Gå til innhold

Hvor mye i julegave til kjæresten til sønnen?

Anbefalte innlegg

Sønnen min hr en kjæreste som han har vært sammen med i ca 6 mnd. Vi har møtt henne to ganger, søt jente. Nå skal hun feire jul sammen med oss. Er det forventet at vi bruker like mye på hennes julegave spm vi gjør til sønnen vår og de andre ungene? De får gaver for ca 2500-3000 kr hver. Til henne har vi foreløbig kjøpt noe for ca 1000 kr. Holder det,  eller blir det feil? Det skal sies at hun kommer fra en noe dysfunksjonell familie og jeg er usikker på om hun får gaver derfra.  De er i midten av 20 åra.

Anonymkode: 5f0ce...142

• Liker 1
  • Hjerte 1

Fortsetter under...

Jeg tenker at det holder siden de har vært i lag såpass kort tid, kan bli overveldende med for mye også. Men dersom de fremdeles er sammen de kommende årene, så ville jeg gjerne likestilt med egne barn, eventuelt kjøpe felles til de. Du virker som en varm og god person, håper dere alle får en god jul sammen 🥰

• Liker 10
  • Nyttig 1

Jeg kjøper gjerne noe til sønnene mine som de kan bruke felles, men som også er mulig for han å bruke alene. Kjøper også separate gaver til deres kjærester, men beløpet varierer med hva jeg finner, og hva økonomien tilsier er greit.

• Liker 1

Annonse

Tusen kroner er vannvittig mye, spør du meg. Som svigerdatter/svigerinne tok det nærmere 15 år før jeg var så inkludert i svigerfamilien, julaftner eller ei. Lurer du virkelig på dette? Men veldig hyggelig av dere, da.

Anonymkode: 1651a...b3c

• Liker 3
  • Nyttig 1

Jeg vil si at 1000 kroner er mye. Jeg og min kjæreste har vært sammen i 13 år, og jeg hadde ikke reagert om jeg bare fikk noe lite, symbolsk fra mine svigerforeldre. Jeg har fått både dyre og billige gaver fra mine, tror ikke de har lagt seg på en standard.

Anonymkode: 0d1fa...fda

• Liker 1

Høres mye ut. Jeg bruker å få noe for 200-300kr av svigermor, og det samme gir min mor til kjæresten min. Vi har vært sammen flere år og faren min sin side av familien gir han ingen ting. Synes 200-300kr passer veldig bra, det kan man få en god bok for eller et fint duftlyst eller en deilig lotion,  gode votter osv. 

Anonymkode: d9733...3ac

• Liker 2

Jeg fikk 500 kr pluss hjemmestrikkede sokker av min svigermor i alle år. Hun hadde svær familie, så syns hun var raus. Strålende fornøyd med det, og jeg elsket å få sokker 🙂. Nå er hun dessverre død.

Anonymkode: a9691...de7

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sønnen min hr en kjæreste som han har vært sammen med i ca 6 mnd. Vi har møtt henne to ganger, søt jente. Nå skal hun feire jul sammen med oss. Er det forventet at vi bruker like mye på hennes julegave spm vi gjør til sønnen vår og de andre ungene? De får gaver for ca 2500-3000 kr hver. Til henne har vi foreløbig kjøpt noe for ca 1000 kr. Holder det,  eller blir det feil? Det skal sies at hun kommer fra en noe dysfunksjonell familie og jeg er usikker på om hun får gaver derfra.  De er i midten av 20 åra.

Anonymkode: 5f0ce...142

Det holder massevis 

Anonymkode: 45c7e...0b3

Annonse

Jeg gir likt til alle. To voksne barn, to barnebarn og en svigerdatter.

Alle får 1.000 kroner hver.

Svigerdatter fikk 500,- i begynnelsen, men nå har forholdet vart i 3 år, så nå får hun like mye som de andre.

Anonymkode: 873b0...50a

• Hjerte 1

I utgangspunktet høres det veldig mye ut, men om familien hennes er som du antyder ville jeg kanskje sørget for at det var noen gaver der til henne også, ikke dyre ting nødvendigvis, men kjipt om alle dere andre åpner 10-20 gaver og hun får en fra dere og en fra kjæresten og det er det.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Annonse

Vi pleier å få for ca lik sum av hans foreldre. Mens mine gir ofte litt mer/dyrere til meg eller felles. Har aldri forventet å få til lik sum da. 
Jeg tenker det er mest normalt å tone litt ned til partner frem til de har vært sammen en stund og/eller flytter sammen. Og da er det også gjerne mer normalt å gi noe felles og evt noe mindre «eget» til hver av de utenom.

solsolsol skrev (21 minutter siden):

I utgangspunktet høres det veldig mye ut, men om familien hennes er som du antyder ville jeg kanskje sørget for at det var noen gaver der til henne også, ikke dyre ting nødvendigvis, men kjipt om alle dere andre åpner 10-20 gaver og hun får en fra dere og en fra kjæresten og det er det.

Jeg er både enig og uenig. Jeg forstår tanken din bak. Og i utgangspunktet høres jo dette veldig hensynsfullt og koselig ut. Men hvis hun ikke er vant til mange gaver og det ikke er naturlig at hun/evt med partner gir til alle andre i besøket eller ikke kan gi like mye som hun får, så kan det oppleves ubehagelig for henne. Så det bør isåfall forsøkes å finne ut av på forhånd. Eventuelt informere henne om at du/din sønn har ført henne opp som giver på gavene dere gir til de andre. Slik hun inkluderes den veien også. Da blir det også mer naturlig å motta gaver fra flere også. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...