Gå til innhold

Man ikke se på dem at de er syke, så da svindler de systemet

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ville kanskje holdt lenge å brukt ordene "overgrep" eller" misbruk", uten detaljene?

Anonymkode: f977f...5fd

Det ville for min del vært å lyve, men jeg forstår poenget ditt.

Problemet er at folk har på forhånd bestemt seg for hvordan en person med visse sykdommer skal oppføre seg og hva de skal klare.

Utmattelse er en konsekvens av mine utfordringer, og det betyr visstnok at jeg aldri skal orke å løpe, være med på turer og ha det gøy med venner. Fordi hvis noen oppdager at jeg gjør dette, så lurer de på hvorfor ikke jeg kan jobbe mer enn jeg gjør. 

Det de ikke vet er at jeg unner meg dette en sjelden gang i blant (fordi å bare sitte hjemme dag ut og dag inn ikke er bra for psyken min), selvom det koster flere halvdaue dager på sofaen etterpå. Men det er det jo ingen som ser? De forstår ikke at de bare ser meg på gode dager.

Dessuten tror mange at å være utmattet er det samme som å være sliten, og de har jo selv klart både det ene og de andre selvom de er slitne, så hva har vel jeg å klage på da?

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ville kanskje holdt lenge å brukt ordene "overgrep" eller" misbruk", uten detaljene?

Hvorfor må man opplyse andre om at man har blitt misbrukt? Det er da virkelig ikke noe jeg ønsker alle skal vite. Er bare noen svært få som vet. Og jeg ønsker ikke å være hun som ble misbrukt. Jeg ønsker å bli behandlet som alle andre. Jeg er ufør i dag, men jobbet i 27 år før jeg ble ufør. Og det er flere fysiske sykdommer som er grunnen til at jeg er ufør.

Anonymkode: ac89f...d91

• Hjerte 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det med fjelltur var bare et eksempel på aktivitet. Dette var også mine betraktninger, og ikke et forsøk på generalisering. At noen av de som bruker masse energi på diverse aktiviteter kunne jobbet i stedet tror jeg absolutt. Igjen basert om omgangskrets/betraktninger i jobbsammenheng. Samtidig kjenner jeg til flere uføre som aldri hadde klart å stå i jobb, ikke i redusert stilling engang.

Jeg kjenner til begrepet miljøhemming når det er snakk om allergi, astma og lignende. Har ikke hørt begrepsbruken slik du presenterer det her. 

Anonymkode: 1ad1c...751

Miljøhemming vil si at enkelte miljøer blir utilgjengelige for de som lider av miljøhemmmingen. I de verste tilfellene vil dette bety at de f.eks ikke kan være innendørs med andre personer. Eller å gå inn i et rom hvor personer som f.eks bruker parfyme har vært.

For meg så virker det som du ikke ser alvoret i dette.

Så kan jeg være enig med deg at det er noen som absolutt kunne jobbet,  ihvertfall litt. Men det er sånn at samfunn og bedrifter ikke legger til rette for at dette kan skje,  da disse personene er mer lønnsomme for samfunn å ha på uføretrygd enn å bruke masse ressurser for å ha de i en liten jobb. 

Endret av always
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor må man opplyse andre om at man har blitt misbrukt? Det er da virkelig ikke noe jeg ønsker alle skal vite.

Anonymkode: ac89f...d91

Viktig poeng! ❤️

Jeg forstår ikke helt greia med at man skal måtte brette ut om hvorfor man er ufør, bare fordi man ser ut som man kan jobbe. Har man liksom ikke rett på privatliv lenger da?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sier jo at jeg ikke graver eller bryr meg om hva som feiler folk?

Jeg skjønner derimot ikke den selvvalgte tausheten fra de uføre.

Det er mange forskjellige årsaker til at folk ikke utleverer sine personlige helseopplysninger til alle og enhver. Det kan for eksempel være på grunn av skam, tidligere erfaring med å bli dømt av andre, man er ikke interessert i å prate om sykdom, man har ikke lyst, man opplever at den man prater med kun er ute etter å grafse til seg opplysninger, det blir for personlig å dele, det innebærer å dele altfor intime opplysninger, når man er blant folk vil man prøve å fremstå friskest mulig, den man prater har ikke evne eller forståelse til å sette seg inn i situasjon, osv osv osv... 

Anonymkode: 3d9de...0a6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sykdom er dritkjedelig å snakke om, så da er det bedre å snakke om andre ting isteden.

Alle samtaler der jeg forteller at jeg er syk havner i en av to kategorier. Enten er det noen som bagatelliserer og kommer med  utgreiinger om hva de har hørt om noen som (kanskje) har samme sykdom har gjort og blitt bedre av. Eller så tar folk på seg triste-fjeset, tårer i øynene og full pakke, mens de forteller meg at sykdommen min er det verste som kan skje. Ingen av samtalene er spesielt hyggelig å være en del av.

Anonymkode: da110...64a

• Liker 1
Skrevet

Så du bryr deg ikke, men vil folk skal være ærlige om det vanskeligste i livet deres? 
Javel. Start med å fortelle intime og private detaljer om deg selv da?

