Gå til innhold

Man ikke se på dem at de er syke, så da svindler de systemet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette var en påstand som kom opp på jobben i lunsjen i dag. Jeg ble da irriterert og sa at så enkelt er det bare ikke, det er mange sykdommer som ikke vises utad. 

Det ble dårlig stemning, men jeg stod på mitt. 

Skulle jeg gitt meg? Dette er et tema som stadig kommer opp. Dette er blant godt voksne mennesker som knapt er syke. 

Anonymkode: 172ff...1ba

• Liker 1
  • Hjerte 14
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ufør, men du kan ikke se det på meg.

Om det var det du mente, da?

Anonymkode: f977f...5fd

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ufør, men du kan ikke se det på meg.

Om det var det du mente, da?

Det var blant annet det jeg mente. Og de som er sykemeldte. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var blant annet det jeg mente. Og de som er sykemeldte. 

Ok. Ja, nei hva folk tenker aner jeg ikke. De må bare tenke det de vil for meg, slik sett.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette var en påstand som kom opp på jobben i lunsjen i dag. Jeg ble da irriterert og sa at så enkelt er det bare ikke, det er mange sykdommer som ikke vises utad. 

Skulle jeg gitt meg? Dette er et tema som stadig kommer opp. Dette er blant godt voksne mennesker som knapt er syke. 

Så de på jobben din tror ikke noen er kreftsyke før de omtrent er døde, for å ta et eksempel?

Hjernesvulsten må boble ut, hvis ikke så er det svindel? Hehe, nei, altså, hva skal man si til slikt 'a?

Anonymkode: 06102...103

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet

Nå er ikke jeg ufør, men man kan ikke til daglig se på meg at jeg har ekstreme migreneanfall et par ganger i måneden,for eksempel.  Man livestreamer ikke akkurat seg selv når det står på som verst.  Jeg har en bekjent som har gått fra å ikke tro på at dette er verre enn litt hodepine til å faktisk se meg under anfall og bli hysterisk og rope om ambulanse.

Anonymkode: 6e4ab...dc4

• Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg setter pris på mennesker som forstår at ikke alt synes utenpå.

Jeg har også som andre her opplevd at mennesker får sjokk når de er nær meg "over tid". Som i at de ser at jeg er stiv og sliter med å gå i trapper. At jeg ikke klarer å stå eller gå normalt om jeg er litt sliten. At jeg sliter med å holde kniven eller ostehøvelen. Gjerne ting jeg ikke tenker på til daglig og som ikke er det vanskeligste for meg. Smertene som holder meg våken eller vekker meg flere ganger om natten synes jo ikke. 

Så takk til deg som forstår og tar til motmæle mot de som ikke forstår og som dømmer så mange de ikke vet noe om 🌹

Anonymkode: 13ea6...3eb

• Liker 10
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du får spørre de om de noensinne har sett folk være syke av kreft. Ikke hudkreft, hårtap etc. Har de _faktisk_ sett kreften?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Om folk virkelig tror at migrene, psykisk sykdom, chrons, kreft, revmatisme og lignende sykdom mer er svindel, så kan de ta seg en bolle. Da fortjener de høre hvor trangsynte og ignorante de er, og de kan skylde seg selv for dårlig stemning. 
Selv Parkinson vil kunne gi så svake symptomer i starten at det ikke er synlig, men likevel føre til sykefravær og/eller uførhet.  MS gir ikke alltid synlig symptomer. 

Og felles for alle oss som lever med usynlig sykdom er at vi ikke vil gå rundt med ett skilt rundt halsen som opplyser alle på gata om vår helsetilstand. Har spurt folk om de virkelig mener at alle bør ha ett stempel i panna med sykdommen sin, det er ett spørsmål som ofte kan skape litt dårlig stemning, men de holder kjeft om sånt svada i nærheten av meg etterpå. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så de på jobben din tror ikke noen er kreftsyke før de omtrent er døde, for å ta et eksempel?

Hjernesvulsten må boble ut, hvis ikke så er det svindel? Hehe, nei, altså, hva skal man si til slikt 'a?

Anonymkode: 06102...103

Kreft ble ikke nevnt, men takk for bra eksempel. 

Og ikke vet jeg. 

• Liker 2
Skrevet
Taluno skrev (54 minutter siden):

Om folk virkelig tror at migrene, psykisk sykdom, chrons, kreft, revmatisme og lignende sykdom mer er svindel, så kan de ta seg en bolle. Da fortjener de høre hvor trangsynte og ignorante de er, og de kan skylde seg selv for dårlig stemning. 
Selv Parkinson vil kunne gi så svake symptomer i starten at det ikke er synlig, men likevel føre til sykefravær og/eller uførhet.  MS gir ikke alltid synlig symptomer. 

