Gå til innhold

Har du et barn som blir valgt bort i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Femåring, som vil bestemme for mye. Resulterer i at lekekamerater velger barnet bort. Fungerer bra i mindre grupper. 

Det er ikke slik på andre arenaer, bare i bhg, og vi foreldre har ikke skylapper på og tenker at vårt barn er uskyldig e.l. 

Bhg mener på sin side at det absolutt ikke kan skyldes forhold i bhg. Jeg må si at jeg blir litt lei meg av denne holdningen, og er usikker på om det stemmer. Lite info å få av barnet, gir uttrykk for å trives.

Andre med lignende erfaringer? Gode tiltak?

Anonymkode: 6f7ea...2f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Femåring, som vil bestemme for mye. Resulterer i at lekekamerater velger barnet bort. Fungerer bra i mindre grupper. 

Det er ikke slik på andre arenaer, bare i bhg, og vi foreldre har ikke skylapper på og tenker at vårt barn er uskyldig e.l. 

Bhg mener på sin side at det absolutt ikke kan skyldes forhold i bhg. Jeg må si at jeg blir litt lei meg av denne holdningen, og er usikker på om det stemmer. Lite info å få av barnet, gir uttrykk for å trives.

Men er det barnehagen som må jobbe med forholdene sine for at gutt 5 kan få lov til å bestemme så mye som han ønsker? 

Jeg tror det er 5-åringen som må lære seg å samarbeide og lære seg fleksibilitet og deling.

Det er vel bare i barnehagen han må hevde seg mot andre barn, eller har han søsken?

Det går ikke med å lage mindre grupper så han møter mindre motstand på herskemetodene sine.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ta en PRAT med barnet da!! Si at han IKKE KAN BESTEMME SÅ MYE I LEK. 

Anonymkode: 66006...4b7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Herregud 🙄 Hvorfor går du utifra at dette er noe som ikke blir gjort? Barnet oppfører seg fint i det daglige, har ingen problemer med grensesetting. Tvert om, er vi kanskje litt FOR strenge innimellom. Dette er ikke et grenseløst barn, som man ser mye av i dag.

At barnet skal passe på seg selv, og ikke bestemme over andre og hva de gjør, blir repetert i det uendelige, vi har fokus på det hele veien.

Som sagt - dette skjer i barnehagen, og ikke på andre arenaer, som jeg allerede har skrevet. Tvert imot, ser vi et barn som gladelig deler, er oppmerksom og omsorgsfull når vi har besøk, eller er på besøk hos andre barn. 

Det er hele kjernen - hvorfor vi ikke ser det utenfor barnehagen. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herregud 🙄 Hvorfor går du utifra at dette er noe som ikke blir gjort? Barnet oppfører seg fint i det daglige, har ingen problemer med grensesetting. Tvert om, er vi kanskje litt FOR strenge innimellom. Dette er ikke et grenseløst barn, som man ser mye av i dag.

At barnet skal passe på seg selv, og ikke bestemme over andre og hva de gjør, blir repetert i det uendelige, vi har fokus på det hele veien.

Som sagt - dette skjer i barnehagen, og ikke på andre arenaer, som jeg allerede har skrevet. Tvert imot, ser vi et barn som gladelig deler, er oppmerksom og omsorgsfull når vi har besøk, eller er på besøk hos andre barn. 

Barnet føler vel det må hevde seg i leken fordi dere er for strenge og tør ikke være seg selv hjemme så han tar det ut over andre barn i stedet når det får muligheten. 

Anonymkode: cd583...84f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da er det nok noe som skurrer. Hos deg eller hos barnehagen. Mest sannsynlig hos deg siden barnehagen ikke er partisk 

Skrevet
Sprite skrev (6 minutter siden):

Da er det nok noe som skurrer. Hos deg eller hos barnehagen. Mest sannsynlig hos deg siden barnehagen ikke er partisk 

Jøsses. Ja - har du forslag til hva som skurrer hos meg eller oss? Vi er helt gjennomsnittlige mennesker, som ikke er ekstreme verken i ene eller andre enden 🤷‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Enten er dere for strenge da- og han tar ut sin misnøye i bhg. Om ikke så bør han få enda mer konsekvenser i bhg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jøsses. Ja - har du forslag til hva som skurrer hos meg eller oss? Vi er helt gjennomsnittlige mennesker, som ikke er ekstreme verken i ene eller andre enden 🤷‍♀️

Nei mente at dere ikke ser barnet. Barnehagen ser jo åpenbart noe dere ikke ser

Skrevet

Enebarn?

Om ikke - hvordan fungerer barnet i lek med søsken?

Anonymkode: b1f44...a12

Skrevet

Men hvis barnet gir uttrykk for å trives og fungerer fint i grupper og utenfor barnehagen generelt - hva gjør dette til et så stort problem at du mener det bør settes inn spesielle tiltak i barnehagen? Jeg får ikke helt tak på hva som egentlig er problemstillingen her... At sosial læring går litt i rykk og napp og at alle ikke er like populære å leke med hele tiden av så mange grunner er vel ikke så uvanlig. Jeg regner med at barnehagen på generelt grunnlag griper inn når de ser åpenlys utestenging, men de kan jo ikke overstyre hvem som leker med hvem.