Sexliv, økonomi, inngående informasjon om vanskelige relasjoner osv.

Kjør på om det er viktig for DEG. 

• Liker 1
Skrevet
always skrev (55 minutter siden):

Miljøhemming vil si at enkelte miljøer blir utilgjengelige for de som lider av miljøhemmmingen. I de verste tilfellene vil dette bety at de f.eks ikke kan være innendørs med andre personer. Eller å gå inn i et rom hvor personer som f.eks bruker parfyme har vært.

For meg så virker det som du ikke ser alvoret i dette.

Så kan jeg være enig med deg at det er noen som absolutt kunne jobbet,  ihvertfall litt. Men det er sånn at samfunn og bedrifter ikke legger til rette for at dette kan skje,  da disse personene er mer lønnsomme for samfunn å ha på uføretrygd enn å bruke masse ressurser for å ha de i en liten jobb. 

Ikke ser alvoret i hva?

Ang. miljøhemming som fremstår det som at du forsøker å utvide definisjonen til å gjelde "personer man ikke kan omgås med/være i samme rom som". Derav fremmed begrepsbruk for min del. Jeg har aldri brukt eller hørt begrepet brukt om personer man ikke kan omgås med. 

Noen har som sagt helt tydelig null kapasitet mht det å kunne stå i arbeid. Og så har du de som gjennomfører alt av trening og mingling gjennom dagene - alt det som vi andre ikke kan bruke hverdagen på som er fylt opp med nettopp fulltidsjobb. For all del, jeg mener ikke at folk skal sitte inne og sture. Ingen har godt ut av det. Men kan man trene og sose rundt hver dag, så kan man jobbe også. Jobb er også sosialt og mental stimuli.

Skrevet
Maskinfører skrev (4 timer siden):

Syns det er fint at du står opp og står på til tross for migrene anfall stå på 👍🙂  

Selvsagt skal hun det - migreneanfall maks 2 ganger i måneden kvalifiserer ikke til Moen former for ytelse utover egenmelding.

Anonymkode: 428b8...b6b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Folk kan være døden nær, uten at noen ser det på de. Det er de færreste sykdommer og skader, som "vises" på utsiden. 

Anonymkode: de32b...617

Nettopp. Det var en gang en pensjonert prest som kom til kirken sammen med sin kone. De satte seg på bakerste benk og når gudstjenesten var over reiste konen seg for å dra hjem. Da var mannen død, helt uten at konen hadde merket det før det var over. Så når døden kan man være uten at det er synlig for andre. Presten var forøvrig en slektning.

Anonymkode: fd94c...92d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men kan man trene og sose rundt hver dag, så kan man jobbe også. Jobb er også sosialt og mental stimuli.

Om man trener og suser rundt hver dag, så kan man selv bestemme hvor lenge man holder på. Kanskje orker man 20 min én dag, to timer den neste, kanskje tom tre timer én annen dag, eller bare ti min. Hvor mange arbeidsplasser finnes det som kan legge til rette for tilsvarende arbeidsdager? Dessuten kan det å komme seg til og fra arbeidet ta krefter for noen, og hva har man igjen da?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva er det som er rart?

Synes du alle bør fortelle om egne diagnoser til de som lurer? Eller synes du det er rart at mange ikke tror andre er syke om de ikke vet om diagnosene eller symptomene?

Anonymkode: 13ea6...3eb

Ja, hvorfor skal man ikke være åpen om sine plager og diagnoser? Tror faktisk samfunnet hadde vært bedre tjent med det. 

Skrevet

Moren min klarte å gå på café eller gå på shoppingtur, innimellom dro vi også på ferie. Kunne man se på henne at hun var syk? Hmmm ikke alltid, nei- men når hun hostet til hun kastet opp så. Eller om man visste at hun gikk med store bleier pga lekkasjer. Eller hvis man så baggen med medisiner. 

Hun hadde schizofreni, diabetes som var vanvittig ute av kontroll, jevnlig hjertesvikt med innleggelser (ca én gang i året), sterk astma og cushings syndrom som gjorde at hun mistet håret og fikk skjegg. Det var generelt noe galt med nyrene tror jeg, antakelig pga diabetes.
Skal sies at jeg tror mye av problemene hennes bunnet i at hun var altfor tidlig født- i en tid hvor de eeeegentlig ikke kunne gjøre så mye for å hjelpe premature barn. 

Men det er sikkert noen som har tenkt «hvorfor er hun uføretrygdet???»

Anonymkode: e2d27...738

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ikke ser alvoret i hva?

Ang. miljøhemming som fremstår det som at du forsøker å utvide definisjonen til å gjelde "personer man ikke kan omgås med/være i samme rom som". Derav fremmed begrepsbruk for min del. Jeg har aldri brukt eller hørt begrepet brukt om personer man ikke kan omgås med. 

Noen har som sagt helt tydelig null kapasitet mht det å kunne stå i arbeid. Og så har du de som gjennomfører alt av trening og mingling gjennom dagene - alt det som vi andre ikke kan bruke hverdagen på som er fylt opp med nettopp fulltidsjobb. For all del, jeg mener ikke at folk skal sitte inne og sture. Ingen har godt ut av det. Men kan man trene og sose rundt hver dag, så kan man jobbe også. Jobb er også sosialt og mental stimuli.

At ikke du har hørt om ting, eksisterer ikke disse tingene da liksom,  bare fordi du ikke forstår deg på dem? Hvis personer bringer inn i et miljø noe som er skadelig / dødelig for deg,  så er dette miljøet utilgjengelig for deg. Hvor vanskelig kan det være å forstå dette?

Forstår du ikke at folk kan drive med vedlikeholdstrening for ikke å få funksjonsevnen sin redusert ytterligere? Noen MÅ faktisk dette, og da er det det som blir deres jobb, å sørge for at helsa ikke blir enda verre... kapasiteten til å ha en jobb i tillegg vil være ikke tilstede for mange. 

Men... det er ikke sånn at man enten er ufør eller kan jobbe. Mange av de uføre jobber noe, så mye de klarer, og det syns jeg er flott.

Skrevet
Diry72 skrev (5 minutter siden):

Ja, hvorfor skal man ikke være åpen om sine plager og diagnoser? Tror faktisk samfunnet hadde vært bedre tjent med det. 

Kostnaden for enkeltmennesker vil være for stor om de ikke selv kan styre hvor mye de ønsker å dele med andre. Det er forskjell på å måtte snakke med helsepersonell som kan hjelpe og støtte deg og å skulle fortelle "alle andre".

Akkurat som de fleste ikke ville vært komfortable med å vise egne kontoutskrifter til andre som ønsker å vurdere hvilke valg man tar. Enten de synes du har kjøpt en sjokolade for mye, pizza for ofte, brukt for mye penger på ferie,....

Anonymkode: 13ea6...3eb

• Liker 1
Skrevet
always skrev (12 minutter siden):

At ikke du har hørt om ting, eksisterer ikke disse tingene da liksom,  bare fordi du ikke forstår deg på dem? Hvis personer bringer inn i et miljø noe som er skadelig / dødelig for deg,  så er dette miljøet utilgjengelig for deg. Hvor vanskelig kan det være å forstå dette?

Forstår du ikke at folk kan drive med vedlikeholdstrening for ikke å få funksjonsevnen sin redusert ytterligere? Noen MÅ faktisk dette, og da er det det som blir deres jobb, å sørge for at helsa ikke blir enda verre... kapasiteten til å ha en jobb i tillegg vil være ikke tilstede for mange. 

Men... det er ikke sånn at man enten er ufør eller kan jobbe. Mange av de uføre jobber noe, så mye de klarer, og det syns jeg er flott.

Er du vanskelig med vilje her, eller? Fremstår det virkelig for deg som at miljøhemming er et fremmedord for meg, på bakgrunn av det som jeg har sitert deg på i de to forrige innleggene? 

Jeg forstår mye, jo. Jeg vet og at du ikke kan tale alle de uføre sin sak. Litt naivt å tro at alle uføre faktisk aldri kan, i teorien, jobbe igjen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Eeh, nå var det der bare et fiktivt eksempel, da. Du må se på anførselstegnene.

Anonymkode: daa3b...690

Anførselstegn kan også bety at det er en forteller, altså et forsøk på dialog. Jeg tolket ikke anførselstegnene som at det var fiktivt 🤷‍♀️

Skrevet
MyCupOfTea skrev (1 time siden):

Om man trener og suser rundt hver dag, så kan man selv bestemme hvor lenge man holder på. Kanskje orker man 20 min én dag, to timer den neste, kanskje tom tre timer én annen dag, eller bare ti min. Hvor mange arbeidsplasser finnes det som kan legge til rette for tilsvarende arbeidsdager? Dessuten kan det å komme seg til og fra arbeidet ta krefter for noen, og hva har man igjen da?

Nei, det er klart. Arbeidslivet er ikke så fritt, selv om det er store forskjeller i arbeidslivet selvsagt når det gjelder i hvilken grad man kan styre/legge opp egen arbeidsdag selv. 

Skrevet

Jeg så nylig et intervju om en dame med barnevogn som klaget på at friske og føre mennesker tok heisen på kjøpesentret så køen ble lengre for henne. I kommentarfeltet ser jeg at mange tenker likt, flere som sier at de stadig ser mange friske mennesker ta heis. Hvordan de ser om de er friske, vet ikke jeg. 

Anonymkode: 53e82...69d

Herremin så ignorant. Man kan ikke se på folk at de har smerter, ME eller what so ever. Noen folk ass🤐

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvsagt skal hun det - migreneanfall maks 2 ganger i måneden kvalifiserer ikke til Moen former for ytelse utover egenmelding.

Anonymkode: 428b8...b6b

Ja det skal hun klappe seg på skulder.n 🙂 kjenner folk som har uføretrygdet seg for det 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...