Gå til innhold

Man ikke se på dem at de er syke, så da svindler de systemet

Anbefalte innlegg

Skrevet
Eva-Lena skrev (2 minutter siden):

Har du noe med hva som feiler andre? Om du møter en kjenning på gata og slår av en prat, mener du vedkommende plikter å opplyse deg om hvorfor de er sykmeldt, går på AAP eller er ufør?

Du har absolutt ingen rett til å få vite det. Årsaken til at mange ikke sier noe er fordi stigmaet for folk som ikke jobber er stor. Syke folk blir sett ned på, de er ikke verdt noe lenger. Bare se hvordan regjeringen behandler kronisk syke. De lever under fattigdomsgrensa og går sultne til sengs. Attpåtil sitter de sikker og fryser hjemme hos seg selv i disse dager.

Jeg bryr meg ikke om hva som er årsaken til at folk ikke jobber. Jeg tenker de har en gyldig grunn for det.

Flere kolleger av meg sliter med sitt og er sykmeldte rett som det er. Jeg synes synd på de og ønsker de alt godt i livet. 

Jeg bryr meg ikke om hva folk mener de har rett på å vite. Jeg forstår derimot ikke hvorfor folk velger å holde hemmelig hva som feiler dem. 

Glemte å sitere deg

Anonymkode: f977f...5fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke sykdommer er det egentlig som synes, da? Brukne bein og SMA? 

Anonymkode: 7b709...cc0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette var en påstand som kom opp på jobben i lunsjen i dag. Jeg ble da irriterert og sa at så enkelt er det bare ikke, det er mange sykdommer som ikke vises utad. 

Det ble dårlig stemning, men jeg stod på mitt. 

Skulle jeg gitt meg? Dette er et tema som stadig kommer opp. Dette er blant godt voksne mennesker som knapt er syke. 

Anonymkode: 172ff...1ba

Du får stille «dumme spørsmål» tilbake og late som du er oppriktig.

»Ah, skjønner. Hvordan ser du kreft? Ja du så det en gang ja fordi personen mistet håret av cellegift. Ok. Men de personene som får stråling uten cellegift i Tyskland da - direkte på svulsten? Hvordan ser du det?

Ja sånn ja, du mener noen andre. Interessant tema. Men….alle de som går til spesialister som er de beste i landet når de er på AAP: er det virkelig sant at de bare drikker kaffe på timen og ikke gjør medisinske undersøkelser?

Åja, de gjør undersøkelser ja…..men….kan de ikke finne noe der? Åja, de kan det ja.

Jojo, mange svindler ja men ikke akkurat DEM. Men - sorry at jeg spør dumt, men hvorfor trenger vi egentoig spesialistene og dyrt utstyr som MR, ultralyd, CT og sånt om fastlegen eller vi uansett kan se det på dem? 

Høres unødig dyrt ut å investere millioner i sånt utstyr. Vi kunne jo bare fått dem hit i lunchen». 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg forstår ikke grunnen til at hva som feiler en skal hemmeligholdes. Hva er vitsen, liksom.

Mange sliter med sammensatte sykdomsbilder. Diagnosene kan gå i hverandre, og en diagnose kan ha veldig varierende alvorlighetsgrad. 

Det å fortelle hva man feiler kan ofte føre til at mange kommer med "gode råd". Et godt råd her og der er helt i orden for meg i alle fall, men om man får gode råd stadig vekk så tar det lett veldig mye fokus i en allerede vanskelig hverdag å eventuelt måtte sette grenser for hva man vil diskutere. Det er fort gjort at man føler man blir redusert til diagnosen, hvem man er som menneske blir uvesentlig for en del. 

Det kan også være godt i hverdagen å få fokusere på andre ting enn egen sykdom. 

Selv har jeg flere nevrologiske diagnoser. Et par av de i alvorlig grad, og jeg risikerer å ende opp i rullestol. Mange med samme diagnose fungerer i arbeidslivet og vil aldri komme i nærheten av samme alvorlghetsgrad. Det er også veldig mange som "kjenner noen" som har blitt såååå mye bedre av ***** . Mange av oss som er syke har ikke overskudd til å prøve alt, det som gjør noen friskere kan gjøre andre sykere. Det å hele tiden prøve nye løsninger eller føle man ikke har gjort nok - kan i seg selv gjøre hverdagen og symtomene tøffere.

Jeg har også en PTSD diagnose. (Kompleks, selv om det ikke er en offisiell kode for det i Norge i dag). Om jeg forteller mennesker rundt meg om denne, så ville det medføre at jeg utleverte andre mennesker eller gjorde at mange ville blitt usikre på mine nærmeste. Det føles veldig privat og sårt å vite at andre spekulerer om både meg og de jeg er glad i.