Anonymkode: fbf2f...b99

Skrevet

Det som er viktig å huske er at hjemme og barnehage er to svært ulike arenaer. Det er stor forskjell på et barn som fungerer godt i lek med ett-to andre barn som er på besøk hjemme, og et barn som fungerer godt i lek med mange andre barn i en stor gruppe. 

For noen barn kan det være utfordrende å fungere i en stor gruppe. Det kan være vanskelig å finne sin plass, sin rolle i gruppa. 
Barn som vil bestemme og styre for mye i lek trenger veiledning i sosialt samspill. 

Jeg ville ha snakket med personalet om dette, og jeg ville ha snakket med barnet. 

Anonymkode: fcb28...235

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

🙄

Anonymkode: 4e6f9...878

Skrevet
Sprite skrev (3 timer siden):

For en merkelig konklusjon 

Anonymkode: 4e6f9...878

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det som er viktig å huske er at hjemme og barnehage er to svært ulike arenaer. Det er stor forskjell på et barn som fungerer godt i lek med ett-to andre barn som er på besøk hjemme, og et barn som fungerer godt i lek med mange andre barn i en stor gruppe. 

For noen barn kan det være utfordrende å fungere i en stor gruppe. Det kan være vanskelig å finne sin plass, sin rolle i gruppa. 
Barn som vil bestemme og styre for mye i lek trenger veiledning i sosialt samspill. 

Jeg ville ha snakket med personalet om dette, og jeg ville ha snakket med barnet. 

Anonymkode: fcb28...235

Takk for fin tilbakemelding! 

Altså, bhg har plan og gjør det de kan, selvsagt med mangelfulle ressurser. Situasjonen i vår bhg er lik situasjonen landet over - ganske så nitrist. Men oppfølging og plan har de.

Vi får mange positive tilbakemeldinger, men bhg sier at de "ikke forstår hvorfor barnet velger å gjøre som det gjør", fordi barnet innehar verktøyet til å "gjøre det riktige". Men velger til tider å ikke gjøre det

Det høres helt merkelig ut, og er vanskelig å forklare. Ped.leder som hadde møte med oss sist, sa at om hun som mor hadde fått samme tilbakemelding, hadde hun lurt på hva i alle dager som menes 🤷‍♀️ Nettopp fordi man ikke ser dette i dagliglivet, utenfor barnehagen.

Jaja, vi jobber med saken, og håper å klare å plukke av disse "uvanene" til skolestart. Bhg har tro på at skolestart vil gjøre barnet godt. 

Jeg tror kanskje at en del av det barnet vårt gjør, er pga et behov for å ha oversikt og kontroll. Slik har det alltid vært, i grunnen. 

Dette ble mye surr! Måtte bare dele tankene

Skrevet

Om det at barnet velger å gjøre noe på tross av at hn har verktøyene til å gjøre det riktige, så tenker jeg det handler om impulskontroll og vansker med å styre dette. Hos de eldre barna kommer dette ofte fram i lek, kommunikasjon eller samhandling med andre, der eget behov/lyst/ønske gjerne overprøver det som gavner fellesskapet. Dette vil oftest ikke merkes annet enn i barnehagen, der barna oppholder seg i konstant fellesskap og uten de støttende trygge rammene hjemme eller med foreldre. 

Det er svært normalt å ha noe utfordringer her, i større eller mindre grad. Jeg synes imidlertid det er ganske bemerkelsesverdig at barnehagen selv ikke gjenkjenner utfordringene, og altfor enkelt antyder at problemene ligger i hjemmet. Slike utfordringer ses sjelden andre steder enn i barnehagen. 

Når barnehagen ikke gjenkjenner dette, stiller jeg spørsmål ved tiltakene deres. Burde de ha rådført seg med tverrfaglig? Jeg mener at dersom ped.leder formulerer tiltak som ikke egentlig støtter barnets utfordringer, men heller krever mer enn hn er istand til (jmf å få en elefant til å krype inn et musehull), så vil barnet ikke erfare noen utvikling.

Barnet "velger" ikke å gjøre noe dumt fordi han ønsker å gjøre noe dumt. Hn fjør noe dumt fordi impulsen er å handle i henhold til eget hensyn der og da. Men uten tanke om konsekvens eller å kunne vurdere hva det umiddelbart fører til fra annen vinkel enn seg selv. Det er dette som bør være utgangspunktet for tiltak, og ikke at hn bevisst og reflektert velger motsatt handling enn verktøyene tilsier.

Jeg håper det løser seg, og at du ikke føler dere har skylda!

Hilsen en annen ped.leder som ble litt provosert og engasjert.

Anonymkode: 0ac21...410

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...