AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #1 Skrevet 15. desember 2022 Vi har begynt å gi vår 5 måneder gamle sønn grøt før han legger seg i samråd med lege fordi han våkner så mye på kveldene og på natten. Siden han (sannsynligvis) har melkeallergi har vi gått for havregrøt med Neocate lcp. Nå tror jeg han har blitt forstoppet og han har de siste nettene våknet med sterke magesmerter og vært helt utrøstelig. Han har masse luft I magen, men har bare hatt én bæsjebleie på 5 dager og den var mindre enn de pleier å være. Han får for det mest kun morsmelk i tillegg til grøten. Han har hatt mye plager med magen hele veien så er nok ekstra ømfintlig for det meste. Vi har prøvd å gi malekstrakt i grøten og i flaske de gangene han får det og vi har gitt sviskemos uten at det har bedret situasjonen. Noen med tips til grøt som er mildere for magen som funker for en med melkeallergi? Hele poenget med å gi grøt var jo at han skulle sove bedre 😔 Anonymkode: d83cb...a5e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #2 Skrevet 15. desember 2022 Ikke alle babyer sover bedre av å få grøt/fast føde. Min gjorde absolutt ikke det. Synes det høres ut som at han ikke er moden for så mye grøt jeg da. Jeg personlig ville droppet grøten og ventet. Evnt gi et par tskjer bare med veldig tynn grøt for å forsiktig venne baby til det. Man skal jo trappe opp fast føde og starte med veldig lite. Og ikke alle som er klar for masse mat før 6 mnd. Om dere tror han er veldig sulten kan dere jo prøve melkefri MME på kvelden istedet for grøt. Anonymkode: 0c090...5a0 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #3 Skrevet 15. desember 2022 Jeg hadde forresten bedre hell med aprikosmos enn sviskemos mot treg mage på min baby. Og har hørt at man må lage selv av tørket aprikos/sviske for å få best effekt, ikke kjøpe glass med mos, men aner ikke om det stemmer. Anonymkode: 0c090...5a0 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #4 Skrevet 15. desember 2022 Hvor mye malt gir dere og hvor mye svisker? Har en med MPA som lett blir forstoppet av alt mulig, og de som følger han opp på barneavdelingen er tydelige på at den anbefalte "dosen" med malt sjeldent er i nærheten av nok for babyer som lett blir forstoppet. Vi fikk beskjed om å gi så mye som må til for å holde magen hans i orden, og justere etter hvordan bæsjen har vært over en periode. Også å heller ha litt for løs bæsj enn litt for hard dersom det er vanskelig å treffe perfekt. Frem til han var 8 måneder fikk han den daglige "dosen" i HVER flaske, i tillegg til et halvt glass svisker i hver grøtporsjon (2 om dagen). Fullt mulig dette handle om hvorvidt man er klar for grøt eller ikke, men det må ikke gjøre det. Vår blir snart et år og forstoppelsene ble ikke lettere å håndtere før han var 8-9 måneder gammel. Anonymkode: de32c...cab
AprilLudgate Skrevet 15. desember 2022 #5 Skrevet 15. desember 2022 (endret) Bare et spørsmål først: Har barnet blitt gradvis og sakte blitt tilvennet grøt og vanlige porsjoner? Det tar langt tid å gå fra en teskje grøt til en lita skål, og 5 mnd hørtes veldig tidlig ut for ordinær babyporsjon? Hadde også gitt noe mer lettfordøyelig enn havre kanskje i starten. Men grøt som nattmåltid for å skulle sove lengre høres ut som oppskrift på forstoppelse synes jeg, da. Sjeldent en voksen tar dagens tyngste måltid rett før leggetid. Endret 15. desember 2022 av AprilLudgate 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #6 Skrevet 15. desember 2022 Går det ikke an å lage ren, naturlig havregrøt? Unngå ultraprosessert? Da må du legge havregrynene i bløt over natten først. Så koke den med vann. Ha i sviskemos/syltetøy for smak. Anonymkode: c7390...2c0 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #7 Skrevet 15. desember 2022 Hva slags havregrøt bruker du? Hjemmelaget? Eller kjøpegrøt, for det er melk i de vanlige kjøpegrøtene så kan være det hvis du ikke var obs på det. Anonymkode: e1769...9e0