Og felles for alle oss som lever med usynlig sykdom er at vi ikke vil gå rundt med ett skilt rundt halsen som opplyser alle på gata om vår helsetilstand. Har spurt folk om de virkelig mener at alle bør ha ett stempel i panna med sykdommen sin, det er ett spørsmål som ofte kan skape litt dårlig stemning, men de holder kjeft om sånt svada i nærheten av meg etterpå. 

Ja, det er rart med dette hemmeligholdet om sykdom, hva det nå enn må være.

Skrevet

Jeg har en sykdom som ikke synes. Når jeg har det som verst klarer jeg ikke gå i butikken engang, langt mindre ha sosial omgang.

Allikevel har jeg noen nære rundt meg som trur jeg snylter NAV for de ser meg aldri på mitt verste. Jeg går ikke i fjellet når jeg har en bra dag, da gjør jeg heller litt husarbeid.

Mine naboer ser jeg er hjemme hver dag, men de har heldigvis ennå ikke sagt noe på det. Jeg er en som skammer meg over å være under NAV, til tross for at jeg ikke kan noe for at kroppen ikke er som den skal være.

Jeg er på vei til ufør og det er trist. Jeg har fått dårlig råd og kan ikke gi dyre gaver lenger til barn og barnebarn. Hadde jeg kunnet bli frisk av dette ville jeg stått først i køen.

Anonymkode: e9c01...b53

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er det som er rart?

Synes du alle bør fortelle om egne diagnoser til de som lurer? Eller synes du det er rart at mange ikke tror andre er syke om de ikke vet om diagnosene eller symptomene?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det som er rart?

Synes du alle bør fortelle om egne diagnoser til de som lurer? Eller synes du det er rart at mange ikke tror andre er syke om de ikke vet om diagnosene eller symptomene?

Jeg forstår ikke grunnen til at hva som feiler en skal hemmeligholdes. Hva er vitsen, liksom.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker det er grunn god nok til å finne seg ny arbeidsgiver. Om et firma ansetter arbeidskraft av så lav kvalitet er ikke dette et sted med fremtid. Altså ikke et sted man bør være ansatt lenge om man ønsker assosieres med kompetanse. 

Benytt julen og januar til jobbsøking. Vi tilbringer 7-8 timer per dag 5 dager i uka på jobb. Det minste vi fortjener er kollegaer som er noenlunde ok mennesker.

Anonymkode: 98824...e2e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Folk er så forbaska fordømmende.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Avhenger litt av hva man legger i å "se" på dem at de er syke, tenker jeg. Det trenger ikke å bety at selve sykdommen er synlig, men om det er synlig i hverdagen deres. Jeg stusser også på enkelte som er uføre, men som har uendelig med kapasitet til det de vil. De dagene de "må ligge på sofaen hele dagen" er beleilig nok de dagene som de ikke hadde tenkt seg på fjelltur uansett. Bare sånn at det er sagt, disse er i fåtall! 

Anonymkode: 1ad1c...751

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du noe med hva som feiler andre? Om du møter en kjenning på gata og slår av en prat, mener du vedkommende plikter å opplyse deg om hvorfor de er sykmeldt, går på AAP eller er ufør?

Du har absolutt ingen rett til å få vite det. Årsaken til at mange ikke sier noe er fordi stigmaet for folk som ikke jobber er stor. Syke folk blir sett ned på, de er ikke verdt noe lenger. Bare se hvordan regjeringen behandler kronisk syke. De lever under fattigdomsgrensa og går sultne til sengs. Attpåtil sitter de sikker og fryser hjemme hos seg selv i disse dager.

Jeg bryr meg ikke om hva som er årsaken til at folk ikke jobber. Jeg tenker de har en gyldig grunn for det.

Flere kolleger av meg sliter med sitt og er sykmeldte rett som det er. Jeg synes synd på de og ønsker de alt godt i livet. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg bryr meg ikke om hva folk mener de har rett på å vite. Jeg forstår derimot ikke hvorfor folk velger å holde hemmelig hva som feiler dem.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Avhenger litt av hva man legger i å "se" på dem at de er syke, tenker jeg. Det trenger ikke å bety at selve sykdommen er synlig, men om det er synlig i hverdagen deres. Jeg stusser også på enkelte som er uføre, men som har uendelig med kapasitet til det de vil. De dagene de "må ligge på sofaen hele dagen" er beleilig nok de dagene som de ikke hadde tenkt seg på fjelltur uansett. Bare sånn at det er sagt, disse er i fåtall! 

Anonymkode: 1ad1c...751

Forsåvidt enig, men noen klarer nok å planlegge slik at de kan gjennomføre denne fjellturen f.eks. Og så må de kanskje ligge i 3 dager etterpå...

Anonymkode: b8207...784

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...