Gå til innhold

Dugg og is på vinduene, helt nederst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

I vinteren nå, når det er så kaldt har jeg sett at det blir vått og isete (ikke mye) nederst på vinduet(glasset). Men det er kun når jeg har vasket klær og hengt de til tørk på vaskerommet, da blir de duggete. Jeg har ventilasjon i hele huset pluss ventiler over hvert vindu.

Hvorfor blir det sånn da?

Anonymkode: eb6f1...95e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi fuktigheten legger seg på glasset, og fryser.

Anbefaler luftavfukter når du tørker klær, har aldri angret på det kjøpet selv i hvert fall.

Anonymkode: b4dd6...fe2

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig tørr inneluft i mange boliger nå på vinteren, så det å henge klesvask til tørk er egentlig bare positivt. Jeg får litt kondens nederst på noen vinduer jeg også, men passer bare på å tørke det av jevnlig.

Anonymkode: 14fb0...1e9

• Liker 3
Skrevet

Anbefaler virkelig også å kjøpe et hygrometer eller to. Det er utrolig greit å ha tall på fuktigheten, og dermed vite om man bør gjøre tiltak eller ikke (som luft-(av)fukter).

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Anbefaler virkelig også å kjøpe et hygrometer eller to. Det er utrolig greit å ha tall på fuktigheten, og dermed vite om man bør gjøre tiltak eller ikke (som luft-(av)fukter).

Bedre å kjøpe luftavfukter. En god en har sensor og du kan feks stille den inn på 40% luftfuktighet. 

Anonymkode: cbc76...996

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Bedre å kjøpe luftavfukter. En god en har sensor og du kan feks stille den inn på 40% luftfuktighet. 

Anonymkode: cbc76...996

Bedre å ha begge deler spør du meg :D Om man for eks konstant ligger på 20-30% så har man ikke rare behovet for å kjøpe en avfukter.

Og prisforskjellen på måler og avfukter er jo rimelig vesentlig... Min avfukter har sensor, men den har ikke display som viser fuktigheten i rommet. Likevel fungerer den ypperlig, noe jeg både måler og ser i beholderen den samler vann i.

• Nyttig 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei

I vinteren nå, når det er så kaldt har jeg sett at det blir vått og isete (ikke mye) nederst på vinduet(glasset). Men det er kun når jeg har vasket klær og hengt de til tørk på vaskerommet, da blir de duggete. Jeg har ventilasjon i hele huset pluss ventiler over hvert vindu.

Hvorfor blir det sånn da?

Trenger du åpne ventiler over hvert vindu om du har ventilasjon?  Eller har du kun avtrekk og bruker ventilene for å få inn luft?   Balansert ventilasjon som er på mange nyere boliger har jo eget friskluft-inntak som varmes av avkastluft.
Ventilene over vinduene gjør kanskje innsiden av vinduene kaldere og kondensering skjer lettere på innsiden av glasset.

Har du mye varme på tørkerom/vaskerom sånn at det produseres for mye fukt/damp litt for raskt?
Kanskje litt lavere temp på tørkerommet kan forbedre kondensproblemet?

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Fordi fuktigheten legger seg på glasset, og fryser.

Anbefaler luftavfukter når du tørker klær, har aldri angret på det kjøpet selv i hvert fall.

Tanken har slått meg. Er det noen du vil anbefale meg? :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er veldig tørr inneluft i mange boliger nå på vinteren, så det å henge klesvask til tørk er egentlig bare positivt. Jeg får litt kondens nederst på noen vinduer jeg også, men passer bare på å tørke det av jevnlig.

Anonymkode: 14fb0...1e9

Jeg pleier å gjøre det også men det kommer igjen i løpet av få minutter.

Skrevet
slask skrev (39 minutter siden):

Trenger du åpne ventiler over hvert vindu om du har ventilasjon?  Eller har du kun avtrekk og bruker ventilene for å få inn luft?   Balansert ventilasjon som er på mange nyere boliger har jo eget friskluft-inntak som varmes av avkastluft.
Ventilene over vinduene gjør kanskje innsiden av vinduene kaldere og kondensering skjer lettere på innsiden av glasset.

Har du mye varme på tørkerom/vaskerom sånn at det produseres for mye fukt/damp litt for raskt?
Kanskje litt lavere temp på tørkerommet kan forbedre kondensproblemet?

Jeg har ikke balansert ventilasjon, har aggregat som suger ut luften, har sånn runde luftventiler på badene, kjøkken og vaskerom, pluss en ekstra på kjøkkenet og i stua, pluss ventiler over hvert vindu som er åpne.
Det er som du sier, jeg har mye varme på vaskerommet, termometeret står på 25. Kanskje skru ned fot å se om det hjelper? 

Men det blir også sånn dugg på vinduene i andre etasje også, så skjønner ikke. 😏

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg har ikke balansert ventilasjon, har aggregat som suger ut luften, har sånn runde luftventiler på badene, kjøkken og vaskerom, pluss en ekstra på kjøkkenet og i stua, pluss ventiler over hvert vindu som er åpne.
Det er som du sier, jeg har mye varme på vaskerommet, termometeret står på 25. Kanskje skru ned fot å se om det hjelper? 

Men det blir også sånn dugg på vinduene i andre etasje også, så skjønner ikke. 😏

Ja det kan godt være at siden du har høy varme på så blir det mer fukt. Altså at du må lufte mer?

Blir mer kondens på vinduer her om jeg har høyere varme på ihvertfall.  Er vel naturlig det når det er veldig kaldt ute.

Anonymkode: daada...ea2

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Står alle ventilene dine i stue og soverom åpne?

Anonymkode: 1b12a...7e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Står alle ventilene dine i stue og soverom åpne?

Ja, bortsett fra to vinduer i stua, der er de lukket på dagtid for jeg sitter der og kjenner det blåser kaldt fra de.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, bortsett fra to vinduer i stua, der er de lukket på dagtid for jeg sitter der og kjenner det blåser kaldt fra de.

Ok. Da ville jeg begynt med å kjøpe meg et hygrometer. Så får du oversikt over hvordan luftfuktigheten er hos deg.

Hjelper sikkert på med å sjokklufte noen ganger til dagen. Eventuelt anskaff deg en avfukter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...