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #8 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke alle babyer sover bedre av å få grøt/fast føde. Min gjorde absolutt ikke det. Synes det høres ut som at han ikke er moden for så mye grøt jeg da. Jeg personlig ville droppet grøten og ventet. Evnt gi et par tskjer bare med veldig tynn grøt for å forsiktig venne baby til det. Man skal jo trappe opp fast føde og starte med veldig lite. Og ikke alle som er klar for masse mat før 6 mnd. Om dere tror han er veldig sulten kan dere jo prøve melkefri MME på kvelden istedet for grøt. Anonymkode: 0c090...5a0 Han sover bedre på kvelden, før våkner han 5-6 ganger før jeg legger meg i 23-tiden, men etter vi begynte med grøt sover han lengre sammenhengende i starten. Problemet er at han våkner i løpet av natten med smerter. Vi ga melkefri mme en periode, men da våknet han like ofte. Anonymkode: d83cb...a5e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #9 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hadde forresten bedre hell med aprikosmos enn sviskemos mot treg mage på min baby. Og har hørt at man må lage selv av tørket aprikos/sviske for å få best effekt, ikke kjøpe glass med mos, men aner ikke om det stemmer. Anonymkode: 0c090...5a0 Takk for tips, skal prøve med aprikos. Foreløpig kun mos på glass, men kanskje vi må prøve å lage selv. Anonymkode: d83cb...a5e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #10 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor mye malt gir dere og hvor mye svisker? Har en med MPA som lett blir forstoppet av alt mulig, og de som følger han opp på barneavdelingen er tydelige på at den anbefalte "dosen" med malt sjeldent er i nærheten av nok for babyer som lett blir forstoppet. Vi fikk beskjed om å gi så mye som må til for å holde magen hans i orden, og justere etter hvordan bæsjen har vært over en periode. Også å heller ha litt for løs bæsj enn litt for hard dersom det er vanskelig å treffe perfekt. Frem til han var 8 måneder fikk han den daglige "dosen" i HVER flaske, i tillegg til et halvt glass svisker i hver grøtporsjon (2 om dagen). Fullt mulig dette handle om hvorvidt man er klar for grøt eller ikke, men det må ikke gjøre det. Vår blir snart et år og forstoppelsene ble ikke lettere å håndtere før han var 8-9 måneder gammel. Anonymkode: de32c...cab Vi har ikke prøvd å gå over den anbefalte dosen, men kanskje det er noe vi må prøve. Kan prøve å høre med helsestasjonen:) Anonymkode: d83cb...a5e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #11 Skrevet 15. desember 2022 AprilLudgate skrev (1 time siden): Bare et spørsmål først: Har barnet blitt gradvis og sakte blitt tilvennet grøt og vanlige porsjoner? Det tar langt tid å gå fra en teskje grøt til en lita skål, og 5 mnd hørtes veldig tidlig ut for ordinær babyporsjon? Hadde også gitt noe mer lettfordøyelig enn havre kanskje i starten. Men grøt som nattmåltid for å skulle sove lengre høres ut som oppskrift på forstoppelse synes jeg, da. Sjeldent en voksen tar dagens tyngste måltid rett før leggetid. Vi startet med en små smaksprøver etter amming og gikk gradvis opp. Har enda ikke gitt en vanlig babyporsjon. Vi skal prøve oss på en annen grøt siden havre tydeligvis er for hard for ham. Vi gir det som regel en time før legging. Det var barnelegen som anbefalte det så vi har bare fulgt hennes råd. Hun sa at han sannsynligvis trenger mer mat siden ham ammer hver andre time hele døgnet og i tillegg våkner mange ganger før midnatt. Anonymkode: d83cb...a5e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #12 Skrevet 15. desember 2022 Min tålte melk, men havregrøt tålte han ikke før han var flere år gammel. Anonymkode: 43b7e...448