Anonymkode: 13ea6...3eb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg bryr meg ikke om hva folk mener de har rett på å vite. Jeg forstår derimot ikke hvorfor folk velger å holde hemmelig hva som feiler dem. 

Glemte å sitere deg

Du bryr deg jo tydeligvis siden du henger deg opp i hemmelighold av hva som feiler de. Jeg tenker mange skammer seg fordi det ikke er synlig. Hadde de sittet i rullestol eller brukt krykker, så skjønner folk hvorfor noen er sykmeldte. Er det feks psykisk så synes ikke det og hva de sliter med vet kanskje ingen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg forstår ikke grunnen til at hva som feiler en skal hemmeligholdes. Hva er vitsen, liksom.

"Jeg er ufør fordi faren min pleide å selge meg til kompisene sine da jeg var liten og en av dem snittet opp både tarmen, skjeden og blæra mi med kniv så nå kan jeg verken tisse, bæsje eller spise normalt og dessuten har jeg enorme smerter. Forresten heter jeg Astrid, hei hei! Hva jobber du med?" 

Anonymkode: d11d3...dc4

• Liker 3
  • Hjerte 4
Skrevet
Eva-Lena skrev (Akkurat nå):

Du bryr deg jo tydeligvis siden du henger deg opp i hemmelighold av hva som feiler de. Jeg tenker mange skammer seg fordi det ikke er synlig. Hadde de sittet i rullestol eller brukt krykker, så skjønner folk hvorfor noen er sykmeldte. Er det feks psykisk så synes ikke det og hva de sliter med vet kanskje ingen.

Jeg bryr meg ikke om hva som feiler folk, jeg sier bare at jeg ikke fatter hva det skal ties om.

Hva er vitsen med å tie, bare fordi folk ikke kan se det fysisk? Ingen prøver å gjemme en ødelagt rygg, liksom.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Jeg er ufør fordi faren min pleide å selge meg til kompisene sine da jeg var liten og en av dem snittet opp både tarmen, skjeden og blæra mi med kniv så nå kan jeg verken tisse, bæsje eller spise normalt og dessuten har jeg enorme smerter. Forresten heter jeg Astrid, hei hei! Hva jobber du med?" 

Må en være så detaljert om en skal si det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg bryr meg ikke om hva som feiler folk, jeg sier bare at jeg ikke fatter hva det skal ties om.

Hva er vitsen med å tie, bare fordi folk ikke kan se det fysisk? Ingen prøver å gjemme en ødelagt rygg, liksom.

Men herregud da, en ødelagt rygg kan kanskje sees ved at de har vondt for å gå, sitte eller rett og slett bevege seg.

Andre sykdommer er usynlige og folk mistror de fordi det ikke er synlig. Derfor velger de å ikke si noe som helst.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

👏👏👏👏👏👏

Nettopp.

Man burde egentlig svare det, og gjerne noen faste ekstremt jævlige opplevelser i detalj som man forbereder på forhånd.

Uavhengig av om det er sant eller ikke. 

Bare fortsette ivei.

Mannen min jobbet på lukket avdeling i en periode ved siden av studier.

Der kom det en gang en kvinne som var i jobb ellers og hadde familie og var fullstendig oppegående 95% av tiden, men avogtil måtte legges inn - og hun skadet seg selv så mye pga traumene/psykosen at de måtte bruke tvang. Altså legge henne i belter så hun ikke smadret skallen sin i veggen. For hun prøvde virkelig

Når de da måtte bruke tvang var hun jo helt bortreist i nåtid, og var i «øyeblikket». De øyeblikkene var alvorlige og vedvarende overgrep og voldtekter av foreldre og andre voksne. Hun var på ren utlån fra tidlig alder.

Så hun sa jo «nei, ikke gjør slik og sånn» og  formidlet informasjon (som for henne var in real time) som var så jævlig at de ansatte - voksne menn - bare stod med tårer i øynene. Tror en kastet opp også ei gang etterpå. SÅ ille ting ble hun utsatt for, og de visste fra hennes helsehistorikk at alt hun sa var reellt opplevd. 

En annen ung mann kom inn suicidal og fortalte om sitt liv, og hvorfor han ikke så meningen i livet - og hvorfor han var blitt rusavhengig. Det og var så kraftig kost at mannen min også da måtte ta seg kraftig sammen for å ikke gråte. 

Og dette er hva folk absolutt skal tvinge ut av andre.

»Åja, motediagnosen PSTD/angst/itmattelse/ME/fibromyalgi» whatever i kombo. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vitsen er at du ikke skal grave for å tilfredsstile din fordømmelse eller nysgjerrighet.

Legen, NAV og spesialistene har noe med årsaken. Ikke du. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Må en være så detaljert om en skal si det?

