. Derfor såkalt 'hemmelighold'.

Ok, den første vettige forklaringen. Men når noen spør deg direkte, hva svarer du da?

Skrevet
MyCupOfTea skrev (2 timer siden):

Hva er da poenget med å fortelle gud og hvermann om hva som feiler meg, når de ikke forstår hva det innebærer uten detaljer? 

Ville kanskje holdt lenge å brukt ordene "overgrep" eller" misbruk", uten detaljene?

• Liker 1
Skrevet

Jeg er hun som ‘herregud så mye hun trener - hadde også vært sliten om jeg trente hver dag - klarer hun å trene hver dag, da klarer du å jobbe - hvorfor har hun hjemmehjelp, stakkars mannen hennes’

Jeg MÅ trene hver dag. Ellers havner jeg ganske raskt på sykehjem og må vente på å bytte lunger.

Har aldri fri. Alle dager er jeg ute og går og går. Ser sikkert manisk ut for andre. Men tenker på det som jobben min.

Må ha hjelp hver dag til visse øvelser og behandling for å få hostet opp gugg fra lungene, så har både hjemmesykepleie og hjemmetjenester.

Men folk i bygda sladrer om at jeg er treningsnarkoman naver som aldri burde hatt trygd.

Anonymkode: 1c0a0...00e

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Naboene her snakker sikkert stygt om meg også, for når de ser meg er jeg jo i fysisk aktivitet med noe rundt huset/hagen, og prater og hilser og er blid og hyggelig.

Men noen av dem har også begynt å kommentere «så lenge siden jeg har sett deg» - for jeg orker mindre og mindre og har lengre og lengre perioder med nedetid.

I dag har jeg båret og stablet ved i timesvis.  Måtte, fordi jeg var gått tom, ikke har noe nettverk eller folk som hjelper meg, men plutselig var heldig å få tak i nok ved til resten av vinteren. Så sikkert dritsprek ut på avstand, men mot slutten huska jeg omtrent ikke mitt eget navn eller hvordan man bruker en husnøkkel, og nå har jeg så intens verking i musklene at jeg har lagt meg for i dag - med smertestillende, varmeteppe og varmeflaske.

Hvilken diagnose jeg har syns jeg ingen har noe med, unntatt de legene og spesialistene som har satt den.

Anonymkode: 01198...5d2

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Det ble dårlig stemning, men jeg stod på mitt. 

Anonymkode: 172ff...1ba

Men du måtte fortsatt søke bekreftelse på KG. Det ville jeg droppet.

Anonymkode: 0e1ef...87e

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ok, den første vettige forklaringen. Men når noen spør deg direkte, hva svarer du da?

Da prøver jeg å komme med et par eksempler på hva som er vanskelig i hverdagen, og hvorfor.

De fleste kan ikke relatere, og bagatelliserer derfor utfordringene jeg har. Jeg prøver da å forklare mer detaljert for at de skal forstå. Men jo mer jeg prøver å forklare, desto mer sytete høres det ut, har jeg erfart.

Like greit å si minst mulig. 

• Liker 1
Skrevet
always skrev (2 timer siden):

Hva legger du i fjelltur egentlig, tenker du da topptur på 1 - 3 timer, eller en hel dags vandring, eller også med overnatting i fjellet?

Når det gjelder stussingen din så kan du gjerne lese deg opp på miljøhemming f.eks. De som har dette kan nok fint greie å ta seg en fjelltur, men ikke være med andre folk i et miljø de ikke tåler.

Andre folk med andre lidelser kan nok også greie denne fjellturen selv om det tar på kreftene. Min datter (ikke ufør enda) får f.eks feber og blir liggende i flere dager etter store fysiske anstrengelser,  men hvis hun er bestemt nok så kan hun greie en topptur på 2 timer.

Det med fjelltur var bare et eksempel på aktivitet. Dette var også mine betraktninger, og ikke et forsøk på generalisering. At noen av de som bruker masse energi på diverse aktiviteter kunne jobbet i stedet tror jeg absolutt. Igjen basert om omgangskrets/betraktninger i jobbsammenheng. Samtidig kjenner jeg til flere uføre som aldri hadde klart å stå i jobb, ikke i redusert stilling engang.

Jeg kjenner til begrepet miljøhemming når det er snakk om allergi, astma og lignende. Har ikke hørt begrepsbruken slik du presenterer det her. 

Anonymkode: 1ad1c...751

Skrevet

Jeg så nylig et intervju om en dame med barnevogn som klaget på at friske og føre mennesker tok heisen på kjøpesentret så køen ble lengre for henne. I kommentarfeltet ser jeg at mange tenker likt, flere som sier at de stadig ser mange friske mennesker ta heis. Hvordan de ser om de er friske, vet ikke jeg. 

Anonymkode: 53e82...69d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...