AprilLudgate Skrevet 15. desember 2022 #13 Skrevet 15. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi startet med en små smaksprøver etter amming og gikk gradvis opp. Har enda ikke gitt en vanlig babyporsjon. Vi skal prøve oss på en annen grøt siden havre tydeligvis er for hard for ham. Vi gir det som regel en time før legging. Det var barnelegen som anbefalte det så vi har bare fulgt hennes råd. Hun sa at han sannsynligvis trenger mer mat siden ham ammer hver andre time hele døgnet og i tillegg våkner mange ganger før midnatt. Anonymkode: d83cb...a5e Ah ok, jeg trodde du mente full porsjon. Hva med å kjøpe allergivennlig grøtpulver og teste? Vi blandet inn litt aprikosmos for jernens del. Men grøt…tja, man kan jo prøve noe helt mildt og gluten/melkefritt og. Går utfra det er iorden å teste ut litt banan, kokt potet, avocado osv. Kanskje begynne på dagtid heller første par ukene? Det gjorde vi den gang da ved 4 mnd i miniporsjoner (det var anbefalt da for de som fikk mme). Jeg lagde ikke grøt selv da, men tilberedte fra pulverpakkene. Det er nok snillere for magen, særlig om man velger de allergivennlige. Men som sagt: om babyen hyler etter pittelitt potet eller banan/avocado så vet du det er generell magevondt og ikke relatert til havren. Babyen kan jo ha cøliaki sånn i kjipeste fall, og da skal det jo ikke bli samme reaksjon på glutenfri grøt. Havre er ikke helt glutenfritt. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #14 Skrevet 15. desember 2022 Ungen vår har mpa og tåler ikke grøt. Vi har prøvd forskjellige typer og hun får magevondt hver gang… vi kuttet grøt helt og ga vanlig fast føde istede. Eggerøre og avokado var veldig populært i starten. Ellers ga vi bananlapper (banan og egg, moses og stekes i pannen med litt melkefritt smør). pålegg : skippy peanøttsmør, nøttesmør , moste bær , blåbær syltetøy. brødskive med diverse pålegg (leverpostei, kaviar, most avokado, eggesalat, majones, skippy peanøttsmør) Kokt laks eller torsk med grønnsaker til middag, kjøttboller, pasta, potetmos laget med melkefritt smør… fikk en helt annen unge av vanlig mat 😊 Anonymkode: 2c130...789 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #15 Skrevet 15. desember 2022 Korn er jo nesten ufordøyelig for babyer… slutt med grøt når det åpenlyst gir barnet så vondt! Ingen må ha grøt! Mine vokste opp på hjemmelaget leverpostei, avokoadomos og banan. Begge har hatt mpa også. Ga dem aldri grøt pga alle mageproblemer det gjerne gir. Samtidig er 4-6 mnd velkjent for dårlig søvn da; så at barnet sover dårlig er jo oftest pga utvikling, ikke pga noe med mat. Altså, før man begynner å gi de mat de ikke tåler så godt enda fordi man tror de skal sove bedre vel og merke… bytt ut grøten umiddelbart. Anonymkode: 9b8cb...a76 2