Eventuelt: ikke spør om du ikke tåler svaret? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er ikke jeg ufør, men man kan ikke til daglig se på meg at jeg har ekstreme migreneanfall et par ganger i måneden,for eksempel.  Man livestreamer ikke akkurat seg selv når det står på som verst.  Jeg har en bekjent som har gått fra å ikke tro på at dette er verre enn litt hodepine til å faktisk se meg under anfall og bli hysterisk og rope om ambulanse.

Anonymkode: 6e4ab...dc4

Syns det er fint at du står opp og står på til tross for migrene anfall stå på 👍🙂  

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Min erfaring er at folk oppfatter det som syting, klaging og at man ønsker at andre skal synes synd på en om man prøver å snakke om hva som feiler en.

Derfor gidder ikke jeg å prøve å bli forstått en gang, da det som oftest blir oppfattet som om jeg er ute etter oppmerksomhet. Derfor såkalt 'hemmelighold'.

• Liker 7
Skrevet

Tråden er ryddet for reklame.

- Matas, mod. 

Skrevet

Folk som tror at all sykdom er synlig, vet vel bare ikke bedre, kanskje? Er de litt... sorry for uttrykket, men... dumme? Lite livserfaring og kunnskaper generelt? Eventuelt er meget innsnevret i sine interessefelt? 

De fleste normalt oppegående mennesker vet jo alle at de fleste sykdommer skjer på innsiden. Er det meget synlig, er det ofte en skade, symptomer eller funksjonshemming det er snakk om. 

Om det er meget viktig for deg å motbevise dem (noe som kanskje kan være bortkastet tid om de faktisk bare er dumme), får du vise til eksempler på sykdommer da, som ikke er synlige. Det burde jo ikke være så vanskelig. 

https://www.helsenorge.no/sykdom/#N

Over er en liste over sykdommer. Du kan jo vise den til dine kollegaer og be dem peke ut alle synlige/usynlige sykdommer. De som naboen OG legen kan se med det blotte øyet, altså. 

Hva er forøvrig en synlig sykdom? Prøvde å google det, men ingen hits. Jeg ble ikke overrasket, for å si det sånn. 

Anonymkode: 7e898...7d1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg har en sykdom som ikke synes. Når jeg har det som verst klarer jeg ikke gå i butikken engang, langt mindre ha sosial omgang.

Allikevel har jeg noen nære rundt meg som trur jeg snylter NAV for de ser meg aldri på mitt verste. Jeg går ikke i fjellet når jeg har en bra dag, da gjør jeg heller litt husarbeid.

Mine naboer ser jeg er hjemme hver dag, men de har heldigvis ennå ikke sagt noe på det. Jeg er en som skammer meg over å være under NAV, til tross for at jeg ikke kan noe for at kroppen ikke er som den skal være.

Jeg er på vei til ufør og det er trist. Jeg har fått dårlig råd og kan ikke gi dyre gaver lenger til barn og barnebarn. Hadde jeg kunnet bli frisk av dette ville jeg stått først i køen.

Anonymkode: e9c01...b53

Nei!! Ikke skam deg!!! Det er faktisk ikke din skyld!!

Anonymkode: 8ff7f...cef

• Liker 1
Skrevet

Dette var en påstand som kom opp på jobben i lunsjen i dag. Jeg ble da irriterert og sa at så enkelt er det bare ikke, det er mange sykdommer som ikke vises utad. 

Det ble dårlig stemning, men jeg stod på mitt. 

Skulle jeg gitt meg? Dette er et tema som stadig kommer opp. Dette er blant godt voksne mennesker som knapt er syke. 

Anonymkode: 172ff...1ba

De ble sure på deg? Herremin for en gjeng altså. Det var jo heller du som skulle blitt sint på dem.

• Liker 1
Skrevet

Så de på jobben din tror ikke noen er kreftsyke før de omtrent er døde, for å ta et eksempel?

Hjernesvulsten må boble ut, hvis ikke så er det svindel? Hehe, nei, altså, hva skal man si til slikt 'a?

Anonymkode: 06102...103

Høres ut som meget forutinntatte og mindre begavede mennesker, for å si det slik.

• Liker 3
Skrevet

Folk kan være døden nær, uten at noen ser det på de. Det er de færreste sykdommer og skader, som "vises" på utsiden. 

Anonymkode: de32b...617

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Folk kan være døden nær, uten at noen ser det på de. Det er de færreste sykdommer og skader, som "vises" på utsiden. 

Anonymkode: de32b...617

Moren min så frisk ut til tross for uhelbredelig kreft. Hun brukte parykk og den siste uken hun levde kunne folk for første gang SE at hun var alvorlig syk. Det var heldigvis ingen som mistrodde henne, jeg vil frem til det samme som deg. At sykdom som kan være veldig alvorlig ikke er synlig.

• Liker 2
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...