Grüner Skrevet 15. desember 2022 #16 Skrevet 15. desember 2022 Havregrøt er ganske tungt fordøyelig for en baby på bare 5 år. Du bør begynne med grøt av mer lettfordøyelige kornsorter før havre, som mais, hirse, hvete osv. Når babyen nærmer seg året, kan du begynne med havregrøt, men bruk lettkokte havregryn og la dem gjerne svelle litt i vann først.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #17 Skrevet 15. desember 2022 Ville gitt velling jeg da på noe lett fordøyelig mel. Dvs grøt fra bunnen som er veldig flytende. Anonymkode: 11e2e...7e4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #18 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Går det ikke an å lage ren, naturlig havregrøt? Unngå ultraprosessert? Da må du legge havregrynene i bløt over natten først. Så koke den med vann. Ha i sviskemos/syltetøy for smak. Anonymkode: c7390...2c0 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hva slags havregrøt bruker du? Hjemmelaget? Eller kjøpegrøt, for det er melk i de vanlige kjøpegrøtene så kan være det hvis du ikke var obs på det. Anonymkode: e1769...9e0 Har kjøpt havremel og blandet ut med melkefri MME så det er ikke melk i Anonymkode: d83cb...a5e 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #19 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Korn er jo nesten ufordøyelig for babyer… slutt med grøt når det åpenlyst gir barnet så vondt! Ingen må ha grøt! Mine vokste opp på hjemmelaget leverpostei, avokoadomos og banan. Begge har hatt mpa også. Ga dem aldri grøt pga alle mageproblemer det gjerne gir. Samtidig er 4-6 mnd velkjent for dårlig søvn da; så at barnet sover dårlig er jo oftest pga utvikling, ikke pga noe med mat. Altså, før man begynner å gi de mat de ikke tåler så godt enda fordi man tror de skal sove bedre vel og merke… bytt ut grøten umiddelbart. Anonymkode: 9b8cb...a76 Jeg sier jo at vi har sluttet, skjønner ikke hvorfor du må skrive på denne måten? Vi ble anbefalt av barnelege å gi grøt og havregrøt var en av typene hun nevnte. Vi fikk også beskjed om at det kan være tungt for babyen å fordøye i starten. Det går an å gi råd og tips uten å være så ufin. Babyen vår får ikke nok søvn i løpet av verken dagen eller natten så han er stort sett grinete. Vi visste ikke at han ikke kom til å tåle grøt. Unnskyld meg for at jeg stolte på en barnelege. Anonymkode: d83cb...a5e
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #20 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Min tålte melk, men havregrøt tålte han ikke før han var flere år gammel. Anonymkode: 43b7e...448 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ungen vår har mpa og tåler ikke grøt. Vi har prøvd forskjellige typer og hun får magevondt hver gang… vi kuttet grøt helt og ga vanlig fast føde istede. Eggerøre og avokado var veldig populært i starten. Ellers ga vi bananlapper (banan og egg, moses og stekes i pannen med litt melkefritt smør). pålegg : skippy peanøttsmør, nøttesmør , moste bær , blåbær syltetøy. brødskive med diverse pålegg (leverpostei, kaviar, most avokado, eggesalat, majones, skippy peanøttsmør) Kokt laks eller torsk med grønnsaker til middag, kjøttboller, pasta, potetmos laget med melkefritt smør… fikk en helt annen unge av vanlig mat 😊 Anonymkode: 2c130...789 Takk for gode tips Grüner skrev (7 timer siden): Havregrøt er ganske tungt fordøyelig for en baby på bare 5 år. Du bør begynne med grøt av mer lettfordøyelige kornsorter før havre, som mais, hirse, hvete osv. Når babyen nærmer seg året, kan du begynne med havregrøt, men bruk lettkokte havregryn og la dem gjerne svelle litt i vann først. Vi brukte havremel, men det er kanskje like hardt for magen som gryn? AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ville gitt velling jeg da på noe lett fordøyelig mel. Dvs grøt fra bunnen som er veldig flytende. Anonymkode: 11e2e...7e4 Skjønner. Så utrolig merkelig at hun anbefalte oss havregrøt når vi har en sønn som har vært så plaget med magen.. Hun nevnte et par andre grøttyper også, Semper Mjølfri og Enago, noen som har erfaring med disse? Anonymkode: d83cb...a5e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå